Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke bluewater cruiser?

Welke bluewater cruiser? 19 mei 2019 18:43 #1047438

ReneK schreef :
Ilex schreef :
. Diepvries hoeft niet zo :)

Wááát ????
En je ijskoude bier dan (na 15 minuten) ?
En je ijsjes voor midden op de oceaan ?
En je sucade lappen die je koopt in suriname en 3 maanden later draadjes vlees van maakt op st lucia ?
En je ingevroren tuna en mahi mahi die je onderweg vangt en niet meteen op kan ?
En je pinda sambal gekocht in suriname ?
En je ijsblokjes (per zak) voor de rum cola ?
En je ".......?
En je ........?
En je ........?

Poeh .. geen vriezer , dan kun je net zo goed met een tentje naar de ardennen gaan ;)


Tja comfort is voor iedereen anders .
Ik hoef ook geen vriezer ik hou ook niet van echt koude dranken ijsjes enz ... dan heb ik liever een grotere of dubbele koelkast .

Ik heb net een uurtje boten bekeken rond de 50K dat is best moeilijk om daar een goed exemplaar in te vinden .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 19 mei 2019 18:48 #1047440

  • element
  • element's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 343
Dit artikel uit Yachting World stelt ook dat standaard rondje Atlantic eigenlijk met bijna iedere productieboot kan.

www.yachtingworld.com/features...-youve-got-now-64575
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 19 mei 2019 20:13 #1047473

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 383
Ik lig op dit ogenblik in Woolverstone Marina, op de Orwell. Hier aan de steiger ligt een Passport 40 te koop, een ontwerp van de bekende Amerikaanse ontwerper Bob Perry. Schip heeft een nieuwe motor en ziet eruit als een ideaal vertrekkersschip. Zie www.boatsandoutboards.co.uk/Cr...r/passport-40/235570 'Owner is keen to sell', dus ik denk dat er heel wat van de gevraagde 69.000 pond afkan. Je moet een beetje van de Amerikaanse stijl houden, ook als je het interieur ziet, maar ik vind het een mooi schip. Een soort kruising tussen een langkieler en een modern schip (heeft een fin and skeg), geen kielbouten maar een mooie s-spant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 20 mei 2019 13:17 #1047649

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Tilikum schreef :
Ik lig op dit ogenblik in Woolverstone Marina, op de Orwell. Hier aan de steiger ligt een Passport 40 te koop, een ontwerp van de bekende Amerikaanse ontwerper Bob Perry. Schip heeft een nieuwe motor en ziet eruit als een ideaal vertrekkersschip. Zie www.boatsandoutboards.co.uk/Cr...r/passport-40/235570 'Owner is keen to sell', dus ik denk dat er heel wat van de gevraagde 69.000 pond afkan. Je moet een beetje van de Amerikaanse stijl houden, ook als je het interieur ziet, maar ik vind het een mooi schip. Een soort kruising tussen een langkieler en een modern schip (heeft een fin and skeg), geen kielbouten maar een mooie s-spant.

Mooi schip, lijkt ook alsof alles er wel al zo’n beetje opzit wat je nodig zou hebben ?


Ik zou in deze richting gezocht hebben , niet te oude plastic fantastic

www.yachtworld.com/boats/2006/...cyclades-39-3515441/
www.yachtworld.com/boats/2008/...clades-43-4-2851541/

Maar dat is geloof ik alles dat Ilex niet zoekt
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 20 mei 2019 13:47 #1047661

Amel heeft ook hele mooie boten .

Maar wel vrij duur .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 20 mei 2019 19:12 #1047791

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8401
ReneK schreef :

Maar dat is geloof ik alles dat Ilex niet zoekt

:cheer:

Ik zoek een betaalbare bluewater cruiser, maar weet niet wat dat is :blink: of zou moeten zijn.
Kijk ondertussen naar oa. Beneteau 405, Jeanneau Sun Legende 41 en Sabre 42.
Een Beneteau als Idylle 13.50 lijkt mij stevig en geschikt, maar ik denk wat traag.

