Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Vaak ben je te bang..

Re: Vaak ben je te bang.. 01 apr 2012 11:49 #273734

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
heesterman schreef :
schijnveiligheid.

zoals door met een lamp op je zeil te schijnen voor de veiligheid :woohoo:

ik zeg alleen: beter dan niets, schijn in de ogen, schijn op je zeilen, doe alles om toch zichtbaar te zijn! MAAR eigenlijk hoor je zonder navigatieverlichting niet op het water! en als dan ook je reserve-navigatieverlichting is uitgevallen... dan schijnveiligheid!

groet
t
Laatst bewerkt: 01 apr 2012 11:50 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaak ben je te bang.. 01 apr 2012 15:45 #273767

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Capolavoro schreef :
Op de Mont Blanc, slechts 4800m hoog, vallen elk jaar (elk jaar) 50 doden. Op de Everest bijna twee maal zoveel, elk jaar weer. Allemaal lieden die per sé iets wilden bewijzen en het niet kunnen navertellen.
Twee heel verschillende voorbeelden, want deze 2 bergen zijn van een totaal verschillende dimensie. De Mount Everest is gevaarlijk door de hoogte en weersomstandigheden. De weg naar de top duurt langer dan dat je het weer redelijk kunt voorspellen. Tel daar nog wat onvoorspelbare lawines bij op en je speelt een hele foute roulette. De lieden die deze berg willen beklimmen hebben inderdaad wel eens wat afwijkingen tussen hun oren of in hun hormoonspiegel. De Mont Blanc daarentegen is een berg die door iedereen met een goede conditie kan worden beklommen, je hoeft niet te klimmen maar je kunt gewoon wandelen. Weliswaar niet horizontaal, maar ook niet extreem moeilijk. Waar schuilt dan het gevaar? In de grote drukte, waardoor er nogal wat stenen en stukken ijs naar beneden worden geschopt. Het stopwoordje op de MB is dan ook "caillou!" (pas op, vallende steen!). Ik heb die bult 3 maal beklommen, waarvan één maal de normale wandelroute, en kan je uit ervaring vertellen dat je op de top voor 95% gewone liefhebbers vindt, die voor hetzelfde geld een zeilboot hadden gekocht. En dan geen wedstrijdboot maar eerder een mooie platbodem. Immers, wie haast heeft gaat niet bergop wandelen in de ijle lucht met 10-20 kg op je rug....


Verder herken ik veel in het verhaal van Wilweg. Been there, done that, and more than once.

En daar heb ik van geleerd. Gisteren met mijn zoon een rondje met Pokerface gevaren. We dachten dat de HA en 1 rif wel konden. Op het water viel dat tegen, dus eerst alleen de HA gehesen. Overlegd of we in de behoorlijk rottige golfslag (lagerwal, 5-6 Bft) dan een tweede rif er in gingen doen. Maar de plenzen water die over kwamen waren koud, mijn zoon keek niet echt alsof hij er een rotsvast vertrouwen in had dus we zijn gewoon even lekker een stuk op de HA doorgevaren en hebben op de motor nog even een rondje IJsseloog gedaan. En gisteren hebben we weer geleerd: bij twijfel toch meer reven.

En gisteren hebben nog 2 mensen wat geleerd.. Een ZF moderator weet dat ie met tegenwind niet zo hard achteruit de box uit moet varen óf eerder gas vooruit moet geven, en 2 andere mensen weten dat je met harde zijwind nooit achteruit op de motor een box in kunt varen maar dat je de neus van de boot even met een lijntje aan de overkant vast moet maken en dan de boot op de winddruk de box in kunt laten zakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaak ben je te bang.. 01 apr 2012 16:38 #273782

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
beewee schreef :
Capolavoro schreef :
Op de Mont Blanc, slechts 4800m hoog, vallen elk jaar (elk jaar) 50 doden. Op de Everest bijna twee maal zoveel, elk jaar weer. Allemaal lieden die per sé iets wilden bewijzen en het niet kunnen navertellen.
Twee heel verschillende voorbeelden, want deze 2 bergen zijn van een totaal verschillende dimensie.

waar het me om gaat is dat mensen systematisch risico te laag inschatten en kansen op iets moois te hoog.
Daar zijn boeken over vol geschreven (Kahnemann, bijvoorbeeld).
Het zit nu eenmaal in onze genen en dus hersenen om zo met risico en kans om te gaan. Hard-wired zogezegd, want zelfs als je het weet en probeert er rekening mee te houden gaat het nog regelmatig mis. Zelfs met een ZF-moderator en zijn box.... Nog meer bewijs nodig?

Dus: 'vaak ben je te bang' is een erg onjuiste topicnaam.
'meestal ben je niet bang genoeg' (eigenlijk niet bang, maar bezorgd, zorgvuldig) komt een stuk beter in de richting.

@hen3: schade?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaak ben je te bang.. 01 apr 2012 18:01 #273806

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik wou bewust geen namen noemen, Thomas...

Hij heeft volgens mij geen schade. De bewuste blauwgrijze boot kreeg door de tegenwind gewoon te veel vaart (en ook de onwennigheid aan het begin van het seizoen zal meetellen, en met die wind hoorde je ook niet hoe hard je motor draait) en ging al gauw een knoop of 3-4. Ik riep toen de boot de box nog niet uit was al "en nu gas vooruit!" maar voordat de motor zijn werk kon doen waren de palen natuurlijk héél erg dichtbij.. Maar de boot werd door de toen wel alerte kapitein :P nog net op tijd evenwijdig aan de palen van de boxen erachter gedraaid. Met het wegvaren zijn de palen natuurlijk wel een beetje geaaid en hoop ik dat die ene witte boot die in een te korte box lag (of eigenlijk andersom: die boot was gewoon te lang voor de box) niet voor schade heeft gezorgd.

Ik ben een uur of 2 daarvoor de box uitgevaren en was ook bang voor hetzelfde effect (gewaarschuwd door eerdere ervaringen met mijn vorige, maar half zo zware bootje) en liet daarom uit voorzorg een lijn vanaf de achterbolder om één van de palen lopen. Zo kon ik de boot pal uit de box meteen afremmen en daarmee laten draaien. het was de eerste keer dat ik het zelfstandig deed (mijn vader deed het vroeger ook vaak met onze allesbehalve motorgrundel met doorlopende kiel).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaak ben je te bang.. 02 apr 2012 12:33 #273906

  • Ienhoarn
  • Ienhoarn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
TS

de conclusies die je trekt zijn duidelijk ( Op een huurboot die je niet kent met harde wind op het ijsselmeer in het donker zonder verlichting is gevaarlijk). Maar dat is wel een beetje laat.
Wellicht zou je conclusie moeten zijn:
in het kader van reisvoorbereiding controleer ik voor vertrek of de navigatielichten het doen als ik van plan ben in het donker of met verminderd zicht uit te varen of daarin terecht kan komen.


gr. Bob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaak ben je te bang.. 02 apr 2012 13:36 #273913

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Capolavoro schreef :
@hen3: schade?
:lol:

Beetje off topic, maar aangezien we het hier toch over leermomentjes hebben, vooruit...

Het was de eerste keer dat ik met zoveel wind (de windmeter gaf zo'n 25 knopen aan) een box uit voer en dan ook nog solo (m'n zoon van 7 was mee, maar die tel ik nog niet echt mee...). Gelukkig kwam een helpend handje van Beewee die de boeg even in het gareel kon houden waardoor ik de voorlandvast helemaal kon wegnemen. Met de harde wind schuin op de kop had ik bewust een behoorlijke vaart achteruit aangehouden om überhaupt te kunnen sturen en te voorkomen dat de boeg weg zou waaien. Die box kwam ik dan ook zonder problemen uit. Dat ik door de behoorlijke vaart en de daaraan meehelpende wind ook weer op tijd volgas vooruit moest slaan weet ik nu... Ik moest een klein handje helpen om te voorkomen dat ik de paal echt zou raken, maar dat lukte wel. Bij het weer in de wind draaien van de boeg kwam ik net wat ruimte tekort voor de uitzwaaiende kont en raakte m'n gps antenne de paal. Daar moet ik nu een nieuw klemmetje voor hebben. Verder geen schade, ook niet aan andere boten.

Het solo invaren van de nieuwe box (ik ben verhuisd naar de naastgelegen stichtingshaven) was ook weer spannend, ook al omdat het in een nog vrij lege en voor mij nieuwe jachthaven lastig was om de juiste box te herkenen. De wind stond dwars op deze box en ook hier moest ik dus niet al te langzaam gaan; ik had net daarvoor nog gezien dat beewee door de harde wind z'n eigen box voorbij voer en twee boxen verder uitkwam (als we dan toch elkaars leermomentjes gaan verklappen doe ik het ook maar... :P). Met de loef-achterlandvast om de paal kon ik hier vooruitslaand de boeg onder controle houden en is dat ook allemaal gelukt. Ik heb alleen krasje opgelopen omdat ik door de vrij krappe bocht en bijbehorende vaart onder wat helling de box binnenvoer en m'n mooie beschermingslijnen niet op de juiste hoogte zaten om de romp te beschermen... Het eerste krasje in m'n mooie verflaag, maar misschien valt er nog wat te poetsen... :whistle:
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 02 apr 2012 13:40 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaak ben je te bang.. 02 apr 2012 14:11 #273915

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Ienhoarn schreef :
TS

de conclusies die je trekt zijn duidelijk ( Op een huurboot die je niet kent met harde wind op het ijsselmeer in het donker zonder verlichting is gevaarlijk). Maar dat is wel een beetje laat.
Wellicht zou je conclusie moeten zijn:
in het kader van reisvoorbereiding controleer ik voor vertrek of de navigatielichten het doen als ik van plan ben in het donker of met verminderd zicht uit te varen of daarin terecht kan komen.


gr. Bob
Zoiets dus (mag originele post niet veranderen..)wilweg schreef :
-Zeilen zonder licht in het donker is levensgevaarlijk.
-Overvaringen komen wel degelijk voor.
-Kunnen varen is ook weten wanneer je terug moet gaan, in ons geval toen we erachter kwamen dat het licht het niet deed.
-Altijd het licht controleren voor je in het donker/schemer gaat varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl