Zo, en dan nu eens tijd voor een blunder of wat van mijn kant. Ik post hier niet zo vaak, weinig gevaren de laatste tijd, en op een keertje vastlopen omdat ik een boei had gemist weinig aan de hand geweest.
Vorige week een motorbootje gekocht. Alles wel een beetje bekeken en gecontroleerd, behalve die rottige impeller want daar was amper bij te komen, en dus ook geen reserve kunnen bestellen. Boot te water, bleef droog van binnen, dus dan wordt het tijd de motor te starten. Alle kraantjes open, motor gestart, kwam keurig op temperatuur, stukje gevaren, niks aan de hand. De volgende dag met een vriend van me op pad om de boot over te varen, via Amsterdam richting Friesland. Ging allemaal prima tot er rook onder een luik vandaan begon te komen. Bleek de demper te smeulen. Niet zo gek, dat ding was vol roest geblazen. Stuk slang van de verwarming ergens tussenuit getrokken, en die er tussen gezet. Beetje lek, maar niet genoeg, dus door. Op een gegeven moment kwam er ook rook uit de achterkajuit. M'n maat weer op inspectie, bleek er een stuk slang te lekken. Niets wat niet te fixen was met wat duct tape en slangenklemmen van het drinkwatersysteem. De tankmeter was zich richting de kelder aan het bewegen, dus bij een pomp gelegenheid aan geschoten en wat diesel voor het beest onder de luiken bunkeren. Ik had net het pistool terug in de houder, met de tankdop nog in het gangboord, toen vriend een kastje open trok, waar zich ook rook uit aan het ontworstelen was. Zonder nadenken alle luiken van de machinekamer afgetrokken, bleken er wat drinkwaterslangen een rookoffer te brengen, liggend op een hete uitlaat. Bleek er ergens nog een aparte afsluiter te zitten voor het koelcircuit van de uitlaat, welke op de inmiddels overleden impeller zat. Maar ja, dan lig je dus wat bij een bunkerstation. En wat nu? Aangezien het drinkwatersysteem al zowel gekannibaliseerd als geofferd was, de drinkwaterpomp maar van de muur getrokken. Beetje duckt tape, wat slangen, en we kregen zowaar weer koelwater in het systeem. Alles was aardig afgekoeld tijdens de ingelaste knutselperiode, dus langzaam varend maar een ligplaats opgezocht.
Dus, even een samenvatting:
Koelwatersysteem niet goed bekeken.
Impeller niet geïnspecteerd, en geen reserve aan boord.
Te lang door blijven varen zonder de echte oorzaak te zoeken
Zomaar troep open trekken waar rook uit komt, naast een bunkerstation
En dat met een jachtbouwer en scheepsbouwkundige aan boord, met BHV, en diverse trainingen en oefeningen over brand aan boord op zak. Achteraf hebben we ons wel even stom gevoeld. Daarna snel een afmeerbiertje open getrokken om de veilige aankomst te vieren.