Zoek testverslagen en reviews.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 20 mei 2019 19:31 #1047797

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
ReneK schreef :
Ok , niet kijken naar het ontwerp maar puur wat *ik* denk dat onderweg nodig is (buiten de epirb reddingsvlot etc)

500_1000 liter water
500_1000 liter brandstof
Licht weer downwind zeilen (parasailer oud)
Zwaar weer zeilen
Koelkast
Vriezer
Watermaker
Zonnepanelen 800wp
2e dynamo
800ah agm of 500ah lifepo4
Stuurautomaat of windvaan
Windgenerator (leverd toch meer dan ik dacht)
35_40kg rockna mantus met 100m ketting

Nou, nou, nou. Mijn huidige Winner 11.20, waarmee ik ook een rondje Atlantic heb gevaren heeft:
250 liter water
85 liter brandstof
een eenvoudig spinaker (weinig gebruikt, meer melkmeisje gevaren)
drie (diepe) reven in het grootzeil en een ongebruikte stormfok
koelkast
geen vriezer
geen watermaker
400 Wp zonnepanelen (heel fijn)
geen 2e dynamo
200 Ah LiFePo4 accupack (heel fijn)
elektrische stuurautomaat onderdeks (heel fijn)
geen windgenerator
20 kg Kobra-2 anker en 60m ketting, waarvan max 40m gebruikt.

Met deze configuratie sta ik te popelen om nogmaals een jaar weg te gaan. Weliswaar niet naar Spitsbergen, maar dat komt omdat ik een koukleum ben. Dit is dus eigenlijk een licht gepimpte serieboot.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 20 mei 2019 19:36 #1047800

Als je nu jaaaren hebt gespaard om er 1 jaar tussenuit te kunnen, dan mag het toch wel een beetje comfortabel en luxe zijn!? Die vriezer van Rene geeft heel veel van dat volgens mij. En tuurlijk is veel niet nodig: met een Albin Vega zijn mensen ook rond de wereld gezeild...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 20 mei 2019 19:51 #1047810

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
Nachtvlinder schreef :
Als je nu jaaaren hebt gespaard om er 1 jaar tussenuit te kunnen, dan mag het toch wel een beetje comfortabel en luxe zijn!? Die vriezer van Rene geeft heel veel van dat volgens mij. En tuurlijk is veel niet nodig: met een Albin Vega zijn mensen ook rond de wereld gezeild...

Natuurlijk mag het comfortabel en luxe zijn. Maar ik mag dat graag een beetje relativeren want nódig is het niet per se. Dat mag ieder voor zich zelf bepalen.

Overigens heb ik ook het idee comfortabel en luxe rondgevaren te hebben. 37 Voet is niet krap of zo. Maar hoe zuidelijker je komt, hoe kleiner je boot lijkt te worden en hoe meer luxe kennelijk nodig is.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 21 mei 2019 05:30 #1047843

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
van de Stadt Caribbean vallen ook in de budget maar persoonlijk vind ik de meeste tegenvallen qua interieur en de woodcore vielen voor ons gelijk af. Vaak wel al met enige "vertrekkers features".
Laatst bewerkt: 21 mei 2019 05:32 door Oliver77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 21 mei 2019 05:58 #1047848

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
ReneK schreef :
Poeh .. geen vriezer , dan kun je net zo goed met een tentje naar de ardennen gaan ;)
dat klopt, daar heb je momenteel echt geen vriezer nodig....

tijdens de oversteek trouwens ook niet: een lauw biertje is op volle ook niet te versmaden. En vlees uiit blik heeft geen vriezer nodig, mahi eet je gewoon ter plekke op, een goeie maat mahi eet je met 3 man zo op.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 21 mei 2019 06:41 #1047855

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Arcadia schreef :
200 Ah LiFePo4 accupack (heel fijn)
elektrische stuurautomaat onderdeks (heel fijn)
geen windgenerator

Je heb behoorlijk wat aan zonnepanelen geïnstalleerd. In verhouding lijkt die 200 Ah accucapaciteit relatief klein.
Als de zonnepanelen optimaal zijn geplaatst wek je met enige regelmaat meer stroom op dan je kwijt kunt in de accu's, denk ik.

Ik ga er vanuit dat op zo'n rondje Atlantic de stuurautomaat eventuele navigatie-apparatuur en mogelijk ook de koelkast continue aanstaan. Plus 's nachts boordverlichting.

Nu kún je de state-of-the-art accu's die je hebt veel verder ontladen dan ouderwetse semi-tractie accu's, maar kom je tijdens een lange nacht na een bewolkte dag nooit stroom tekort?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 21 mei 2019 09:32 #1047910

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
Wadloper schreef :
Arcadia schreef :
200 Ah LiFePo4 accupack (heel fijn)
elektrische stuurautomaat onderdeks (heel fijn)
geen windgenerator

Je heb behoorlijk wat aan zonnepanelen geïnstalleerd. In verhouding lijkt die 200 Ah accucapaciteit relatief klein.
Als de zonnepanelen optimaal zijn geplaatst wek je met enige regelmaat meer stroom op dan je kwijt kunt in de accu's, denk ik.

Ik ga er vanuit dat op zo'n rondje Atlantic de stuurautomaat eventuele navigatie-apparatuur en mogelijk ook de koelkast continue aanstaan. Plus 's nachts boordverlichting.

Nu kún je de state-of-the-art accu's die je hebt veel verder ontladen dan ouderwetse semi-tractie accu's, maar kom je tijdens een lange nacht na een bewolkte dag nooit stroom tekort?

Dat komt wel eens voor, maar de zon schijnt nogal veel in het zuiden. Maar de zon kan ook door de zeilen wel afgeschermd worden. Tijdens een overtocht moet ik gemiddeld eens per week de motor een uur of twee laten laden. Dat vind ik geen probleem. Als je teveel in de min staat is het sowieso lastig om alles in te lopen. Dat los je niet op met meer accu-capaciteit.
De stuurautomaat gebruikt 24/7 zo'n 2 a 3 A. De koelkast, als hij draait, ca. 4A. De navigatieverlichting is LED en gebruikt bijna niets.
Aan het eind van de nacht sta ik zo'n 80Ah in de min. Meestal is dat in de loop van de middag bijgeladen. Maximum laadstroom die ik heb gezien (terwijl de apparatuur stroom verbruikt) is 20A; meestal is het rond de 15A maximaal.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 21 mei 2019 10:21 #1047924

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Arcadia schreef :
Als je teveel in de min staat is het sowieso lastig om alles in te lopen. Dat los je niet op met meer accu-capaciteit.

Dat laatste vraag ik me af. Waar baseer je dat idee op?
Zelf maak ik geen grote oversteken, dus mijn nachtverbruik ligt sowieso lager dan het jouwe. Ik heb wel de koelbox permanent aan, maar die gebruikt, als de compressor draait en de inhoud van de box is koud, iets minder dan 2A. Na een dagje zeilen (altijd met de stuurautomaat aan), heb ik 's ochtends nog ruim 80 % van de accucapaciteit (200 Ah) over. Bij zonnig weer en helemaal als de panelen op de zon kunnen worden gericht, zijn de accu's halverwege de ochtend alweer opgetopt. Ik heb 150 Wp aan panelen.
De hele middag gaat dus voorbij zonder dat er geladen worden. Ik zou zó nog een een accu van 100 Ah gevuld kunnen krijgen, vermoed ik. Als ik lees over 400 Wp aan panelen en maar 200 Ah aan accu's gaat het bij een beetje kriebelen.
Aan het eind van de nacht sta ik zo'n 80Ah in de min. Meestal is dat in de loop van de middag bijgeladen. Maximum laadstroom die ik heb gezien (terwijl de apparatuur stroom verbruikt) is 20A; meestal is het rond de 15A maximaal.

Die 80 Ah houden in dat je toch ruwweg de helft van je capaciteit hebt gebruikt. Als je halverwege de middag vol zit, gaat er toch potentiële lading verloren. Zeker op onze breedte, waar je in de zomer, bij panelen die kunnen worden gericht en schakeling in serie, tot zeker 19.00 u of nog iets later kunt blijven laden. De laad-ontlaadcyclus wordt met meer accucapaciteit ook minder diep. Schijnt voor LiFePO4-accu's minder uit te maken dan voor 'ouderwetse' accu's, maar nadelig voor de levensduur zal het ook niet zijn.

Gevoelsmatig zit er voor mij een onbalans tussen je geïnstalleerde vermogen aan panelen en de accucapaciteit. Als je er verder tevreden mee bent en je komt in de praktijk nooit te kort, hoef je jezelf van mijn verhaal vanzelfsprekend niks aan te trekken; het is vooral gebaseerd op mijn eigen ervaringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 21 mei 2019 10:31 #1047928

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Wadloper schreef :
Die 80 Ah houden in dat je toch ruwweg de helft van je capaciteit hebt gebruikt. Als je halverwege de middag vol zit, gaat er toch potentiële lading verloren.
Denk toch dat je hier een denkfout maakt.
Ook al zou de accucapaciteit oneindig groot zijn, zitten ze halverwege de middag tocht vol (er vanuit gaande dat je ooit met volle accu's bent begonnen).

Laadcapaciteit stem je af op je verbruikt.
Accucapaciteit stem je af op je verbruikt én de te overbruggen periode zonder laden.

Zeker met lipo accu's is er geen relatie tussen laadvermogen en accu capaciteit.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 21 mei 2019 10:31 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 21 mei 2019 11:59 #1047978

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ilex schreef :

Zoek testverslagen en reviews.

Vagabonde (riley / eleyna op youtube) zijn van oost midd zee naar nieuw zeeland gevaren met een cyclades 43 voordat ze een outremer ‘kregen’ zonder noemenswaardige problemen , tenminste geen structurele problemen met het bootje , en beide waren geen ervaren zeilers dus het bootje zal af en toe best wel op z’n donder gekregen hebben
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 21 mei 2019 12:10 #1047981

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Arcadia schreef :
Nachtvlinder schreef :
Als je nu jaaaren hebt gespaard om er 1 jaar tussenuit te kunnen, dan mag het toch wel een beetje comfortabel en luxe zijn!? Die vriezer van Rene geeft heel veel van dat volgens mij. En tuurlijk is veel niet nodig: met een Albin Vega zijn mensen ook rond de wereld gezeild...

Natuurlijk mag het comfortabel en luxe zijn. Maar ik mag dat graag een beetje relativeren want nódig is het niet per se. Dat mag ieder voor zich zelf bepalen.

Overigens heb ik ook het idee comfortabel en luxe rondgevaren te hebben. 37 Voet is niet krap of zo. Maar hoe zuidelijker je komt, hoe kleiner je boot lijkt te worden en hoe meer luxe kennelijk nodig is.

Tuurlijk kan het ook allemaal met (veel) minder , en ook met (veel) meer
Ons uitgangspunt was echter 4 jaar weg , met uitloop beide kanten op als het wel/niet bevalt
En daar hebben we ook ons bootje op uitgezocht , 90% vh genoemde was al aan boord

En mijn suggesties heb ik ook gemaakt met in het achterhoofd de opmerking van Ilex ‘misschien een groot rondje van meerdere jaren’

Panama - galapagos - markiezen - frans polynesie - nieuw zeeland

Dat zijn 6 maanden of meer waarin je het ‘moet doen met wat je hebt’ en als je dan een beetje luxe hebt is dat allemaal mooi meegenomen , en de keren dat bij onze wasmachine en/of watermaker voor anderen heeft staan te draaien (families met kinderen) , daar maak je mensen echt bij mee , hoeft natuurlijk niet maar het is enorm leuk

Anyway , niets hoeft , alles mag , vooral als het 18 maanden of meer wordt IMO

Ps Olav en Ben zijn beide met partner met veel minder luxe vertrokken m en hebben geen momemt spijt gehad
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 21 mei 2019 12:12 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 21 mei 2019 12:24 #1047984

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
PvO schreef :
Wadloper schreef :
Die 80 Ah houden in dat je toch ruwweg de helft van je capaciteit hebt gebruikt. Als je halverwege de middag vol zit, gaat er toch potentiële lading verloren.
Denk toch dat je hier een denkfout maakt.
Ook al zou de accucapaciteit oneindig groot zijn, zitten ze halverwege de middag tocht vol (er vanuit gaande dat je ooit met volle accu's bent begonnen).

Bij "halverwege de middag vol" gaat Arcadia uit van een ideale situatie, neem ik aan. Van zonsopgang tot zonsondergang geen bewolking en optimale bezonning van de panelen. Bij een paar wat grijzere dagen ertussendoor wordt de beschikbare accucapaciteit ineens een stuk belangrijker. Als je meer kunt laden dan je kan bergen qua accucapaciteit, dan is die niet-geladen capaciteit wat je op die grijzere dagen (deels) tekort komt.

Arcadia geeft aan dat ie soms in de situatie komt dat hij met de motor stroom moet draaien.
De noodzaak daartoe is in principe te verkleinen door wat je kunt laden, wat je kunt opslaan en wat je gemiddeld (over een periode van meerdere weken, bijvoorbeeld) nodig hebt, zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen. Waarbij je uitgaat van een aantal dagen waarop door bewolking of gedeeltelijke afdekking van de panelen (koers-afhankelijk) minder geladen wordt. Dit laatste is niet zo makkelijk vast te stellen (het aantal niet-zonnige dagen kan sterk variëren), maar zeker als je veel mijlen maakt en tochten van meerdere weken zonder walstroom, is daar wel ervaring mee op te bouwen.
Laadcapaciteit stem je af op je verbruikt.
Accucapaciteit stem je af op je verbruikt én de te overbruggen periode zonder laden.

Helemaal mee eens. In die te overbruggen periode zonder lading zit de crux. Dat is niet alleen één nacht per 24 uur. Bij dikke bewolking krijg je eventueel de accu's niet meer vol voor de zon weer achter de horizon zakt. Gebeurt dit een paar dagen achter elkaar, dan begin je serieus in te boeten.
Start je een dergelijke periode met 400 Ah aan volle accu's dan hou je het langer uit dan met 200 Ah aan capaciteit.
Zeker met lipo accu's is er geen relatie tussen laadvermogen en accu capaciteit.

Dat vind ik een vreemde constatering. Je kunt dergelijke accu's verder ontladen dan conventionele accu's zonder dat er schade ontstaat, maar een relatie tussen accucapaciteit, laadvermogen en de tijd dat je walstroom-onafhankelijk bent is er naar mijn idee altijd.
Je kunt toch niet met droge ogen beweren dat het zinvol is om 400 Wp aan zonnepanelen te installeren en daar een state-of-the-art accu van 50 Ah mee te laden?
Laatst bewerkt: 21 mei 2019 12:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 21 mei 2019 12:29 #1047985

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Wadloper schreef :
Arcadia schreef :
Als je teveel in de min staat is het sowieso lastig om alles in te lopen. Dat los je niet op met meer accu-capaciteit.

Dat laatste vraag ik me af. Waar baseer je dat idee op?
Zelf maak ik geen grote oversteken, dus mijn nachtverbruik ligt sowieso lager dan het jouwe. Ik heb wel de koelbox permanent aan, maar die gebruikt, als de compressor draait en de inhoud van de box is koud, iets minder dan 2A. Na een dagje zeilen (altijd met de stuurautomaat aan), heb ik 's ochtends nog ruim 80 % van de accucapaciteit (200 Ah) over. Bij zonnig weer en helemaal als de panelen op de zon kunnen worden gericht, zijn de accu's halverwege de ochtend alweer opgetopt. Ik heb 150 Wp aan panelen.
De hele middag gaat dus voorbij zonder dat er geladen worden. Ik zou zó nog een een accu van 100 Ah gevuld kunnen krijgen, vermoed ik. Als ik lees over 400 Wp aan panelen en maar 200 Ah aan accu's gaat het bij een beetje kriebelen.
Aan het eind van de nacht sta ik zo'n 80Ah in de min. Meestal is dat in de loop van de middag bijgeladen. Maximum laadstroom die ik heb gezien (terwijl de apparatuur stroom verbruikt) is 20A; meestal is het rond de 15A maximaal.

Die 80 Ah houden in dat je toch ruwweg de helft van je capaciteit hebt gebruikt. Als je halverwege de middag vol zit, gaat er toch potentiële lading verloren. Zeker op onze breedte, waar je in de zomer, bij panelen die kunnen worden gericht en schakeling in serie, tot zeker 19.00 u of nog iets later kunt blijven laden. De laad-ontlaadcyclus wordt met meer accucapaciteit ook minder diep. Schijnt voor LiFePO4-accu's minder uit te maken dan voor 'ouderwetse' accu's, maar nadelig voor de levensduur zal het ook niet zijn.

Gevoelsmatig zit er voor mij een onbalans tussen je geïnstalleerde vermogen aan panelen en de accucapaciteit. Als je er verder tevreden mee bent en je komt in de praktijk nooit te kort, hoef je jezelf van mijn verhaal vanzelfsprekend niks aan te trekken; het is vooral gebaseerd op mijn eigen ervaringen.

Dit zijn onze cijfertjes met 2x 335wp panelen , je kunt zelf een rekensommetje maken naar je eigen opstelling en opbrengst uitrekenen , grotere akku capaciteit is natuurlijk prima maar het moet ook weer aangevuld worden (ps de < 12 volt is een gevolg van ‘s morgens koffie zetten met de nespresso) wij hebben 500ah aan agm maar had graag 500ah aan lifepo4 gehad , misschien ergens onderweg nog aan te komen

Laatste maand geen nacht tochtjes gehad maar na een nacht tocht moet ik echt stroom draaien als de panelen niet meteen een goeie dag hebben (bewolkt weer etc) anders zie ik de spanning dagelijks omlaag gaan en worden de batts niet meer naar 100% geladen met alleen de panelen


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 21 mei 2019 15:29 #1048029

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Wadloper schreef :

Helemaal mee eens. In die te overbruggen periode zonder lading zit de crux.
Nee de crux zit in te verwachten opbrengst van je panelen.
Dit kan je per etmaal, per week of als je wilt per maand inschatten.
Maar een laadtekort oplossen met grotere accu's gaat je niet helpen.
Dat is niet alleen één nacht per 24 uur. Bij dikke bewolking krijg je eventueel de accu's niet meer vol voor de zon weer achter de horizon zakt. Gebeurt dit een paar dagen achter elkaar, dan begin je serieus in te boeten.
Start je een dergelijke periode met 400 Ah aan volle accu's dan hou je het langer uit dan met 200 Ah aan capaciteit.
Zeker met lipo accu's is er geen relatie tussen laadvermogen en accu capaciteit.

Dat vind ik een vreemde constatering. Je kunt dergelijke accu's verder ontladen dan conventionele accu's zonder dat er schade ontstaat, maar een relatie tussen accucapaciteit, laadvermogen en de tijd dat je walstroom-onafhankelijk bent is er naar mijn idee altijd.
Je kunt toch niet met droge ogen beweren dat het zinvol is om 400 Wp aan zonnepanelen te installeren en daar een state-of-the-art accu van 50 Ah mee te laden?
Een combinatie van 400Wp met 50Ah aan accu's is niet waarschijnlijk, maar dit komt door het indirecte verband van je verbruik. Er is geen rechtstreeks verband.
Als voorbeeld, mijn broer heeft een tuinhuis met zonnepanelen, accu en omvormer.
De grootste piekvraag is overdag als de zon schijnt.
's nachts hooguit een enkel lampje.
Dan zou het zomaar 50ah met 400Wp zomaar eens voldoende kunnen zijn.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 21 mei 2019 17:00 #1048060

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
PvO schreef :
Nee de crux zit in te verwachten opbrengst van je panelen.
Dit kan je per etmaal, per week of als je wilt per maand inschatten.
Maar een laadtekort oplossen met grotere accu's gaat je niet helpen.

Wat een vreemde argumentatie. Nee, een laadtekort kun je niet oplossen met grotere accu's. Dat snap ik ook nog wel.
Waar het hier om gaat is dat je alle stroom die uit je panelen komt benut. Dus je probeert de situatie vermijden waarbij de accu's halverwege de dag, bij ideale laadomstandigheden, vol zijn en de regelaar de rest van de dag naar een floatspanning terugregelt. Dan ben je vermogen aan het weggooien, omdat je niet meer kunt opslaan. Als blijkt dat dit regelmatig gebeurt, dan loont het om meer accucapaciteit te installeren. Zo moeilijk is dat toch niet te snappen? Dat leidt tot meer beschikbaar vermogen en minder noodzaak tot laden met de alternator van de motor.

Een combinatie van 400Wp met 50Ah aan accu's is niet waarschijnlijk, maar dit komt door het indirecte verband van je verbruik. Er is geen rechtstreeks verband.
Als voorbeeld, mijn broer heeft een tuinhuis met zonnepanelen, accu en omvormer.
De grootste piekvraag is overdag als de zon schijnt.
's nachts hooguit een enkel lampje.
Dan zou het zomaar 50ah met 400Wp zomaar eens voldoende kunnen zijn.

Ja, dat snap ik. Een groot deel van de stroom die wordt opgewekt gaat direct naar de verbruikers en in de door jou geschetste situatie is er maar een kleine buffer nodig. Bovendien ga je er daarbij vanuit dat er ook elke dag volop zon is. Wat gebeurt er wanneer het een week regent? Dan heb je een buffer van 50 Ah. die misschien in de eerste nacht al verbruikt is.

Bovendien is de situatie van Arcadia heel anders. Als je met een meerdaagse oversteek bezig bent dan is zijn verbruik 's nachts niet minder dan overdag. Eerder meer (alle verbruikers van overdag plus eventuele verlichting).

Ik heb het rare idee dat we langs elkaar heen praten, zou dat kunnen?
Laatst bewerkt: 21 mei 2019 17:02 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 21 mei 2019 17:53 #1048088

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Als je met een meerdaagse oversteek bezig bent dan is zijn verbruik 's nachts niet minder dan overdag. Eerder meer (alle verbruikers van overdag plus eventuele verlichting).


(Sorry voor de rare kleur)

Dat dus , het mooiste is dat je 16 uur 's nachts kunt gebruiken en dat gebruik in 8 uur met laden kunt compenseren

Dagen worden steeds korter tot het punt waar de dag net zo lang is als de nacht maar tijdens de 12 uur daglicht zijn er effectief maar 8 a 9 uur 'bruikbaar' voor de pv panelen
En dan gaat de zon ook nog een keer in het westen onder, dus de kant waar je naar toe gaat en verdwijnt de zon dus achter je mast en zeilen vanaf een uur of 2_3 smiddags

Vwb richten vd panelen , het heeft tijdens een oversteek weinig zin denk ik ivm de bewegingen en vaarrichting
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 21 mei 2019 18:29 #1048107

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Wadloper schreef :
Wat een vreemde argumentatie. Nee, een laadtekort kun je niet oplossen met grotere accu's. Dat snap ik ook nog wel.
Waar het hier om gaat is dat je alle stroom die uit je panelen komt benut. Dus je probeert de situatie vermijden waarbij de accu's halverwege de dag, bij ideale laadomstandigheden, vol zijn en de regelaar de rest van de dag naar een floatspanning terugregelt.
volgens mij wil je juist de situatie vermijden waarbij de accu's aan het eind van dag, bij minder ideale omstandigheden niet vol zijn. (ik althans wel met mijn loodaccu's)
Dit houd automatisch in dat ze bij ideale omstandigheden eerder vol zijn.

Ik heb het rare idee dat we langs elkaar heen praten, zou dat kunnen?
Zou zomaar eens kunnen, maar misschien moet je de stelling dat, zodra je accu's vol zijn en je panelen nog wel zouden kunnen leveren, je energie weggooit (en dat dit erg is).
Ik vermoed dat je die gedacht niet heb als je met je dynamo of acculader laad.
Dan ben je blij als de accu vol is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 21 mei 2019 19:45 #1048163

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
PvO schreef :
volgens mij wil je juist de situatie vermijden waarbij de accu's aan het eind van dag, bij minder ideale omstandigheden niet vol zijn. (ik althans wel met mijn loodaccu's)
Dit houd automatisch in dat ze bij ideale omstandigheden eerder vol zijn.

Ook als er bij Arcadia 300 Ah aan accu's zou staan, blijft zijn verbruik gewoon zijn verbruik. Het aanvullen daarvan duurt bij 300 Ah aan accu's niet langer dan bij 200 Ah. Bij 300 Ah aan accu's zijn die na een nacht verbruik minder ver ontladen dan bij 200 Ah, tenslotte.

Je moet je eventuele overcapaciteit qua zonnepanelen wel realistisch inschatten. Ik kan niet helemaal voor Arcadia spreken. Ik weet niet in hoe zijn panelen zijn opgesteld, of ze serie- of parallel geschakeld en hoe ideaal de omstandigheden moeten zijn om de accu's halverwege de dag vol te hebben.
Bovendien hoeft hij zich minder zorgen te maken over gedeeltelijk geladen accu's. Die LiFePO4 accu's hebben er geen enkel probleem mee om een tijdje maar half geladen te zijn.
Laatst bewerkt: 21 mei 2019 19:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke bluewater cruiser? 21 mei 2019 20:27 #1048193

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3302
Oliver77 schreef :
van de Stadt Caribbean vallen ook in de budget maar persoonlijk vind ik de meeste tegenvallen qua interieur en de woodcore vielen voor ons gelijk af. Vaak wel al met enige "vertrekkers features".

Eens met het interieur van sommige vd Stadt's (hoewel ik ook wel een hele mooie Caribbean ken). Maar hoezo zou je geen woodcore willen? Ik ben absoluut bevooroordeeld (vd stadt vita gehad) maar heb er eigenlijk geen nadelen aan kunnen ontdekken. De boot moet dan wel overal (inclusief dek, opbouw) netjes in de glasmat staan.

Woodcore is betrekkelijk onverwoestbaar in mijn ervaring. Wat zijn je redenen om het niet te willen?
Laatst bewerkt: 21 mei 2019 20:29 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl