Hier een samenvatting van onze urker 24 uurs, waar accelerate ook aan mee gedaan heeft, deze staat niet voor niets in het blundertopic...
twee weken geleden werd de wedstrijd afgezegd door teveel wind, afgelopen weekend ging het wel door.. gelukkig! meer tijd om voor te bereiden.
In de avonduren bezig geweest om RAK om te bouwen naar de boeien en rakken van de urker 24 uurs, dat ging gelukkig goed. Donderdagavond voor de 24 uurs nog een avondwedstrijdje zodat we mooi kunnen oefenen met onze onervaren crew (1 vast bemanningslid met ervaring, 1 met een beetje zeilervaring en 2 zonder zeilervaring) gelukkig zijn ze wel bekend met varen, want 1 is er visser bij en 1 die op de grote vaart zit.
Tijdens het avond wedstrijdje gebeuren er twee dingen:
-driekleur in de top doet het niet
-laptop voor navigatie besluit er na 8 jaar trouwe dienst mee op te houden.
Vrijdag had ik de hele dag vrij dus donderdagavond en vrijdagochtend mijn laptop van thuis opgetuigd als navigatielaptop en meegenomen naar de boot, ik duw de USB van de AIS en GPS in de laptop.... ROOK! snel er weer uit. GPS gelukkig kunnen regelen via een telefoon en deze via wifi te verbinden aan de laptop.. gelukkig, dan maar zonder AIS eruit..
nu het toplicht nog, er staat spanning op de kabel die de mast in loopt dus het moet het lampje zijn.
geen probleem, vrijdagmiddag nog even de mast in. wat blijkt? het complete lampvoetje is om een duistere reden van de kabel geknapt. niet meer te repareren op 16 meter hoogte. dan maar zonder toplicht van start met de boordlichten.
Na een middelmatige start hadden we de snelheid er goed in, lekker op de gennaker er vandoor, tijdens het wisselen naar de code zero blijkt dat er in de gennaker een enorme scheur zit in de halshoek, deze lijkt nergens achter vast gezeten te hebben, misschien door de krachten op de schoothoek?.. geen idee..
deze snel geplakt binnen maar later bleek dat we hem de hele wedstrijd niet meer nodig hadden.
net voor het donker worden sta ik voorop en zie ineens onder me KRAK de boegspriet een 15 graden knik naar lij maken. die is gebroken.. hij staat er nog wel voor dus ik zeg we gaan gewoon door met de code zero!.
in de nacht lijk ik steeds minder m'n snelheid te halen, RAK op een performance van 90% deed het eerst prima.. later op 80%.. weer haal ik de boeien niet op tijd... in de ochtend op 70%.. nog haal ik het niet echt.. zal wel aan de golfslag liggen denk ik, die rekent RAK niet mee.
de wind neemt ondertussen toe en we varen met de fok en een dubbel rif, maar snel is het niet.
ik ben ondertussen al de hele nacht in de weer dus ik denk ik ga even kijken of ik een hazenslaapje kan doen. ik lig nog geen half uurtje en ik hoor een vreemd geluid wat niet binnen hoort. ik lig achterin een kooi en kijk naar voren de boot in en schrik me wild.. het water klotst 20cm in de boot! overal drijven reddingsvesten, schoenen en boodschappen...
met nog een 4 uur te gaan en een zinkende boot gooi ik de handdoek in de ring en besluit richting Urk te varen (we lagen bij enkhuizen).
op de terugweg is de bemanning met man en macht gaan hozen, een puts water per 20 seconden kwam eruit.
anderhalf uur later in de haven blijkt dat de geknapte boegspriet de buitenbuis heeft doen scheuren en daardoor de voorste 2 meter van de boot vol is gelopen met water, pas toen het over het waterdichte knieschot kwam liep het de boot in.. we hebben waarschijnlijk dus met een kuub water rondgevaren voorin. nadat de boot zo goed als kon leeggehoost is ligt ie nog steeds 10cm dieper dan normaal. de dagen erop doen de waterstofzuiger, een ventilator en een warmtekanon de rest...
gister, tijdens het opvouwen van een net gedroogde genua glijd zo m'n week oude samsung het water in.
(de verzekering dekt niets en heb hem in de pas gebaggerde haven niet meer kunnen vinden)
zo.. ben benieuwd wanneer ik hierover heen ben