Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 08 @ 8:00AM - 05:00PM
ZF Onderlinge Zuid 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: een oudere boot of nieuwere fabrieksboot

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 26 juli 2020 21:45 #1188785

  • sammyH
  • sammyH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Hoi,

Sinds een paar jaar vaar ik regelmatig met een oudere boot(delher) die ik kan lenen.

Nu ben ik op een moment in mijn leven gekomen dat ik een eigen boot wil om solo of met 2 te zeilen (noordzee + grote meren)voor weekends en reizen

ons budget is 40-50k. Nu is mijn vraag aan de ervaren zeiler.

Zoek ik naar een iets jongere fabrieksboot vb: Hanse of zoek ik naar klinkende namen die iets ouder zijn?

Bij een oudere boot ben ik bang dat het een klusbezigheid wordt. bij fabrieksboten ben ik bang van de bouwkwaliteit (dikte romp, bouwkwaliteit, zeileigenschappen, ...)

door mijn onervarenheid kan het zijn dat ik de bal volledig missla.

hoor graag jullie mening.

Alvast bedankt
beginnend zeiler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 26 juli 2020 22:16 #1188787

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 352
Dat ligt er maar net aan wat je doel is. Wedstrijdzeilen is een heel ander verhaal dan relaxte toertochten, waarbij het je totaal niet interesseert dat je de langzaamste bent.

Overigens zijn "klinkende namen" net zo goed fabrieksboten en daar hoeft niks mis mee te zijn. Fabrieksboot betekent doorgaans constante bouwkwaliteit (goed of slecht), zodat je weet waar je aan toe bent.

Je kan nog steeds splinternieuwe boten kopen die een ontwerp hebben uit bv 1980, zoals de Breehorn 37. Prima boot verder, maar daarna zijn er wel nieuwere/betere ontwerpen gekomen.

Wanneer je vooraan wilt varen zou ik naar een moderner ontwerp kijken.

Voor een relaxte toertocht waarbij snelheid geen enkele rol speelt, kan een oudere boot met een incidentele klus in kosten (aanschaf + onderhoud) de betere keuze zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 26 juli 2020 23:03 #1188790

  • sammyH
  • sammyH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Bedankt voor je uitgebreid antwoord.

Ik ben zeker niet toe aan wedstrijd zeilen. Geniet wel van wat snelheid en sportiviteit.
Zeilen is mij niet met de paplepel ingegeven dus ken de wereld en merken niet zo goed.

Na een dagje zeilen hoor ik de verhalen van “die boot is net een caravan” of “dit is een Rasboot”

Dit heeft mij lang weerhouden om naar een eigen boot te kijken. Maar dan ben ik op het water het mag woelig zijn en zo veel misgaan toch voel ik een rust die ik nergens anders heb gevonden.
beginnend zeiler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 02:41 #1188791

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11791
Iedere boot heeft een bepaald klus gehalte. Met jouw budget zou ik zeker een keuring uit laten voeren en met de keurmeester goed bespreken wat je voor ogen hebt.
Keuringen zijn niet altijd fijne excercities. Zowel koper en verkoper worden geconfronteerd met tekortkomingen en gedwongen van hun roze wolk te stappen. Je houd er wel een mooie kluslijst aan over.
Olav Cox is sponsor alhier en je hoort goede verhalen over hem. Is zelf een liefhebber.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 04:09 #1188792

Mooi budget en mooie plannen!

Vooral niets overhaast doen. En in die prijsklasse en jouw ervaring is een keuring zeker aan te bevelen.

Let ook goed op de lengte van een schip, aangezien je ook solo wilt gaan varen. Het is natuurlijk altijd persoonlijk, maar ik vind ongeveer 32 voet wel een mooie maat om je schip onder alle omstandigheden de baas te kunnen zijn.

Als wedstrijdzeilen niet je doel is, zijn er ook een hoop mooie vlotte klassieke schepen, zoals een Contessa 32 ofzo.

Succes!
Laatst bewerkt: 27 juli 2020 08:13 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 07:22 #1188816

In jullie budget zijn er genoeg jonge goede schepen vanaf 1995 tot +- 2005 waar je weinig werk aan hebt em welke goed uitgerust zijn
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 09:25 #1188859

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9053
Voor dat bedrag en zo weinig genoemde, harde voorkeuren zou ik eerst wat huren.
Een midweekje weg met een bepaald type leert je ontzettend veel. Het geeft je, buiten het type ook veel handgrepen om de kwaliteit te bepalen van een boot die je wilt kopen met alle rommel die er op- en aanzit.
Ervaring op doen want een boot kopen is de eerste jaren leeglopen, wat het ook is :whistle:
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 10:58 #1188882

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 453
Vraag aan TS, welk type Dehler heb je gevaren? En wat vond je goed bevallen en wat beviel minder aan de Dehler?

In de range 40-50k is best veel keuze, van meer klassieke jachten met S-spant romp tot modernere jachten met rondspant en diepe vinkiel.

Het huren van verschillende typen is een goed idee.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 12:04 #1188893

Hi,

Kijk als eerste naar je functionele eisen. Je wilt solo kunnen zeilen, dat betekent dat je wellicht zowel grootschoot als genua/fok schoten vanaf het roor/helpmstok wilt kunnen bedienen. je wilt waarschijnlijk kunnen hijsen en strijken vanut de kuip. Waarschijnlijk wil je een boegschroef en middenbolder.

En verder"voor dat geld wil je een bepaald niveau van accomodatie. WIl je één of twee achterhutten, één WC (naar ik aanneem). Hoeveel water en diesel wil je meenemen??

Dan nog kijken naar je vaarwensen, onder windkracht 6 past eigenlijk wel bijna ieder schip. Als je ook naar BV Noorwegen ofwel schotland wilt varen ofwel je droomt van Normandie/Bretagne of elf van een Biscaje oversteek of Azoren (vooral doen!!) dan heb je een ander schip nodig.

Naar aanleiding van dee functionele eisen kun je denk ik je lijstjes wat kleiner maken en je beter orienteren.

Persoonlijk ben ik een fan van de wat meer klasieke zeilboten zoals Hallberg Rassy, Contest etc. Je zou best kunnen proberen een HR34 te scoren voor 50K, als je na de zomer het geld hebt om een boot aan te schaffen dan kun je echt goed zakendoen en dan kun je ook reageren op een boot die voor 65K of zelfs wel meer aangeboden wordt.

Waar je ook aan kunt denken is dat meerdere werven ook verschillende "lijnen" hebben. Kijk je naar de sportieve lijn, de eenvoudige lijn of meer een cruiser type.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 13:24 #1188938

  • sammyH
  • sammyH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Allen, bedankt voor jullie antwoord. Je hebt mij echt al een stuk vooruit geholpen. Zal eerst eens een lijst opstellen van wat ik echt wil doen met de boot.

Het wordt vervolgt ....
beginnend zeiler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 13:50 #1188949

Sailingcamelot schreef :

Persoonlijk ben ik een fan van de wat meer klasieke zeilboten zoals Hallberg Rassy, Contest etc. Je zou best kunnen proberen een HR34 te scoren voor 50K,

Waar zie je HR34 te koop voor 50k? :ohmy:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 15:16 #1188971

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 430
Ketelbink schreef :
Sailingcamelot schreef :

Persoonlijk ben ik een fan van de wat meer klasieke zeilboten zoals Hallberg Rassy, Contest etc. Je zou best kunnen proberen een HR34 te scoren voor 50K,

Waar zie je HR34 te koop voor 50k? :ohmy:

Nergens. Daar koop je nog geen 31 voor.

Een 352 is een mooie optie.
Laatst bewerkt: 27 juli 2020 15:17 door arendonk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 15:41 #1188977

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 408
Komt ie weer! Maxi 1000. Zweeds ontwerp en bouw van midden 90er jaren. Gemakkelijk solo te varen. Semi sportief. Redelijk snel. Aardig onderkomen. Niet lomp groot.
Vraagprijs in Engeland rond de 50M.

Huren van een boot is misschien niet een goed idee om een boot keuze te maken.
De meeste huurboten zijn toch Bavaria's met uitzondering van Waterland charters die echte sportieve boten verhuurd
Laatst bewerkt: 27 juli 2020 15:47 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 15:58 #1188982

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 352
arendonk schreef :
Een 352 is een mooie optie.

Daar ga je toch geen 50K voor betalen mag ik hopen. Typisch voorbeeld van een oude en gedateerde boot waarvan de prijs vooral door imago wordt bepaald.
Laatst bewerkt: 27 juli 2020 15:59 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 17:00 #1188995

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 430
madoc schreef :
Komt ie weer! Maxi 1000. Zweeds ontwerp en bouw van midden 90er jaren. Gemakkelijk solo te varen. Semi sportief. Redelijk snel. Aardig onderkomen. Niet lomp groot.
Vraagprijs in Engeland rond de 50M.

Huren van een boot is misschien niet een goed idee om een boot keuze te maken.
De meeste huurboten zijn toch Bavaria's met uitzondering van Waterland charters die echte sportieve boten verhuurd

Zeker mooi schip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 17:13 #1188997

Maxi 1000 vind ik inderdaad een mooi gelijnd schip, de HR 352 zijn in mijn ogen absurd duur (vanaf 50-60k) voor een boot uit 1983 (!). Waarom dat zo is, begrijp ik ook niet. Dan liever de veel beter zeilende Maxi. Of een oud model Bavaria.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 17:18 #1188999

  • sammyH
  • sammyH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
SA Dufour 34 Performance
De moeite om naar te kijken?
beginnend zeiler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 17:32 #1189004

  • Wimmert
  • Wimmert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
3e optie een boot die geschikt is uitzoeken tweedehands. Rond de €30k is er een hoop leuks te koop waarook wel op af te dingen is. Schip laten keuren en voor €10k alles laten oplossen en naar je zin maken.
En verder wat SailingCamelot zegt. Excel sheet maken en afvinken.
Laatst bewerkt: 27 juli 2020 17:32 door Wimmert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 17:34 #1189005

hnrts schreef :
arendonk schreef :
Een 352 is een mooie optie.

Daar ga je toch geen 50K voor betalen mag ik hopen. Typisch voorbeeld van een oude en gedateerde boot waarvan de prijs vooral door imago wordt bepaald.

Is dat niet bij elk schip zo? Of heb jij de intrinsieke waarde van jouw schip betaalt? En hoe bepaal je die?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 17:39 #1189006

Wimmert schreef :
3e optie een boot die geschikt is uitzoeken tweedehands. Rond de €30k is er een hoop leuks te koop waarook wel op af te dingen is. Schip laten keuren en voor €10k alles laten oplossen en naar je zin maken.
En verder wat SailingCamelot zegt. Excel sheet maken en afvinken.

Dit idd: boot kopen rond de 30 a 35K, dan kun je alles aanpassen naar wat jij fijn vindt. (elke boot heeft zaken die kapot gaan (ook boten van veel meer ;) ) dus je moet geld achter de hand hebben voor de aanpak daarvan.
Zelf zou ik liever een wat oudere degelijk merk boot kopen dan een Hanse oid: het zit gewoon beter in elkaar. Zweedse boten liggen dan veelal buiten bereik (voor die 30-35K) maar je kunt bijvoorbeeld een Elan (bijvoorbeeld een 33) vinden voor dat bedrag; die zijn ook heel goed gebouwd, zeilen goed en met die 10/15K aan ombouw/opknap budget heb je echt een geweldige boot waar je het heel lang mee kunt doen!
Key is dat je weet wat je wilt gaan doen met je boot (welk vaarwater je voorziet (is nooit 100% jaren van te voren te plannen natuurlijk, maar het scheelt nogal of je Waddenzee gaat varen of oversteekjes UK/FR))

In elk geval: succes met je keuze :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 18:47 #1189031

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 352
Evaluationcopy schreef :
hnrts schreef :
arendonk schreef :
Een 352 is een mooie optie.

Daar ga je toch geen 50K voor betalen mag ik hopen. Typisch voorbeeld van een oude en gedateerde boot waarvan de prijs vooral door imago wordt bepaald.

Is dat niet bij elk schip zo? Of heb jij de intrinsieke waarde van jouw schip betaalt? En hoe bepaal je die?

Bij veel artikelen (boot, auto, kleding, etc.) zijn er merken waarbij mensen graag voor het imago betalen zonder dat dit prijsverschil in verhouding staat tot de echte meerwaarde, behalve dan tussen je oren. Ik ken zat voorbeelden van dure merkkleding die gewoon slechter is (sneller versleten) dan een soortgelijk artikel van een "normaal" merk.

Als iemand uit imago overwegingen graag een HR 352 wil kopen die voor de functie van zeilboot gewoon slechter is qua zeileigenschappen dan wat je tegenwoordig voor hetzelfde geld kan kopen, moet je dat uiteraard zelf weten. En al die achterhaalde teak dek ellende (sorry, maar mijn mening) krijg je er gratis bij. Ik zou dat niet doen. Maar als iemand anders daar helemaal gelukkig mee is, wie ben ik om dat tegen te spreken.
Laatst bewerkt: 27 juli 2020 18:53 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 19:24 #1189045

  • sammyH
  • sammyH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Bedankt voor jou mening. Ik denk dat er inderdaad soms een soort snobisme is.

Als ik in vakliteratuur lees over polyester(groottankbouw) komt er regelmatig terug dat dit verouderd en brozer wordt. Er zijn soms vakbladen die zeggen dat je na 35jaar zeker moet vervangen..
beginnend zeiler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 19:31 #1189053

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 352
sammyH schreef :
Bedankt voor jou mening. Ik denk dat er inderdaad soms een soort snobisme is.

Als ik in vakliteratuur lees over polyester(groottankbouw) komt er regelmatig terug dat dit verouderd en brozer wordt. Er zijn soms vakbladen die zeggen dat je na 35jaar zeker moet vervangen..

Een "plastic" boot mag best ouder zijn dan 35 jaar. Die varen er nog genoeg rond. Bij alle materialen brengt leeftijd slijtage met zich mee en moet je dat bij aanschaf goed (laten) onderzoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 20:20 #1189073

Dat verhaal over "Degelijke zweedse/duitse/etc. merken" doet me ook een beetje denken aan te autobranche. Daar gaat dat in ieder geval niet op. De degelijkste merken zijn sinds jaar en dag de Japanners en Koreanen. Verder heeft niemand me ooit goed kunnen uitleggen waarom een Hallberg zoveel beter gebouwd is dan een een Beneteau, Hanse of wat voor merk dan ook. Ik sta open voor argumenten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 27 juli 2020 20:38 #1189083

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 408
AndreAzuree schreef :
Dat verhaal over "Degelijke zweedse/duitse/etc. merken" doet me ook een beetje denken aan te autobranche. Daar gaat dat in ieder geval niet op. De degelijkste merken zijn sinds jaar en dag de Japanners en Koreanen. Verder heeft niemand me ooit goed kunnen uitleggen waarom een Hallberg zoveel beter gebouwd is dan een een Beneteau, Hanse of wat voor merk dan ook. Ik sta open voor argumenten.

Stap zelf eens binnen bij de door jou genoemde schepen. En jij ,als kenner, hoort dan enig verschil te zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.330 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl