Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 05 nov 2018 18:07 #994169

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
@ bas: dat het geen keuring heet mag zo zijn maar nogsteeds moet iemand komen kijken of de reeds gebouwde boot voldoet aan de gestelde norm.
Dat wordt dan geen CE verklaring maar een achteraf verklaring.

maar neemt niet weg dat een baggerproduct wel mag rondvaren want zelf in elkaar geklooid, en
ook na 5 jaar zonder keuring mag worden verkocht.

die goed gebouwde romp mag niet worden verkocht.

logisch toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 05 nov 2018 19:32 #994212

Uit ​

Articles of Directive 2013/53/EU


(ii) watercraft built for own use, provided that they are notsubsequently placed on the Union market during a period of five years from the putting into service of the watercraft

En dan toelichting. (4) ‘watercraft built for own use’ means a watercraft predominantly built by its future user for his own use

Helaas is er internationaal,, binnen de eu, nogl geen eenduidige uitleg en kun je stevig in de problemen komen in het buitenland. Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen...In nederland wordt de regeling als boven aangehouden.

Hiswa zou er eens een uitspraak, aanbeveling voor gebruik, over kunnen opvragen binnen de overleggen. Ik kan hem nog niet vinden binnen de guidelines
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 05 nov 2018 20:01 #994231

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
ik neem aan dat er een voorloper hiervan gold in 1996? kan zijn dat die anders is gesteld...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 19:28 #995239

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
HPV schreef :
als een keur in nederland niet verplicht is en was dan kan het toch in Belgie moeilijk alsnog verplicht zijn?

Jawel hoor. Juist. Dat wil zeggen in deze situatie.

Hoe vervelend ook, je vriend bevindt zich nu in de situatie waarin ook alle bedrijven zich voor de Europese regelgeving bevonden: iedere lidstaat is volledig soeverein en mag zelf bepalen aan welke eisen een zaak (in dit geval een pleziervaartuig) moet voldoen voordat het op de markt wordt toegelaten c.q. mag worden gebruikt.

Voor pleziervaartuigen is inmiddels een Europese richtlijn tot stand gekomen. Zo'n richtlijn heeft, in tegenstelling tot een Europese verordening, geen directe werking, maar verplicht de lidstaten tot 1) binnen een vastgestelde termijn de in de richtlijn opgenomen regels te implementeren in nationale regelgeving en 2) verbiedt de lidstaat extra voorwaarden te stellen aan vaartuigen waarvan op geharmoniseerde wijze is aangetoond dat ze aan de in de Europese richtlijn opgenomen basis-eisen voldoen.
Dat laatste is aan te tonen met een CE-gemarkeerde ("conformité européenne") verklaring van overeenstemming.

Als een zaak is uitgezonderd van Europese regelgeving, zoals bij zelfbouw, zit je in dezelfde situatie als voordat de Europese regelgeving van kracht werd: iedere lidstaat mag zelf bepalen aan welke voorwaarden een zaak, in dit geval dus de door je vriend zelf gebouwde boot, moet voldoen voor toegang tot de markt c.q. gebruik. In Nederland wordt vertrouwd op je eigen verantwoordelijkheid en boerenverstand, in België niet.
Op de eerder aangehaalde website van de Belgische overheid valt te lezen:
Als een vaartuig, waterscooter of motor wordt aangekocht die niet CE-gekeurd is, dan mogen deze niet in de handel worden gebracht noch in gebruik worden gesteld zonder vooraf in overeenstemming te zijn gebracht met de reglementering. De tussenkomst van een "aangemelde instantie" is verplicht. Na een onderzoek en eventueel aanpassingen zal deze instantie een verklaring van overeenstemming kunnen afgeven.

Hieronder kunt u een duidelijk schema downloaden dat de te volgen procedure weergeeft, alsook een model van de verklaring van overeenstemming voor pleziervaartuigen, buitenboordmotor of hekmotor met geïntegreerde uitlaat, binnenboordmotor of hekmotor zonder geïntegreerde uitlaat, waterscooter en beoordeling na de bouw.
Documenten bij verkoop

Wanneer u van plan bent een vaartuig, waterscooter of motor aan te kopen, kijk dan steeds na of de correct ingevulde verklaring van overeenstemming aanwezig is. Vraag eventueel een kopie van dit document vooraleer dat de verkoop wordt afgesloten. Op deze manier vermijdt u eventuele moeilijkheden bij de aanvraag voor een immatriculatieplaat of vlaggenbrief.
Aanvraag

Het vaartuig is CE-gekeurd: een duplicaat kunt u aanvragen bij de constructeur.
Het vaartuig is niet CE-gekeurd: een keuring na de bouw kunt u laten uitvoeren door een aangemelde instantie (vb. in België IMCI, in Frankrijk Bureau Veritas, in Duitsland Germanischer Lloyd, in Italië Rina, in UK Lloyd’s Register, enz.).

Er bestaan een veertigtal aangemelde instanties binnen Europa waaruit de klant vrij kan kiezen (zie lijst bij publicaties). Deze instantie zal het vaartuig onderzoeken en een rapport opmaken. Na eventuele aanpassingen en/of verbouwingen aan het vaartuig, maken van handleidingen, enz. zal deze instantie een "Attest keuring na de Bouw/Post Construction Certificate" opmaken. De persoon die het vaartuig in de handel brengt of in bedrijf stelt in de Europese Economische Ruimte (EER) stelt daarna de verklaring van overeenstemming op.

Opgelet: de tussenkomst van een aangemelde instantie is duur. U informeert zich best goed op voorhand alvorens over te gaan tot de aankoop van een vaartuig dat niet CE-gekeurd is.
Gedeeltelijk afgebouwd pleziervaartuig

Een gedeeltelijk afgebouwd pleziervaartuig is een pleziervaartuig bestaande uit een naakte romp (casco) of een romp met één of meerdere componenten. Gedeeltelijk afgebouwde pleziervaartuigen voldoen niet aan de essentiële veiligheidsvereisten van de richtlijn 2003/44/CE met betrekking tot het ontwerp en de constructie.

De fabrikant van het gedeeltelijk afgebouwde vaartuig maakt een "Verklaring van de fabrikant bijlage III a" op waarin hij verklaart dat de gedeeltelijk afgebouwde boot bestemd is om door anderen te worden afgebouwd en dat het vaartuig voldoet aan de essentiële eisen die in dit constructiestadium van toepassing zijn.

Na afwerking moet het vaartuig gekeurd worden door een aangemelde instantie; deze levert een "Attest keuring na de Bouw/Post Construction Certificate" af. De bouwer/eigenaar maakt daarna de verklaring van overeenstemming op.

Opgelet: dit is geen zelfbouw.
Zelfgebouwd pleziervaartuig

Een zelfgebouwd pleziervaartuig is een vaartuig dat van A tot Z zelf gebouwd is door de eigenaar én bestemd is voor eigen gebruik (bv. in de tuin of garage met op de markt aangekochte materialen). Het verder afbouwen van een gedeeltelijk afgebouwd pleziervaartuig moet daarentegen nadien CE-gekeurd worden.

Opgelet: zelfbouwpakketten moeten ook CE-gekeurd zijn.

Voor zelfbouw is geen verklaring van overeenstemming (CE) nodig indien de eigenaar/bouwer het vaartuig gedurende een periode van vijf jaar (na ingebruikstelling) niet in de handel brengt.

Het laatste stukje biedt misschien mogelijkheden, maar niet zo bijster veel vrees ik.

Helaas. Dit was vermeden als het schip al direct zo was gebouwd dat er een Europese verklaring van overeenstemming bij zat. Nu ben je bij verkoop over de grens aan de goden overgeleverd.
Niet vanwege Europese regelgeving, maar juist vanwege niet geharmoniseerde nationale regelgeving.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 19:35 #995246

Keuren is hoe dan ook niet nodig, er bestaat namelijk geen CE-keur, alleen maar het afgeven van een schriftelijke verklaring door de bouwer.

Waarom zou dat laatste stukje geen houvast bieden? het is de wet...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 19:37 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 19:41 #995252

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
Keuren is hoe dan ook niet nodig, er bestaat namelijk geen CE-keur, alleen maar het afgeven van een schriftelijke verklaring door de bouwer.

Waarom zou dat laatste stukje geen houvast bieden? het is de wet...

Als België voorschrijft dat schepen die niet onder de Europese richtlijn vallen gekeurd moeten worden dan is dat in België de wet.

In het laatste stukje staat "Een zelfgebouwd pleziervaartuig is een vaartuig dat van A tot Z zelf gebouwd is door de eigenaar ..." en "Opgelet: zelfbouwpakketten moeten ook CE-gekeurd zijn."
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 19:42 door JotM. Reden: spelling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 19:45 #995253

Dan zouden zelfbouw boten dus wettelijk niet bestaan in Belgie. Wie maakt zijn eigen dieselmotor, lieren, omvormers, accu's, zeilen, reddingsvlot etc? Waar ligt de grens van wat je wel en niet zelf moet maken om het als zelfbouwsel aan te mogen merken?

Wil ik wel eens een uitspraak van een rechter zien waarbij een boot niet als zelfbouwsel aangemerkt werd en op wat voor gronden die beslissing dan is genomen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 19:55 #995258

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
Wil ik wel eens een uitspraak van een rechter zien waarbij een boot niet als zelfbouwsel aangemerkt werd en op wat voor gronden die beslissing dan is genomen.

Oké. Dan heb je keihard aangetoond dat het schip niet onder de Europese richtlijn pleziervaartuigen valt en dat België dus het volste recht heeft alle eisen die België aan zulke vaartuigen zou willen stellen inderdaad te stellen. En dan?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 19:58 door JotM. Reden: zinsbouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 19:58 #995259

Nee, jij geeft een citaat waarbij geeist wordt dat een boot pas een zelfbouw boot is als deze van a tot z zelf gebouwd is. Een dergelijke boot bestaat niet, dus ik wil weten wat de definities zijn van die a en z anders is deze uitzondering niet meer als een dood vogeltje.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 20:02 #995263

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Maar hoe boeiend is dat?

Geen CE verklaring van overeenstemming betekent dat België elke keuring, of wat ze dan ook zouden willen, verplicht mag stellen.

Ik hoop dat langzamerhand duidelijk wordt dat géén Europese verklaring hebben internationale handel niet makkelijker maakt. Integendeel.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 20:09 #995267

Dat is zeer boeiend want het betreft een zelfgebouwde boot die na meer dan 5 jaar verkocht word.

Zoals ik het lees hanteert ook België de uitzondering van zelfbouw. van A tot Z zelf bouwen is echter absoluut onrealisitisch zoals ik al aangaf, er zijn namelijk altijd volledig functionerende onderdelen die je koopt, dus vandaar mijn vraag: wat zijn de toetsingscriteria van die a en z om voor de zelfbouw uitzondering in aanmerking te komen die ook België lijkt te hanteren?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 20:09 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 20:13 #995269

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
Dat is zeer boeiend want het betreft een zelfgebouwde boot die na meer dan 5 jaar verkocht word.

Heel goed. En dan? Dan toon je aan dat in dat geval de RCD niet van toepassing is. Mooi. Dan ga je naar België en dan zegt de overheid:"voordat u dat schip in België mag gebruiken moet u het schip eerst laten keuren".

Wat heb je dan gewonnen?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 20:15 #995271

Het betreft een uitzonderingsregel, ergo: keur (wat overigens niet bestaat) is dan niet nodig. Dat is immers het doel van de uitzonderingsregel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 20:15 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 20:22 #995274

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
Het betreft een uitzonderingsregel, ergo: keur (wat overigens niet bestaat) is dan niet nodig. Dat is immers het doel van de uitzonderingsregel.

Fout. Als het schip uitgezonderd is van Europese regelgeving (wat iets anders is dan een schip waarvan in Europese regelgeving is bepaald dat geen keuring nodig is) valt het onder nationale regelgeving. In Nederland is die regelgeving "u hoeft niets te doen", in België is de regelgeving "u moet het schip laten keuren".

(In Frankrijk overigens ook - www.ecologique-solidaire.gouv....ce-loisirs-et-sports , kijk even onder het kopje 'Navires à usage personnel HORS MARQUAGE CE, kayaks, navires de formation et constructions "amateur"')
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 20:23 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 20:23 #995276

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
JotM schreef :

Ik hoop dat langzamerhand duidelijk wordt dat géén Europese verklaring hebben internationale handel niet makkelijker maakt. Integendeel.

Ligt er aan, als er een CE verklaring was geweest had er geen probleem geweest, nergens. Die is vooral bedoeld om de boel gelijk te trekken, dus een boot uit slovenia het zelfde als een boot uit de UK, voor een jachtbouwer geen rompslomp met tientallen verschillende overheidsinstanties.

Als zelfbouwer hoef je er niet aan te voldoen, niet meer dan redelijk, probeer maar eens een zelfbouw auto de weg op te krijgen! Een 5 jaar oude boot is economisch al een heel stuk afgeschreven, en doet voor de handel niet zo veel meer, vandaar die termijn. 2ehands handel tussen particulieren is de eu sowieso niet voor bedoeld, dus weinig interessant om te reguleren.
HPV schreef :
@ bas: dat het geen keuring heet mag zo zijn maar nogsteeds moet iemand komen kijken of de reeds gebouwde boot voldoet aan de gestelde norm.
Neehoor, mag je als "werf" zelf doen, CE-D en CE-C als ik het goed heb. Meer heb je eigenlijk ook niet nodig als je gewoon boten wilt verkopen. CE is geen klassebureau en zegt dus weinig over veiligheid of zeewaardigheid, al wordt de norm wel steeds verder die kant uitgebreid.
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 20:25 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 20:36 #995285

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
JRomkes schreef :
JotM schreef :

Ik hoop dat langzamerhand duidelijk wordt dat géén Europese verklaring hebben internationale handel niet makkelijker maakt. Integendeel.

Ligt er aan, als er een CE verklaring was geweest had er geen probleem geweest, nergens. Die is vooral bedoeld om de boel gelijk te trekken, dus een boot uit slovenia het zelfde als een boot uit de UK, voor een jachtbouwer geen rompslomp met tientallen verschillende overheidsinstanties.

Als zelfbouwer hoef je er niet aan te voldoen, niet meer dan redelijk, probeer maar eens een zelfbouw auto de weg op te krijgen! Een 5 jaar oude boot is economisch al een heel stuk afgeschreven, en doet voor de handel niet zo veel meer, vandaar die termijn. 2ehands handel tussen particulieren is de eu sowieso niet voor bedoeld, dus weinig interessant om te reguleren.
HPV schreef :
@ bas: dat het geen keuring heet mag zo zijn maar nogsteeds moet iemand komen kijken of de reeds gebouwde boot voldoet aan de gestelde norm.
Neehoor, mag je als "werf" zelf doen, CE-D en CE-C als ik het goed heb. Meer heb je eigenlijk ook niet nodig als je gewoon boten wilt verkopen. CE is geen klassebureau en zegt dus weinig over veiligheid of zeewaardigheid, al wordt de norm wel steeds verder die kant uitgebreid.

Dat is niet geheel de waarheid. Was het maar waar want de interpretatie is nog steeds dat een zelfgebouwd jacht waarvan niet minimaal - en aantoonbaar- de romp zelf is gebouwd een verklaring nodig heeft. Of aantoonbaar voor 15 juni 1998 reeds ronddobberde...
Probeer na 20 jaar nog maar eens een CE verklaring te krijgen...
Dus moet er iemand komen kijken of iets voldoet. Ikzelf zou dat keuren noemen maar als iemand daar een passender term voor weet ook goed.
Overigens zijn de Nederlandse en Belgische wet nauwelijks van elkaar te onderscheiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 20:39 #995286

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
JRomkes schreef :
JotM schreef :

Ik hoop dat langzamerhand duidelijk wordt dat géén Europese verklaring hebben internationale handel niet makkelijker maakt. Integendeel.

Ligt er aan, als er een CE verklaring was geweest had er geen probleem geweest, nergens.

Let op de dubbele ontkenning. We zijn het wel eens. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 20:49 #995290

HPV schreef :
Dat is niet geheel de waarheid. Was het maar waar want de interpretatie is nog steeds dat een zelfgebouwd jacht waarvan niet minimaal - en aantoonbaar- de romp zelf is gebouwd een verklaring nodig heeft.
Waar lees jij dat? Vandaar dat ik zo hamer op wat wel en niet zelf gebouwd moet zijn om onder die noemer te vallen. En wat als dat Casco wel van voor 199X is en dus niet aan CE keur hoefden te voldoen? In de scheepsbouw wordt over het algemeen de kiellegging als toetsingsdatum voor al dan niet aan bepaalde wetgeving te moeten voldoen. Hoe dat binnen de CE zit weet ik overigens niet.

Mocht Belgie inderdaad van die absurd domme regelingen hebben, dan voer je de boot in Nederland in, vraagt een certificaatje aan waarmee je kunt aantonen dat je aan de CE regelgeving voldoet (je maakt gebruik van de uitzondering) en met de verklaring dat je aan de Europese wet hebt voldaan mag je overal binnen Europa de boot verkopen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 20:50 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 21:06 #995303

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
Mocht Belgie inderdaad van die absurd domme regelingen hebben, dan voer je de boot in Nederland in, vraagt een certificaatje aan waarmee je kunt aantonen dat je aan de CE regelgeving voldoet (je maakt gebruik van de uitzondering) en met de verklaring dat je aan de Europese wet hebt voldaan mag je overal binnen Europa de boot verkopen.

Het wil nog niet echt inzinken hè? ;)
Als het schip uitgezonderd is van Europese regelgeving (wat iets anders is dan een schip waarvan in Europese regelgeving is bepaald dat geen keuring nodig is) valt het onder nationale regelgeving.

Als je geen CE-verklaring bij het schip hebt doet whatever Nederlands certificaatje helemaal niets in België.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 21:08 #995305

JotM schreef :
Het wil nog niet echt inzinken hè? ;)
Ik snap jouw verhaal inderdaad niet nee. Of de Belgische overheid is volledig idioot bezig of jij snapt het niet. Maar ik zal het er verder bij laten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 21:17 #995310

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Het wil nog niet echt inzinken hè? ;)
Ik snap jouw verhaal inderdaad niet nee. Of de Belgische overheid is volledig idioot bezig of jij snapt het niet.

Ik heb voor m'n werk een account op delegates.consilium.europa.eu/ , dus laten we maar hopen dat ik een klein beetje weet hoe het werkt.
En vanuit die achtergrond durf ik te stellen dat België niet idioot bezig is, maar invulling geeft waar geen Europese regelgeving is (want uitzondering van werking EU richtlijn), wat een recht is van iedere Lidstaat.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 21:59 #995318

Dat een zelfgebouwde boot welke zich al tientallen jaren bewezen heeft en afkomstig is van de hand van een van de meest gerenommeerde ontwerpers ter wereld welke nu opeens voor vele tienduizenden euro's een wassen neus keuring moet krijgen is niet idioot?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 22:11 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 22:13 #995323

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Inkijkje in het veiligheids denken van onze zuiderburen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 22:33 #995324

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Marktafscherming dmv veiligheidseisen is van alle tijden en niet alleen beperkt tot de markten voor bootjes en treinen.

Als er Europese regelgeving bestaat maar je maakt gebruik van een uitzonderingsbepaling waarmee je niet onder de Europese regelgeving valt, maak je jezelf hier kwetsbaar voor bij beoogde verkoop over de grens. En dat kan vervelend uitvallen. Zeker als daar de cultuurverschillen nog bij komen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 22:56 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 09 nov 2018 23:05 #995329

JotM schreef :
Marktafscherming dmv veiligheidseisen is van alle tijden en niet alleen beperkt tot de markten voor bootjes en treinen.
Sorry, maar daar zijn we het echt oneens. Een werf mag een boot bouwen zonder enige vorm van toezicht en alles wat hij hoeft te doen is een briefje schrijven dat de boot volgens de regels gebouwd is, er is geen onderwijs of diploma nodig om een werf te mogen beginnen. Het resultaat is dat kielen links en rechts van de boten af lijken te vallen, en dan zou een zelfbouwer die het ontwerp van een gerenommeerde ontwerper gebruikt vele tienduizenden euro's moeten betalen voor een volledig nietszeggende "keuring". Sorry, maar dat is gewoon proberen recht te praten wat krom is.
Ik ben blij dat het in vrijwel alle andere landen anders geregeld is.
Tegen de topic starter zou ik zeggen: importeer je boot in een ander Europees land en blijf lekker onder die vlag varen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl