Ik ben op zoek naar polyester zeiljacht van circa 26-28 voet, Met inboard motor. Voor circa 5 tot 10 K.
Ik was verliefd op een Contest 27, maar vanwege problemen met de motor staat de aankoop op hold en kijk ik nu ook verder. Er is merk ik vrij veel aanbod; naast Contest lijkt ook ook Friendship, Fellowship, Jaguar, Beneteau, Neptune interessant . Ik merk dat ik onvoldoende thuis ben in de vaareigenschappen en de sterke en zwakke kanten van deze boten.
Ik zoek een robuust schip; betrouwbaar, comfortabel en toch ook sportief. Met 4 slaapplaatsen. geen al te grote diepgang en masthoogte om vaarwater wat breed te houden (IJsselmeer, Friesland, Zeeuwse wateren en later mogelijk ook Waddenzee en Noordzee). Ik begrijp dat je uitkomt bij schepen van rond de 50 jaar oud en dat daar altijd wel iets aandacht vraagt. Ik ben wel handig, maar zoek geen klusboot.
Welke type zou je adviseren en waar op te letten bij aanschaf?
Of heel gericht: wie zou met mij willen sparren bij de zoektocht door samen (bijv. online) en aantal aanbiedingen kritisch te bekijken? Of een keer mee te gaan naar een bezichtiging.
Ik heb daar graag ook een vergoeding voor over.
Ik woon in Delft en heb al een ligplaats bij Muiderzand.
Zeilbootdeler
Laatst bewerkt: 17 apr 2024 19:35 door BenKu. Reden: Typfout
Loop dan eens ter oriëntatie over de steigers van Naarden, Huizen en Almere-haven.
Allemaal tussen de bruggen dus in die maat; alle steigers liggen er vol mee.
Lijkt het wat dan maak je een praatje. Leuk, praktisch en snel.
Als het over oude/goedkope boten gaat, kan je het beste kijken naar de wat zwaarder gebouwde polyester exemplaren die niet tot de snelste categorie behoren. Met een volglas romp en eventueel ook volglas dek heb je de grootste kans dat het nog steeds een bruikbare boot is.
Oude goedkope boten met een balsa sandwich constructie zijn vaker wel dan niet een drama.
Dank. Deze kende ik niet. Ziet er goed uit. Bukh diesel ken ik niet. Is die probleemloos?
Dat hangt o.a. af van het gepleegde onderhoud in het verleden. Er zijn mensen die zweren bij een Bukh en die er nooit (meer) aan beginnen. Voordeel is dat die kan starten zonder accu. Een voordeel van een Volvo of Yanmar is dat je wereldwijd onderdelen vindt, voor een Bukh kan dit weer wat lastiger zijn. Maar als je in NL vaart vind je de weg ook wel.
Kortom, is de motor altijd goed onderhouden?
René
p.s. zo’n relatief kleine motor kan na verloop van tijd behoorlijk vibreren. Check de motorsteunen en rubbers.
Ik weet niet of het in jouw geval speelt, maar afhankelijk van je ligplaats en je vaargebied het volgende aandachtspuntje: Bij de aankoop van mijn boot speelde de totale hoogte (mast + romp) een rol. Ik wil namelijk met mijn boot onder de vaste bruggen in de A7 (Langweerderwielen) en A6 (Tjeukemeer) door kunnen zonder te hoeven strijken.
Ik heb zelf een Aldebaran; een heel degelijk schip met, vind ik, goede vaareigenschappen.
Wellicht is deze iets voor je (en nee, is niet mijn schip).
Er staat verrekte weinig informatie bij de advertentie dus als het je wat lijkt zou je contact moeten opnemen met de verkoper.
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Hier al genoemd, neem ook Jeanneau mee in je zoektocht. Deze en andere Franse werven bouwden in die tijd veel van hun ontwerpen ook in kielmidzwaarduitvoering met een (semi) masttop tuigage op deze lengte waardoor je qua diepgang op meer plaatsen kunt komen en de masthoogte relatief beperkt is. Het zijn in die uitvoering wel typische tourzeilers.
Sportievere boten uit die tijd hadden vaak een 7/8 tuigage waardoor je met meer masthoogte rekening moet houden.
Bedenk ook dat een 28 voet boot die rond de 5.000 euro moet kosten vermoedelijk wel een lijstje met noodzakelijk onderhoud heeft en vaker zeilen die hun beste tijd gehad hebben. Geloof me daar heb je snel genoeg van. Een van de grootst ergernissen is een grootzeil uit vorm dat bij wat meer wind erg bijdraagt aan extra helling in plaats van voortstuwing. Je zoekt als ik goed lees een boot waarmee je snel het water op kunt zonder eerst een half seizoen aan klussen te besteden.
Zou kijken naar een Japanse buitenboordmotor in bun. (Yamaha, Tohatsu of Honda)
Of een recente Japanse inboardmotor (Yanmar, Mitsubitshi).
Als je een gedateerde inboard moet vervangen dat kost een vermogen (5-6.000?) en moet allemaal ingebouwd etc.. met oude tanks en waterkoeling.. allemaal gezeik. Ook een oude Mercury of amerikaanse bbm of dat soort spul is rotzooi. Buitenboormotors kun je er gemakkelijk inhangen, servicen, inruilen als je een bun hebt. Je kunt ze in de winter in de garage binnen zetten. Als die vorstvrij is hoef je geen conservingsolie?? te gebruiken. Als er rommel in de schroef zit til je hem er uit..
Als een buitenboord aan de spiegel hangt dat is diefstal gevoelig en geeft lawaai.
in bun = droog, minder lawaai, minder diefstal risico. En gemakkelijk te verruilen voor elektrisch.
Eerlijk gezegd zou ik overwegen om een goedkope boot met kapotte motor zoeken.
En een 2000 Watt accu-huishoudgenerator (12/220V) nemen en daar een kleine elektro-buitenboordmotor op aansluiten + zonnepaneel. 2Kw = ca 4 pk, met de juiste schroef voldoende voor een niet te zware boot van ca 8 meter.
Dan kun je zonder lawaai varen. (elektrisch varen is super) En heb je geen kleppen bougies, impellers, olie, benzinetank etc.. En 1 accu voor alles. En 220V aan boord. Die kun je in de tuin ook nog voor de heggenschaar gebruiken. En in elke haven, thuis, en op de zon overal laden.
Maar ook zodat je een inductie kookplaatje kunt gebruiken en geen gas aan boord nodig hebt.
Er kan een Maeco luchtdroger aangesloten..
Bijna helemaal onderhoudsvrij. Scheelt een hoop gezeik.
Of overweeg hybride..... Een bun, waar je elektrisch en buitenboord in hangt. Naast elkaar.
4Pk benzine en 4pk elektrisch.
Eerlijk gezegd zou ik overwegen om een goedkope boot met kapotte motor zoeken.
Dat wat jij als end-of-life boten gedefinieerd hebt. Moet TS dan 20 weken per jaar gaan varen!?
Dat sowieso.. Als je hem 2 weken per jaar gebruikt en 50 weken stil laat liggen dat werkt niet..
Ik zou een cijferslot op het luikje doen en hem aan vrienden en kennissen meegeven.
En een online agenda doen. Hij moet net als een hond 2X per maand uitgelaten worden.
Eerlijk gezegd zou ik overwegen om een goedkope boot met kapotte motor zoeken.
Dat wat jij als end-of-life boten gedefinieerd hebt. Moet TS dan 20 weken per jaar gaan varen!?
Dat sowieso.. Als je hem 2 weken per jaar gebruikt en 50 weken stil laat liggen dat werkt niet..
Ik zou een cijferslot op het luikje doen en hem aan vrienden en kennissen meegeven.
En een online agenda doen. Hij moet net als een hond 2X per maand uitgelaten worden.
jij bent onverbetelijk. Jij was toch ook degene van die spudpalen?
René
. En 1 accu voor alles. En 220V aan boord. Die kun je in de tuin ook nog voor de heggenschaar gebruiken.
.ook zodat je een inductie kookplaatje kunt gebruiken en geen gas aan boord nodig hebt.
Er kan een Maeco luchtdroger aangesloten..
Vergeet de haardroger niet! En de laptop. Ook een elektrische mixer behoort ineens tot de mogelijkheden. En een elektrisch deken voor als je in de winter voor anker ligt.
Eerlijk gezegd zou ik overwegen om een goedkope boot met kapotte motor zoeken.
Dat wat jij als end-of-life boten gedefinieerd hebt. Moet TS dan 20 weken per jaar gaan varen!?
Dat sowieso.. Als je hem 2 weken per jaar gebruikt en 50 weken stil laat liggen dat werkt niet..
Ik zou een cijferslot op het luikje doen en hem aan vrienden en kennissen meegeven.
En een online agenda doen. Hij moet net als een hond 2X per maand uitgelaten worden.
2x per maand lijkt me weinig. Zeker voor een hond.
Ondertussen heb ik het aanbod van de eigenaar gehad om voor 1700 euro een nieuwe volvo penta 10 pk geplaatst te krijgen. Ik kom dan totaal uit op 6 k. Zeilen zijn niet zo nieuw meer. Geen rolfok/genua.
Is dit een aantrekkelijk aanbod voor een Contest 27B. Ondertussen heb ik door al jullie tips ook andere interessante aanbieidngen gezien (de Hurley maar wel met een oude Bukh motor))