Capolavoro schreef :
Op de Mont Blanc, slechts 4800m hoog, vallen elk jaar (elk jaar) 50 doden. Op de Everest bijna twee maal zoveel, elk jaar weer. Allemaal lieden die per sé iets wilden bewijzen en het niet kunnen navertellen.
Twee heel verschillende voorbeelden, want deze 2 bergen zijn van een totaal verschillende dimensie. De Mount Everest is gevaarlijk door de hoogte en weersomstandigheden. De weg naar de top duurt langer dan dat je het weer redelijk kunt voorspellen. Tel daar nog wat onvoorspelbare lawines bij op en je speelt een hele foute roulette. De lieden die deze berg willen beklimmen hebben inderdaad wel eens wat afwijkingen tussen hun oren of in hun hormoonspiegel. De Mont Blanc daarentegen is een berg die door iedereen met een goede conditie kan worden beklommen, je hoeft niet te klimmen maar je kunt gewoon wandelen. Weliswaar niet horizontaal, maar ook niet extreem moeilijk. Waar schuilt dan het gevaar? In de grote drukte, waardoor er nogal wat stenen en stukken ijs naar beneden worden geschopt. Het stopwoordje op de MB is dan ook "caillou!" (pas op, vallende steen!). Ik heb die bult 3 maal beklommen, waarvan één maal de normale wandelroute, en kan je uit ervaring vertellen dat je op de top voor 95% gewone liefhebbers vindt, die voor hetzelfde geld een zeilboot hadden gekocht. En dan geen wedstrijdboot maar eerder een mooie platbodem. Immers, wie haast heeft gaat niet bergop wandelen in de ijle lucht met 10-20 kg op je rug....
Verder herken ik veel in het verhaal van Wilweg. Been there, done that, and more than once.
En daar heb ik van geleerd. Gisteren met mijn zoon een rondje met Pokerface gevaren. We dachten dat de HA en 1 rif wel konden. Op het water viel dat tegen, dus eerst alleen de HA gehesen. Overlegd of we in de behoorlijk rottige golfslag (lagerwal, 5-6 Bft) dan een tweede rif er in gingen doen. Maar de plenzen water die over kwamen waren koud, mijn zoon keek niet echt alsof hij er een rotsvast vertrouwen in had dus we zijn gewoon even lekker een stuk op de HA doorgevaren en hebben op de motor nog even een rondje IJsseloog gedaan. En gisteren hebben we weer geleerd: bij twijfel toch meer reven.
En gisteren hebben nog 2 mensen wat geleerd.. Een ZF moderator weet dat ie met tegenwind niet zo hard achteruit de box uit moet varen óf eerder gas vooruit moet geven, en 2 andere mensen weten dat je met harde zijwind nooit achteruit op de motor een box in kunt varen maar dat je de neus van de boot even met een lijntje aan de overkant vast moet maken en dan de boot op de winddruk de box in kunt laten zakken.