Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies gevraagd over een klassiek jacht

Advies gevraagd over een klassiek jacht 30 apr 2021 11:39 #1279061

Daniel Beetsma schreef :
Heb inmiddels keurder en een mastenbouwer gesproken, foto's van de mastvoet overlegd. Ze zijn het met me eens: dit moet aangepakt, dit is niet goed zo. Een mast hoort op dek te rusten, en niet in zijn draaipunt te hangen.

Hmm, ben het eens dat dit niet zo hoort maar volgens mij moet er wel iets van vrije ruimte onder de mast overblijven, 1 cm of zo. Je wilt niet dat er water tussen dek en mast ingesloten wordt, dan rot je nieuwe mastvoet weer snel weg. En als de mastvoet strak op het dek staat belemmert dat het strijken en zetten van de mast: de mast moet vrij kunnen draaien om de mastbout. Maar die mastenbouwer zal het wel weten.

Mooi schip trouwens die Regina 2, ik krijg er ook warme gevoelens bij :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 30 apr 2021 13:28 #1279107

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 790
De basis van de mastkoker dient ook schuin af te lopen en bij de mastvoet contra helling. Vervolgens een € 2 muntje er onder voor de afwatering en een goede vaart. :)

Paul
Laatst bewerkt: 30 apr 2021 13:29 door elixer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 30 apr 2021 19:54 #1279224

Nog maar even een aflevering uit de cursus mastmaken ;-)

Op een mast kunnen enorme vertikale krachten komen, statisch en dynamisch.
Bedenk maar eens wat er gebeurt als je met stevige wind over knobbelig water opkruist.

Het loefwant staat dan snaarstrak, een kracht die vooral de mast naar beneden trekt. Daar komt de spanning van de grootschoot bij, en die van de fokkeschoot. Een zeiler weet dat de kracht op die schoten enorm kan zijn.
Verder nog wat spanning op voor- en hekstag.
Daarbij nog het gewicht van mast en tuig.
Dan kom je al gauw op tonnen neerwaartse kracht.

Als al die kracht op de mastbout komt te staan, dan is de kans groot dat er iets kapot gaat. De bout gaat krom en/of het boutgat scheurt uit.
Daarom is het belangrijk dat de mastvoet steunt op de bodem van de mastkoker, òf dat er speciaal sterk beslag op de mast rond de versterkte mastbout zit.

Wim.

PS ik vind twee euro wel wat veel. Een gulden is wel genoeg. Of een kwartje.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 30 apr 2021 20:18 #1279232

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Volgens mij moet het wel een geldige munt zijn voor het juiste effect. Dus misschien niet twee euro, maar wel een of ander euromuntje.
Vroeger gebruikten ze ook dubbeltjes en geen zilveren rijksdaalders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 30 apr 2021 22:29 #1279263

Ja ongelooflijk Wim, als je het nog zo 's op een rijtje zet.

Ik ben blij dat ik thuis nog 's door mn snelle kiekjes van de bezichting heenging en het me opviel. Tijdens de dag zelf er finaal overheengekeken.

Goeie afwegingen. Die mastenbouwer had het over tot bijna op dek, en dan een wig eronder, die je eruit mept als je gaat strijken.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 01 mei 2021 15:16 #1279458

Daniel Beetsma schreef :
Goeie afwegingen. Die mastenbouwer had het over tot bijna op dek, en dan een wig eronder, die je eruit mept als je gaat strijken.

Dat is de oplossing van mensen die niet zo goed kunnen meten :whistle:
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 01 mei 2021 16:41 #1279491

Ik zal 't doorgeven :-)
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 04 mei 2021 12:35 #1280680

Nou, ik heb met een diepe zucht toch maar afgezien van de koop van de Regina 2. Prachtig schip, maar het mastvoetverhaal kreeg nog een extra hoofdstuk, en ik geloof niet dat makelaar en verkoper zitten te wachten op nog meer kosten, integendeel.

Gisteravond nog even wezen kijken, en in alle rust zonder makelaar oid even mijn gevoel kunnen volgen. Huik eraf gehaald, en de mast eens rustig bekeken. Tsja, het is echt niet best, en naar mijn bescheiden mening een levensgevaarlijke constructie.
  • De windvaan stond niet scheef, wat ik eerder dacht: de hele mast staat minimaal een graad of 5 naar stuurboord gedraaid.
  • De mast is niet te klein voor de mastvoet, wat ik eerder dacht: de hele mastvoet zelf is opengewerkt, uitgelubberd.
  • Als je de mast beetpakt en een beetje probeert te draaien en duwen, zie je de hele mastvoet bewegen en centimeters torderen alsof hij van riet is gemaakt. Toen ik dat zag, schrok ik echt, moest ik zeggen. Dat ding is zowat een meter hoog: twee hele dunne ijzeren wandjes, met daar hoog bovenin een mast die hangt op z'n draaipunt en er echt los inligt.
  • De borgpen is niet geborgd met ringetjes omdat de wanden van de mastvoet aan de voorkant zover geweken zijn dat de borgpen niet meer uitsteekt...
  • De houten sierbekleding op de mastvoet is niet zomaar afgebroken en heeft niet zomaar losgelaten: dat is kapot gewrikt door het jarenlange torderen en werken van de mastvoet.

  • Nouja, hier moet dus ook nog een nieuwe mastvoet in... bovenop de klussenlijst die er al lag. En dan hebben we het nog niet over een echt grondige inspectie van het dek rondom de mastvoet gehad. De preekstoel achterop bleek ook niet alleen verbogen te zijn, maar ook nog eens los te zitten, kon ook zo 5cm heen en weer. Echt niet goed allemaal. Ik heb ze op het hart gedrukt om dit schip met de huidige mastvoet -niet- in deze staat aan een onwetend jong gezin te verkopen, want dit gaat een keer fout.

    Echt jammer, en ben een klein beetje teleurgesteld in de manier waarop een professionele verkoper dit soort fundamentele veiligheidsproblemen bagatelliseert, en met het eerste de beste gokje van de eigenaar dat het vast wel altijd zo geweest zal zijn in zee gaat, zelfs als hij er door verschillende professionals (stuurman, schipper, keurder, mastenmaker) afzonderlijk op gewezen is dat de constructie niet goed is zo.

    Het voordeel van die hele plaatje is dat het stadium 'bootjes-zoeken' weer verlengd wordt ;-) En dat is toch wel heel erg leuk, de voorpret.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Laatst bewerkt: 04 mei 2021 12:39 door Daniel Beetsma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 04 mei 2021 14:56 #1280770

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Helaas komt dit soort praktijken vaker voor.
Verkopers die willen verkopen en dan alles maar bagatelliseren. Ik heb het vaker gezien. Goed dat je de partijen op het hart gedrukt hebt om dit niet zo door te verkopen aan onwetende kopers. Hopelijk doen ze er wat mee.

Dan ter zake!
Is dit wat voor je? Ik vind het een plaatje! Beetje boven budget misschien. (was €10.000 meen ik?) Maar ik vind het een redelijke prijs voor zo'n mooi bootje.

Koopmans Kustvaarder 1
€ 13.000,00
link.marktplaats.nl/m170076409...mpaign=socialbuttons



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 04 mei 2021 15:54 #1280798

Hi MrP, dank voor je meevoelen ;-) Ja het is een goed besluit geweest.

Kustvaarders: ik denk dat ik dit misschien bijna wel de mooiste stalen jachten vind die ik totnutoe gezien heb. Zo'n ontzettend gaaf en stoer ontwerp, ik had hem ook al in de smiezen. Hij is alleen net een tikkeltje te klein, en vooral te smal met z'n 2.55m breedte. Dan zit je als het regent met z'n vieren erg op elkaars lip.

Het budget is inmiddels wat gestegen. Door naar de Trintella 1 te kijken en vervolgens naar de Regina 2 van drie meter breed, zijn we tot de conclusie gekomen dat we toch geen boot van 8 meter meer zoeken, maar eerder van 9 a 10, en bij voorkeur wat breder dan 2,5m.

Klassiek is het niet bepaald, maar wel praktisch: www.marktplaats.nl/a/waterspor...diepgang-1-20-m.html

Of een heel vergelijkbare maar voor een veel lager bedrag:
www.marktplaats.nl/a/waterspor...html?previousPage=lr

Maargoed, weer terug naar wat klassiekers: dit is ook een heel grappig ding:
www.botentekoop.nl/zeiljachten...2f-903d-6e5645de9fb6

En dit is toch ook wel een heel aardig schip. Zullen de kinderen leuk vinden, zo'n achterkajuit!
www.hiswa.nl/kopen/tweedehands...n/8106/contest-30-ac

Eigenlijk zou een wat grotere kustvaarder... wacht eens...
www.yachtfocus.com/gebruikte-b...-kustvaarder-ii.html
Oei dat is wel erg mooi zeg. 20pk Bukh, flinke power voor het formaat schip. Verder zeer sober, geen kaartentafel , geen navigatieinstrumenten voor zover ik zie. Ook niet zo breed met 2.65, dat is nog het meest heikele punt misschien. Interieur bevalt me verder wel: het is soms zo rommelig en dit is mooi in 1 stijl gedaan.

Wat zou de masthoogte zijn van dat ding... we starten op de randmeren dus de hollandse brug met z'n 12.50 varen we het liefst wel gewoon onderdoor.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Laatst bewerkt: 04 mei 2021 16:01 door Daniel Beetsma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 04 mei 2021 16:33 #1280823

ik vind die kustvaarder wel een mooie boot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 04 mei 2021 17:08 #1280855

Mooi schip die Kustvaarder II maar wel aan de prijs . Voor die prijs mag er echt helemaal niets fout zijn. Te beginnen met een vlekkeloze romp met een verfsysteem dat nog even meekan en moeten behalve de motor ook de zeilen nog een poos mee kunnen. De kuiptent vergroot de leefruimte als het een dagje minder weer is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 04 mei 2021 17:15 #1280863

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Nienkes zijn ook leuke schepen. Schijnen met gestoken zwaard (twee stuks, onder een hoek als het goed is) heel behoorlijk te zeilen. Stahoogte is niet enorm, richting de 1,80 in een Nienke2.
Wel letten op de conditie van die zwaardkasten, dat kan kostbaar laswerk zijn, maar dit exemplaar lijkt goed onderhouden. Via de bouwer van de meeste exemplaren is waarschijnlijk informatie over dit exemplaar te vinden: www.jachtservicestruyk.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 05 mei 2021 09:46 #1281124

Ja inderdaad Apae, zeker een leuk schip die Nienke.

Herman, zo'n schatting van prijs/waarde is erg nuttig voor me. Ik heb de makelaar gesproken:
- zeilen allemaal uit 2000
- schilderwerk romp 4 jaar geleden
- heel basic schip, geen instrumenten. Sensoren voor diepte- en snelheidsmeter aanwezig, niet aangesloten.
- doorvaarthoogte 12m (dus zou kunnen met randmeren)
- interessant: aspirant-koper heeft het schip net laten keuren, maar het schip werd afgekeurd op de motor (20pk Bukk). Er bleek witte rook uit te komen. Makelaar: er is een monteur op gezet, dus dit wordt in orde gemaakt. Ik waardeer een optimistische insteek, maar de monteur kan ook nog tot andere conclusies komen. Waar rook is, zijn mogelijk ook structurelere problemen. Ik neem niet aan dat je voor 500-900 euro een schip laat keuren en 'm dan laat gaan omdat er een pakking vernieuwd moet worden.

Dat is dus zeker niet de staat die je voor 18k mag verwachten, Herman, als ik het goed begrijp. Sowieso heb ik liever een motor die 't gewoon altijd goed doet. Structurele dingen zoals een motor (of een mastvoet), moeten gewoon in orde zijn.

Bovendien is hij eigenlijk toch een beetje te smal. Liever 3m breed.
Maar wat zijn het toch een mooie dingen, die Kustvaarders. Beetje overpowered om je van 't Raboes naar de Dode hond te laten drijven, maar voor het gevoel van pappa, en voor later, toch een echt zeeschip ;-) En pappa moet eraan klussen, dus dat is best een belangrijke factor.

Ik zag trouwens, volgens mij was het bij de friendship hieronder, dat de romp geschilderd was. In mijn hoofd stond altijd: polyester kan je afschrobben en in de was zetten, verder niets. Maar toch wel, kennelijk.
Toch wel heel praktisch hoor, die friendships. Zal vast beter/hoger zeilen met lichtweer....
www.marktplaats.nl/a/waterspor...diepgang-1-20-m.html
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Laatst bewerkt: 05 mei 2021 10:25 door Daniel Beetsma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 05 mei 2021 11:35 #1281196

Daniel Beetsma schreef :
...Beetje overpowered om je van 't Raboes naar de Dode hond te laten drijven...

Ah, daar lig ik ook :)
Tja, ik zit nog steeds met die Regina 2 in m'n hoofd. Zo'n nieuwe mastvoet en wat klein reparatiewerk is toch niet zo'n groot probleem? (denk ik dan) Kun je nog mooi laten regelen bij de verkoop en/of flink afdingen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 05 mei 2021 11:46 #1281202

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Als ik het zo las, was het niet alleen de mastvoet maar ook de hekstoel die slechter was dan voorgesteld. Dat betekent dat je ook verder grondig moet kijken.
Een woest laag bod is bij zo'n schip dan best een optie, maar dan moet je je wel op een project instellen (en liefst een groot deel zelf kunnen, of samen met kennissenkring). Ik snap wel dat Daniel is afgehaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 05 mei 2021 11:50 #1281208

Daniel Beetsma schreef :
Ik zag trouwens, volgens mij was het bij de friendship hieronder, dat de romp geschilderd was. In mijn hoofd stond altijd: polyester kan je afschrobben en in de was zetten, verder niets. Maar toch wel, kennelijk.
Toch wel heel praktisch hoor, die friendships. Zal vast beter/hoger zeilen met lichtweer....
www.marktplaats.nl/a/waterspor...diepgang-1-20-m.html

Zo'n Friendship is ook wel wat inderdaad. Polyester i.p.v. staal, dat scheelt toch wat onderhoud. In principe hoef je polyester niet te schilderen. Wel wordt de gelcoat na verloop van tijd dof en daarom wordt er soms toch geschilderd. Het kan ook zijn dat er reparaties moeten worden weggewerkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 05 mei 2021 12:59 #1281242

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
En het kan rot balsa hebben door onoordeelkundig monteren van beslag en andere spullen, het kan gekraakt zijn door een verzwakt mastspoor, etc.
Alleen een zorgvuldig bijgehouden polyester zeiljacht in goede staat heeft een kans om minder onderhoud te kennen dan een idem stalen zeiljacht. Meestal worden appelen en peren vergeleken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 05 mei 2021 13:32 #1281248

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
Apae schreef :
rot balsa ... gekraakt zijn door een verzwakt mastspoor
eigenlijk beide al een ontwerpfout. :whistle:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 05 mei 2021 13:43 #1281251

Het zijn geen fouten, het waren destijds bij het ontwerp keuzes. Keuzes die leidden tot een minder hoge prijs, en daardoor meer kans dat zo’n schip verkocht werd. De vraag is ook of de ontwerper voor ogen had dat de boot na 30 of 40 jaar nog zou rondvaren...
Auto’s worden ook niet ontworpen voor 30 jaar levensduur, en zonder (goed) onderhoud zal er van de meeste na 30 jaar of langer ook waarschijnlijk een aardig geroest vehikel over zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 05 mei 2021 13:56 #1281258

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
eigenlijk zeg je hetzelfde. Als je een "klassiek jacht" wilt gaan aanschaffen zijn dat dus de gebakjes om te laten liggen.
ReinierZeilt schreef :
Het zijn geen fouten, het waren destijds bij het ontwerp keuzes. Keuzes die leidden tot een minder hoge prijs, en daardoor meer kans dat zo’n schip verkocht werd. De vraag is ook of de ontwerper voor ogen had dat de boot na 30 of 40 jaar nog zou rondvaren...
Auto’s worden ook niet ontworpen voor 30 jaar levensduur, en zonder (goed) onderhoud zal er van de meeste na 30 jaar of langer ook waarschijnlijk een aardig geroest vehikel over zijn...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 05 mei 2021 13:58 #1281259

Tja, bij HallbergRassy gebruikten ze 43 jaar geleden al PVC schuim in het dek van onze boot ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 05 mei 2021 14:01 #1281264

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
...bij HR komt er ook water in.
Laatst nog een rasmus 35' met een rot dek.
Beter is een massief dek met spanten.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 05 mei 2021 14:53 #1281294

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 152
Wat dacht je van deze, VP 18.500,-

www.botentekoop.nl/zeiljachten...bd-8304-9979a4b2f767

Trident Marine Voyager 35. Decksaloon (!) met buiten en binnen besturing en roll-in-main.
Alles werkt maar niets is echt perfect. De basis en de vitale onderdelen zijn alle functioneel en bruikbaar. In principe kun je er direct mee varen. Geen teak dek onzin. Gewoon een makkelijke stevige 4 cylinder er in.

Massief glas, geen balsa of schuim.

Hoe weet ik dit? Ik ben er geweest voor een bezichtiging! Ik heb zelfs met een vochtmeter over het dek en over het onderwaterschip geaaid. De reden dat ik hem heb laten liggen is, dat hij net niet in mijn toekomstplannen past. Maar het heeft me wel hoofdpijn gekost om hem toch op een of andere manier te laten passen, wat een leuk handig schip zo'n decksaloon. En niet te duur, vergeleken met andere Voyager 35'ers



Nee, geen aandelen. Wel een hele vriendelijke verkoper maar geen bekende ofzo.
Laatst bewerkt: 05 mei 2021 14:56 door standbly.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 05 mei 2021 15:05 #1281304

Apae schreef :
Goliath is een grote en lang bestaande makelaar, dus je mag verwachten dat ze een goede keurmeester aanbevelen. Aan de andere kant: het is in hun belang dat de boot verkocht wordt, dus een beetje 'slager keurt z'n eigen vlees' is het wel.

Mwoah, ooit met Goliath toch niet de beste ervaringen gehad, als verkopende partij.
En ook dit verhaal sterkt mij in mijn overtuiging bij deze makelaar juist extra op je hoede te zijn.
Sowieso raadzaam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.315 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl