Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Even voorstellen en een vraag

Even voorstellen en een vraag 07 sept 2017 21:14 #870260

  • RvdS
  • RvdS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Faran schreef :
Ga ook info inwinnen over een ligplaats.
Is een hele goede en staat ook al op de lijst. Eerlijk gezegd zouden we graag bij deze haven blijven liggen. Echt top daar. Ik moet dus eerst van het weekend gaan overleggen of er voor ons ook plek is als we van het voorjaar aan zouden komen waaien met een toch iets grotere dame. Op het huidige plekje is er dan geen ruimte voor de boot, of de meerpalen...
En anders wordt het alsnog op zoek.
Happy wife, happy life.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 07 sept 2017 21:17 #870264

  • RvdS
  • RvdS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
jerry schreef :
Als je een goed schip hebt gevonden en het heeft een betrouwbare motor, help ik je met overvaren. Stuur tzt maar een pb.
Voor het maken van een keuze raad ik je aan een matrix te maken in een spreadsheet, met de voors - en tegens die je hier tegenkomt. Afstrepen wat je onbelangrijk vindt.
Jerry, wat ontzettend tof van je en een goed idee van die sheet!!
We houden je (en de rest van de luitjes hier) zeker op de hoogte van de ontwikkelingen.
Happy wife, happy life.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 07 sept 2017 21:23 #870265

RvdS schreef :
Faran schreef :
Ga ook info inwinnen over een ligplaats.
Is een hele goede en staat ook al op de lijst. Eerlijk gezegd zouden we graag bij deze haven blijven liggen. Echt top daar. Ik moet dus eerst van het weekend gaan overleggen of er voor ons ook plek is als we van het voorjaar aan zouden komen waaien met een toch iets grotere dame. Op het huidige plekje is er dan geen ruimte voor de boot, of de meerpalen...
En anders wordt het alsnog op zoek.

Op Kaageiland bedrijf bij de coop haven zijn nog een paar plakken te huur weet ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 07 sept 2017 21:28 #870266

  • RvdS
  • RvdS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Noorman Txl schreef :
Op Kaageiland bedrijf bij de coop haven zijn nog een paar plakken te huur weet ik.
Verrek, ben ik van de week nog letterlijk langs gereden... Hmmm, misschien een mooi alternatief.
Happy wife, happy life.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 07 sept 2017 22:24 #870279

Wel relatief duur hoor.
Je huurt van mensen die de box gekocht hebben.
Teminste twee jaar terug nog toen ik daar lag.
Pontkosten lopen ook op als je vaak gaat.

Overigens zou ik op de kaag een vlot wendbare boot nemen.
Ik heb een 27 voet loper. En die steekt 1.5 meter. Op plekken op de kaag echt teveel.
Maar daarmee kon ik wel door de smalste plekken opkruisen. Dus was nog goed te doen.
En nu ook prima op marker en ijsselmeer.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 07 sept 2017 22:46 #870281

  • RvdS
  • RvdS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Beetje firma List & Bedrog dus? Nou ja, er zijn er nog wel een paar gelukkig.
De diepgang op de Kaag is zelfs met de FlyTour nog wel eens goed voor verrassingen en die steekt er maar 90 cm in. We zijn wel eens voor anker gegaan en toen we te dicht bij het riet kwamen (10 meter) gleed ze net heel zachtjes door de slijklaag. We proberen de 120 cm lijn aan te houden. Wat betreft de wendbaarheid, zijn we dus ook door wat eerdere aanmerkingen over de S-spant gaan kijken naar de knikspant. Vandaar dus ook de interesse voor Anna. Al wil ik ze toch allebei in mijn handen hebben gehad voor het vergelijken. Niet eigenwijs, wel nieuwsgierig ;)
Happy wife, happy life.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 08 sept 2017 06:33 #870305

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6241
Noballast schreef :
Wat betreft de DD, wat is daar nou klassiek aan ? Dit is gewoon een knikbakje uit de 60-70 tiger jaren zoals er zoveel werden gebouwd in die tijd. Geen vergelijk met de Gilissen. En daarbij meer dan 2x te hoog geprijst. Zoiets als een oude Lada vs een oude Volvo.

Maar laat je vooral niet ontmoedigen, volg je hart en dat wat je aanspreekt en past bij je budget

dat bedoelde ik, maar dan iets subtieler ;)
ik ga niet zoeken op www, maar een knappe domp doet een 4000 eur denk ik

wat zo'n knikspantje betreft, op zich is er niets mis met die bootjes, je kan je niet echt een buil vallen met aankoop van zo'n bootje, maar ze hebben hun beperking
(ik hoop dat ik niemand op zijn hart trap) die dingen zeilen gewoon beroerd
zoals eerder gezegd, heb ik 15 jaar met 2 knikspantjes gevaren
ze zijn te zwaar, het ow schip is qua model een ramp, er staat te weinig zeil op, de kruishoek is een ramp
ik was al blij met een daggemiddelde van 3 knoop
ik val in herhaling, op de kaag geen probleem
maar wil je bv met vakantie naar friesland, via randmeer of IJsselmeer, (en dat gaat gebeuren na een paar jaar) dan loop je tegen bovenstaande aan

nog een laatste ongevraagd advies
kijk eens naar een waarschip 660, kwarttonner, 730 of 740
zeker de 730 en 740 zit een bak ruimte in
de kwarttonner is vriendelijk geprijsd
dit zijn vlot zeilende bootjes, daar heb je op termijn veel meer plezier van
en ja, ook ervaringsdeskundige, want ik heb 2 jaar een waarschip 570 gehad, kek bootje, helaas te klein
ik wens je wijsheid toe met een aankoop
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 08 sept 2017 09:39 door ilCigno. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 08 sept 2017 08:48 #870370

  • RvdS
  • RvdS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Omdat ik me dan toch maar eens laat verleiden... waar moet ik met een Waarschip dan rekening mee houden?
Zelf ben ik niet zo'n fan van een buitenboordmotor achter een wat grotere boot, maar ik zag al dat ze er ook met inboard zijn. De hechthouten romp is voor mij onbekend bijvoorbeeld, maar ook de zeileigenschappen (stabiliteit/helling/koersvast). Kunnen jullie me daar iets meer over vertellen?
Even als voorbeeld, zag ik deze voorbij komen;

www.botentekoop.nl/zeiljachten...hip-725-1978/1830317
en
www.marktplaats.nl/a/waterspor...reviousPage=lr&pos=4

Als ik trouwens stomme vragen stel, laat dat gerust weten hoor. Ik heb er zat, want ik heb werkelijk niemand om me heen die überhaupt iets weet van zeilen, boten. Sterker nog, ze kijken me aan als een konijn in de koplampen.
Happy wife, happy life.
Laatst bewerkt: 08 sept 2017 08:52 door RvdS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 08 sept 2017 09:47 #870402

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Stomme vragen zijn uiterst zeldzaam en bij jou nog niet gezien...
Wat betreft de keuze buitenboord- of inboard motor, ik zou een inboard motor aanraden. Niet omdat BBmotoren niet goed zijn (al zijn er ook die altijd problemen geven weet ik uit eigen ervaring). Maar een diesel inboard laat zich een stuk slechter stelen en onderhoud is eenvoudig zelf uit te voeren. Ook geen gedoe om hem in het najaar van de boot te halen en in het voorjaar weer terug. Gewoon een zorg minder.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 08 sept 2017 09:49 #870404

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Een Waarschip is meestal een prima zeiler. Ze zijn geheel van hout gebouwd, met alle risico's van dien. Beide boten zijn tamelijk oud. Bij een er van zijn de houtschroeven vervangen door rvs schroeven. Ik vind de vraagprijzen aan de hoge kant. Als je er een wilt kopen: zeker een keuring laten uitvoeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 08 sept 2017 10:11 #870410

  • RvdS
  • RvdS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
ilCigno schreef :
Ook geen gedoe om hem in het najaar van de boot te halen en in het voorjaar weer terug. Gewoon een zorg minder.
Dat aanhangen is wel iets waarvan ik elke keer het zweet in mijn bilnaadje krijg. Als de dood dat de staart een mooie handtekening op het dek zet... Dat jatten is in de omgeving van de Kaag in ieder geval best wel een reëel dingetje trouwens.
En weer een vinkje op de lijst ;)
Happy wife, happy life.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 08 sept 2017 10:15 #870415

als je de adviezen blijft volgen koop je straks een 40 voet halberg rassy, let maar op :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 08 sept 2017 10:43 #870432

  • RvdS
  • RvdS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
jerry schreef :
Een Waarschip is meestal een prima zeiler. Ze zijn geheel van hout gebouwd, met alle risico's van dien. Beide boten zijn tamelijk oud. Bij een er van zijn de houtschroeven vervangen door rvs schroeven. Ik vind de vraagprijzen aan de hoge kant. Als je er een wilt kopen: zeker een keuring laten uitvoeren.
Voor vragen mogen we (helaas soms) iemand niet opsluiten :laugh: Vraagprijzen slaan soms ook echt helemaal nergens op. Marge om te onderhandelen snap ik, maar jezelf uit de markt prijzen dan weer niet.
Naar de prijzen heb ik eigenlijk niet gekeken, wel naar de binnenboord motor en globaal de staat zoals ze op de foto stonden.
Even gekeken naar de hogere leeftijden (de hoek waar we nu in zoeken) van zeiljachten van staal, polyester of hout; ik probeer dat een beetje in te schatten op risico (voor zo ver dat kan) als voorselectie.
Staal schijnt dunner te worden over de jaren (hoe, is mij nog onduidelijk), is zwaar en roest, polyester verliest rek en kan slecht tegen osmose, hout lekt makkelijker (zetten, haakse naden) en kan ook rotten.
En dat is dan nog los van de bepalende eigenschappen voor het zeilen/varen.

Wat betreft de kwaliteit van een zeiljacht; uiteindelijk zal het een deskundige zijn die een boot keurt en het ons met naar aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zekerheid kan vertellen.
Happy wife, happy life.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 08 sept 2017 10:44 #870434

  • RvdS
  • RvdS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
roozeboos schreef :
als je de adviezen blijft volgen koop je straks een 40 voet halberg rassy, let maar op :laugh:
Jij zegt het, maar ik had ook al zo'n idee. Kan je vertellen dat ons spaarvarken dan vacuum trekt :laugh:
Happy wife, happy life.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 08 sept 2017 12:07 #870468

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6241
kijk maar eens op waarschippers.nl onder het tapje waarschepen
daar kom je alle typen tegen
een waarschip is van hechthout, de romp heeft een aantal gangen
die gangen zijn aan elkaar gelijmd en geschroefd, bij een aantal typen en bouwjaren met gegalvaniseerde schroeven en daarna afgedopt of geplamuurd
bij een aantal bootjes zijn die gaan roesten, dat kan je simpel zien, de plamuur/dop wordt omhoog gedrukt
sommige eigenaren boren ze uit en zetten er dan een prop in, maakt voor de constructie niet uit
de mijne had er geen last van trouwens
elk waarschip zeilt goed, licht in gewicht, vinkiel
heb je een goede, ze zijn er, en je onderhoud hem netjes, dan kan je samen oud worden
hout, goed onderhoud is een must
zeker de 730 en 740 vind ik een aanrader
prijs idee, afhankelijk van type en uitrusting 1000 tot 9000 eur

kijk je naar het onderwater schip dan snap je het verschil in vaareigenschappen
ze steken allebei 1 meter
domp 740


waarschip 570




dit is een dooskiel zoals hij onder jaren '70 knikspantjes zit, (ook een DD dus) ,boven en zij aanzicht
in dit geval van een domp 860
de vorige eigenaar had de kiel 25 cm dieper laten maken
na aankoop, wegens een drempel waar ik overheen moest, heb ik het onderste stuk er af laten snijden
zo'n kiel moet je dus meesleuren en overstag zien te krijgen
dat is dus het nadeel van S spanten en dooskielen

de 570 is te klein
de 600 nog kleiner, gedateerd
de 660 race monster
de kwarttonner, prima bootje, ouder ontwerp, relatief klein
730 ruim, moderner ontwerp als kwartonner, een gang minder als de 740, zeilt iets minder goed als de 740
740 zie opm 730

en nee, we eindigen niet bij een 40 voeter,

ps kan iemand die domp ff draaien?
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 08 sept 2017 12:49 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 08 sept 2017 12:27 #870475

  • RvdS
  • RvdS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Bedankt voor al de info Ton! Denk dat we hier echt wel wat aan hebben.
Leuk, heb ik weer wat leesvoer om me in te verdiepen.
Happy wife, happy life.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 08 sept 2017 20:54 #870626

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
De "Gillisen" en de Lemsterzeekruiser zijn mooie klassiekers. Mijn broer had jaren geleden eenzelfde stalen langkieler van bijna 8 m, ontworpen door Dick Zaal. Een schitterende boot om te zien en ook goede zeileigenschappen, zoals de koersstabiliteit en de rustige bewegingen in golven. Niet echt snel, ook gauw het gangboord in het water, maar toch een plezierige zeiler. IJsselmeer, Wadden en Oostzeetochten zijn er mee gezeild. Ook een Albin benzinemotor (liep altijd, zeer betrouwbaar), die later werd vervangen door een 10 pk Bukh dieselmotor. De boot moest op een zeker moment (5 jaar geleden) verkocht worden. Voor 3000 euro was er geen enkele reactie. Uiteindelijk is de boot verkocht voor 2000 euro aan een Poolse liefhebber.
Hoewel de nu aangeboden boten er netjes uitzien lijkt mij de prijs van 6000 toch aan de hoge kant.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 09 sept 2017 03:39 #870653

  • RvdS
  • RvdS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Dank je voor de input Jan. Je geeft me eigenlijk meteen een goed rede om een andere overpeinzing te delen.
Mag ik eens vragen, in de context van de rompvormen S-spant (bv. de Gillissen) en knikspant (bv. de DD); wat ik moet verstaan onder snel hellen, of op één oor liggen? Praten we dan over 20-30 graden bij windkracht 2-3, of eerder 5-6? En hoe verhouden die twee zich in reacties (oprichten) tot elkaar?
Ik denk te snappen dat de vormen van beide in het platte vlak verhoudingsgewijs wel aan elkaar gewaagd zijn (wateroppervlak en vorm van boeg, middenschip, spiegel), dus zullen de verschillen hoofdzakelijk bij helling in de spant en kiel vorm zitten?
En eerlijk gezegd ben ik ook, naast het zeil comfort, een beetje benieuwd naar het comfort onderdeks.
Happy wife, happy life.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 09 sept 2017 06:40 #870675

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6241

ik kom nog een beter foto van het ow schip van mijn domp 740 tegen
invoegen in mijn vorige post gaat niet meer
ff separaat dan maar
dit sleur je mee
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 09 sept 2017 08:59 #870721

  • RvdS
  • RvdS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Geen punt toch?
Ziet er wel mooi uit hoor Ton! Geen spijt dat er afscheid van hebt genomen?
Happy wife, happy life.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 09 sept 2017 09:03 #870723

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
RvdS schreef :
Dank je voor de input Jan. Je geeft me eigenlijk meteen een goed rede om een andere overpeinzing te delen.
Mag ik eens vragen, in de context van de rompvormen S-spant (bv. de Gillissen) en knikspant (bv. de DD); wat ik moet verstaan onder snel hellen, of op één oor liggen? Praten we dan over 20-30 graden bij windkracht 2-3, of eerder 5-6? En hoe verhouden die twee zich in reacties (oprichten) tot elkaar?
Ik denk te snappen dat de vormen van beide in het platte vlak verhoudingsgewijs wel aan elkaar gewaagd zijn (wateroppervlak en vorm van boeg, middenschip, spiegel), dus zullen de verschillen hoofdzakelijk bij helling in de spant en kiel vorm zitten?
En eerlijk gezegd ben ik ook, naast het zeil comfort, een beetje benieuwd naar het comfort onderdeks.

De S-spant jachten , die ik ken zijn allemaal relatief smal, met relatief weinig vrijboord. Vergelijk bijv. de lengte en breedte van de genoemde S-spanten met moderne boten. In mijn geval was mijn boot ( hoewel niet echt modern ) een meter langer en een meter breder. Ook het vrijboord was duidelijk meer. De vormstabiliteit is daarmee hoger, dan van de genoemde S-spanten. Toch was het geen tuitelige boot, mede dankzij een flink ballastaandeel. Op een oor liggend was het heerlijk zeilen, alleen wel met een nat gangboord en nat voordek. Normaal reven bij windkracht 4 en hoger. Vergelijkbaar met een IF van een vriend, waarmee ik ook wel gezeild heb. Mijn broer's S-spant kon bij helling wel behoorlijk loefgierig worden. De IF blijft ook onder helling heel licht op z'n roer.
De ruimte, binnen, hangt nauw samen met de breedte en holte. Stahoogte is er meestal niet. Daarin scoren de genoemde S-spanten duidelijk lager dan modernere ontwerpen.

Jan

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 09 sept 2017 10:17 #870748

  • RvdS
  • RvdS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Hartstikke bedankt voor de info Jan!
Happy wife, happy life.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 09 sept 2017 10:19 #870750

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6241
RvdS schreef :
Geen punt toch?
Ziet er wel mooi uit hoor Ton! Geen spijt dat er afscheid van hebt genomen?
ach, daarna kwam een domp 860, echt een bakbeest, binnen een zee van ruimte, buiten een uitgebouwde kuip, helaas een nog slechtere zeiler, dat is de reden dat zij ook weer is verkocht
deze dus

van deze boot is ook die kiel ingekort, zie post hierboven

nog ff over rompvormen
de enige reden dat er knikspantjes zijn gebouwd, is kosten overweging
ze zitten simpel in elkaar, elke plaat is nl maar eenzijdig gebogen
die bootjes werden gebouwd voor binnenwater, en om de diepgang te beperken werd er een dooskiel (lang en ondiep) onder gezet
die werd volgestort met broodjes ijzer en ponsdoppen
dat dit beperking gaf voor de zeileigenschappen werd op de koop toegenomen
omdat het kielgewicht hoog zat, gaf dit weer beperking wat betreft het zeiloppervlakte

ik heb met heel veel plezier in beide boten gevaren, maar zou er voor geen goud een terug willen
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 09 sept 2017 13:55 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 09 sept 2017 10:22 #870751

  • RvdS
  • RvdS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
TonMitz schreef :
ik heb met heel veel plezier in beide boten gevaren, maar zou er voor geen goud een terug willen
Ton
Volkomen duidelijk Ton en eerlijkheid wordt gewaardeerd :laugh:
Happy wife, happy life.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Even voorstellen en een vraag 09 sept 2017 12:53 #870794

roozeboos schreef :
Wel relatief duur hoor.
Je huurt van mensen die de box gekocht hebben.
Teminste twee jaar terug nog toen ik daar lag.
Pontkosten lopen ook op als je vaak gaat.

Overigens zou ik op de kaag een vlot wendbare boot nemen.
Ik heb een 27 voet loper. En die steekt 1.5 meter. Op plekken op de kaag echt teveel.
Maar daarmee kon ik wel door de smalste plekken opkruisen. Dus was nog goed te doen.
En nu ook prima op marker en ijsselmeer.

€500 /700 per jaar voor zo'n maat zag ik op het bord hangen.
Pontje is €1 per overtocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl