Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Je grootste blunder?

Je grootste blunder? 26 aug 2018 17:55 #972545

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Sloe Gin schreef :
Nu een kleine 5 jaar later. Ik ben stapelgek met m'n bootje en werk me dood. :unsure:

Werk aan je bootje neem ik aan... Herkenbaar....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 26 aug 2018 19:24 #972626

Ik mag zeggen, dat ik redelijk gevrijwaard blijf van "blunders".
Maar.............ik vaar nu ongeveer 55 jaar en voor t eerst een landvast (mijn eigen)
in mijn schroef gehad. Gewoon niet goed opgelet.
Ja mijn landvasten blijven niet drijven.
Na ongeveer 10x duiken was de boel weer los en konden we weer varen.
Komt mijn zoon ff een paar dagen aan boord en duikt om ff te kijken.
"Pa, de moer van de schroefas is er bijna af. Nog maar een klein stukje schroefdraad over".
De moer weer aangedraaid en de borging weer om geslagen.
Maar nu kreeg ik de hint, dat mss de lip die in de spiebaan gaat er afgebroken kan zijn.
Dus van de week ff kijken of ik er uit kan om te controleren.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 27 aug 2018 01:40 #972709

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Waterblok schreef :
Sloe Gin schreef :
Nu een kleine 5 jaar later. Ik ben stapelgek met m'n bootje en werk me dood. :unsure:

Werk aan je bootje neem ik aan... Herkenbaar....

't is net zoiets als trouwen hè.
De mannen riepen me nog toe voor het stadhuis; "Doe het niet!" B)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 27 aug 2018 04:36 #972711

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
trouwen is een werkwoord hè

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 27 aug 2018 06:21 #972721

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Daar ben ik ook achter inmiddels :pinch:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 27 aug 2018 07:03 #972732

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16933
Dat zal voor je partner ook wel gelden...waarschijnlijk dubbel.. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 27 aug 2018 07:24 #972737

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
:-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 27 aug 2018 07:39 #972742

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1617
Afgelopen vakantie lag ik in de krammersluis van het volkerak naar de oosterschelde, alles ging goed, netjes aangelegd, mijn dochters op het voordek helemaal trots want ze hadden de voorlijn netje erop liggen.

Nou deuren gaan open, motor starten....hmm loopt wat bokkig...landvastes los, gas erop en de motor valt uit, opnieuw starten 10 seconden ok en weer uit. Keer of 3 herhaald maar kreeg hem niet meer aan de praat.

Geluk was dat de sluis lekker leegstroomt dus op de stroom de sluis uit en aangelegd. Ik bedenk me even het brandstof nivo te peilen (geen meter moet met een peilstok, eigenlijk een zeillat) Ahh leeg....hmpff. Ik was erg blij met mijn 2 reserve tankjes in de bakskist :woohoo: . Boel gevuld effe ontlucht en lopen weer.

Ik had de kids getipt dat ze oesterschelpen konden zoeken op de kant, geen paniek en gedoe :whistle:

Wijze les, iets vaker peilen, heb toch meer diesel vebruikt met de trip naar Engeland zo blijkt :-)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 27 aug 2018 10:21 #972829

  • Capibara
  • Capibara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
Beetje zelfde verhaal als fer2nand maar het had slechter kunnen aflopen..

Van Goes naar Roompot tegen de wind en tegen de stroom (al een slecht plan) met ruim 4 bft en vlagen erboven.

Scherp aan de wind willen we de Zeelandbrug onder. Motor bijgezet om de windstiltes door de pilaren op te vangen.

Valt de motor wel net stil tijdens het onderdoor varen... geen wind in de zeilen en stroom tegen schuift de boot langzaam en onbestuurbaar naar de pilaar aan stuurboord.

Seconden duren minuten en de boot past nog net onder de minder hoge stukken van de brug, de pilaar missen we op een meter of 2 en hebben terug wind in de zeilen.

Onder zeil met onervaren opstappers de motorruimte beginnen nalopen naar het 'defect' riep, na niets te vinden, één van de passagiers om toch even de diesel te kijken.

Out of options en de motor niet aan de praat te krijgen, pijl ik toch even de tank en blijkt inderdaad te weinig diesel en de helling van de boot voor onvoldoende toevoer te zorgen. :unsure:

Nog een restje diesel (litertje) van het bijvultankje erbij gegoten en met de zeilen gestreken, minder helling, en een schietgebedje Colijns aangelopen.

De vriendelijke havenmeester heeft toen met de diesel van zijn tractor onze tank terug gevuld!

Lesje wel geleerd. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 27 aug 2018 13:01 #972924

  • primeur
  • primeur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
Hier past mijn laatste blunder ook wel bij :-)

Vaar al tien jaar rond met brandstofmeter die bovenste helft altijd op 100% vol staat en pas vanaf 50% en lager goed aanwijst. (Dit door een andere blunder). Geen probleem; de onderste 50% is toch het belangrijkste :-)

Maar goed, we varen de sluis bij Bruinisse binnen richting Grevelingen en in de sluis rookt de motor nog meer dan normaal en loopt slecht/onregelmatig terwijl hij al 35 jaar zonder enig probleem functioneerd.
Shit! Is dit dan toch einde van de motor?
Bij het sluis verlaten krijgen we de motor niet meer gestart en middels een sleepje landen we in de marina Bruinisse.
Omdat ik zelf alleen altijd braaf het onderhoud doe en verder niet veel kan met dit probleem, ga ik op zoek naar hulp. Maar dat blijkt lastig en duur. Na 2 dagen wachten aan de brandstofsteiger (!!?!) besloten op de zeilen met halve wind naar Herkingen te varen waar ik iig een auto heb.
Uiteindelijk kan er de volgende dag een monteur naar Herkingen komen om te zien wat er aan de hand is...

Nadat de monteur even probeert de motor te starten is zijn eerste vraag of er nog wel diesel in de tank zit? Ik maak hem stellig duidelijk dat dat ruimschoots het geval is aangezien de meter nog op 100% staat en er dus nog meer als 50% in moet zitten.
De monteur is echter niet overtuigd, duikt onder de achterkajuit om simpelweg even met een schroevedraaier tegen de brandstoftank aan te tikken.......
"Die klinkt toch behoorlijk hol. Ik denk toch echt dat we er eerst maar eens wat diesel in moeten gooien"
Wij met de auto naar een benzinepomp om een jerrycan diesel te vullen en daarna weer terug naar de boot en 10L liter diesel in de tank laten lopen.
Pomp ontluchten, starten, en..... lopen als een zonnetje
Daarna meter checken: er zat een draadje los :-)

De rekening was 285 euro (voorrijkosten en tijd), en een forse deuk in het ego!
En we hadden nog wel 2 dagen aan de tanksteiger bij Bruinisse gelegen.... !!!

Ook maar direct werk gemaakt van een nieuwe gever in de tank, waardoor de meter nu het hele bereik weer netjes aangeeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 27 aug 2018 18:19 #973128

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Tja. Toch altijd even als eerste nakijken bij motoruitval.
Ik had dat laatst dus met mijn heftruck. Hij viel ineens uit, ik dacht nee hè , weer lucht in het systeem door dat GTL... Ik dacht ook 2 tellen aan een lege tank, maar achtte dat niet heel waarschijnlijk, omdat ik na de laatste keer peilen amper gedraaid heb ermee. Althans, dat dacht ik dus waarschijnlijk. Dat wordt heel gauw onderschat en dat peilen kan ook wel weer even geleden zijn.

Ik begin dus te ontluchten etc, maar het wil niet. Op een gegeven moment toch maar even gepeild: blijkt hij helemaal leeg te zijn. Tot de dag van vandaag een raadsel, want ik ben er nog steeds van overtuigd dat ik m amper gebruikt heb na de laatste keer peilen. Maar je onthoudt niet alles en dingen gaan toch wel eens verkeerd in je herrinneringen zitten, waarschijnlijk was dat peilen toch wel lang geleden..
Ook een brandstofmeter zou handig zijn. Maar toch moet je he met de hand ook eens controleren blijf ik bij..stel dat je meter stukgaat..

Op mijn boot ben ik wel secuurder en systematischer met dit soort dingen dan met de heftruck en kijk ik dus regelmatig met de hand hoeveel ik nog heb. Maar daar draai ik ook bewust veel meer uren. Op die heftruck voor je 'idee' niet veel, maar ongemerkt wel.
Ik houd de tank altijd helemaal vol op de boot als het effe lukken wil.

Primeur: zet gewoon een volle 20 liter can met diesel aan boord voor reserve. Kom je er altijd zolang het geen wereldreis betreft..
Doe ik ook. Al is de tank leeg, kun je na bijvullen en ontluchten toch weer aan de kant komen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 27 aug 2018 18:45 #973144

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Brandstof uit de heftruck misschien gejat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 27 aug 2018 18:52 #973149

Ik heb al zo vaak zonder diesel gezeten, dat ik het zat was en de hele yanmar eruit heb gehaald. En de dieseltank ook.
Nu electrisch. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 27 aug 2018 20:12 #973191

  • Capibara
  • Capibara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
roozeboos schreef :
Ik heb al zo vaak zonder diesel gezeten, dat ik het zat was en de hele yanmar eruit heb gehaald. En de dieseltank ook.
Nu electrisch. :)

En nu zit je dikwijls zonder stroom!?

Ah, zeilers en de relatie met hun motor ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 27 aug 2018 20:16 #973193

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Behalve pijlen, zou je toch ook kunnen kijken hoeveel uren je gedraaid hebt sedert de laatste tankbeurt. Tenminste als je een urenteller hebt.
Toegegeven volle kracht of halve kracht scheelt wel wat in verbruik, maar bij gemiddeld gebruik moet je toch ongeveer een idee hebben voor hoeveel uren je kunt pruttelen.
Zodra je daarvan meer dan de helft hebt gedraaid wordt het tijd om terug te tanken, of tenminste te pijlen.
Na elke zeildag vul ik trouw mijn motoruren in, dat is voor mij ook het moment om mij af te vragen hoever ik met brandstof zit.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 27 aug 2018 20:20 #973195

Capibara schreef :
En nu zit je dikwijls zonder stroom!?
nee, want ik ben elektronicus. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 27 aug 2018 20:20 #973196

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Heb altijd een nood vaatje van 5L aan boord. Dús heb ik die nooit nodig :dry:

(Tot ik hem een keer vergeet te vullen natuurlijk)
Laatst bewerkt: 27 aug 2018 20:21 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 27 aug 2018 23:34 #973221

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Waterblok schreef :
Brandstof uit de heftruck misschien gejat?
Stond en staat altijd binnen. Hufterproof.
Maar inderdaad, ik zal de eerste niet zijn als hij buiten zou staan. :evil:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 27 aug 2018 23:50 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 29 aug 2018 07:36 #973641

Dat peilen moet mij toch maar eens uitgelegd worden, ik zat mij afgelopen zaterdag ook af en toe af te vragen of ik genoeg in de tank had. Bij mij werkt het metertje sinds kort ook alleen als de tank nog maar half vol is. 1x kreeg ik weer een peil na wat rommelen aan de draadjes en slaan tegen de tank. Maar zaterdag werkte dat dus ook niet, de tank klonk vrij leeg, terwijl de logica mij zei dat ik begon op 145 draaiuren en toen op 160 draaiuren zat dus genoeg in de tank zou moeten hebben.

Dus hoe peilen jullie? (de vuldop zit toch een eindje van de tank vandaan).
En ontluchten kan ik op dit moment niet, is ook nooit nodig geweest ook na schoonmaken filters etc.
Weet iemand waarom brandstofmeters het vaker niet doen? Ik hoorde van onze havenmeester dat dat heel vaak voorkomt en je beter naar de vaaruren kan kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 29 aug 2018 09:49 #973713

Bauke Dufour schreef :
Ik hoorde van onze havenmeester dat dat heel vaak voorkomt en je beter naar de vaaruren kan kijken.

Dan moet je uiteraard welo een beetje kijk hebben op wat je motor gebruikt , zeker maximaal.
Dat vind je meestal alleen in de oorspronkelijke brochure van een motor en heelaas zelden of nooit in de handleiding ( raar eigenlijk).
Vaak zijn die curves ook van oude motoren nog wel te vinden op google afbeeldingen.
I.h.a. kun je rekenen met maximaal 0,23-0,25 liter per pk per uur bij vol gas en kwadratisch minder bij een lagere snelheid dan bij vol gas. Dan kom je , mits goed geplant, nooit tekort.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 29 aug 2018 09:58 #973717

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Bauke Dufour schreef :
Weet iemand waarom brandstofmeters het vaker niet doen?

Bij mijn gever maakt het sleepcontact geen goed contact met de glij weerstand.
Heb ik getest door gever uit de tank te halen en handmatig, met druk op het sleepcontact,
de gever te activeren. Op deze manier wel uitlezing op de meter.
Helaas niet goed kunnen krijgen.
Oplossing: Tank regelmatig vullen en 15 ltr reserve aan boord.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 29 aug 2018 10:03 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 29 aug 2018 10:02 #973718

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8149
douwe schreef :
Bauke Dufour schreef :
Weet iemand waarom brandstofmeters het vaker niet doen?

Bij mijn gever maakt het sleepcontact geen goed contact met de glij weerstand.
Vaak zijn dat van die VDO buisgevers. Vuiligheid (dieselbacterie) daarin zorgt er ook voor dat het kleine vlottertje blijft hangen. Ook de glijstang wil nog wel eens wat roesten; zelfde verhaal. Heb wel gevers gezien waarbij de hele tank schoon leek, maar de dieselgever vol smurrie zat.
Ik heb hem nu vervangen door een andere; werkt met een veel grotere vlotter en magneetcontactjes (en daaraan gekoppeld vaste weerstandjes. Hierdoor geen traploze beweging meer van de naald (nivo daalt in stapjes), maar wel een contactloos systeem.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 29 aug 2018 10:04 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 29 aug 2018 10:08 #973723

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1617
Ik heb een zeillat waar op een maatverdeling per 5 l staat (ik heb een 25 liter tank :-) )

Die zeillat gaat best makkelijk door evt. bochten in mijn geval.

En altijd 1 of 2 tankjes 5 l reserve in de bakskist :whistle:
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 29 aug 2018 10:53 #973753

Motoruren bijhouden maakt toch onderdeel uit van je logboek. Op mijn nieuwe boot zit een brandstofmeter en een urenteller. Wat een luxe, heb ik nog nooit eerder gehad. Dus altijd de uurtjes trouw opgeschreven. Dat leverde een behoorlijk nauwkeurig gemiddeld verbruik op waar ik in de planning rekening mee kon houden. En af en toe peilen voor de controle (met het ondereind van de vlaggestok, maar slechts op 1 tank, de andere was onbereikbaar)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je grootste blunder? 29 aug 2018 12:22 #973799

Dan heb ik voor jullie een prachtige site.
althans ik hoop dat ik het juist heb dat deze site betrouwbaar is. Ik vind het heel goed werken, ik vaar meestal op 2300 toeren en verbruik dan ongeveer 2,2liter per uur. daar hou ik rekening mee in mijn vaaruren en verbruik. ongeveer 25 vaaruren dus.

www.boat-fuel-economy.com/verbruik-volvo-penta-diesel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 1.061 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl