Jutta schreef :
(te koop staande bootjes)
Die Leisure is eigenlijk te duur voor wat ie biedt, want een erg kleine boot. Het meest luxe aan die boot is de motor. Een Mercury 5 pk viertakt. Ik heb er zelf één gehad; prima motor met een laag verbruik, maar op deze zit jammer genoeg de verkeerde schroef (geen werkschroef). Verder lijkt de uitrusting me vrij algemeen met weinig extra's. Is wel een kimkieler, dus als droogvallen op getijdewater je boeit; met deze boot kan dat moeiteloos. De gezegd hebbende zal het waarschijnlijk van alle bootjes die je laat zien de slechtste zeiler zijn.
De Etap 22 is een leuke boot met een ophaalbare kiel, waardoor er ook meer mogelijkheden in ondiep water zijn. Met een paar simpele hulpmiddelen valt deze boot ook rechtop droog. Moet er wel iets met het roer gebeuren, maar soit.. De huidige eigenaar van de 2e boot ligt niet voor niks in Paal, een droogvallende getijdehaven. De 2e boot is te duur, ondanks de extra's zoals een kaartplotter en een marifoon. Hoe oud de zeilen zijn blijft bijvoorbeeld onvermeld. Niet zó nieuw meer dus, waarschijnlijk.
De 1e boot lijkt een mooie prijs te hebben, maar het gegeven dat er geen foto's van het interieur zijn maakt me argwanend. De romp is van buiten geschilderd (niet de originele gelcoat), maar dat lijkt netjes te zijn gebeurd. De zeilen lijken me niet al te nieuw meer; ik vraag me af of er nog wat vorm in zit. Ook wordt niet over een motor gesproken. Zonder motor wordt de prijs ook meteen minder interessant.
Over Victoire 22's moet ik eigenlijk niet schrijven. Ik heb er zelf één gehad.. Het is een fijn zeilende boot, zeker als de zeilen nog een beetje goed zijn.
De tweede boot heeft tamelijk nieuwe zeilen en een vrij oude, maar op zich prima buitenboordmotor (als ie goed blijkt te lopen). Als ik me niet vergis is de 2-takt Yamaha 6 pk van dit type een 2-cilinder. Loopt voor een tweetakt vrij rustig en is ook vrij zuinig. Hangt jammer genoeg wel op de kont en niet in de bun die er eigenlijk voor bedoeld is. Stuurautomaat is niet al te nieuw meer, maar als ie goed werkt wel een waardevol accessiore. De prijs lijkt redelijk; beetje afdingen zou nog best mogelijk kunnen zijn. Over die lieren zou ik me geen zorgen maken. Ik vermoed dat het één van de eerste dingen is die je gaat vervangen; de trommels zijn aan de kleine kant. Iets grotere lieren, die iets meer kracht leveren zijn aan te bevelen.
De eerste Victoire lijk me net wat meer afgeragd. Men durft geen vraagprijs te noemen en er wordt wat vaag gedaan over wat er nu allemaal bij de koop inbegrepen is. Misschien in de hoop dat de prijs bij de onderhandelingen nog wat kan worden opgedreven.
Beide Victoires zijn vroege productie (mogelijk van voor 1970; ze hebben geen van beiden een ankerkuil bij de boeg. Wat nieuwere Victoire 22 hebben dit wel; een nuttige toevoeging.
De Jouet Sheriff lijkt scherp geprijsd, maar is een halve meter korter dan de Victoire 22 en buiten een motor en zeilen lijken er verder weinig extra's te zijn. Buiskapje is wel sympathiek, de motor is een nogal ouderwetse Amerikaanse tweetakt, die wel een slokje lust, waarschijnlijk. Als de zeilen goed zijn zou het een aardige deal kunnen zijn voor de prijs.
Dit alles gezien hebbende: boten met een viertakt buitenboordmotor (liefst met een werkschroef) hebben een pré. Zijn veel zuiniger in gebruik en maken minder herrie.
Wat betreft ruimte: de Etap 22 is de ruimste boot van de boten die je nu hebt laten zien. De Victoire is voor zijn lengte geen ruimtewonder. Een keer gaan kijken en binnen 'voelen' wat de ruimte doet en wat in die zin je minimale eisen zijn, is ook wel een punt, denk ik.