Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: BTW alweer en gedoe

BTW alweer en gedoe 13 jan 2025 17:05 #1606772

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1896
Klopt. Daarom schrijf ik ook dat de oneindige geldigheid zoals het er staat ondanks de toevoeging niet logisch is.

Bedenk dat de auto ook een kampeerauto kan zijn waarmee je evengoed een wereldreis kan maken met de maximale toeristentoelaatbaarheid per land. Zonder schorsen, met toepasselijke verzekering, met iets te regelen mbt APK (ben daar niet bekend mee). Daar geldt ook de wederinvoer.

Voor retour huisraad na werken in het buitenland kan je eventueel een uitzondering krijgen. Alles met een VIN nummer (auto, boot) is in ieder geval geen huisraad.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 13 jan 2025 17:09 #1606773

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1191
Booty24 schreef :
Klopt. Daarom schrijf ik ook dat de oneindige geldigheid zoals het er staat ondanks de toevoeging niet logisch is.

Bedenk dat de auto ook een kampeerauto kan zijn waarmee je evengoed een wereldreis kan maken met de maximale toeristentoelaatbaarheid per land. Zonder schorsen, met toepasselijke verzekering, met iets te regelen mbt APK (ben daar niet bekend mee). Daar geldt ook de wederinvoer.

Voor retour huisraad na werken in het buitenland kan je eventueel een uitzondering krijgen. Alles met een VIN nummer (auto, boot) is in ieder geval geen huisraad.

Van auto's weet ik dat het wel kan of in ieder geval vroeger kon om die als retour huisraad mee te nemen.

Over APK valt (legaal) niets te regelen. Een antieke auto met APK vrijstelling is de enige uitweg. Alleen mag je met antiek waarschijnlijk geen enkele milieuzone meer in wanneer de bewoonde wereld onderdeel is van het reisplan.
Laatst bewerkt: 13 jan 2025 17:12 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 13 jan 2025 17:12 #1606775

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1896
APK weet ik ook niet, maar een wereldreis met een kampeerauto (belastingnaam voor Camper) is wel mogelijk.
Ik heb er geen, dus heb geen details. Ze zijn in ieder geval niet uitgezonderd voor wederinvoer, dat vond ik wel, in vergelijking, relevant om naar te zoeken.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 13 jan 2025 21:21 #1606814

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5452
Mijn bootje is geen btw voor betaald is op 10 jarige leeftijd voor het eerst naar Nederland gevaren.
De dag voor aankomst is de btw betaald (dagwaarde) en btw verklaring af gegeven.

Wat als de verklaring verloren gaat? Registreert de belastingdienst nu nog een verklaring af gegeven in 1997?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 13 jan 2025 21:38 #1606817

Ik denk dat ze dat wel registreren.
Hoe wordt de dagwaarde bepaald?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 13 jan 2025 21:52 #1606819

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1896
Op het formulier in de bijlage staat dat je het zelf moet bewaren.
Ik heb over mijn verhuurboot later ook BTW betaald, maar kon bij verkoop geen bewijs opvragen.
Achteraf had ik een BTW verklaring moeten aanvragen, maar dat wist ik toen niet.
Heb overeenkomst en betalingsbewijs bewaard en geleverd (hetgeen bij verkoop weer veel vragen gaf omdat op de scheepsleveringsfactuur natuurlijk ook BTW vermeld stond. Dat dat was teruggevraagd, staat daar niet op!).

Recente documentatie zal zeker op persoon opgeslagen worden. Registratie wordt niet vermeld. Maar in 1997 kon je nog gewoon brieven sturen en met de hand aangifte doen.
Of via de boot de BTW vindbaar is betwijfel ik. Het terugvragen heeft ook geen link met de boot.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 13 jan 2025 22:00 #1606821

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5675
helmsman 38 schreef :
Ik denk dat ze dat wel registreren.
Hoe wordt de dagwaarde bepaald?

Daar wordt mijn inziens met een beetje ‘gevoel’ en ‘redelijkheid’ naar gekeken. Denk ik.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 13 jan 2025 22:05 #1606822

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5452
In mijn geval is een taxatie van een dealer in Bretagne na 10 jr MED gebruikt.
De belastingdienst accepteerde een bedrag lager dan het taxatierapport van 2 jaar oud.
Mijn verklaring is handgeschreven en kan je aan de boot linken. (Bouwnr en motorar meen ik)
Het btw bedrag staat er ook op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 13 jan 2025 23:03 #1606831

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1896
Voor de verhuurboot (4 jaar na nieuw) hebben wij een schatting overlegd obv gelijk aanbod en geschatte realisatie en een afschrijvingscurve hetgeen is geaccepteerd. “Als u ons een acceptabel voorstel doet kunnen wij afzien van een formele taxatie.”.

Voor potentiële aankoop afgelopen jaar meldde “Vlissingen” dat de aankoop als economische waarde wordt gezien, zolang die realistisch is. Koop je een koopje dan is het goed daar een onderbouwing bij te hebben.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 17 jan 2025 12:56 #1607346

  • Skadi
  • Skadi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 176
helmsman 38 schreef :

Nog wat vernomen van onze douane vrienden?


Nu inmiddels wel.

Nog even ter opfrissing:
Skadi schreef :
Ook ik vroeg me af hoe het zat met het btw vraagstuk bij een aankoop van een (gebruikte) boot in de EU. Daarbij stuitte ik op het volgende artikel:

https://ra-tanis.de/eumwstboote/

Geschreven door Duitse juristen maar volgens hen EU breed geldig. Als ik het goed begrijp stellen zij het volgende:
  • BTW moet in de EU door een bedrijf in rekening gebracht worden bij verkoop/levering aan een particulier en vervolgens door dat bedrijf afgedragen worden aan de overheid.
  • De overheid kan aan een particulier geen BTW heffen bij zo'n levering, en dus ook niet achteraf.
  • De enige uitzondering daarop is bij invoer: als een particulier iets invoert (van buiten de EU dus) moet hij direct aan de overheid "invoerbtw" afdragen.
  • Als een boot in de EU gebouwd is en de EU nooit verlaten heeft is dit een "Uniegoed". Zo'n boot bevindt zich dus al in de EU en wordt niet (opnieuw) ingevoerd.

Als je dus een boot koopt in een EU land waarvoor je kan aantonen dat:
  1. De boot aantoonbaar in de EU gebouwd is (de werf staat in de EU).
  2. De boot aantoonbaar de EU nooit verlaten heeft (langer dan 3 jaar), bjvoorbeeld met ligplaatsdocumenten.
  3. De boot nu aantoonbaar in de EU gekocht is (verkoopcontract en betalingsbewijs).

Dan is de boot dus (nog steeds) een Uniegoed: hij wordt dus niet ingevoerd en derhalve kan de overheid hierover geen BTW heffen aan een particulier.

Team jachten zegt hierover:

Hetgeen u aangeeft in uw bericht is inderdaad juist wanneer u met uw vaartuig binnen het gebied van de Europese Unie blijft.
Wanneer u echter het gebied van de Unie verlaat, verliest u de status van Unie-goederen.

Niet-Uniegoederen die het douanegebied binnen drie jaar opnieuw binnenkomen en in het vrije verkeer worden gebracht, worden op aanvraag van de belanghebbende van invoerrechten vrijgesteld.
Vrijstelling van omzetbelasting voor terugkerende goederen wordt slechts verleend, indien wordt aangetoond dat over de terugkerende goederen de omzetbelasting is voldaan.

Wanneer u met uw pleziervaartuig van open zee Nederland binnenkomt, dient u bij een eventuele douanecontrole de fiscale status (BTW betaald) te kunnen aantonen middels een fiscaal bescheid (factuur) of een BTW-verklaring (afgegeven door een daarvoor bevoegde instantie, in Nederland is dit de Douane).



Hier is dus een klein maar belangrijk verschil met wat er op die Duitse site staat. Daar wordt gesteld dat zolang je niet langer dan 3 jaar buiten de EU bent je goed zit (boot nog steeds uniegoed is). Maar in NL wordt dus gesteld dat je zodra je buiten de EU komt het uniegoed vervalt en je bij terugkomst (mits binnen 3 jaar) kan verzoeken om vrijstelling maar dan wel moet bewijzen dat de BTW ooit betaald is. Dit is dus anders dan wat die Duitse juristen stellen.
Als ik dit trouwens strikt neem betekent dit dus feitelijk dat je iedere keer dat je buiten de EU komt, bv na een retourtje Engeland, je moet gaan verzoeken om vrijstelling....


Daarnaast had ik ook nog even gevraagd of een T2L formulier nog iets kon betekenen wat betreft de BTW en daar zeggen ze dit over:

Een formulier T2L is een herkomstbescheid. Dit zegt dat de goederen Uniegoederen (uit het vrije verkeer van de Europese Gemeenschap) zijn maar zegt verder niets over de fiscale status (BTW betaald) van het betreffende vaartuig.
Dit formulier is na afgifte ervan 90 dagen geldig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 17 jan 2025 13:50 #1607356

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Inschrijving van het schip bij het kadaster en een zeebrief maken het schip tot een Nederlands registergoed en Nederlands grondgebied.Daarmee blijft het toch een Uniegoed, ongeacht of het langer dan drie jaar uit het Uniegebied is (geweest).

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 17 jan 2025 14:05 #1607358

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1896
Zou logisch zijn en vind dit ook raar, en ik lees het ook niet expliciet bij de vrijstellingen. Niet binnen en niet buiten de termijn. Echt heel raar. Zie eerdere link in eerdere bijdrage.

Daarnaast levert registratie ook geen BTW-status registratie op. Dus naast dat de status niet behouden blijft, levert het ook geen bewijs op.

Voor een auto is het prima en geregeld.

Ik begrijp best dat mensen tegen een registratie zijn, maar ik begrijp niet dat het niet vrijwillig kan. Het snelle motorbotenregister bestaat al. Er is nauwelijks iets voor nodig.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 17 jan 2025 14:06 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 17 jan 2025 14:57 #1607363

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5452
Het belaste feit is invoer en treed dus op als je de EU binnen vaart. Dat is het enige moment dat er btw geheven kan worden
Als er dan iemand btw heft moet je dus aantonen dat je korter dan drie jaar weg geweest bent en de status van Uniegoed had voor je vertrek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 17 jan 2025 14:59 #1607364

Als ik een boot in Frankrijk of Duitsland koop en ga daarmee niet de zee op heb ik geen gedoe met BTW begrijp in uit het antwoord van de douane.
Vaar in wel op zee, dan bij Duitsland of Belgie naar binnen en via een binnenwatertje in NL naar binnen.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 17 jan 2025 15:32 #1607369

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5675
@Skadi,

Lang verhaal kort, we zeggen nog steeds hetzelfde.

Binnen 3 jaar terug van je wereldreis, geen BTW betalen (wel vrijstelling vragen, dit is nieuw hier);
Buiten 3 jaar terug van je wereldreis, WEL BTW betalen.

Het enige wat ik dan nog niet terugzie is dat het schip ook door dezelfde persoon binnen die 3 jaar moet worden ingevoerd ipv door een nieuwe eigenaar. Wat Olaf eerder zei.

René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 17 jan 2025 15:35 #1607370

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5675
helmsman 38 schreef :
Als ik een boot in Frankrijk of Duitsland koop en ga daarmee niet de zee op heb ik geen gedoe met BTW begrijp in uit het antwoord van de douane.
Vaar in wel op zee, dan bij Duitsland of Belgie naar binnen en via een binnenwatertje in NL naar binnen.

En op de Rijn of Donau wordt logischer wijze helemaal nergens naar gevraagd omdat alles EU is. Behalve Servie, maar daar ben je sneller in en uit dan je tot 3 kunt tellen, althans wij...
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 17 jan 2025 16:35 #1607375

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Waterblok schreef :
Het belaste feit is invoer en treed dus op als je de EU binnen vaart. Dat is het enige moment dat er btw geheven kan worden
Als er dan iemand btw heft moet je dus aantonen dat je korter dan drie jaar weg geweest bent en de status van Uniegoed had voor je vertrek.

Als kadastraal geregistreerd schip is het Nederlands grondgebied (dus uniegoed). Het blijft Nederlands grondgebied (dus ook uniegebied) ook al ben je drie jaar weg uit het uniegebied. Ten aanzien van de BTW heffing zou naar mijn mening de douane dat kunnen en mogen doen als zij aantonen dat betaalde BTW bij verlaten van het uniegebied is teruggevorderd door de eigenaar. Een particulier kan echter niet btw terugvragen een reder/bedrijf wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 17 jan 2025 16:37 #1607376

  • Skadi
  • Skadi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 176
Waterblok schreef :
Het belaste feit is invoer en treed dus op als je de EU binnen vaart. Dat is het enige moment dat er btw geheven kan worden
Als er dan iemand btw heft moet je dus aantonen dat je korter dan drie jaar weg geweest bent en de status van Uniegoed had voor je vertrek.

Dat laatste is dus volgens de Duitse advocaten inderdaad het geval, maar volgens de Nederlandse douane niet: daar moet je bij terugkomst kunnen aantonen dat er eerder BTW is afgedragen.

helmsman 38 schreef :
Als ik een boot in Frankrijk of Duitsland koop en ga daarmee niet de zee op heb ik geen gedoe met BTW begrijp in uit het antwoord van de douane.

Klopt, zo lang je de EU niet verlaat zit je goed.

Kock1964 schreef :
@Skadi,

Lang verhaal kort, we zeggen nog steeds hetzelfde.

Binnen 3 jaar terug van je wereldreis, geen BTW betalen (wel vrijstelling vragen, dit is nieuw hier);
Buiten 3 jaar terug van je wereldreis, WEL BTW betalen.

Klopt, maar de nuance hier is dat je dus bij binnen 3 jaar terug de BTW wel moet kunnen aantonen, en je niet kunt beroepen op het feit dat het Uniegoed was.

Kock1964 schreef :
Het enige wat ik dan nog niet terugzie is dat het schip ook door dezelfde persoon binnen die 3 jaar moet worden ingevoerd ipv door een nieuwe eigenaar. Wat Olaf eerder zei.

Klopt inderdaad. De boot mag niet van eigenaar gewisseld zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 17 jan 2025 16:44 #1607377

  • Skadi
  • Skadi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 176
elixer schreef :
Als kadastraal geregistreerd schip is het Nederlands grondgebied (dus uniegoed).

Dat wordt een mooie (filosofische) discussie: Binnen/op de boot of de boot zelf is het NL grondgebied, maar bevindt de boot zich dan ook op NL grondgebied?

Los daarvan is NL grondgebied denk ik niet hetzelfde als uniegebied. Zie bijvoorbeelde de NL Antillen?

En de NL douane/belastingdienst houdt wel van een omgekeerde bewijslast: jij moet aantonen dat er wel BTW is afgedragen, zij hoeven niet aan te tonen dat er geen BTW is afgedragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 17 jan 2025 17:15 #1607381

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5675
@Skadi, dank voor je toelichting.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 18 jan 2025 21:51 #1607523

Skadi schreef :
Dat laatste is dus volgens de Duitse advocaten inderdaad het geval, maar volgens de Nederlandse douane niet: daar moet je bij terugkomst kunnen aantonen dat er eerder BTW is afgedragen.
En dat aantonen kan je dus, blijkens een citaat van Team Jachten (hier een paar berichten eerder gepost) o.a. met een BTW-verklaring doen. Dus indien je in het bezit bent van een BTW-verklaring zou het probleem met de 3-jaars termijn er niet zijn. Ook lijkt mij dan dat als de boot in de tussentijd aan een andere EU ingezetene is verkocht deze dezelfde BTW-verklaring kan gebruiken want deze verklaring behoort bij de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 18 jan 2025 22:13 #1607525

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1896
Nee, na drie jaar geldt wederinvoer ongeacht de (verlopen) btw status. Er zijn enkele uitzonderingen, zoals huisraad na expat. Meeste boten passen daar niet tussen.

Maar het is wel raar en het zou anders horen te zijn.

BTW-verklaring is overdraagbaar bij verhandeling in de “EU-btw-zone”.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 18 jan 2025 22:16 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 18 jan 2025 22:31 #1607529

BTW verklaring is inderdaad overdraagbaar, de Zweed die de Whitbread kreeg wilde hem ook hebben, part of de deal.
Ik ga de douane formeel nog vragen dat als de boot in de EU gemaakt en gekocht is, en niet buiten de EU geweest is, en niet via zee NL binnen vaart er geen BTW verklaring nodig is.
Ga dan wel een logboekje bijhouden met alle havens die ik bezoek. En havenbriefjes en tankbonnetjes, kassa bonnetjes en restaurant bonnetjes, alles ga ik netjes bewaren. Zoveel dat ze zeggen ‘“ laat maar, goede vaart!” .
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 19 jan 2025 04:27 #1607541

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 519
Wat een gedoe....

Even creatief denken.... :dry:

Als een bedrijf deze boot koopt, dan koopt hij overduidelijk van een particulier.
En is het glashelder dat hij daarover geen BTW hoeft te betalen.

Dat kan een bedrijf ook in ander EU land doen zolang de verkoper duidelijk een particulier is.
Een koopcontract vermeldt de particuliere aankoop aan bedrijf X in NL.

Daarna verkoopt dat NL bedrijf de boot weer aan een particulier in NL.
Het bedrijf maakt van de marge-regeling gebruik.
DWZ, dat een bedrijf mits hij aan voorwaarden voldoet, bij 2e hands goed kan kiezen over het gehele bedrag (omzet)of alleen de winst btw wil berekenen.
Dat kan voor zo ver mij duidelijk als de boot duidelijk ouder dan 3 maanden/meer dan 100 uur heeft gevaren)
De particulier krijgt van het bedrijf een mooie factuur met NL-BTW en kan daarmee een verklaring aanvragen.

En nu komt het: Bedrijf koopt de boot voor 10.000,- en verkoopt hem weer voor 10.0001 euro. Dan is de winstmarge 1,- en het bedrijf draagt die 21 cent btw netjes af.
Op de factuur aan particulier staat dan netjes:
De koopsom en tekst "Marge Regeling" vermeld van 1,- en daarover 21 cent NL-BTW.
Totaal te voldoen 10.0001,21.

Los daarvan zal het bedrijf wat later diezelfde particulier voor dit geweldige advies:))een factuur sturen van 165,-. :P

In theorie zou dit volgens mij wel kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW alweer en gedoe 19 jan 2025 04:34 #1607542

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5675
helmsman 38 schreef :
Zoveel dat ze zeggen ‘“ laat maar, goede vaart!” .

Dat is sowieso de sleutel. Heeft mijn buurman ook een keer gehad in de tijd dat hij bij een leaseauto de bijtelling wilde voorkomen en max. 500 km privé mocht rijden per jaar. Kreeg hij ook controle van de belastingdienst. Privé reedt hij iets meer dan 500km. Heeft toen elke dag uit zijn papieren agenda per A4 papier uitgeprint ėn elke bon bijgevoegd. Ik geloof ook nog zijn HEMA en Bijenkorf bonnen. Alles in de dikste bruine envelop gedaan en kreeg bericht ‘na controle volgt geen verder onderzoek’ of zoiets….

Tja, die buurman, het is me er 1.
René
Laatst bewerkt: 19 jan 2025 04:35 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl