De oproep i.c.m de motivaties,...grappig...
Hieronder even een opsomming van toch wel hele essentiele zaken.
Dat je aan brommers hebt gesleuteld is leuk.
Geen in meer om aan dat ding te sleutelen...hup de schuur in en we slapen goed. In het ergste geval de volgende dag opgehaald door een oud ijzerboer
De boot daarentegen,..geen zin meer door tegenslag, weersomstandigheden, financieen etc etc etc....liggelden moet je gewoon blijven betalen,..boot verkopen...dat duurt vaak ook nog wel en de kosten blijven doorlopen.
Polyester of staal....vaak kom je uit op polyester (lichter, sneller,..minder roest etc etc etc)
Dan begin maar te googlen op polyester electroden
Heb je een stalen boot,...even de brommer aan de onderkant bekijken...hup in de tuin en eronder.
De boot...kraanhuur, bok en stallings huur, dagen schuren, krabben, verven etc etc.
Het lassen van een brommer is wat anders dan het lassen van een romp. Een boot ligt toch wel in een natte omgeving en jou laswerk zal er toch voor moeten zorgen dat de andere kant een soort van droge omgeving blijft..
De kosten van materialen...brommer een spuitbusje verf van € 20 volstaat vaak.....voor boten gaan er ettenlijke kilo's op a € 50 /kg en dan nog de volgorde etc etc.
De reacties op je oproep spreken boekdelen.....en ik vind de gegeven adviezen persoonlijk goed.
Ga als opstapper mee om de basiskennis zeilen en regels te leren.
Als je denkt dat je het wel kan ga dan verschillende types huren. Bij schade kost het je eigen risico en niet een heel schip.
Door te huren leer je de verschillen in types en hun gedragingen.
Na het huren voor jezelf bepalen wat voor een soort zeiler je bent,..dagtochtjes of dagen tochten...hangen we met de billen over de reling of hebben de dames enig privacy als ze uit de broek moeten in de vorm van een WC aan boord....
Nemen we koffie in thermoskannen mee of is het wel lekker onderweg wat vers te zetten...en ga zo maar door.
Informeer vooral over de kosten van het hebben van een boot....verzekering, liggelden,..afstanden naar de haven,...stalling en onderhoud, hijskosten,...evt monteurs op locatie....
Ben je dan nog niet geschrokken en wil je dan nog een boot kopen,..doe dat dan met een ervaren iemand die weet wat een boot is en wat het allemaal kost.
Als je een partner hebt.....De botenwereld is een emotie wereld,....
Ik heb letterlijk en figuurlijk relaties zien stranden vanwege de kosten van een boot en de aandacht die het vraagt...een boot is vrouwelijk en vraagt dus idem aandacht.
Mijn vriendin zegt altijd.
In een relatie met een vrouw zijn 3 dingen heel erg voor een vrouw
1e een andere vrouw in het spel
2e manlief heeft een boot
3e manlief heeft een motor of oldtimer....
Boot en old timer....de aandacht en het geld die daaraan gespendeerd wordt zou vrouwlief ook wel willen