FKZ schreef :
Enige echte verschil bij de ebbm tov de gewone bbm. Is de totale efficiëntie. Met name te zien in de achoef grote. Deze zijn bij een ebbm veel groter. Dat maakt ze theoretisch efficiënter. Een gewone bbm geeft meestal vermogen aan de krukas wat daar aan de schroef aan overblijft? Veel ebbm geven stuwkracht van de schroef. Allemaal appel met peren als je niet de zelfde di gen vergelijkt
Er gaat niet > 50% efficiency verloren in het staartstuk van een ICE BBM hoor:
Het echte appels met peren verschil zit in bewust ongelijk gekozen dimensionering cases.
Als ik mijn electrische of fossiele voortstuwing beide bereken op bv “3 kn bij windstil weer”, komen daar geen grote verschillen uit. Is in gelinkte draadje uitgewerkt met twee “echte” motoren (een VP mét en een emotor zónder KK).
Wat de fabrikanten typisch doen is dat “3 kn bij windstil weer” voor een E-aandrijving vergelijken met een fossiele aandrijving die dezelfde boot op rompsnelheid brengt. Misleidend dus; men schrijft je impliciet een aangepaste vaarstijl voor.
Hier past dit merk de misleiding zelfs in de terminologie door. Let ook op “satisfying” (je hoeft niet hard te varen 3 kn is ook prima):