Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies gevraagd over een klassiek jacht

Advies gevraagd over een klassiek jacht 05 mei 2021 18:00 #1281382

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
waarschippers.nl/vraag_en_aanb...ton-870-hole-in-one/

Deze Wc eend kan je van harte een waarschip 870 aanbevelen. Heb je daar al eens aan gedacht?

De kinderen in de punt en pa en ma in de salon. Dan hou je de hondekooi nog over als reserve plek. Trekt altijd wel bekijks in de haven:-)

Oja, ik heb hem zelluf ook;-)



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 05 mei 2021 19:50 #1281447

JeromeWhitehorse schreef :
Daniel Beetsma schreef :
...Beetje overpowered om je van 't Raboes naar de Dode hond te laten drijven...

Ah, daar lig ik ook :)
Tja, ik zit nog steeds met die Regina 2 in m'n hoofd. Zo'n nieuwe mastvoet en wat klein reparatiewerk is toch niet zo'n groot probleem? (denk ik dan) Kun je nog mooi laten regelen bij de verkoop en/of flink afdingen...

Ja, en in dat laatste zit hem nu net het venijn. Het probleem is een beetje dat de makelaar heel goed op de hoogte is van deze problemen (ik ben 100% transparant geweest in het hele proces) en desondanks vasthield aan een minimumbedrag van 12.500. Maargoed, ik heb het nooit hard gespeeld en 11k geboden, ik ben gewoon weggelopen, voelde me niet serieus genomen toen hij dat zei. Er is al een flinke klussenlijst (nog voordat het schip gekeurd is of het onderwater bekeken is..) en dat komt dan bovenop die 12.5k. Voor een schip dat verder zo ontzettend sober is (geen gps, geen snelheidsmeter, geen dieptemeter) vond ik dat niet fijn meer. Maar je hebt gelijk, wie weet komt hij goed uit een keuring - en als jij 'm 15k waard vind, met al die zaken aangepakt - doen! Maar zorg zelf dat je m heel goed laat keuren. Kranen bij de Brekken kost 142.50 (en geen 75 zoals de makelaar zegt) en dan mag de boot een uur blijven hangen.

Leuk Standbly, even kijken! ;-)
Edit: oef, 1.60 diepgang is wel wat pittig - ik wou graag starten op de randmeren haha ;-) Die masthoogte van 13.50 wordt dan ook een puntje, ik heb begrepen dat 12.50 echt de max is! Maar absoluut een heerlijk schip met de juiste uitstraling. Met 10.70 wel echt fors ook. Stuurwiel met kaartplotter, heerlijk. Ik denk zoiets inderdaad als opvolger voor dit eerste schip nu.

@MrP ik heb jarenlang gezeild in een waarschip kwarttonner, die was van m'n moeder ;-) Eigenlijk wil ik niet hetzelfde type schip, maargoed, het zeilt als een tiet, plat gezegd. Toch eens kijken... Ik zeilde ook vanuit Naarden trouwens toen met dat ding - de Grietje - misschien heb je 'm wel eens gezien. Niet zo heel veel mee gevaren hoor - hij was tenslotte niet van mij.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Laatst bewerkt: 05 mei 2021 19:56 door Daniel Beetsma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 05 mei 2021 19:56 #1281451

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Een 870 is een bult groter dan een kwartonner, en deze heeft een verlengde kajuit waardoor iets meer ruimte binnen.
Bij mij is de kajuit een stuk korter waardoor het toilet echt wel krap is maar dat zal hier een stuk beter zijn. En 3 meter breed

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 05 mei 2021 19:59 #1281452

Ja tof schip hoor. Kwarttonnertje van mijn moeder was ook zo'n werfgerestaureerd exemplaar - het zal er chique uitzien binnen. Die 3m breed is wel echt fijn.

Dit is eigenlijk mijn droomschip..
www.scheepsmakelaardijgoliath....klassiek-nimrod-975/

Wat is dat mooi. Nu onder bod, maar volgens mij was hij 25k oid. Echt schitterend. De boot voor 'ooit' ;-)
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Laatst bewerkt: 05 mei 2021 20:20 door Daniel Beetsma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 05 mei 2021 21:03 #1281481

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Ja die is wel supermooi:-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 05 mei 2021 21:23 #1281494

Daniel Beetsma schreef : Ja, heel mooi! Maar wel 1.68 diep... en dat is op het Eemmeer wel wat veel. Zelf steek ik 0.95 en daarmee kan ik al snel links- en rechtsuit vanuit t Raboes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 10 mei 2021 09:45 #1283073

Daniel Beetsma schreef :
Ja tof schip hoor. Kwarttonnertje van mijn moeder was ook zo'n werfgerestaureerd exemplaar - het zal er chique uitzien binnen. Die 3m breed is wel echt fijn.

Dit is eigenlijk mijn droomschip..
www.scheepsmakelaardijgoliath....klassiek-nimrod-975/

Wat is dat mooi. Nu onder bod, maar volgens mij was hij 25k oid. Echt schitterend. De boot voor 'ooit' ;-)

Ik heb deze dit weekend bekeken:

sailingworld.nl/aanbod-zeilbot...2/ouwens-33-one-off/

Heel mooi! Wel klein interieur voor de lengte, ik kan nergens languit liggen dus dat lukt niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 10 mei 2021 10:18 #1283089

Bouwjaar 1949 en 24K?????? Wat een bak geld
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 10 mei 2021 10:47 #1283100

Volgens de beschrijving is er sinds 2012 voor €60.000 aan gerefit???
A) wie doet dat?
B) ik vind het wel erg veel geld voor een refit voor dit formaat boot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 10 mei 2021 10:58 #1283102

Hurley Ruud schreef :
Bouwjaar 1949 en 24K?????? Wat een bak geld

Die prijs is idd nog wat anders....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 10 mei 2021 12:17 #1283128

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
ReinierZeilt schreef :
Volgens de beschrijving is er sinds 2012 voor €60.000 aan gerefit???
A) wie doet dat?
B) ik vind het wel erg veel geld voor een refit voor dit formaat boot
Ik denk dat Elizabeth Meyer (ook in verhouding tot het formaat) nog wel een beetje meer dan dat aan zowel Shamrock V als Endeavour heeft uitgegeven...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 10 mei 2021 14:24 #1283166

Daniel Beetsma schreef :
[....]

Eigenlijk zou een wat grotere kustvaarder... wacht eens...
www.yachtfocus.com/gebruikte-b...-kustvaarder-ii.html
Oei dat is wel erg mooi zeg. 20pk Bukh, flinke power voor het formaat schip. Verder zeer sober, geen kaartentafel , geen navigatieinstrumenten voor zover ik zie. Ook niet zo breed met 2.65, dat is nog het meest heikele punt misschien. Interieur bevalt me verder wel: het is soms zo rommelig en dit is mooi in 1 stijl gedaan.

Wat zou de masthoogte zijn van dat ding... we starten op de randmeren dus de hollandse brug met z'n 12.50 varen we het liefst wel gewoon onderdoor.

Die heb ik gezien in Kampen. Het schip is erg goed onderhouden, verfsysteem onder water en op romp kan volgens mij nog best lang mee. Dek behoeft wel wat aandacht, geen roest maar een beetje een lappendeken. Interieur is erg mooi, er is niet mee gerommeld.

Verder erg basic wat betreft electra apparatuur etc. Maar goed het meeste heb je niet nodig.

De bukh is wel flink oud natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 10 mei 2021 18:11 #1283219

Mooi schip dat je bekeken hebt, sjongejonge! Schitterend, wat een monument.

Leuk dat je de kustvaarder ii hebt bekeken - ging je kijken uit nieuwsgierigheid, of om te kopen? Zo ja, waarom niet gekocht? ;-)

Ik heb de makelaar daarvan gesproken. Zeilen zijn allen 20 jaar oud. Een aspirant-koper had het schip laten keuren, was uit mijn hoofd allemaal goedgegaan, behalve de motor: die gaf witte rook. De koper is afgehaakt maar de makelaar gaf aan er een monteur voor te laten komen en dat het dus opgelost zou worden.

Het is toch wel een type schip dat erg dicht in de buurt komt van wat ik zoek, dus we gaan zeker even kijken. Ik ben wel benieuwd wat die monteur over de motor zegt. Als het goed en degelijk verholpen kan worden, prima. Maar als die motor op z'n eind begint te lopen. Ik zag voor 1850 een Bukh 20pk inclusief RVS dieseltank. Een kapotte motor klinkt nogal als een ding, maar onoverkomelijk is het natuurlijk niet. Het schip zelf moet het wel waard zijn.

Wat bedoelde jij dan ook met het dek, dat het een lappendeken was? Qua verf bedoel je, of is het een schip waarbij het dek echt aandacht behoeft?

Wel blij te horen over al je observaties! Helpt allemaal mee. Ik ben benieuwd hoe de kuip eruit ziet ;-)

Er zit trouwens wel aardig wat verschil tussen die Kustvaarders heb ik gemerkt. Sommigen hebben nog patrijspoortjes in de romp zelf, zeerailing en hekwerk kan RVS of staal zijn, een houten stellage waar dan de buiskap opmoet of niet, en ook de opbouw en misschien zelfs wel lengte van de kuip.

18k wel echt even slikken voor een smalle boot met 21 jaar oude zeilen en een motor met een vraagteken.

(is dit nog wat voor jou, trouwens: www.marktplaats.nl/a/waterspor...html?previousPage=lr)
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Laatst bewerkt: 10 mei 2021 18:20 door Daniel Beetsma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 10 mei 2021 18:34 #1283235

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
Het zijn altijd vraagprijzen hè, je kan altijd aangeven wat je er voor over hebt en vragen of jullie tot elkaar kunnen komen. Als er geen beweging in zit van de verkoper uit dan is dat jammer, als er wel beweging in zit kun je gaan onderhandelen:-)

Ik heb wel eens een goed zakenman horen zeggen dat een echt goeie deal een beetje pijn doet aan beide kanten;-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 11 mei 2021 00:05 #1283349

Kwam zojuist deze tegen op marktplaats: een vd Stadt Zeebonk van 9.00 x 3.00 x 1.40, van staal.
Stoer schip hoor.
www.botentekoop.nl/zeiljachten...0b-990b-47cd027fb30b

Ik vind hem er mooi en leuk uitzien, wat meer praktisch dan klassiek, maar zeker een stoer schip, dat eigenlijk erg veel weg heeft van die verlengde Regina 2. Veel toffe features, en de toon van de advertentie spreekt me ook aan. Klinkt echt als een liefhebber die er veel ingestopt heeft. Alles netjes opgeschoten aan dek etc, ik krijg er een goed gevoel bij. De prijs is ook een prettige verassing als je net over een koopmans kustvaarder II van 18k aan het dubben was. Dit betekent dat we geld overhouden om er nog 's wat aan te laten doen.

Het gaat om een multiknikspant vinkieler met een zgn dooskiel. Iemand daar ervaringen mee?
Aan dek en binnen ziet alles er prima uit. Het zal dus om het onderwaterschip gaan. Ik wil 'm sowieso laten keuren voor ik m'n kinderen aan boord zet.

Elke feedback is welkom! Veiligheid, zeileigenschappen, zwakke plekken? Ben benieuwd naar jullie feedback! Wat ik ervan zie, word ik erg enthousiast.
Op de foto na die van het toilet kijk je naar boven, en zie ik dikke bubbels zitten in de binnenkant van het kajuitdakje. Zal dat plastic zijn wat erop geplakt is? Of zitten we tegen vette roestbubbels aan te kijken?
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies gevraagd over een klassiek jacht 11 mei 2021 05:21 #1283359

  • Davidv
  • Davidv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 42
Zeker complete boot! Zou wel kritisch zijn bij al die woorden “volledig nagekeken” en “volledig schoongemaakt” want dat kan al gauw niet zo veel inhouden.
Maar van de foto’s lijkt het ook weer niet heel slecht.
Zoals je al eerder hebt genoemd. Kijk goed of de motor goed is.
Zelf ben ik niet zo een fan van een multiknikspant, maar ja voor de prijs kan ik me er ook wel weer in vinden.
Die plekken bij de wc lijken mij wat bellen in de isolatie, maar wel even kijken of het daar rondom niet sterk is ingewaterd.
Voor zo ver ik weet is het bij een dooskiel belangrijk om te kijken of de kiel precies recht onder de boot is gelast.
Gaat het hier om een ontwerp van van der stad of een bouw van van der stad? Dat kan nog wel eens door elkaar gebruikt worden.
Je lijkt van het idee van een boot met minder dan 1.20m diepgang afgestapt te zijn?
Voor klassieke boten liefhebbers je kan mij volgen via: https://www.instagram.com/alcedo_verster/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 11 mei 2021 05:35 #1283362

Dooskiel.....bron van roest van binnenuit. Afhankelijk of de bovenzijde van de balast luchtdicht is afgewerkt. Is het beton met schroot pas dan op.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 11 mei 2021 06:30 #1283377

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
Ik dacht altijd dat ze een enkele knik hadden, net als een wibo.
Maar is een kennelijk een multiknik

De zeil eigenschappen blijven matig,
Zwaar voor zijn lengte
vanwege die dooskiel een groot nat opeervlakte
Wat voor roerblad zit er onder?
Zou zo maar een platte stalen plaat kunnen zijn


Zo'n dooskiel werd normaliter afgestapeld met onbehandelde ijzeren broodjes, en aangevuld met ijzeren ponsdoppen
Daarna afgestort met cement
Als er niets aan gedaan is in de loop der tijd, kan je er donder op zeggen, dat het een roestbende is
Leeghalen, roest aanpakken en weer volstapelen is goed te doen, kost weinig
Daar zou ik hem niet voor laten liggen
Dikte meting van de kiel kan niet trouwens, vanwege de broodjes
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 11 mei 2021 06:51 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 11 mei 2021 06:32 #1283378

Daniel Beetsma schreef :
Mooi schip dat je bekeken hebt, sjongejonge! Schitterend, wat een monument.

Leuk dat je de kustvaarder ii hebt bekeken - ging je kijken uit nieuwsgierigheid, of om te kopen? Zo ja, waarom niet gekocht? ;-)

Ik heb de makelaar daarvan gesproken. Zeilen zijn allen 20 jaar oud. Een aspirant-koper had het schip laten keuren, was uit mijn hoofd allemaal goedgegaan, behalve de motor: die gaf witte rook. De koper is afgehaakt maar de makelaar gaf aan er een monteur voor te laten komen en dat het dus opgelost zou worden.

Het is toch wel een type schip dat erg dicht in de buurt komt van wat ik zoek, dus we gaan zeker even kijken. Ik ben wel benieuwd wat die monteur over de motor zegt. Als het goed en degelijk verholpen kan worden, prima. Maar als die motor op z'n eind begint te lopen. Ik zag voor 1850 een Bukh 20pk inclusief RVS dieseltank. Een kapotte motor klinkt nogal als een ding, maar onoverkomelijk is het natuurlijk niet. Het schip zelf moet het wel waard zijn.

Wat bedoelde jij dan ook met het dek, dat het een lappendeken was? Qua verf bedoel je, of is het een schip waarbij het dek echt aandacht behoeft?

Wel blij te horen over al je observaties! Helpt allemaal mee. Ik ben benieuwd hoe de kuip eruit ziet ;-)

Er zit trouwens wel aardig wat verschil tussen die Kustvaarders heb ik gemerkt. Sommigen hebben nog patrijspoortjes in de romp zelf, zeerailing en hekwerk kan RVS of staal zijn, een houten stellage waar dan de buiskap opmoet of niet, en ook de opbouw en misschien zelfs wel lengte van de kuip.

18k wel echt even slikken voor een smalle boot met 21 jaar oude zeilen en een motor met een vraagteken.

(is dit nog wat voor jou, trouwens: www.marktplaats.nl/a/waterspor...html?previousPage=lr)

Die koper was ik. Deze had veel rvs, zeereling, bolders en preek/hekstoel. Dek was wat betreft kleur een lappendeken, geen roest maar ik zou het overschilderen. Wij hadden geen zin in gedoe met de motor vandaar.
Laatst bewerkt: 11 mei 2021 06:32 door JSchellekens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 11 mei 2021 07:28 #1283399

Hm niet zo vreselijk bemoedigend, over die dooskiel. Apart eraan gelast - een romp uit 1 stuk lijkt me prettiger. Het idee staat me niet zo aan. Je hebt dan dus een soort ondiep schip, uit rechte stukken plaat gelast, en dan ga je daar apart een soort ijzeren bak onderlassen. Tsja.

Een matige zeiler, Ton? Het is geen modern jacht inderdaad, maar hoe zou het zich verhouden tot een Koopmans kustvaarder II? Ik weet wel dat die 2x zo duur is, althans de schepen die ik heb gezien.

Ik dacht gisteravond: dit is te mooi om waar te zijn, maar de lage prijs lijkt dus met de knikspant / dooskiel combo te maken te hebben?
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Laatst bewerkt: 11 mei 2021 08:31 door Daniel Beetsma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 11 mei 2021 09:58 #1283465

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
Ik vraag me af of het nu een enkele knik, of een multi knik is
Met een multi knik is niets mis
(sterker nog, sommige plastic boten beginnen nu een ontwerp knik in de romp te krijgen)
(sommigen knikken ook door, maar dat is een ander verhaal :sick:)
Ik heb een vd stadt 34, staal, multi knik met diepe vinkel gehad, roerblad met profiel, 7/8 getuigd met bakstagen
Was een zeilbeest
Ook zwaar voor zijn lengte, hield van een beetje wind

Daarvoor een domp 740 en 860, enkel knik met een dooskiel, zeer matige zeilers
Te zwaar, te groot nat oppervlak, en matig onderwaterschip ontwerp
Het roerblad was een platte plaat
Een kruisrak enkhuizen stavoren was een dagvulling

Hoe het zich verhoudt tot een 's spant, het 's spant zal wel een stuk? Beter zeilen

Met de bouwwijze van een stalen multi/knik met dooskiel is niets mis mee
Met voldoende onderhoud vaart het eeuwig
Heb je ergens een foto van het ow schip?
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 11 mei 2021 10:03 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 11 mei 2021 10:17 #1283478

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Een Waarschip is ook een multiknikspant met aangezette kiel, en zeilt rondjes rond heel wat vergelijkbaar grote schepen. Met het concept is dus niets mis. Rond de negen meter begint staal relatief minder zwaar te worden, al wordt het nooit een light displacement AWB. Maar die zocht TS toch al niet.

Een stalen roerblad kost je een wintertje werk en maximaal 1000 euro aan materiaal, en dan hangt er een perfect naca profiel onder... geen reden om een boot te laten liggen lijkt me.

Alleen die vraagprijs... die is laag in de huidige tijd. Zo laag dat je goed moet kijken waarom dat is. Schepenkring heeft een Zeebonk verkocht met een vraagprijs van 24950...
Laatst bewerkt: 11 mei 2021 10:19 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 11 mei 2021 10:57 #1283491

Blii met jullie meedenken heren (of dames dat weet ik niet zeker). Als ik puur mijn verstand volg: mogelijk de beste deal ever, bekijken die handel. Als ik mijn gevoel volg: ik wil geen aangelaste dooskiel. Mijn vriendin had vannacht nachtmerries over zinkende schepen, haha. Ik heb 't laten gaan, er zal dan iemand anders zeker blij mee zijn. De prijs maakte wat haastige opwinding los, maar tegelijkertijd ook:Hee, waarom vraagt hij geen 15? Of 18?

Tsja zo zoeken we door! Lekker die drie meter breed en zon stuurwiel.. Dat wel!

Oja en hij had maar drie slaapplaatsen terwijl we met vier zijn.
Van 1998 tot 2006 maat/stuurman van tweemasttopzeilschoener de Trintel, vaargebied Noordzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 11 mei 2021 11:01 #1283494

Als ik de advertentie lees van deze zeebonk en je bent op zoek naar een schip met rustig gedrag in zeegang en je hecht niet teveel aan de snelste te zijn is het beslist het onderzoeken waard. Als de bouwer zich goed aan de tekeningen heeft gehouden is het zeker een goed zeilend schip met wat meer wind dat net als S-spanten niet super hoog zeilt.

De prijs laat het toe om nog zaken aan te pakken. Mijn grootst bedenking is de voorstuwing Met 12 pk op een schip van 5700 kg, zeg maar 6 ton + met water- en brandstoftank gevuld, is op stromend water op zee bij wat meer wind niet heel veel. Ik heb op mijn huidige schip met een waterverplaatsing kaal van 6 ton en met alles er op en eraan waarschijnlijk 7 ton 35 pk ter beschikking in de praktijk gebruik ik dat niet helemaal maar op zee gaat het gas wel verder open om een snelheid van 5 tot 6 mijl te kunnen volhouden.
En ja ik zag een 220 stopcontact naast het fornuis Dat zou ik nooit doen.

Het klopt dat een schip met een dooskiel niet uit een stuk is maar dat is een stalen schip nooit, is namelijk gelast uit platen met spanten waar dat nodig is. Bij een multiknipspant zijn er wat meer staalplaten gelast . De knikken zorgen voor extra verstijving Deze constructie is net als bij S spanten in de praktijk waarschijnlijk goed in staat om de impact van een grondberoering op te vangen.
Gaan kijken of het schip bij je past en laten keuren als je er na de bezichtiging een goed gevoel bij hebt.
Laatst bewerkt: 11 mei 2021 11:02 door Herman Hartman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies gevraagd over een klassiek jacht 11 mei 2021 12:12 #1283509

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Inderdaad: die dooskiel is niet zo rampzalig, ongeveer alle stalen zeilbootjes zijn gedurende 40 jaar zo gebouwd. Zoals hierboven gezegd: inspectie vooraf is verstandig, maar reparatie is ook niet complex. Je moet alleen een lasser zoeken die waterdicht kan lassen.
In goede staat zit zo'n dooskiel vele malen degelijker aan de romp bevestigd dan alles wat onder een polyester romp is geschroefd. Hij kan hooguit lekken maar zal er gegarandeerd nooit helemaal afbreken.

Een slaapplaats te weinig lijkt me een grotere deal-breker, tenzij die eenvoudig erbij te realiseren is. Zou die dinette niet om te bouwen zijn tot twee slaapplaatsen?
Laatst bewerkt: 11 mei 2021 12:15 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl