Om dit verhaal eens te toetsen aan de praktijk, hierbij even mijn eigen ervaringen op basis van 3 jaar zeilen met een dergelijke boot (Azuree 33c). Al is het in een ander vaargebied (Med), en hebben we nog niet meer dan 7bft gehad, toch even mijn ondervindingen. (als de mods dit teveel off topic vinden, wil ik de discussie best verder voeren in een nieuw draadje).
Veel tuig: zeer goed, hoe meer hoe beter, reven kan altijd. Je vaart juist veel met lichtweer en dan heb je een flink tuig nodig.
Dit is exact ook mijn ervaring. Wij reven vaak en snel (soms erin-eruit-erin achter elkaar!), en met 3 bindreven ben je gewoon heel flexibel. Te weinig zeil hebben we bijna nooit. Met de nieuwe werkfok hebben we nog een andere optie erbij met meer dan 18 knoop wind. Verder zorgt het soms voor snelle passages, die met mijn vorige boot uren meer tijd kostten.
Ondiep, plat onderwaterschip: In de meeste gevallen zet ik dit ook in de categorie goed tot zeer goed, al zijn hier denk ik wel de meeste uitzonderingen op, zowel positief als negatief. Een plat onderwaterschip zorgt voor weinig natopeprvlak, dus door de beugel genomen beter zeilend in lichtweer.
dat kan ik beamen.
In zwaar weer word de boot makkelijker zijwaardswegegzet door een dwarsinkomende golf, dus minder risicio op platslaan.
Heb ik nog niet kunnen testen, de omstandigheden waren nog niet ruig genoeg.
Als de boot een flinke duw van achteren krijgt dan accelereerd deze makkelijker en is de 'aanvaring' met de golf minder hard en dus minder gevaarlijk. Je moet wel actief sturen in deze omstandigheden of een fantastische en super snelle stuurautomaat hebben.
Dit kan ik onderschrijven. Flinke golven van achteren zijn een feest, en met 6 bft van achteren glijdt de boot makkelijk, en komt soms de snelheid niet vaak meer onder 10 knoop.
Een groot nadeel is dat ze enorme klappen kunnen maken op de golven, dat is niet alleen risico vol voor de structurele belasting, maar is kan ronduit gevaarlijk zijn voor vermoeidheid en motivatie van de bemanning.
Ja, dit is helaas een nadeel, vooral bij korte golven. De boot klapt er dan helaas hard op. Weinig aan te doen.
Breed van achter: Hier ben ik erg over verdeeld. Het geeft meer zeildragend vermogen en dus meer snelheid bij een gelijkblijvend gewicht. Ruime wind is het lekker, ook in zwaar weer omdat het juist lekker veel vormstabiliteit geeft.
Klopt, downwinds is de boot goed stabiel.
Wat ik niet prettig vind is dat de boot voorover gaat leunen als deze onder helling vaart. Je levert daardoor een hoop hoogte in. Dit soort boten moet echt rechtop gevaren worden om er een knappe aandewindse snelheid uit te krijgen die ook nog eens comfortabel is. Juist in de gematigde breedten waar je de bekende depressie treintjes hebt vaar je een hoop aan de wind.
ja, helaas vaart onze boot upwinds al snel onder forse helling. Al merk ik weinig van "voorover vertrimmen", wellicht omdat de romp vanachter op de waterlijn (door de chines) erg fors is weggesneden. Gek genoeg kost bij ons helling weinig snelheid en hoogte, al is het zeer oncomfortabel varen. Daarom belangrijk om goed te trimmen en reven indien nodig. En dat kleinere rokje.
Diepe smalle kiel met bulb: prima! Hoe dieper hoe beter. zeilt de boot lekker goed van en er zitten eigenlijk geen nadelen aan (beperkt in waar je wel of niet naar binnen kunt en droogzetten op een werf zijn eigenlijk de enige nadelen)
Wat is het nadeel van droogzetten met een bulb? Ik heb wel een nadeel ondervonden: rechtstandig aan de grond varen betekent ook echt vast zitten.
De bulb zorgt voor een laag gewichtszwaartepunt en brengt dus het totale gewicht van de boot omlaag omdat je minder ballast nodig hebt. Lichte boten zeilen minder vermoeiend (daar zit zeker een ondergrens aan!), doen het beter met een windvaan of een elektrische stuurautomaat, hebben minder zeil nodig, hebben door de beugel minder motorvermogen nodig en dus een kleinere brandstoftank.
dit zou kunnen, al is onze boot helaas niet zo licht.
Dubbele roeren: Zelf heb ik een hekel aan dubbele roeren en ik zou ze niet adviseren op een langeafstandboot. Ze zijn aanzienlijk kwetsbaarder, het stuurt zwaarder, het kost meer, het neemt een hoop ruimte in in de achterberging en je hebt meer uitsteeksels waar touwen, netten of zeewier achter kan blijven hangen. Er zijn slechts drie redenen die, in sommige omstandigheden, dubbele roeren vereisen. De eerste is een erg brede kont waarbij een enkel roer te ver uit het water komt om nog effectief te zijn, er zijn andere methoden om dit te voorkomen die de voorkeur hebben. Tweede is de noodzaak voor het creeren van extra stabiliteit als de boot droogvalt. Dubbele roeren kunnen dienst doen als wadpoten, maar ook daar zijn er andere oplossingen voorhanden die mijn voorkeur zouden hebben. Als derde is er dan nog limitering van de diepgang. Er zijn boten met een ophaalbare kiel waarbij een enkel roer dieper zou steken als de romp zelf. Soms kun je gewoon niet voldoende oppervlak kwijt in een enkel roer en dan zit je aan een tweede roer vast.
Kwetsbaar: ja! (enorm opletten bij afmeren met kont naar achteren in Griekenland). Zwaar sturen? Nee, onze boot stuurt licht en direct, bijna als een open boot (maar dan met een stuurwiel). Door de brede kont zijn de roeren gewoon nodig (altijd eentje in het water). Onze roeren zijn niet gemaakt om op droog te vallen denk ik. Nog 2 extra dingen: de roeren werken flink mee om drift te beperken en lift te genereren, ze vergroten het lateraal-oppervlak. Verder "spoort" de boot erg goed, hij gaat lekker rechtdoor, ook bij hoge snelheden downwind. Uit het roer lopen gebeurt bijna nooit.
rechte steven: prima! Daar zeilt de boot lekker goed van en er zitten verder geen nadelen aan wat zeileigenschappen betreft, zowel in licht als in zwaar weer.
Is ook mijn ervaring, de boot snijdt vooral door de golven, en dat houdt de vaart er goed in.
Een praktisch nadeel is dat het bijna onmogelijk is om een anker opstelling te bedenken waarbij het anker de boeg niet beschadigd en welke toch stevig genoeg is om de zware eisen van serieuze tochten aan te kunnen. De meeste ankerrollen op productie boten zijn echt een lachertje (net als zeerailingen) en die zijn echt niet te vertrouwen.
Bij ons hangt het anker heel ver naar voren, onder de carbon boegspriet. Weinig kans om de romp te raken. Ankerrol is inderdaad kwetsbaar, ik moet steeds de boutjes aantrekken, en ben er ook al een paar verloren. Waarom is dit zo'n zwak punt, vraag ik me af....
Veel van wat ik schrijf heeft met snelheid te maken, daar heb ik meerdere redenen voor.
Ten eerste geeft snelheid een dynamische stabiliteit die de veiligheid van de boot enorm vergroot.
Ten tweede is snelheid een veiligheidsmiddel om aanzienlijk rustiger te kunnen varen in brekende zeeen, de golven verplaatsen zich erg snel en hoe groter het snelheidsverschil met de golven is, hoe groter de klap is die je telkens moet verduren.
klopt, dit werkt vooral halve wind, of downwind. Als je 9 knoop vaart of nog harder, voelt de boot steeds stabieler aan, bovendien kun je het golftempo beter bij houden. Bovendien verdwijnt de angst al snel door de "fun" van actief sturen in de golven. Is ook een mentaal dingetje!
Nog één vraagje: de capsize ratio van mijn boot is niet geweldig vergeleken met traditionele boten. Hoe is dit te ruimen met het feit dat, door het vlakke onderwaterschip, de boot meer opzij gezet wordt, met een golf midscheeps?