Ter lering ende vermaeck? Zelfkastijding? We zullen zien. Ik geniet af en toe van onbedoeld komische verhalen hier dus mijn gefaal mag dan niet achterwegen blijven vind ik.
Na de proefvaart had ik nog niet gevaren met de recent aangeschafte Trapper 500... wel een dag lopen klussen en inruimen. Dat duurt altijd langer dan voorzien dus 's avonds uiteindelijk maar in een strandtent gegeten en lekker in de haven getukt. Ook leuk.
Afgelopen vrijdag zou de maiden voyage dan moeten gebeuren: het weer was prachtig en de dag was vrij van werk, daar kan niet zoveel aan misgaan zou je denken. Enige kink in de kabel was een concertje van Enslaved en High on Fire (als je niet van vrolijke gitaarriedeltjes houdt moet je hier maar niet naar gaan luisteren) in de Mezz in Breda, de nacht er voor. 'Drink je niet teveel', sommeerde mijn vrouw me nog, 'we gaan vrijdag op tijd naar Zeeland he'. Komt goed schat, concert duurt niet zo lang, op tijd weer thuis met de trein. Natuurlijk werd het toch weer zo'n avond dat die laatste 2 biertjes 'niet per se meer hoefden', maar soit, het oog is wel eens groter dan de lever.
Met een klein katertje de volgende ochtend de auto ingeladen en eind van de ochtend naar Zeeland gereden. Eer de boot weer ingeruimd en volgetankt (water!) was waren er toch weer 2 uur verstreken. We hadden niet meer plannen dan een nachtje aan de Ossehoek te liggen en te genieten van het mooie weer. Kon daar op m'n gemak het bootje verder verkennen, er lagen schoten aan boord maar ik had nog niet scherp waar, welke val dient waarvoor etc..
Dus maar even op het torretje naar de Ossehoek. Dat ging allemaal prima, tot we er bijna waren. Toerental liep oneens terug... de schaamte sloeg me om het hart. Ik zeg expres schaamte, want die overheerste 'Ik ben vergeten de dieseltank te controleren'. Overkomt mij dit nou, na vier bootjes en 10 jaar vaarervaring? O jawel! De nieuwe jerrycan lag nog te fonkelen in de auto, moet je daar wel peut ingooien he!!
Snel de opties overwogen... zeil omhoog en terug naar de haven? Liever niet, de box is moeilijk bereikbaar. Sleepje zou kunnen maar daar was ik toch te trots voor. Eerst zelf oplossen. De boot was echt nul komma nul zeilklaar... huik, rolfok hoes, alles zat nog op z'n plek. Fokkeschoten ergens verstopt. Maar snel begonnen met het verwijderen van de huik en op zoek naar de grootval. Een metertje of 200 voor we in de knoei kwamen met rotsen maar de windkracht 2 die er stond bracht ons niet echt in gevaar. Even zoeken naar de grootval en hoppa, zeiltje staat. Dan voor de wind maar rustig naar een steigertje, op tijd schoot los, val los, met beleid op de steiger stappen (voordeel van een kleiner/laag bootje, dat stelt niks voor) en de boot slippend laten afremmen op een kikker.
So far so good. Ik had het idee dat ik de motor snel genoeg had afgezet na het terugvallen van het toerental, dus in m'n beste Duits een reservetankje van een stel leuke Duitsers geruild voor een reep chocolade en de 5 liter in de tank gegooid. Motortje aan, startmotor loopt en .... niks. Grmmbl. Toch maar ontluchten dan.
Volgende blunder/uitdaging: nul gereedschap aan boord. Echt niks. Bij de verkoop van het vorig schip dachten we niet meer te gaan varen en heb de complete inventaris mee verkocht. Nieuw gereedschap is op diezelfde dag keurig bezorgd op m'n werk, door bol.com Dus maar weer een rondje schooien en een gereedschap kistje geleend ergens. De volgende ochtend een uurtje of 2 lopen prutsen met ontluchten en met wat hulp aan het eind lukte het om de dieselstroom weer op gang te krijgen en het motortje te starten... Nog een bijkomende blunder was het feit dat de afsluiter van de dieseltank dicht stond... waarschijnlijk was de brandstof niet eens op, maar veel zal het niet meer geweest zijn. Verder prima genoten van een heerlijk weeked maar aan veel varen zijn we niet toegekomen.
Wat leer ik hier nou van... tja. Niets is vanzelfsprekend, ook al ben je nog zo ervaren. Op routine heb ik ondanks een kater de meeste stappen van het uitvaren goed doorlopen (afsluiters open, loopt er koelwater, is de elektrische landvast los, liggen er geen lijnen in het water etc), maar een cruciale, genoeg brandstof, is me toch ontschoten. Gedurende de week had ik nog tegen mezelf gezegd: 'jerrycanneke ligt al achterin de auto, niet vergeten de tanken als je het dorp binnenrijdt'.
De fouten op een rij:
- Dieselafsluiter zat gewoon in 't zicht naast de tank, niet aan gedacht dat iemand die ook wel eens dicht kon zetten.
- In de haast vergeten te tanken.
- Boot was compleet niet zeilklaar, dat dacht ik wel even uit te vogelen aan een eilandje, in alle rust. Sterker nog, ik wist cruciale onderdelen niet eens te vinden.
- Nul gereedschap aan boord. Nieuwe koffer was besteld, 'dat ene dagje zonder kan wel toch?' Ja klopt, tot er iets mis gaat.
Murphy? Nee. Ik steek het op door bier versterkte onnozelheid, waar ik dus óók al weer zelf verantwoordelijk voor ben. Ik neem de Rozenboos wisseltroffee dan ook knarsentandend in ontvangst. Het is niet anders.
Belangrijkste les: klop bij een nieuwe boot even een keer op de dieseltank. Die hoort niet zó hol te klinken als de mijne deed.