Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 07:48 #995353

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Marktafscherming dmv veiligheidseisen is van alle tijden en niet alleen beperkt tot de markten voor bootjes en treinen.
Sorry, maar daar zijn we het echt oneens. Een werf mag een boot bouwen zonder enige vorm van toezicht en alles wat hij hoeft te doen is een briefje schrijven dat de boot volgens de regels gebouwd is, er is geen onderwijs of diploma nodig om een werf te mogen beginnen. Het resultaat is dat kielen links en rechts van de boten af lijken te vallen, en dan zou een zelfbouwer die het ontwerp van een gerenommeerde ontwerper gebruikt vele tienduizenden euro's moeten betalen voor een volledig nietszeggende "keuring". Sorry, maar dat is gewoon proberen recht te praten wat krom is.
Ik ben blij dat het in vrijwel alle andere landen anders geregeld is.
Tegen de topic starter zou ik zeggen: importeer je boot in een ander Europees land en blijf lekker onder die vlag varen.

formeel zou je als je de boot in Nederland op de markt brengt ook een verklaring moeten kunnen overleggen maar niemand vraagt erom. Alleen in Belgie ( en misschien meer landen) moet een boot in een register worden opgenomen en is een verklaring vereist.
Maar het blijft een bezopen situatie dat zelfbouw zo extreem aan restricties is onderworpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 07:54 #995354

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7631
HPV schreef :
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Marktafscherming dmv veiligheidseisen is van alle tijden en niet alleen beperkt tot de markten voor bootjes en treinen.
Sorry, maar daar zijn we het echt oneens. Een werf mag een boot bouwen zonder enige vorm van toezicht en alles wat hij hoeft te doen is een briefje schrijven dat de boot volgens de regels gebouwd is, er is geen onderwijs of diploma nodig om een werf te mogen beginnen. Het resultaat is dat kielen links en rechts van de boten af lijken te vallen, en dan zou een zelfbouwer die het ontwerp van een gerenommeerde ontwerper gebruikt vele tienduizenden euro's moeten betalen voor een volledig nietszeggende "keuring". Sorry, maar dat is gewoon proberen recht te praten wat krom is.
Ik ben blij dat het in vrijwel alle andere landen anders geregeld is.
Tegen de topic starter zou ik zeggen: importeer je boot in een ander Europees land en blijf lekker onder die vlag varen.

formeel zou je als je de boot in Nederland op de markt brengt ook een verklaring moeten kunnen overleggen maar niemand vraagt erom. Alleen in Belgie ( en misschien meer landen) moet een boot in een register worden opgenomen en is een verklaring vereist.
Maar het blijft een bezopen situatie dat zelfbouw zo extreem aan restricties is onderworpen.

Het is inderdaad bezopen, maar geloof nou maar de hoge heren willen geen zelfbouw.
Alles laten maken door de industrie want dan is het veilig.
Daarom is het ook zo moeilijk om zelf een auto te bouwen en hem op de weg te mogen laten rijden.
Pseudo veiligheid .
Ik vrees dat TS niet onder Belgische vlag zal kunnen varen, maar wel onder Nederlandse vlag.
Of dat erg is ?
Ik zou het niet willen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 10 nov 2018 07:54 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 08:07 #995358

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
Tony2920 schreef :
HPV schreef :
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Marktafscherming dmv veiligheidseisen is van alle tijden en niet alleen beperkt tot de markten voor bootjes en treinen.
Sorry, maar daar zijn we het echt oneens. Een werf mag een boot bouwen zonder enige vorm van toezicht en alles wat hij hoeft te doen is een briefje schrijven dat de boot volgens de regels gebouwd is, er is geen onderwijs of diploma nodig om een werf te mogen beginnen. Het resultaat is dat kielen links en rechts van de boten af lijken te vallen, en dan zou een zelfbouwer die het ontwerp van een gerenommeerde ontwerper gebruikt vele tienduizenden euro's moeten betalen voor een volledig nietszeggende "keuring". Sorry, maar dat is gewoon proberen recht te praten wat krom is.
Ik ben blij dat het in vrijwel alle andere landen anders geregeld is.
Tegen de topic starter zou ik zeggen: importeer je boot in een ander Europees land en blijf lekker onder die vlag varen.

formeel zou je als je de boot in Nederland op de markt brengt ook een verklaring moeten kunnen overleggen maar niemand vraagt erom. Alleen in Belgie ( en misschien meer landen) moet een boot in een register worden opgenomen en is een verklaring vereist.
Maar het blijft een bezopen situatie dat zelfbouw zo extreem aan restricties is onderworpen.

Het is inderdaad bezopen, maar geloof nou maar de hoge heren willen geen zelfbouw.
Alles laten maken door de industrie want dan is het veilig.
Daarom is het ook zo moeilijk om zelf een auto te bouwen en hem op de weg te mogen laten rijden.
Pseudo veiligheid .
Ik vrees dat TS niet onder Belgische vlag zal kunnen varen, maar wel onder Nederlandse vlag.
Of dat erg is ?
Ik zou het niet willen.

als je die vergelijking doortrekt zou je dus juist met een volledig zelf gebouwde carosserie wel de weg op mogen maar met een gemodificeerde opel astra niet....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 08:17 #995361

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Is er al met de Belgische instanties gebeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 08:19 #995362

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
er is mailcontact geweest. kernpunt blijft dat zeker de romp volledig zelf gebouwd moet zijn.
dus een broddelromp mag gewoon rondvaren, een goede romp niet.
Dus ook geen aangekocht staalpakket of zo....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 08:36 #995366

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Marktafscherming dmv veiligheidseisen is van alle tijden en niet alleen beperkt tot de markten voor bootjes en treinen.
Sorry, maar daar zijn we het echt oneens. Een werf...
Oh? Dus jij denkt werkelijk dat het hier, net als bij de opduikende eisen mbt het treintje Maastricht-Luik, om de veiligheid gaat? Of weet je gewoon niet wat "marktafscherming" inhoudt?
Er worden eisen gesteld waar onmogelijk aan voldaan kan worden en dan denk je niet "Mmmm. Wat is hier aan de hand?"? Dat is wel enigszins naïef.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 08:39 #995368

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
HPV schreef :
Hoe kan een zelf-geknutseld orgel onbestraft rond mogen varen en iets met een goedgebouwde romp niet.
HPV schreef :
maar neemt niet weg dat een baggerproduct wel mag rondvaren want zelf in elkaar geklooid, en
ook na 5 jaar zonder keuring mag worden verkocht.
HPV schreef :
dus een broddelromp mag gewoon rondvaren, een goede romp niet.
Dus ook geen aangekocht staalpakket of zo....

Als ik de mening die hier tussen wat je zelf schrijft lees ben je diep in je hart wel eens met dat een zelfbouw product niet ongekeurd zou mogen rondvaren.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 nov 2018 08:45 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 09:14 #995387

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 835
Het hele gedoe met die uitzondering voor zelfbouw is vanaf het begin van de CE regelgeving al een lastige. Voor een particulier die zelf een bootje bouwde wilde men een uitzondering maken, aangezien een dergelijk jacht bij het op de markt komen geen wezenlijke invloed zou hebben op het handelsverkeer. Maar toen ontstonden er situaties dat nieuwe jachten die bijvoorbeeld in Amerika waren gebouwd en niet waren voorzien van een CE markering naar Europa kwamen zonder roer. De eigenaar kocht dan het jacht, kocht er ook een roer bij en meldde vervolgens dat het jacht zelf gebouwd was, waardoor het CE verhaal met bijbehorende kosten kon worden omzeild.
Daarna zijn de mazen in de regelgeving wat gedicht door te gaan werken met 'volledig van A-tot-Z zelfgebouwd' omschrijvingen, die ook weer niet sluitend zijn, maar wel aardig in beeld brengen dat het zelf plaatsen van een roer onder een reeds gebouwd jacht niet onder zelfbouw valt.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 10:59 #995410

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Afgezien van de onzin van een zelf verklaarde keuring. Het is zoiets als de slager die zijn eigen vlees keurt. Is het een volledige illusie dat een twintig jaar oude boot nu, na al die jaren, nog aan een technische staat zou voldoen die hij nieuw "zou" hebben gehad. In mijn ogen wordt hier "Europa" gebruikt voor pure nationaal markt protectionisme.
Mag je straks nog een sjoemel diesel uit het buitenland in BE registreren ? Denk het wel. Voldoet hij aan het keurmerk ? Aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet. Die auto heeft namelijk NOOIT aan het keurmerk voldaan. Maar een autofabrikant met een kantoorgebouw vol juridische en kapitaal krachtige medewerkers in het hart van Brussel kunnen we niet voor het hoofd stoten. De enkele burger die een uniek en nergens anders ter wereld verkrijgbare trimaran koopt, om er zelf mee rond te spelevaren, bij multihulls direct op de Filipijnen moet natuurlijk wel even halt toegeroepen worden. Het is anders de bijl aan de wortel van de EU. Je moet je zo langzamerhand na een brexit referendum afvragen waar de werkelijke bijl aan de spreekwoordelijke wortel vandaan komt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 nov 2018 11:02 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 12:03 #995422

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 12:08 #995425

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Als nationale marktafscherming wordt opgevoerd ten nadele van Europese regelgeving is wel overduidelijk dat er nog wat uit te leggen valt.

Nog even ter herhaling: een CE-markering c.q. CE-gemarkeerde verklaring van overeenstemming is een paspoort voor de EU-markt.
Als je gebruik kunt maken van een uitzondering die betekent dat je dat paspoort niet hoeft te verkrijgen betekent dat niet dat je zonder paspoort alsnog toegang hebt tot de EU-markt, maar dat je geen paspoort hebt. En dan ben je aan ale mogelijke grillen overgeleverd als je over de grens wilt verkopen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 12:32 #995430

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Over regels gesproken. Inmiddels blijft er in de gezondheidszorg en onderwijs veel minder dan de helft van de financiering over voor het primaire proces.

En jongens en meisjes, afsluiter vervangen ? Denk wél even aan de herkeuring ! An passant wordt er hier door de achterdeur een verplichte APK doorgevoerd.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 nov 2018 12:43 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 13:00 #995438

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
3Noreen schreef :
HPV schreef :
Hoe kan een zelf-geknutseld orgel onbestraft rond mogen varen en iets met een goedgebouwde romp niet.
HPV schreef :
maar neemt niet weg dat een baggerproduct wel mag rondvaren want zelf in elkaar geklooid, en
ook na 5 jaar zonder keuring mag worden verkocht.
HPV schreef :
dus een broddelromp mag gewoon rondvaren, een goede romp niet.
Dus ook geen aangekocht staalpakket of zo....

Als ik de mening die hier tussen wat je zelf schrijft lees ben je diep in je hart wel eens met dat een zelfbouw product niet ongekeurd zou mogen rondvaren.

nee, dat ben ik niet. een seriematig geproduceerde boot op de markt brengen en laten voldoen aan eisen is iets anders dan een boot voor eigen gebruik gebouwd na 5 jaar verkopen.
Het feit dat een goed gebouwde romp en verder zelf afgewerkt niet mag worden vrijgesteld is idioot en dient op geen enkele wijze de veiligheid. Als een broddelromp mag rondvaren zou een degelijke romp zeker ook moeten mogen rondvaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 13:06 #995441

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
Olav schreef :
Het hele gedoe met die uitzondering voor zelfbouw is vanaf het begin van de CE regelgeving al een lastige. Voor een particulier die zelf een bootje bouwde wilde men een uitzondering maken, aangezien een dergelijk jacht bij het op de markt komen geen wezenlijke invloed zou hebben op het handelsverkeer. Maar toen ontstonden er situaties dat nieuwe jachten die bijvoorbeeld in Amerika waren gebouwd en niet waren voorzien van een CE markering naar Europa kwamen zonder roer. De eigenaar kocht dan het jacht, kocht er ook een roer bij en meldde vervolgens dat het jacht zelf gebouwd was, waardoor het CE verhaal met bijbehorende kosten kon worden omzeild.
Daarna zijn de mazen in de regelgeving wat gedicht door te gaan werken met 'volledig van A-tot-Z zelfgebouwd' omschrijvingen, die ook weer niet sluitend zijn, maar wel aardig in beeld brengen dat het zelf plaatsen van een roer onder een reeds gebouwd jacht niet onder zelfbouw valt.

dat zou dus inhouden dat een boot gebouwd in 1998 moet voldoen aan regels uit 1998 en
inmiddels gedichte gaten in de regelgeving hier niet op van toepassing zouden zijn.
En dat is dan ook precies waar ik geen antwoord op heb gekregen. Interpretaties en correcties van na de invoering van de wet
Laatst bewerkt: 10 nov 2018 13:06 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 13:09 #995443

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
HPV schreef :
3Noreen schreef :
HPV schreef :
Hoe kan een zelf-geknutseld orgel onbestraft rond mogen varen en iets met een goedgebouwde romp niet.
HPV schreef :
maar neemt niet weg dat een baggerproduct wel mag rondvaren want zelf in elkaar geklooid, en
ook na 5 jaar zonder keuring mag worden verkocht.
HPV schreef :
dus een broddelromp mag gewoon rondvaren, een goede romp niet.
Dus ook geen aangekocht staalpakket of zo....

Als ik de mening die hier tussen wat je zelf schrijft lees ben je diep in je hart wel eens met dat een zelfbouw product niet ongekeurd zou mogen rondvaren.

nee, dat ben ik niet. een seriematig geproduceerde boot op de markt brengen en laten voldoen aan eisen is iets anders dan een boot voor eigen gebruik gebouwd na 5 jaar verkopen.
Het feit dat een goed gebouwde romp en verder zelf afgewerkt niet mag worden vrijgesteld is idioot en dient op geen enkele wijze de veiligheid. Als een broddelromp mag rondvaren zou een degelijke romp zeker ook moeten mogen rondvaren.

Als iemand die met zo'n broddelromp rondvaart ben ik het niet met je eens :P . Het gekochte casco moet een CE keur hebben. Net als de meeste zaken op de EU markt worden verkocht door professionele fabrikanten.
Je kunt wel beweren dat het een goed gebouwde romp is maar toon dat dan maar aan. Misschien is het wel een mislukt ding wat dan maar als casco gedumpt is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 nov 2018 13:12 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 13:16 #995444

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
niet geheel correct: als het casco niet zelf in elkaar is gekloot (uitzonderingen daargelaten die betere producten maken dan professionals) dan dient de gehele boot een CE markering te krijgen.
Dus niet alleen de romp.
Dus dan moet er alsnog een keuring die geen keuring is op worden losgelaten.

Edit:
zelfbouw geeft geen enkele garantie dus hoeft geen keur en mag worden verkocht.
Niet zelfbouw romp geeft ook geen enkele garantie en mag niet worden verkocht.
ik vind dat meten met twee maten

Wil je garantie dan laat je de spullen lekker keuren, maar als je er geen behoefte aan hebt en er twintig jaar mee gaat varen moet je alsnog een keur hebben.
Laatst bewerkt: 10 nov 2018 13:22 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 13:21 #995446

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
HPV schreef :
Het feit dat een goed gebouwde romp en verder zelf afgewerkt niet mag worden vrijgesteld is idioot en dient op geen enkele wijze de veiligheid. Als een broddelromp mag rondvaren zou een degelijke romp zeker ook moeten mogen rondvaren.
Ik blijf het proberen, misschien dat het een keer duidelijk wordt:
Je wilt idealiter niet worden vrijgesteld, je wilt onder bepaalde voorwaarden via een verlicht regime aan "het paspoort" komen, zoals dat in vele EU richtlijnen en verordeningen voor SME's geregeld is.

In de RCD is dat niet geregeld, dus als je bent vrijgesteld (geen "paspoort" in de vorm van CE verklaring van overeenstemming) ben je de Sjaak bij verkoop over de grens. Als je blijft denken in termen van "de veiligheid dienen" ga je helemaal nergens komen.

Het stond al klip en klaar in de bijdrage van Olav:
wilde men een uitzondering maken, aangezien een dergelijk jacht bij het op de markt komen geen wezenlijke invloed zou hebben op het handelsverkeer

Staat daar "geen wezenlijke invloed op de veiligheid van de vloot pleziervaartuigen"? Wanneer gaat het doordringen?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 16:46 #995478

JotM schreef :
Oh? Dus jij denkt werkelijk dat het hier, net als bij de opduikende eisen mbt het treintje Maastricht-Luik, om de veiligheid gaat? Of weet je gewoon niet wat "marktafscherming" inhoudt?
markt afscherming? mehoela. Statistisch gezien word 75% van de zelfbouw boten nooit vergenoeg afgebouwd om te water te komen en zal dus nooit gebruikt worden. Wel worden er vele tienduizenden euro's aan onderdelen uit gegeven die de industrie ten goede komen. Zet daar tegenover dat waarschijnlijk aanzienlijk minder dan 0.1% van alle nieuwe zeilbootjes zelfgebouwd is en dan is die marktbescherming natuurlijk gewoon een hoop opgeblazen lucht.

Dan over de wezenlijke veiligheid: het percentage onveilige jachten in de zelfbouw categorie is aanzienlijk lager dan het percentage onveilige jachten in de "professionele" industrie.

Gewoon lekker onder Nederlandse vlag gaan varen, laat die Belgische overheid stikken als ze zo moeilijk willen doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 17:21 #995495

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7631
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Oh? Dus jij denkt werkelijk dat het hier, net als bij de opduikende eisen mbt het treintje Maastricht-Luik, om de veiligheid gaat? Of weet je gewoon niet wat "marktafscherming" inhoudt?
markt afscherming? mehoela. Statistisch gezien word 75% van de zelfbouw boten nooit vergenoeg afgebouwd om te water te komen en zal dus nooit gebruikt worden. Wel worden er vele tienduizenden euro's aan onderdelen uit gegeven die de industrie ten goede komen. Zet daar tegenover dat waarschijnlijk aanzienlijk minder dan 0.1% van alle nieuwe zeilbootjes zelfgebouwd is en dan is die marktbescherming natuurlijk gewoon een hoop opgeblazen lucht.

Dan over de wezenlijke veiligheid: het percentage onveilige jachten in de zelfbouw categorie is aanzienlijk lager dan het percentage onveilige jachten in de "professionele" industrie.

Gewoon lekker onder Nederlandse vlag gaan varen, laat die Belgische overheid stikken als ze zo moeilijk willen doen.

Ik denk dat dat de enige realistische oplossing zal zijn.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 17:49 #995501

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Erikdejong schreef :
Statistisch gezien word 75% van de zelfbouw boten nooit vergenoeg afgebouwd om te water te komen en zal dus nooit gebruikt worden. ....

Dan over de wezenlijke veiligheid: het percentage onveilige jachten in de zelfbouw categorie is aanzienlijk lager dan het percentage onveilige jachten in de "professionele" industrie.

Dit omschrijft mijn "onderbuik"gevoel vrij precies. Als een zelfbouwer het tot een eind brengt is de kans zeer groot dat het een hele goede boot geworden is.
Maar TS heeft het over een casco wat afgebouwd is door een amateur. Natuurlijk is dan de kans dat de pieremegoggel drijft is vrij aannemelijk maar de kans op een goede boot is wordt stukken minder.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 20:40 #995534

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
Gewoon lekker onder Nederlandse vlag gaan varen, laat die Belgische overheid stikken als ze zo moeilijk willen doen.
Dat is jouw advies, als professioneel jachtontwerper, aan de potentiële koper van de boot van de vriend van TS?
"Meneer, laat uw eigen overheid stikken, heb gewoon schijt aan de regels in het land waar u woont en ga lekker onder Nederlandse vlag varen."?
Zou je dat advies ook zo geven als meneer een klant van je was?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 21:03 #995537

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
JotM schreef :
Erikdejong schreef :
Gewoon lekker onder Nederlandse vlag gaan varen, laat die Belgische overheid stikken als ze zo moeilijk willen doen.
Dat is jouw advies, als professioneel jachtontwerper, aan de potentiële koper van de boot van de vriend van TS?
"Meneer, laat uw eigen overheid stikken, heb gewoon schijt aan de regels in het land waar u woont en ga lekker onder Nederlandse vlag varen."?
Zou je dat advies ook zo geven als meneer een klant van je was?

prima plan. omdat het geen moer met veiligheid te maken heeft en alleen maar met europees gezeik en handel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 21:13 #995540

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
HPV schreef :
prima plan. omdat het geen moer met veiligheid te maken heeft en alleen maar met europees gezeik en handel.

Nope.
Dit heeft helemaal niets, nada, noppes met "Europees gezeik" te maken.
Dit hele "gezeik" bestaat alleen maar omdat zelfbouw is uitgezonderd van Europese regelgeving. Als dat niet het geval was, was er nu een CE-verklaring geweest en was de boot zonder een centje pijn te verkopen geweest.
Dit is nationaal, protectionistisch "gezeik" als je het zo wilt noemen. Niet Europees.

Maar weet je, laat je vriend dit maar aan de potentiële koper vertellen, dan wordt de boot zeker en vast aan die meneer verkocht.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 10 nov 2018 21:16 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 21:26 #995543

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ondertussen nog even verder zitten lezen. De boot waar het in dit draadje over gaat zou ook in Frankrijk niet als zelfbouw worden beschouwd.
Ne sont pas considérés comme construction amateur :
  • navires achevés par leur propriétaire à partir d’une coque ou d’une coque et d’au moins un élément qui a (ont) été réalisé(s) par une personne identifiée comme constructeur ;
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 10 nov 2018 21:27 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfgebouwd jacht uit 1998 verplicht CE keuren 10 nov 2018 21:43 #995546

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
JotM schreef :
HPV schreef :
prima plan. omdat het geen moer met veiligheid te maken heeft en alleen maar met europees gezeik en handel.

Nope.
Dit heeft helemaal niets, nada, noppes met "Europees gezeik" te maken.
Dit hele "gezeik" bestaat alleen maar omdat zelfbouw is uitgezonderd van Europese regelgeving. Als dat niet het geval was, was er nu een CE-verklaring geweest en was de boot zonder een centje pijn te verkopen geweest.
Dit is nationaal, protectionistisch "gezeik" als je het zo wilt noemen. Niet Europees.

Maar weet je, laat je vriend dit maar aan de potentiële koper vertellen, dan wordt de boot zeker en vast aan die meneer verkocht.

Oww, dat had ik niet begrepen. de door Belgie en Nederland in wetgeving verankerde niet zelfbouw regel komt dus niet uit de Europese regelgeving maar hebben ze geheel zelf bedacht...
En daar wordt een 20 jaar oude boot dus een stuk beter van. ohnee dat was ook niet de bedoeling... het is om het failliet van de handel te stoppen als iedereen zomaar een boot gaat bouwen en verkopen.

Wat mij betreft gaat dat hele onzinnige CE verhaal,op de schroot voor boten ouder dan vijf jaar en laat je een aankoopkeuring doen. stuk practischer en je bepaalt zelf wat jij belangrijk vind.
hoef je er geen vuilwatertank in te bouwen bijvoorbeeld.... mocht je dat niet willen.
Maar men is er inmiddels wel uit, de boot zal een keuring ondergaan en daar zullen zeker aanpassing worden geeist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl