Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Je grootste blunder?

Je grootste blunder? 29 aug 2018 12:50 #973806

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Voorheen had ik gewoon een doorzichtig buisje naast mijn tank, werkte altijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 29 aug 2018 12:56 #973807

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1731
Laatst op de Oosterschelde wind en stroom tegen elkaar in. Nogal stuiteren.

De hoofdschakelaars uitgezet,

Hielp niet.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Laatst bewerkt: 29 aug 2018 12:58 door Mischief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 29 aug 2018 13:17 #973811

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Geen Beaufortschakelaar op jouw boot?
Laatst bewerkt: 29 aug 2018 13:17 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 29 aug 2018 13:53 #973825

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18220
Mischief schreef :
Laatst op de Oosterschelde wind en stroom tegen elkaar in. Nogal stuiteren.

De hoofdschakelaars uitgezet,

Hielp niet.
Welke schakelaar had je uitgezet: die van de wind of die van de stroom? Of allebei? :unsure:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 29 aug 2018 14:03 #973828

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
Ik heb maar een 20 liter tankje diesel en geen brandstofmeter. Ik noteer de gevaren uren en na 10 uur varen peil ik de tank met een latje waar een schaalverdeling op gemaakt is. Meestal zit hij dan nog half vol. Als ik langer weg ga heb ik 10 liter reserve aan boord.
Ik dacht eerst 20 liter is niet veel maar merk nu dat ik wel heel bewust in de gaten hou of ik nog wel brandstof heb.
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 29 aug 2018 14:08 #973829

Ik heb een 60 ltr tank en een goed werkende brandstofmeter.
Daarnaast noteer ik de motoruren.
En heb altijd minimaal 20 ltr reserve bij me.
Mijn gebruik met mijn "nieuwe' VP 2030 is nu 1,65 ltr p/u.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 29 aug 2018 14:21 #973835

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6346
Yellow Boat schreef :
Bauke Dufour schreef :
Ik hoorde van onze havenmeester dat dat heel vaak voorkomt en je beter naar de vaaruren kan kijken.

Dan moet je uiteraard welo een beetje kijk hebben op wat je motor gebruikt , zeker maximaal.
Dat vind je meestal alleen in de oorspronkelijke brochure van een motor en heelaas zelden of nooit in de handleiding ( raar eigenlijk).
Vaak zijn die curves ook van oude motoren nog wel te vinden op google afbeeldingen.
I.h.a. kun je rekenen met maximaal 0,23-0,25 liter per pk per uur bij vol gas en kwadratisch minder bij een lagere snelheid dan bij vol gas. Dan kom je , mits goed geplant, nooit tekort.

Ad

Je kunt natuurlijk ook de tank voldoen en na een aantal uren op de motor de tank weer vullen en zien hoeveel liter je erbij moet doen om weer vol te zijn. Die oude Dufour serie stamt uit de jaren 70/80 van de vorige eeuw en ik kan me zo voorstellen dat het verbruik inmiddels wat anders is dan die uit de brochure (nieuwstaat). Zo heb ik dat gedaan.

Vervolgens kan je de inhoud van de tank vermoedelijk wel opmeten met een rolmaat oid. Dan is het verder een kwestie van motoruren (globaal) bijhouden, geen risico nemen en een 10 liter jerrycan met reserve diesel in een bakskist zetten. Dan gaat het echt niet meer fout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 29 aug 2018 14:38 #973840

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
H4O schreef :
Voorheen had ik gewoon een doorzichtig buisje naast mijn tank, werkte altijd.

Onderaan mijn RVS tank heb ik een aftapkraan zitten, met daaraan een doorzichtig plastic slang van 2 mtr.
Die gebruik ik zowel voor het controleren van mijn brandstof, als voor het peilen.
- Om te controleren laat ik 2 a 3 liter in een 5 liter doorzichtig plastic jerry can lopen ( van antivries, schoon en drooggemaakt ).
zo kan ik de diesel visueel bekijken om water en of algen of bacterien. zwarte residu.
Na het nakijken gaat die diesel, indien zuiver, terug in de tank.

-Om te peilen leg ik het darmpje langs de tank en zet het kraantje open, dan kan ik gemakkelijk zien hoever mijn tank vol is. Na het peilen blaas ik voorzichtig zoveel mogelijk diesel terug in de tank, en sluit de aftapkraan. ( Het restje diesel in het darmpje blijft daar zitten, kan geen kant op, want de rest is opgerold en vastgezet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 29 aug 2018 16:59 #973893

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Wij hebben een kunststof tank. Gewoon aan de buitenkant kijken hoe hoog de brandstof staat. Zeer betrouwbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 29 aug 2018 17:14 #973896

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Bram6 schreef :
Wij hebben een kunststof tank. Gewoon aan de buitenkant kijken hoe hoog de brandstof staat. Zeer betrouwbaar.
Zo doe ik het ook, heb er met zwarte stift een schaalverdeling op aangebracht.
Lekker KISS.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 29 aug 2018 17:17 #973898

holtere schreef :
Dat zal voor je partner ook wel gelden...waarschijnlijk dubbel.. :laugh:

Je weet het hè , echtgenoot is de verledentijd van echtgenieten :ohmy:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 29 aug 2018 20:36 #973979

Palomine schreef :
Yellow Boat schreef :
Bauke Dufour schreef :
Ik hoorde van onze havenmeester dat dat heel vaak voorkomt en je beter naar de vaaruren kan kijken.

Dan moet je uiteraard welo een beetje kijk hebben op wat je motor gebruikt , zeker maximaal.
Dat vind je meestal alleen in de oorspronkelijke brochure van een motor en heelaas zelden of nooit in de handleiding ( raar eigenlijk).
Vaak zijn die curves ook van oude motoren nog wel te vinden op google afbeeldingen.
I.h.a. kun je rekenen met maximaal 0,23-0,25 liter per pk per uur bij vol gas en kwadratisch minder bij een lagere snelheid dan bij vol gas. Dan kom je , mits goed geplant, nooit tekort.

Ad

Je kunt natuurlijk ook de tank voldoen en na een aantal uren op de motor de tank weer vullen en zien hoeveel liter je erbij moet doen om weer vol te zijn. Die oude Dufour serie stamt uit de jaren 70/80 van de vorige eeuw en ik kan me zo voorstellen dat het verbruik inmiddels wat anders is dan die uit de brochure (nieuwstaat). Zo heb ik dat gedaan.

Vervolgens kan je de inhoud van de tank vermoedelijk wel opmeten met een rolmaat oid. Dan is het verder een kwestie van motoruren (globaal) bijhouden, geen risico nemen en een 10 liter jerrycan met reserve diesel in een bakskist zetten. Dan gaat het echt niet meer fout.

Mijn post onderaan pagina 92 verdween voor sommigen wellicht wat uit het zicht, maar met deze site
www.boat-fuel-economy.com/verbruik-volvo-penta-diesel
Kan je voor nieuwere motoren goed zien wat je verbruik bij welk toerental is.
Mijn MD2020 is behoorlijk nieuw, 2jaar terug toen ik mn boot kocht had ie 20uur gedraaid. Ik heb ook bijna altijd een 10liter tankje bij me, maar vorige week had ik die uit voorzorg er al bij gegoten, en dan gaat het toch knagen hè, hoeveel zal ik nou echt verbruikt hebben? Geen leuk gevoel zaterdag solo in onweer op de motor op Markermeer met nog 5 uur te varen.

Ik zal de brandstofmeter eens uit de tank schroeven en kijken of er drab aan zit, lijkt me sterk maar dan kan ik de draadjes en alles meteen eens controleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 30 aug 2018 07:10 #974041

Bauke Dufour schreef :
Mijn post onderaan pagina 92 verdween voor sommigen wellicht wat uit het zicht, maar met deze site
www.boat-fuel-economy.com/verbruik-volvo-penta-diesel
Kan je voor nieuwere motoren goed zien wat je verbruik bij welk toerental is.

Ziet er op zih leuk uit maar klopt echt niet voor een boot.
Dat websiteje geeft gewoon de verbruikscurves zoals die ook in de motorbrochure staan. Echter , dat verbruik klopt alleen bij het op jouw boot haalbare maximaal toerental. Alleen dan klopt de verbruikscurve met het daadwerkelijke verbruik omdat daar de vermogencurve snijdt met de schroefcurve. Onder dat toerental vraagt de schroef simpelweg minder vermogen dan de motor kan geven waardoor ook het evrbruik minder wordt als bij het beschikbare vermogen (de regulateur regelt de dieselhoeveelheid terug a.h.v. de vermogensvraag van de schroef).
E.s.a. wordt veroorzaakt doordat het benodigde vermogen om een boot een bepaalde snelheid te geven iets meer dan kwadratisch ( macht ca. 2,5) afhangt van de snelheid. De vermogenscurve van een motor loopt echter iets minder dan lineair met het toerental terwijl het toerental vrijwel lineair loopt met de bootssnelheid ( tot de rompsnelheid) .
Allemaal wat lastig uit te leggen , misschien maakt dit plaatje van mijn boot/motorcombinatie waar ik een keer een spreadsheet van gemaakt heb het wat duidelijker . Daarin is de paarse lijn het verbruik volgens de door de fabrikant verbruikscurve van de motor en de zwarte het door mij
(met die macht 2,2) berekende verbruik. De gele stippellijn is het werkelijk gemeten verbruik . Omdat de zwarte lijn hoger ligt moet ik kennelijk een wat lagere macht gebruiken dan die ik genomen heb .Allemaal afhankelijk van de bootsnelheid waarvan het maximum op 5,7 knopen ligt , ongeveer kruispunt schroefcurve en rode beschikbaar vermogenscurve.

E.e.a. geeft wel aan dat je werkelijke verbruik vrijwel altijd lager zal zijn dan dat op die website behalve wanneer je op maximum vermogen vaart. Je zult dan dus inderdaad niet gauw tekort komen.
Ad
Laatst bewerkt: 30 aug 2018 07:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 30 aug 2018 07:44 #974055

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1767
Ik heb een hoofdtank van 180 liter. Als die (bijna) leeg is zet ik de kogelkraan open en loopt de 180 liter van de reservetank erin.... B)
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 30 aug 2018 09:44 #974102

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Kendu schreef :
Ik heb een hoofdtank van 180 liter. Als die (bijna) leeg is zet ik de kogelkraan open en loopt de 180 liter van de reservetank erin.... B)

Toch wel "groene" diesel hè? :whistle:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 30 aug 2018 09:51 #974104

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1767
Sloe Gin schreef :

Toch wel "groene" diesel hè? :whistle:

GTL
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 30 aug 2018 09:55 #974105

Kendu schreef :
Sloe Gin schreef :

Toch wel "groene" diesel hè? :whistle:

GTL

Daar is in ieder geval niks groens aan :dry:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 30 aug 2018 10:13 #974109

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1731
Waterblok schreef :
Geen Beaufortschakelaar op jouw boot?

Nee het was de stroomschakelaar, maar frappant was wel dat ik ineens ook geen wind meer zag.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 01 sept 2018 11:38 #974627

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dan heb je vast geen TackTick windmeter op zonne-energie ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 02 sept 2018 09:29 #974794

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Mischief schreef :
Waterblok schreef :
Geen Beaufortschakelaar op jouw boot?

Nee het was de stroomschakelaar, maar frappant was wel dat ik ineens ook geen wind meer zag.

Ja wind en stroom samen was ook het probleem....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 08 okt 2018 13:37 #985870

Ter lering ende vermaeck? Zelfkastijding? We zullen zien. Ik geniet af en toe van onbedoeld komische verhalen hier dus mijn gefaal mag dan niet achterwegen blijven vind ik.

Na de proefvaart had ik nog niet gevaren met de recent aangeschafte Trapper 500... wel een dag lopen klussen en inruimen. Dat duurt altijd langer dan voorzien dus 's avonds uiteindelijk maar in een strandtent gegeten en lekker in de haven getukt. Ook leuk.

Afgelopen vrijdag zou de maiden voyage dan moeten gebeuren: het weer was prachtig en de dag was vrij van werk, daar kan niet zoveel aan misgaan zou je denken. Enige kink in de kabel was een concertje van Enslaved en High on Fire (als je niet van vrolijke gitaarriedeltjes houdt moet je hier maar niet naar gaan luisteren) in de Mezz in Breda, de nacht er voor. 'Drink je niet teveel', sommeerde mijn vrouw me nog, 'we gaan vrijdag op tijd naar Zeeland he'. Komt goed schat, concert duurt niet zo lang, op tijd weer thuis met de trein. Natuurlijk werd het toch weer zo'n avond dat die laatste 2 biertjes 'niet per se meer hoefden', maar soit, het oog is wel eens groter dan de lever.

Met een klein katertje de volgende ochtend de auto ingeladen en eind van de ochtend naar Zeeland gereden. Eer de boot weer ingeruimd en volgetankt (water!) was waren er toch weer 2 uur verstreken. We hadden niet meer plannen dan een nachtje aan de Ossehoek te liggen en te genieten van het mooie weer. Kon daar op m'n gemak het bootje verder verkennen, er lagen schoten aan boord maar ik had nog niet scherp waar, welke val dient waarvoor etc..

Dus maar even op het torretje naar de Ossehoek. Dat ging allemaal prima, tot we er bijna waren. Toerental liep oneens terug... de schaamte sloeg me om het hart. Ik zeg expres schaamte, want die overheerste 'Ik ben vergeten de dieseltank te controleren'. Overkomt mij dit nou, na vier bootjes en 10 jaar vaarervaring? O jawel! De nieuwe jerrycan lag nog te fonkelen in de auto, moet je daar wel peut ingooien he!!

Snel de opties overwogen... zeil omhoog en terug naar de haven? Liever niet, de box is moeilijk bereikbaar. Sleepje zou kunnen maar daar was ik toch te trots voor. Eerst zelf oplossen. De boot was echt nul komma nul zeilklaar... huik, rolfok hoes, alles zat nog op z'n plek. Fokkeschoten ergens verstopt. Maar snel begonnen met het verwijderen van de huik en op zoek naar de grootval. Een metertje of 200 voor we in de knoei kwamen met rotsen maar de windkracht 2 die er stond bracht ons niet echt in gevaar. Even zoeken naar de grootval en hoppa, zeiltje staat. Dan voor de wind maar rustig naar een steigertje, op tijd schoot los, val los, met beleid op de steiger stappen (voordeel van een kleiner/laag bootje, dat stelt niks voor) en de boot slippend laten afremmen op een kikker.

So far so good. Ik had het idee dat ik de motor snel genoeg had afgezet na het terugvallen van het toerental, dus in m'n beste Duits een reservetankje van een stel leuke Duitsers geruild voor een reep chocolade en de 5 liter in de tank gegooid. Motortje aan, startmotor loopt en .... niks. Grmmbl. Toch maar ontluchten dan.

Volgende blunder/uitdaging: nul gereedschap aan boord. Echt niks. Bij de verkoop van het vorig schip dachten we niet meer te gaan varen en heb de complete inventaris mee verkocht. Nieuw gereedschap is op diezelfde dag keurig bezorgd op m'n werk, door bol.com Dus maar weer een rondje schooien en een gereedschap kistje geleend ergens. De volgende ochtend een uurtje of 2 lopen prutsen met ontluchten en met wat hulp aan het eind lukte het om de dieselstroom weer op gang te krijgen en het motortje te starten... Nog een bijkomende blunder was het feit dat de afsluiter van de dieseltank dicht stond... waarschijnlijk was de brandstof niet eens op, maar veel zal het niet meer geweest zijn. Verder prima genoten van een heerlijk weeked maar aan veel varen zijn we niet toegekomen.

Wat leer ik hier nou van... tja. Niets is vanzelfsprekend, ook al ben je nog zo ervaren. Op routine heb ik ondanks een kater de meeste stappen van het uitvaren goed doorlopen (afsluiters open, loopt er koelwater, is de elektrische landvast los, liggen er geen lijnen in het water etc), maar een cruciale, genoeg brandstof, is me toch ontschoten. Gedurende de week had ik nog tegen mezelf gezegd: 'jerrycanneke ligt al achterin de auto, niet vergeten de tanken als je het dorp binnenrijdt'.

De fouten op een rij:

- Dieselafsluiter zat gewoon in 't zicht naast de tank, niet aan gedacht dat iemand die ook wel eens dicht kon zetten.
- In de haast vergeten te tanken.
- Boot was compleet niet zeilklaar, dat dacht ik wel even uit te vogelen aan een eilandje, in alle rust. Sterker nog, ik wist cruciale onderdelen niet eens te vinden.
- Nul gereedschap aan boord. Nieuwe koffer was besteld, 'dat ene dagje zonder kan wel toch?' Ja klopt, tot er iets mis gaat.

Murphy? Nee. Ik steek het op door bier versterkte onnozelheid, waar ik dus óók al weer zelf verantwoordelijk voor ben. Ik neem de Rozenboos wisseltroffee dan ook knarsentandend in ontvangst. Het is niet anders.

Belangrijkste les: klop bij een nieuwe boot even een keer op de dieseltank. Die hoort niet zó hol te klinken als de mijne deed. :pinch:
Laatst bewerkt: 08 okt 2018 13:40 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 08 okt 2018 13:49 #985874

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Evaluationcopy schreef :
Ik neem de Rozenboos wisseltroffee dan ook knarsentandend in ontvangst. Het is niet anders.


Bij gebrek aan een brandstof motor bij Chris is een Rozenboosje inderdaad niet meer toepasbaar.
Een Evaluationcopietje is zoveel toepasselijker. Sportief van je dat je deze naam adopteert.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 08 okt 2018 13:56 #985877

Denk je dat de afwezigheid van een brandstofmotor de kans op voor de kust dobberen verkleint of juist vergroot??

Zolang de KNRM mijn onnozelheden niet hoeft op te lossen accepteer ik de naamsverandering niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 08 okt 2018 14:26 #985887

Bij ons op het werk is de regel , zonder brandstof is gehaktballen !!!

Lijkt me hier ook prima :whistle:

Sorry de 35 gehaktballen van een paar weken terug doen nog zeer in mijn ego :pinch:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 08 okt 2018 14:28 #985888

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
KNRM of een Duitser om hulp vragen.
Ik zie technisch geen verschil.
Het valt in geen van beider gevallen onder zelfredzaamheid.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 1.235 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl