Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Torqeedo bij AlieExpress

Torqeedo bij AlieExpress 20 feb 2025 17:55 #1612759

FKZ schreef :
Enige echte verschil bij de ebbm tov de gewone bbm. Is de totale efficiëntie. Met name te zien in de achoef grote. Deze zijn bij een ebbm veel groter. Dat maakt ze theoretisch efficiënter. Een gewone bbm geeft meestal vermogen aan de krukas wat daar aan de schroef aan overblijft? Veel ebbm geven stuwkracht van de schroef. Allemaal appel met peren als je niet de zelfde di gen vergelijkt

Er gaat niet > 50% efficiency verloren in het staartstuk van een ICE BBM hoor:


Het echte appels met peren verschil zit in bewust ongelijk gekozen dimensionering cases.

Als ik mijn electrische of fossiele voortstuwing beide bereken op bv “3 kn bij windstil weer”, komen daar geen grote verschillen uit. Is in gelinkte draadje uitgewerkt met twee “echte” motoren (een VP mét en een emotor zónder KK).

Wat de fabrikanten typisch doen is dat “3 kn bij windstil weer” voor een E-aandrijving vergelijken met een fossiele aandrijving die dezelfde boot op rompsnelheid brengt. Misleidend dus; men schrijft je impliciet een aangepaste vaarstijl voor.

Hier past dit merk de misleiding zelfs in de terminologie door. Let ook op “satisfying” (je hoeft niet hard te varen 3 kn is ook prima):

Laatst bewerkt: 20 feb 2025 18:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 20 feb 2025 19:14 #1612772

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1219
Nee in de schroef, maar een procent of 8 tussen krukas en schroef. De rest in de schroef, dit gaat wel op voor de door jou gequote voorbeelden. Waarbij de normale bbm schroef niet zijn berekende aanstroom snelheid krijgt en dus een belachelijk laag schroef rendement.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 20 feb 2025 19:36 #1612778

Precies: als ik voor mijn op “3 kn bij windstil” gedimensioneerde fossiele aandrijving de optimale schroef kies is het verschil in benodigd vermogen tov een E-aandrijving niet meer dan die 8%

Dus niet “1000 W = 3 PK”
Laatst bewerkt: 20 feb 2025 19:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Torqeedo bij AlieExpress 21 feb 2025 17:39 #1612877

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1442
Jammer dat die onzin zo hardnekkig blijft resoneren.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl