Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Bijna gezonken ......

Bijna gezonken ...... 23 sept 2017 17:29 #875671

  • jaxon
  • jaxon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 540
Nog wat vakantie staan, een mooi weervooruitzicht, tijd voor een afsluittochtje, dat was het plan.
Woensdag 20 september - Wolphaartsdijk, toestemming van mevrouw om tot maandag weg te blijven. Met een zacht briesje gooien we los richting Sint-Annaland, daar ligt een spirit met een nieuwe kuiptent. We overwegen ook deze aanschaf dus wil ik wel eens gaan kijken naar het resultaat. Voor de zandkreeksluis staat m'n temperatuur plots in het rood, de toerenteller geeft niets meer aan, terwijl de motor toch draait. Vorige week heb ik een nieuw contactslot gestoken, m'n sleutel was afgebroken en dat was niet zo handig. De afstand tot de sluis is te kort om de motor heet te krijgen. Er zal wel een contact loszitten voor de sluis het paneel gedemonteerd, niks te vinden. Maar bij de motor ontdek ik een losgekomen massacontact.
Nieuw stekkertje erop en alles werkt als vanouds. Opgelost op minder dan 30 minuten, heel tevreden vaar ik de sluis in.

Er staat niet veel wind, maar het getij neemt mij vlotjes mee.

Het grootzeil strijk ik voor het kanaal richting de haven van Sint-Annaland, ik vaar solo en heb toch tijd genoeg. De motor wordt niet gestart, hier heb ik plaats genoeg om het zeil te bergen. Op het voorzeil vaar ik richting haven.
In het kanaaltje staat wel wat stroming en bijna aan de haven wordt het vrij smal.
Ik start de motor......... Een hels kabaal en de motor valt direct stil. Mijn eerste gedachte is "Vast op de grond", maar de dieptemeter spreekt dit tegen. Doemme iets in de schroef dan. Het voorzeil staat nog met een puntje dus besluiten we op zeil de haven maar binnen te varen.

Op dat ogenblik komt er een schip buitengevaren, ik maak kenbaar dat ik geen motor heb en een sleepje wordt aangeboden.
De ingang ligt pal in de wind, dus waarom moeilijk doen. Lijntjes worden geworpen en vastgemaakt, in de haven bekijken we even waar we gaan aanmeren.

Plots werp ik een blik in de boot en zie dat mijn vloerdelen verdwenen zijn onder een laag water. IK MAAK WATER ! F**K. Ik vlieg naar mijn pomp en begin te pompen, de straal water die uit de darm komt, trekt het niet. Naar binnen met een puts en hozen. Uit het motorcompartiment stroomt het water naar binnen, afsluiter van de motor dicht - helpt niet. Heb ik een gat in de boot? Hoe kan dat?

Mijn slepers zijn niet bij de pakken blijven zitten en hebben al contact met de havenmeester, die op haar beurt vliegensvlug de kraan laat bemannen. Terwijl ik emmer na emmer loos, word ik naar de kraan gesleept. Natuurlijk hangt er nog een schip in de kraan, deze moet eerst verzet worden. In mijn gevoel duurt het een eeuwigheid, ik blijf emmers scheppen en legen. Eén van de hulpvaardige slepers is beginnen met pompen. Het water blijft binnenstromen maar het lijkt onder controle, nu zo snel mogelijk de kraan in.

Terwijl we in de banden hangen stromen er liters water uit de boot via de schroefaskoker. Nergens een gat te zien. Oef.
Maar wat is er dan mis gegaan? Eerst al het water uit het motorcompartiment, hier drijven twee grote rubberen stukken, mijn achterste motorsteunen zijn uiteengeklapt. De motor is verschoven en heeft de schroefas zo hard belast dat de schroefaskoker gewoon is afgebroken, netjes achter de seal. De bouten van de klemkoppeling van de schroefas, aan de keerkoppeling zijn afgebroken.

Als dit gebeurd was op een plaats zonder kraan, of erger, onderweg op zee, ik mag er niet aan denken. Vooral het feit dat ik solo was, beperkte de mogelijkheden om op onderzoek uit te gaan.

Al bij al is alles goed gekomen, nu even de verzekering afwachten...........
Motorsteunen , wie had dat verwacht, ik in ieder geval niet.
Spirit 32 - Spiriwiri
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 23 sept 2017 17:37 #875674

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Mooi klote Jason.
Gelukkig is het met een sisser afgelopen.
Hopelijk kom je er niet te beroerd uit met de verzekering.
Succes en sterkte.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 23 sept 2017 17:37 #875675

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18200
Tjonge, jij bent door het oog van de naald gekropen zeg, wat een verhaal. Super van je slepers en van de havenmeester om zo alert te reageren, hulde! Ik hoop dat je snel weer drijft.

Het lijkt mij een vrij zeldzaam geval, maar wat had je nu kunnen doen om dit te voorkomen? Vanghaken om de motorsteunen?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 23 sept 2017 17:50 #875678

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7661
Brrrrrrr. ik moet er niet aan denken, je mag de hulpvaardige slepers en de havenmeester wel een dikke pluim geven.
Hopelijk komt het met, via de verzering terug snel in orde.
Succes en sterkte.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 23 sept 2017 17:54 #875681

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15800
Pffft, de nachtmerrie van iedere schipper. Wat en geluk toch ook weer er bij, met zo'n sleep en havenmeester

Succes met de afhandeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 23 sept 2017 18:22 #875682

Wat een geluk heb je gehad, dat had zomaar een heel ander verhaal kunnen worden! Voor ieder die dit leest ook een leerzaam verhaal, je kunt van alles bedenken maar dan blijkt het toch iets te zijn dat niet voor de hand ligt. De vraag lijkt mij waardoor de motorrubbers het begeven hebben. Heeft er iets in de schroef gezeten? Dit vanwege het kabaal bij het starten. Leerzaam om te vernemen!

Sterkte met de afhandeling!
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 23 sept 2017 18:31 #875684

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Motorsteun afgebroken is natuurlijk dikke pech.

Maar de afwikkeling is minstens even dikke mazzel!!!

Zoals gezegd, er had mast weinig ander hoeven lopen, of de knrm had er een echte klus aan gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 23 sept 2017 18:41 #875688

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 892
Heftig zeg! Sterkte met alle afhandeling. Als je er nog achter komt hoe die steunen zijn afgebroken....
We zijn benieuwd..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 23 sept 2017 18:54 #875690

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Oefff, dat is schrikken.
En idd zoiets verwacht je niet.
Ben benieuwd wat de uiteindelikke oorzaak was.
Veel suc6 met de afwikkeling.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 23 sept 2017 19:18 #875696

Wat een ellende. Gelukkig niet gezonken. Detectie van water in boot heeft bij ons de hoogste prioriteit. Voor 2 tientjes wist je het al bij de eerste druppels. Ik snap niet dat dit bij zo weinig zeilers ook daadwerkelijk een aandachtspunt is.
www.conrad.nl/nl/watermelder-m...m53-wm53-640365.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 23 sept 2017 19:28 #875698

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Rob10 schreef :
Wat een ellende. Gelukkig niet gezonken. Detectie van water in boot heeft bij ons de hoogste prioriteit. Voor 2 tientjes wist je het al bij de eerste druppels. Ik snap niet dat dit bij zo weinig zeilers ook daadwerkelijk een aandachtspunt is.
www.conrad.nl/nl/watermelder-m...m53-wm53-640365.html

Ik heb in plaats daarvan een volautomatische bilgepomp.

Wel zo handig als ik niet aan boord ben en desgewenst ook handbediend.
Maar we dwalen af.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 23 sept 2017 19:31 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 23 sept 2017 19:38 #875701

jaxon schreef :
hier drijven twee grote rubberen stukken, mijn achterste motorsteunen zijn uiteengeklapt.

Je bedoelt de rubber blokken met draadeinden erop, of met bouten erdoor? Of de balken onderin de boot waar de motorsteunen op staan?
Hoe zat het precies, weet je dat nog? MD11 motor, waarschijnlijk (SP32, immers).

In de Volvo auto's waren er vroeger 2 soorten van die rubber blokken waar de motor op stond: een rond rubber blok met een draadeind erdoor, en een rond rubber blok met aan elke kant een ronde plaat metaal met daarop een draadeind gelast (geen door-en-door draadeind, dus). Die laatste gingen regelmatig stuk; de metaalplaat (met draadeind) los van het rubber. Dan springt ook in een auto de motor naast de motorsteunen....

Mooi dat je er net op tijd bij kon zijn!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 23 sept 2017 19:39 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 23 sept 2017 22:28 #875729

  • jaxon
  • jaxon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 540
Het betreft een MD11d, de bevestigingen op de balken waren nog steeds intact, zelfs de bouten waren niet gelost. De rubbers waren er wel volledig tussen uit. De grote losse stukken waren niet verduurd, het rubber was soepel, geen barstjes of scheurtjes, waarschijnlijk doorgescheurd daar waar de draadstang door het rubber gaat.

Ik vraag mij ook nog steeds af hoe ik dit had kunnen voorkomen (je vervangt je motorsteunen toch niet preventief)en niets liet blijken dat ze versleten waren. (Motor bewoog normaal, geen aparte geluidjes )
Ik vraag me nog steeds af wat juist gebeurt is, waarom zijn ze doorgescheurd?

Wat wel een voordeel is aan de situatie : alles is eens goed doorgespoeld en nu de vloerdelen eruit zijn, heb ik grote kuis kunnen doen. De elektrische ontvochter draait nu overuren. Wellicht wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om ineens een nieuwe motor te plaatsen (jaja, we blijven met de 32 varen). Even kijken wat de winterpromoties zeggen. En een automatische pomp in het motorcompartiment staat nu boven de to-do lijst.
Spirit 32 - Spiriwiri
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 23 sept 2017 22:58 #875730

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Heftig verhaal, Jason! Mooi dat het zo vlotjes en precies op de juiste plek afgehandeld kan worden, ik hoop dat het netjes en snel hersteld kan worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 24 sept 2017 07:57 #875750

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Je mazzelt, Jaxon.

En nee ik denk ook niet dat je iets had kunnen doen om t te voorkomen, je zegt zelf al dat t rubber verder geen slijtsporen vertoond.

Bilgepomp moet ik ook eens over denken
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 24 sept 2017 08:08 #875752

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16850
Ik gok dat je een flinke lijn in je schroef hebt gehad. Als die schroef ineens vastslaat krijgt de hele aandrijflijn een enorme knal met als gevolg wellicht dat afscheuren van de rubbers.
Mooi dat je er zo vanaf komt en blijft de ellende een beetje beperkt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 24 sept 2017 08:11 #875753

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1749
Als ik het verhaal zo lees dan krijg ik het gevoel dat de vernielde motorrubbers niet zozeer de oorzaak als wel een gevolg zijn. Als er niets in de schroef zit dan is er wellicht iets losgeraakt in de aandrijflijn tussen keerkoppeling en schroef. Ik kan me indenken dat als er daar iets los raakt en er zaken klem lopen er zulke grote krachten kunnen ontstaan dat dingen het gaan begeven zowel aan de kant van het motorblok als aan de kant van de schroefaskoker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 24 sept 2017 08:37 #875760

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Rubbers zijn te controleren door een koevoet te gebruiken om de zaak op te tillen. Zelf ook met 2 gescheurde rubbers gevaren wat je niet kon zien tot de monteur dit even controleerde. Hoeft niet maar kan dus wel aan de hand geweest zijn. Daarmee is dit verhaaal nog niet verklaard. Als er een touw de oorzaak was had ik toch iets in de schroef verwacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 24 sept 2017 08:55 #875763

Anjo schreef :
Je mazzelt, Jaxon.

En nee ik denk ook niet dat je iets had kunnen doen om t te voorkomen, je zegt zelf al dat t rubber verder geen slijtsporen vertoond.

Bilgepomp moet ik ook eens over denken

En maak de afvoer van de automatische Bilge pompje dat je hem kan zien ;) bij mij loost hij in de kuip, komt er water uit dan zie je sat en wordt het tijd voor onderzoek.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 24 sept 2017 09:12 #875765

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16850
Misschien komt jaxon nog met een verslag van wat er aan de onderzijde te zien is. Een dikke tros draait een keer mee en dan is bats. Die hoeft helemaal niet vast te blijven zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 24 sept 2017 09:25 #875769

jaxon schreef :
Het betreft een MD11d, de bevestigingen op de balken waren nog steeds intact, zelfs de bouten waren niet gelost. De rubbers waren er wel volledig tussen uit. De grote losse stukken waren niet verduurd, het rubber was soepel, geen barstjes of scheurtjes, waarschijnlijk doorgescheurd daar waar de draadstang door het rubber gaat.

Nu snap ik nog even niet hoe die rubbers eruit zagen.
Er zijn 2 soorten: met een doorgaande bout (die zou er dus nog moeten zitten!) en met metalen platen met een draadeind erop gelast. Die platen zijn dan in het rubber gevulcaniseerd.
De versie met doorlopende bouten dempt slechter (die bout zit er immers), de versie met metalen plaat gaat stuk doordat de plaat uit het rubber losgaat. Ik denk dat je die versie had?

Die kan echt zomaar losgaan; ik heb het met een auto gehad (Volvo 144, 1970).
Die motor ligt op 3 rubbers: 2 ernaast en een achteraan, achter de versnellingsbak.
Als je optrok kantelde de motor een heel stuk opzij (goed te zien aan de versnellingspook ;-) )
Even later ging ook de tweede rubber los en sprong de motor naast de oplegpunten van de rubbers, 10 cm lager. Daar is verder geen externe oorzaak bij nodig. Repareren was eenvoudig: auto voor aan 2 kanten opkrikken, stapel bakstenen onder de motor, krik wat laken zakken, nieuwe rubbers ertussen en de krik weer omhoog met de motor op de juiste plek. Kwartiertje...

Als bij een SP32 een lijn in de schroef komt gaat als eerste de uithouder eraan: tenminste krom, mogelijk eraf. Dat zal het niet geweest zijn, want dat duurt ook even.
Een blok hout (boomstammetje?) tussen schroef en schip zou nog wel kunnen, dat blokkeert direct en de motor neemt dan het koppel op, trekt zich aan 1 kant van de steunen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 24 sept 2017 09:28 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 24 sept 2017 09:33 #875771

Bij ons bij de aggregaten gebruiken we trouwens steunen waar een staalkabeltje de onderste helft en de bovenste begrenst.

Nu staan die dingen ook vrij eenzaam, dus daar wel handig!
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 24 sept 2017 11:08 #875799

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1749


Dit zijn de varianten.
Welke waren het?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 24 sept 2017 13:30 #875825

  • jaxon
  • jaxon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 540
Fotootje nummer twee.
Bijlagen:
Spirit 32 - Spiriwiri
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bijna gezonken ...... 24 sept 2017 13:35 #875827

De gevulcaniseerde versie....

De koker waar de as door gaat is een afgeschuinde RVS buis. Die is kennelijk losgekomen.
Foto van de Capolavoro in aanbouw:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl