Wat tips voor als je meer ambitieus gaat worden.
Het geheim van goed ankeren is dat je niet direct aan het anker hangt. Je hebt gewicht nodig op de zeebodem, en frictie. Dat houdt het schip op zijn plaats - een ketting dus. Het anker is dan alleen nodig als onverhoopt de ketting niet genoeg blijkt te zijn. Daarom is er de stelregel om 4x de diepte uit te laten, zodat meer dan de helft van de ketting en/of lijn op de bodem ligt. Als je goed ketting gebruikt is het gewicht van het anker van veel minder belang.
Een anker moet horizontaal belast worden, dan graaft het zich in. Zoals jouw lijn staat zal het heel vaak loskomen. Daarom is bij moeilijker ankerplekken (zware stroming, swell) een 'angel weight' erg handig: een gewicht dat je op de ketting en/of lijn hangt zodat het gedeelte op de zeebodem horizontaal gehouden wordt.
Als laatste is de 'snubber' nog erg handig, zeker bij wat meer golfslag. Het is een lijn die om de ketting gelegd wordt zodat, indien de boot aan de ketting trekt, deze gedempt wordt. Zo heb je een veel betere nachtrust.
Met jouw ankermethode had ik niet rustig geslapen, kan ik je vertellen.
Je hebt geen lier dus als ik jou was zou ik een zak met ketting en lijn gebruiken.
Als laatste: gebruik een ankeralarm op een GPS. Ook in NL kan de wind opsteken en/of draaien midden in de nacht.
Onno