Hielkoos schreef :
Overigens is het zeker niet zo dat Torqeedo of ePropulsion of wat dan ook aan elektrische buitenboordmotoren 100% onderhoudsvrij zijn. Ik zou dan ook geen tweedehands kopen zonder inzicht in het voorgaande gebruik of onderhoud.
Hmm, dat onderhoud hangt wel af van het type en merk electrische buitenboordmotor.
Torqeedo geeft voor de Travel aan 1x per 5 jaar de as-afdichting te vervangen. (Best prima interval lijkt me)
E-propulsion geeft aan dat die helemaal niet vervangen hoeft te worden.
Verder hebben de borstelloze electromotoren toch geen preventief onderhoud nodig? Lagers rept niemand over, dus neem aan dat die de levensduur van de electromotor meegaan. Verder direct drive (e propulsion altijd al, nu de nieuwe torqeedo ook), dus geen versleten tandwiel ellende…
Anodes wel jaarlijks checken, maar of dat nou echt “onderhoud” is. Net als schroefje checken of tie niet beschadigd is.
Of is er wel meer onderhoud nodig? En wat dan?
Voor mij is het onderhoudsvrije principe juist 1 van de redenen om geen benzine bbm meer te willen. Toch vaak impeller vervangen, dichtslibbende carburateurs, bougie, staartolie, motorolie etc. Niet heel veel werk hoor, maar toch wel een beetje gedoe.
De stilte is voor mij wel reden nummer 1.
Inzicht in gebruik bij een tweedehands is wel een goed punt. Ook wel moeilijk te checken. Maarja, proefdraaien, algemene staat van de motor (krassne enzo) geven vaak een goede indicatie. Maar blijft een risico.
Op Ali zou ik het niet snel kopen. Zeker niet als een van de eersten… hoewel minder onderdelen dan een benzine bbm hoeft er maar een shaft seal wat net mindere kwaliteit te zijn om grote issues te krijgen…