HPV schreef :
als een keur in nederland niet verplicht is en was dan kan het toch in Belgie moeilijk alsnog verplicht zijn?
Jawel hoor. Juist. Dat wil zeggen in deze situatie.
Hoe vervelend ook, je vriend bevindt zich nu in de situatie waarin ook alle bedrijven zich voor de Europese regelgeving bevonden: iedere lidstaat is volledig soeverein en mag zelf bepalen aan welke eisen een zaak (in dit geval een pleziervaartuig) moet voldoen voordat het op de markt wordt toegelaten c.q. mag worden gebruikt.
Voor pleziervaartuigen is inmiddels een Europese richtlijn tot stand gekomen. Zo'n richtlijn heeft, in tegenstelling tot een Europese verordening, geen directe werking, maar verplicht de lidstaten tot 1) binnen een vastgestelde termijn de in de richtlijn opgenomen regels te implementeren in nationale regelgeving en 2) verbiedt de lidstaat extra voorwaarden te stellen aan vaartuigen waarvan op geharmoniseerde wijze is aangetoond dat ze aan de in de Europese richtlijn opgenomen basis-eisen voldoen.
Dat laatste is aan te tonen met een CE-gemarkeerde ("conformité européenne") verklaring van overeenstemming.
Als een zaak is uitgezonderd van Europese regelgeving, zoals bij zelfbouw, zit je in dezelfde situatie als voordat de Europese regelgeving van kracht werd: iedere lidstaat mag zelf bepalen aan welke voorwaarden een zaak, in dit geval dus de door je vriend zelf gebouwde boot, moet voldoen voor toegang tot de markt c.q. gebruik. In Nederland wordt vertrouwd op je eigen verantwoordelijkheid en boerenverstand, in België niet.
Op de eerder aangehaalde website van de Belgische overheid valt te lezen:
Als een vaartuig, waterscooter of motor wordt aangekocht die niet CE-gekeurd is, dan mogen deze niet in de handel worden gebracht noch in gebruik worden gesteld zonder vooraf in overeenstemming te zijn gebracht met de reglementering. De tussenkomst van een "aangemelde instantie" is verplicht. Na een onderzoek en eventueel aanpassingen zal deze instantie een verklaring van overeenstemming kunnen afgeven.
Hieronder kunt u een duidelijk schema downloaden dat de te volgen procedure weergeeft, alsook een model van de verklaring van overeenstemming voor pleziervaartuigen, buitenboordmotor of hekmotor met geïntegreerde uitlaat, binnenboordmotor of hekmotor zonder geïntegreerde uitlaat, waterscooter en beoordeling na de bouw.
Documenten bij verkoop
Wanneer u van plan bent een vaartuig, waterscooter of motor aan te kopen, kijk dan steeds na of de correct ingevulde verklaring van overeenstemming aanwezig is. Vraag eventueel een kopie van dit document vooraleer dat de verkoop wordt afgesloten. Op deze manier vermijdt u eventuele moeilijkheden bij de aanvraag voor een immatriculatieplaat of vlaggenbrief.
Aanvraag
Het vaartuig is CE-gekeurd: een duplicaat kunt u aanvragen bij de constructeur.
Het vaartuig is niet CE-gekeurd: een keuring na de bouw kunt u laten uitvoeren door een aangemelde instantie (vb. in België IMCI, in Frankrijk Bureau Veritas, in Duitsland Germanischer Lloyd, in Italië Rina, in UK Lloyd’s Register, enz.).
Er bestaan een veertigtal aangemelde instanties binnen Europa waaruit de klant vrij kan kiezen (zie lijst bij publicaties). Deze instantie zal het vaartuig onderzoeken en een rapport opmaken. Na eventuele aanpassingen en/of verbouwingen aan het vaartuig, maken van handleidingen, enz. zal deze instantie een "Attest keuring na de Bouw/Post Construction Certificate" opmaken. De persoon die het vaartuig in de handel brengt of in bedrijf stelt in de Europese Economische Ruimte (EER) stelt daarna de verklaring van overeenstemming op.
Opgelet: de tussenkomst van een aangemelde instantie is duur. U informeert zich best goed op voorhand alvorens over te gaan tot de aankoop van een vaartuig dat niet CE-gekeurd is.
Gedeeltelijk afgebouwd pleziervaartuig
Een gedeeltelijk afgebouwd pleziervaartuig is een pleziervaartuig bestaande uit een naakte romp (casco) of een romp met één of meerdere componenten. Gedeeltelijk afgebouwde pleziervaartuigen voldoen niet aan de essentiële veiligheidsvereisten van de richtlijn 2003/44/CE met betrekking tot het ontwerp en de constructie.
De fabrikant van het gedeeltelijk afgebouwde vaartuig maakt een "Verklaring van de fabrikant bijlage III a" op waarin hij verklaart dat de gedeeltelijk afgebouwde boot bestemd is om door anderen te worden afgebouwd en dat het vaartuig voldoet aan de essentiële eisen die in dit constructiestadium van toepassing zijn.
Na afwerking moet het vaartuig gekeurd worden door een aangemelde instantie; deze levert een "Attest keuring na de Bouw/Post Construction Certificate" af. De bouwer/eigenaar maakt daarna de verklaring van overeenstemming op.
Opgelet: dit is geen zelfbouw.
Zelfgebouwd pleziervaartuig
Een zelfgebouwd pleziervaartuig is een vaartuig dat van A tot Z zelf gebouwd is door de eigenaar én bestemd is voor eigen gebruik (bv. in de tuin of garage met op de markt aangekochte materialen). Het verder afbouwen van een gedeeltelijk afgebouwd pleziervaartuig moet daarentegen nadien CE-gekeurd worden.
Opgelet: zelfbouwpakketten moeten ook CE-gekeurd zijn.
Voor zelfbouw is geen verklaring van overeenstemming (CE) nodig indien de eigenaar/bouwer het vaartuig gedurende een periode van vijf jaar (na ingebruikstelling) niet in de handel brengt.
Het laatste stukje biedt misschien mogelijkheden, maar niet zo bijster veel vrees ik.
Helaas. Dit was vermeden als het schip al direct zo was gebouwd dat er een Europese verklaring van overeenstemming bij zat. Nu ben je bij verkoop over de grens aan de goden overgeleverd.
Niet vanwege Europese regelgeving, maar juist vanwege niet geharmoniseerde nationale regelgeving.