Alfredaroundtheworld schreef :
[…]
1. Waarop moet je letten bij een inboard motor? (zouden jullie bijvoorbeeld alleen een motor kopen van maximaal 10 jaar oud of iets dergelijks).
Hierboven al gemeld. Kleur uitlaatgas, koude start, voldoende koelwater, geen water in olie (motor en keerkoppeling/saildrive), vreemde geluidjes, uitlijning. Vergeet de rest van de aandrijflijn niet: keerkoppeling/saildrive, schroefas (krom), schroefaslagers (versleten).
Er zijn hele checklists te vinden op internet om puur de motor na te lopen, even op internet zoeken en je vindt er ene.
Vorige en huidige boten hadden motoren van inmiddels 44 resp 31 jaar oud. Belangrijk vind ik wel dat er nog voldoende onderdelen beschikbaar zijn.
2. Is er een maximum motoruren wanneer je dit liever niet meer zou willen?
Onze vorige boot had een uren teller. Daar stond na 41 jaar varen 768 uur op als ik me goed herinner. Niet realistisch, en de motoruren zijn voor mij niet leidend. Een goed onderhouden motor met 3000 uren heb ik liever dan een slecht onderhouden motor met 1000, of een motor die als een oververhit is geweest.
De indicatie van 4000 uur voordat je aan een revisie of hermotorisering moet gaan denken heb ik zelf geen ervaring mee. Als de motor werkt dan werkt ie.
3. Hoe oud zou je maximaal je zeilen willen, met andere woorden: hoe lang gaat een paar zeilen gemiddeld mee?
Dit ligt helemaal aan het gebruik. Voor wat casual te zeilen kun je ook dacron zeilen van 20 jaar oud nog prima mee vooruit komen. Maar die geven wel meer helling en je kunt minder hoog aan de wind, omdat dacron door de jaren wat rekt. Soms zijn ze nog goed bij te snijden bij de zeilmaker waarmee de vorm weer wat meer terug komt en je weer een paar jaartjes vooruit kunt.
Wedstrijdzeilers schrijven hun zeiltjes wel veel sneller af, maar daar kunnen anderen hier antwoord op geven.
Voor een 26 voeter reken op €2500-3000 voor een nieuw setje (genua + grootzeil), paar €100 voor bijsnijden bestaande set.
4. Waar moet ik specifiek op letten bij het beoordelen van de mast/verstaging?
Mast: haarscheurtjes, voetplaat, galvanische corrosie, verbogen mastvoet, mastondersteuning in kajuit, dek verzakt rondom mast etc.
Verstaging: leeftijd, haarscheurtjes, spanners gangbaar of niet, losse draadjes
Verstaging is zeer lastig zelf goed te beoordelen. Gespecialiseerde apparatuur nodig. Maar een nieuw setje stagen hoeft ook niet al te duur te zijn €400-500 als je zelf monteert. Dus als je niet weet hoe oud de verstaging is, gewoon preventief vervangen.
5. Zouden jullie een boot altijd pas kopen als jullie deze ook op de kant hebben gezien (risico osmose) of zouden jullie deze ook kopen als hij nog in het water ligt.
Huidige boot gekocht terwijl deze in water ligt, maar met als ontbindende voorwaarden de aankoopkeuring. Tijdens aankoopkeuring is de boot op de kant geweest en door de jachtexpert gecontroleerd op osmose en vochtmeting etc.
Blaasje hier en daar maakt niet veel uit, openprikken, beetje uitslijpen en opvullen.
Vorige boot gekocht op de trailer, zonder in het water gezien te hebben. Die had dan motorisch nog wat onverwacht werk bleek achteraf.
Ik hoop dat jullie met alle kennis en ervaring op dit forum ons willen helpen met onze eerste boot! Alvast ontzettend bedankt!
Gezien jullie budget en reeds bekende wensenlijst, ben ik bang dat die €8000,- (aankoop + aanpassingen) wel een budget is om twee rechterhanden en vrij handige vrienden te hebben
Nog voor de corona crisis waarin de prijzen enorm zijn gestegen, kwam ik met vrij vergelijkbare wensen uit op ~26 voeters uit jaren 70 waarvan de vraagprijs al snel richting de €10.000-12.500 gingen. Grotendeels bepaald door een recentere motor, niet eens de zeilen.
Ik lees geen vragen over het dek. Bijzonder, want als je flinke inwatering in de sandwich dekken hebt waardoor houtrot en delaminatie plaatsvindt, dan ben je met een nieuwe motor plaatsen wellicht goedkoper uit dan de kern van je gehele dek vervangen
Plaatselijk is dit natuurlijk prima te repareren, maar pas op met oude teak dekken.