Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Torqeedo bij AlieExpress

Torqeedo bij AlieExpress 18 feb 2025 14:45 #1612437

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8209
De meeste van die trolling motoren in de 30-55 lbs range hebben imho te weinig puf. Dat is tenminste mijn ervaring met een vol rubberbootje en een 55lbs exemplaar op wat groter water. De vermogens van die dingen eindigen waar Torqeedo, e-propulsion etc beginnen. Maar als dat wel voldoende voor jou is, zie ik geen probleem..

Ik wil nog steeds wel zo'n trolling motortje van 80 lbs eens proberen maar dan zit je vaak wel weer aan een 24v accu. Wat op zich nog steeds niet zo'n probleem hpoeft te zijn met een step-up ladertje (of omvormer) vanaf het boord netwerk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 18 feb 2025 20:56 #1612476

Calidris schreef :
Orange Sunset schreef :
Koop dan een gewone trolling motor met losse accu.

Heb ik gedaan, valt vies tegen. Daar ga ik niet mee op stromend water varen.

Ik doelde meer op die elektrische buitenboord motoren zoals Rhino, Minn Kota, Haswing etc. Dit krijg je ook tot zo’n 2000w.

Maar hoeveel knopen stroming wil je aan kunnen? TS heeft het over een tender van 3m dan ga je al snel naar een motor die de tender in plané moet krijgen?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 18 feb 2025 21:01 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 18 feb 2025 21:30 #1612480

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Ach, ik vergelijk het met mijn Mercury 3,5 pk.
Iets van maximaal 1500 watt elektrisch is dan prima.

Het is een ankerbootje (een AB rubberbootje van 3 meter), niet meer.
Gewoon even naar de wal varen of een kleine verkenning.
Ik hoef niet in plane, noch tegen een stroom van tig knopen opboxen.
Laatst bewerkt: 18 feb 2025 21:31 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 19 feb 2025 03:25 #1612491

Yep schreef :
Ach, ik vergelijk het met mijn Mercury 3,5 pk.
Iets van maximaal 1500 watt elektrisch is dan prima.

3,5 PK = 2,6 kW

Waarom is < 1500 W dan prima?
Laatst bewerkt: 19 feb 2025 03:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 19 feb 2025 06:51 #1612498

Als die 3,5pk de boot reeds niet in plané krijgt, dan is 500-800 watt reeds voldoende of zelfs overkill.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 19 feb 2025 07:58 #1612507

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Nachtvlinder schreef :
Yep schreef :
Ach, ik vergelijk het met mijn Mercury 3,5 pk.
Iets van maximaal 1500 watt elektrisch is dan prima.

3,5 PK = 2,6 kW

Waarom is < 1500 W dan prima?
Elektrisch schijnt anders uit te pakken qua vermogensafgifte.
Kijk bij alle aanbieders (I know, WC eend).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 19 feb 2025 08:32 #1612510

Nee dus. Daar haakte ik op in. Als je een ICE motor net zo dimensioneert als een EBBM kom je op vergelijkbare vermogens uit. Er zijn nog steeds fabrikanten die appels met peren vergelijken om de EBBM (vooral de reikwijdte bij meegeleverde accu) daar haalbaar uit te laten komen. Daar hoort dus een ander vaargedrag bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 19 feb 2025 09:24 #1612521

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17308
Ander vaargedrag?
Wij hebben zo'n piepklein rubberboot waar je net met twee in kunt.
Varen we full trottle met een 55 Min Kota troll ding dan spettert het water al vaak in de boot bij kleine golfjes.
Dat wil je dus niet en vaar je nog wat langzamer.
Dat was bij een 2,5 pk Honda al niet anders maar ook nog pestherrie.
Het enige doel is zelf niet roeien omdat dat een ramp is in zo'n klein bootjesding.
Het is allemaal niet heel leuk en zeker niet handig en kost bovendien een bak geld eigenlijk voor die twee keer dat je naar de kant wil per jaar.
Laatst bewerkt: 19 feb 2025 09:32 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 19 feb 2025 11:11 #1612549

Nachtvlinder schreef :
Nee dus. Daar haakte ik op in. Als je een ICE motor net zo dimensioneert als een EBBM kom je op vergelijkbare vermogens uit. Er zijn nog steeds fabrikanten die appels met peren vergelijken om de EBBM (vooral de reikwijdte bij meegeleverde accu) daar haalbaar uit te laten komen. Daar hoort dus een ander vaargedrag bij.

Daar tegenover zijn er ook BBM gebruikers die niet door hebben dat ze van het gespecificeerde vermogen van de BBM mogelijk slechts een "fractie" gebruiken. Als in de BBM is mogelijk overgedimensioneerd voor het bootje en ze varen enorm onzuinig voor een beetje snelheidverschil.

Op de Torqeedo zit een GPS snelheidsmeter, volgas lijkt veel sneller te gaan kwa gevoel, maar je hebt het dan over 0,4 knopen verschil met 2,5x zoveel vermogen en de boeg flink omhoog bijv :pinch:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 19 feb 2025 19:15 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 19 feb 2025 18:57 #1612628

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Nachtvlinder schreef :
Nee dus. Daar haakte ik op in. Als je een ICE motor net zo dimensioneert als een EBBM kom je op vergelijkbare vermogens uit. Er zijn nog steeds fabrikanten die appels met peren vergelijken om de EBBM (vooral de reikwijdte bij meegeleverde accu) daar haalbaar uit te laten komen. Daar hoort dus een ander vaargedrag bij.
Ook nee dus.
In ALLE vergelijkingen is er minder E-vermogen benodigd dan de vergelijkbare ICE.
De vermelde snelheden en verbruiken zijn vergelijkbaar.
(Bijna) iedereen weet dat 1 kW ca. 1,36 pk is.
Er moet een andere reden zijn want dit is te makkelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 19 feb 2025 21:00 #1612639

Vanaf hier is dat allemaal uitvoerig uitgezocht:
zeilersforum.nl/index.php/foru...ot?start=225#1436781

De mythe is “busted”, een paar pagina’s verder.
Laatst bewerkt: 19 feb 2025 21:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 19 feb 2025 21:45 #1612642

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Goed gevonden.
Hier vinden we het antwoord wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 20 feb 2025 07:36 #1612661

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1442
Yep schreef :
Er moet een andere reden zijn want dit is te makkelijk.

Sorry om óók al bearer of bad news te zijn: nee er is geen andere reden. Het is ook niet te makkelijk.
Vermogen is vermogen.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 20 feb 2025 08:34 #1612669

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
daan1508 schreef :
Yep schreef :
Er moet een andere reden zijn want dit is te makkelijk.

Sorry om óók al bearer of bad news te zijn: nee er is geen andere reden. Het is ook niet te makkelijk.
Vermogen is vermogen.

Yep.
En koppel is koppel.
En koppel is slechts een van de 2 factoren die samen vermogen leveren (de andere is toerental).
En de koppelafgifte (hoeveel bij welk toerental) van BBME is anders dan van BBM ICE.
En het vorengaande bij elkaar kan wel eens verschillen verklaren.
Laatst bewerkt: 20 feb 2025 08:35 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 20 feb 2025 10:53 #1612682

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2270
Gewoon ter info, ik verplaats mijn 8 ton zware langkiel zeilbootje elektrisch als er geen wind is.
Ik heb daarvoor twee elektro motortjes die ik als buitenboord gebruik. Heb beide gekregen, was bedoeld als proef maar het bevalt zo dat ik de diesel reeds een paar jaar niet meer gebruik.
Ik gebruik een 220 € trolling motortje, een 24 V Kesser met een theoretische stuwkracht van 86 ibs en 1164 watt. Dat trolling motortje heeft 5 standen, ik gebruik de laagste. Motor trekt dan ongeveer 30A. Dat geeft bij windstilte en geen grote golven de boot twee knopen. Ik gebruik een lifepo4 accu voor de aandrijving.
Heb ook een stratenoude Torqeedo Travel 801L gekregen die na reparatie goed werkt. Die gebruik ik ook wel eens aan de “grote” boot als ik kort moet manoeuvreren want die Torqeedo kan ik net als een buitenboord draaien. Als een dwarse schroef. Die Torqeedo (heel oud) is 30 Volt en 800 watt.
Bij die Torqeedo was een dummy accu die via twee kabels stroom kan nemen van een externe bron. Bij de 24Volt van de lifepo4 werkt hij prima. Let wel, ik weet niet of moderne Torqeedo´s dat ook kunnen.
Heb één keer beide motortjes gelijktijdig op volle kracht gebruikt. Ik zeilde naar een ankerstek achter een piepklein eilandje dat ook nog een keer een rif heeft. Toen ik er zo ongeveer was draaide de wind slagaardig 180° en gelijk behoorlijk hard. Witte kopjes. Ik kon natuurlijk omdraaien en naar een andere ankerstek zeilen maar wilde testen. We hadden reeds 2 knopen snelheid toen de tegenwind er kwam, opkruisen is daar onmogelijk, ik gaf beide motorjes volle pulle.
De boot bleef doorgaan, ook tegen de (?????windkracht 4-5Bf) in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 20 feb 2025 12:19 #1612698

@Yep dat is in het gelinkte draadje volledig uitgezocht. Reageer dáár anders op de plaats waar je vragen krijgt, in plaats van hier die discussie terug te spoelen…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 20 feb 2025 12:29 #1612702

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Mag ik zelf nog bepalen wat, waar en wanneer ik post?
Thanks!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 20 feb 2025 12:34 #1612703

Jawel, maar een vaag niet onderbouwd statement als

En het vorengaande bij elkaar kan wel eens verschillen verklaren”

…zijn we inmiddels ver voorbij. Dat had je kunnen leren uit het gelinkte draadje. Ik ben dan ook benieuwd waar je daar afgehaakt bent. Invloed schroef, gevraagd vs. beschikbaar koppel is daar uitgebreid besproken. Voel je niet verplicht uiteraard, maar Trumpiaans iets roepen op basis van onderbuikgevoel heb ik iets te veel langs zien komen de laatste weken in het nieuws.
Laatst bewerkt: 20 feb 2025 12:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 20 feb 2025 12:46 #1612707

Yep schreef :
Mag ik zelf nog bepalen wat, waar en wanneer ik post?
Thanks!

Nee, er zijn forumregels.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 20 feb 2025 12:54 #1612708

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Nachtvlinder schreef :
Jawel, maar een vaag niet onderbouwd statement als

En het vorengaande bij elkaar kan wel eens verschillen verklaren”

…zijn we inmiddels ver voorbij. Dat had je kunnen leren uit het gelinkte draadje. Ik ben dan ook benieuwd waar je daar afgehaakt bent. Invloed schroef, gevraagd vs. beschikbaar koppel is daar uitgebreid besproken. Voel je niet verplicht uiteraard, maar Trumpiaans iets roepen op basis van onderbuikgevoel heb ik iets te veel langs zien komen de laatste weken in het nieuws.

Ik heb slechts gereageerd op een ander.
Met permissie, maar jij bepaalt niet mijn post-gedrag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 20 feb 2025 12:55 #1612709

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
It Paradyske schreef :
Yep schreef :
Mag ik zelf nog bepalen wat, waar en wanneer ik post?
Thanks!

Nee, er zijn forumregels.
Beetje overbodige info.
Als die overtreden worden, dan meldt de Moderator zich wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 20 feb 2025 13:22 #1612715

Zolang voor de lezer maar duidelijk is dat je onzin herhaalt en waar de nuance wel te vinden is.

PS: Ik heb dehler123abc ook al een tijdje niet meer gezien, komt opeens in me op.
Laatst bewerkt: 20 feb 2025 13:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 20 feb 2025 13:34 #1612719

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Nachtvlinder schreef :
Zolang voor de lezer maar duidelijk is dat je onzin herhaalt en waar de nuance wel te vinden is.

PS: Ik heb dehler123abc ook al een tijdje niet meer gezien, komt opeens in me op.
De lezer bepaalt zelf of het hem duidelijk is....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 20 feb 2025 14:20 #1612727

Hoop wat te helpen in dat geval :)

Verder nog iets inhoudelijks te melden, over koppel ofzo?
Laatst bewerkt: 20 feb 2025 14:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 20 feb 2025 17:18 #1612754

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1219
Enige echte verschil bij de ebbm tov de gewone bbm. Is de totale efficiëntie. Met name te zien in de achoef grote. Deze zijn bij een ebbm veel groter. Dat maakt ze theoretisch efficiënter. Een gewone bbm geeft meestal vermogen aan de krukas wat daar aan de schroef aan overblijft? Veel ebbm geven stuwkracht van de schroef. Allemaal appel met peren als je niet de zelfde di gen vergelijkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl