Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schoorsteen bergers moet roken

Schoorsteen bergers moet roken 15 jan 2021 21:42 #1244872

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
Maar daarin zijn niet de uren gerekend die vrijwilligers er in steken, of wel? En in tegenstelling tot wat voor normaal aangenomen wordt, zijn vrijwilligers uren ontzettend kostbaar
Laatst bewerkt: 15 jan 2021 21:43 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 15 jan 2021 21:45 #1244874

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2295
Als Nederbelg ben ik ook lid van de VBZR, de Blankenbergse Zeereddingsdienst. Een vereniging met vrijwilligers, werkzaam voor SAR ten oosten van Oostende. Vergelijkbaar met de KNRM, maar dan veel kleiner. Voor sleepdiensten rekenen ze 300 € per begonnen uur. Als je lid bent is het gratis binnen de 5 mijlszone. Kennelijk kan je ze nog steeds via de Kustwacht oproepen.

Westelijk van Oostende is het Ship Support, een commercieel bedrijf. Doen van alles, incl. SAR. Hier geen transparante info over sleeplonen. Hoe ze in de praktijk te werk gaan weet ik niet. Maar ik hoor ook niks over zeeroverspraktijken. Beide zijn partners van de Kustwacht/MRCC Oostende.

Goed geregeld, hier.

Ik hoop dat in NL wateren de Kustwacht me nog steeds in contact wil brengen met de KNRM als ik buiten Gsm-bereik ben en sleephulp nodig zou hebben...
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 15 jan 2021 21:49 #1244876

JRomkes schreef :
Hoeveel kost een KNRM uitruk per uur eigenlijk? Durf wel te wedden dat die niet uit kunnen met 300 euro per sleepje.
Dat heb ik hier wel vaker voor gerekend. Even gebaseerd op het jaarverslag van 2018. 2508 reddingen en een inkomen van 14.55 miljoen. Per redding komt dat dus gemiddeld neer op €5801. En dat is met voornamelijk niet betaalde vrijwillgers.

In het jaarverslag staat ook dat de geschatte waarde van de ruim 1000 vrijwillegers tezamen ongeveer 10.2 miljoen euro bedraagd. Per uitgevoerde redding is dat op zichzelf dus al een bedrag van €4067 per redding. Voeg dat toe bij alles waar de KNRM wel voor betaald en je zit op €9868 gemiddeld per reddingsactie.

Voor 2017 zou het €5269 per actie zijn geweest (vrijwilligers niet meegeteld)
Voor 2016 zou het €7590 per actie zijn geweest (wederom zonder de vrijwillgers mee te tellen)

Ik snap dus niet waarom bergers zo worden afgezeken als ze een fractie van dat bedrag in rekening brengen voor een simpele actie en daarbij hun personeel gewoon betalen.

Dat er meer transparantie mag zijn ben ik het volledig mee eens, dat de bedragen bezopen zouden zijn juist weer niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 15 jan 2021 21:52 #1244878

Rob10 schreef :
Dat is Euro 516 euro per uitruk.
Even opnieuw intypen in je claculator, je zit er een nulletje naast :whistle:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 15 jan 2021 21:52 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 15 jan 2021 21:57 #1244881

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8256
Hoeveel persoonlijk ervaringen heb je zelf met bergers Joop? We zitten wel op het internet. Daar komen altijd de extreme gevallen naar voren. Ik kan het niet staven maar het overgrote deel van de "bergingen/sleepjes" zal zeer waarschijnlijk in alle stilte tussen verzekeraar en berger/sleper geregeld worden, net zoals schadegevallen bij andere verzekeringen. Af en toe zijn de partijen het niet met elkaar eens en komt de zaak voor de rechter. Business as usual zullen we maar zeggen. En inderdaad heb ik gelukkig nog geen sleper/berger hoeven in te schakelen.[/quote]

2.

Een met de KNRM. Niets dan lof.

Een met een berger. Het bekende verhaal van liegen intimideren. Die is er vanaf gekomen met een veroordeling voor piraterij en een beroepsverbod. Ome Wim,wiens boot het betrof,stond hier vrij militant in.

Mijn ervaringen van toen komen redelijk overeen met een aantal verhalen alhier. Zelfde misbruik van onwetendheid. Zelfde alternatieve waarheden.

Ik hoop inderdaad dat dit een uitzonderingsverhaal is. Maar ik kan dat niet bevestigen.
Laatst bewerkt: 15 jan 2021 22:00 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 15 jan 2021 22:36 #1244887

Erikdejong schreef :
Rob10 schreef :
Dat is Euro 516 euro per uitruk.
Even opnieuw intypen in je claculator, je zit er een nulletje naast :whistle:

HA HA het is al laat :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 15 jan 2021 22:54 #1244890

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Erikdejong schreef :
JRomkes schreef :
Hoeveel kost een KNRM uitruk per uur eigenlijk? Durf wel te wedden dat die niet uit kunnen met 300 euro per sleepje.
Dat heb ik hier wel vaker voor gerekend. Even gebaseerd op het jaarverslag van 2018. 2508 reddingen en een inkomen van 14.55 miljoen. Per redding komt dat dus gemiddeld neer op €5801. En dat is met voornamelijk niet betaalde vrijwillgers.

Stel de KNRM rukt alleen uit om reddingen uit te voeren bij levensbedreigende situaties. De rest laten we over aan bergers. Zeg maar 1 op 10 keer betreft het “echt" een redding. Daarvoor moet je dan nog steeds 24/7/365 het spul klaar hebben staan. Ook de benodigde schooling en trainingen zijn dan nog steeds nodig. Dan kost 1 redding volgens bovenstaande rekenmethode het astronomische bedrag van €58010,-. Je kunt dus gerust stellen dat de kosten voornamelijk zitten in het 24/7/365 beschikbaar houden van een reddingsdienst.
Laatst bewerkt: 15 jan 2021 22:56 door nobody.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 15 jan 2021 23:04 #1244892

Daarom zit de KNRM helemaal niet te wachten op minder uitrukken. Als ze ook nog geld zouden gaan vragen voor niet urgente uitrukken is dat eigenlijk absurd. Dan moeten de vrijwilligers ook betaald gaan worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 15 jan 2021 23:13 #1244893

De KNRM heeft ook veel en veel te veel materiaal en onroerend goed. Nergens in de wereld is de reddingsboot dichtheid per water gebruiker zo groot als in Nederland. Uiteraard moeten alle giften tot op zekere hoogte opgemaakt worden, dus doe nog maar een extra bootje hier of daar, uiteraard moet daar ook een boothuis bij komen.
Als het door een commercieel berdrijf gerunt zou worden dan kan dezelfde doelstelling behaald worden met een fractie van het ged wat de KNRM er nu jaarlijks doorheen jaagt.Excuus, het is een onpopulaire mening, maar zo heb ik de organisatie leren kennen zo'n 25 jaar terug en ik heb nog niets gezien om die mening bij te stellen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 15 jan 2021 23:14 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 15 jan 2021 23:26 #1244897

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
We willen als samenleving graag een reddingsdienst die altijd beschikbaar is. Nu is het zo dat de KNRM de enige NIET gesubsidieerde organisatie is die deze verplichting aan wil gaan. Het alternatief is een gesubsidieerde instelling optuigen. Dan betaalt elke Nederlander er aan mee. Maar dan mogen we ook invloed hebben waar het geld naar toe gaat. Maar iets doet mij dan toch denken dat we er dan met zijn allen duurder uit zijn.
Voorlopig dus maar met de KNRM in zee. Totdat er een commercieel bedrijf komt wat die verplichting op zich wil nemen zonder zijn hand op te houden bij de belastingbetaler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 15 jan 2021 23:29 #1244898

Erikdejong schreef :
De KNRM heeft ook veel en veel te veel materiaal en onroerend goed. Nergens in de wereld is de reddingsboot dichtheid per water gebruiker zo groot als in Nederland. Uiteraard moeten alle giften tot op zekere hoogte opgemaakt worden, dus doe nog maar een extra bootje hier of daar, uiteraard moet daar ook een boothuis bij komen.
Als het door een commercieel berdrijf gerunt zou worden dan kan dezelfde doelstelling behaald worden met een fractie van het ged wat de KNRM er nu jaarlijks doorheen jaagt.Excuus, het is een onpopulaire mening, maar zo heb ik de organisatie leren kennen zo'n 25 jaar terug en ik heb nog niets gezien om die mening bij te stellen.

En dus zouden de sleep kosten dus ook een fractie van jou berekening per keer uitrukken kunnen zijn?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 15 jan 2021 23:44 #1244899

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Orange Sunset schreef :
Erikdejong schreef :
De KNRM heeft ook veel en veel te veel materiaal en onroerend goed. Nergens in de wereld is de reddingsboot dichtheid per water gebruiker zo groot als in Nederland. Uiteraard moeten alle giften tot op zekere hoogte opgemaakt worden, dus doe nog maar een extra bootje hier of daar, uiteraard moet daar ook een boothuis bij komen.
Als het door een commercieel berdrijf gerunt zou worden dan kan dezelfde doelstelling behaald worden met een fractie van het ged wat de KNRM er nu jaarlijks doorheen jaagt.Excuus, het is een onpopulaire mening, maar zo heb ik de organisatie leren kennen zo'n 25 jaar terug en ik heb nog niets gezien om die mening bij te stellen.

En dus zouden de sleep kosten dus ook een fractie van jou berekening per keer uitrukken kunnen zijn?

Heb je wel eens uitgerekend hoeveel noodvuurwerk per keer dat je het gebruikt kost ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 01:29 #1244903

Erikdejong schreef :
De KNRM heeft ook veel en veel te veel materiaal en onroerend goed. Nergens in de wereld is de reddingsboot dichtheid per water gebruiker zo groot als in Nederland. Uiteraard moeten alle giften tot op zekere hoogte opgemaakt worden, dus doe nog maar een extra bootje hier of daar, uiteraard moet daar ook een boothuis bij komen.
Als het door een commercieel berdrijf gerunt zou worden dan kan dezelfde doelstelling behaald worden met een fractie van het ged wat de KNRM er nu jaarlijks doorheen jaagt.Excuus, het is een onpopulaire mening, maar zo heb ik de organisatie leren kennen zo'n 25 jaar terug en ik heb nog niets gezien om die mening bij te stellen.

Hmm, die opvatting heb ik vaker gehoord op andere gebieden: zorg, straks onderwijs en hulpverlening: “laat het maar over aan commerciële bedrijven, die kunnen het veel goedkoper”. Dat is waar, als er een goede marktwerking is. Bij reddingswerkzaamheden weet ik dat zo net nog niet...die “goede marktwerking”. En winstoogmerk+ hulpverlening is meestal ook niet zo’n geslaagde combi...

En verder mogen we best trots zijn dat we zo’n grote reddingsboot-dichtheid hebben, helemaal voor elkaar door vrijwilligers en een niet gesubsidieerde organisatie, die ondersteunt worden door donateurs en giften (ook weer vrijwillig). Hoe mooi kan het zijn... ze hebben blijkbaar genoeg materiaal en een mooi clubhuis, mooi toch? Komt geen belastingcent aan te pas! (Dat is bij (semi-) overheids bedrijven wel anders..) en als je dan een keer pech hebt, wordt je kosteloos geholpen... (Geen abonnement nodig, geen zorgen voor torenhoge rekeningen)
dus we hebben het zelfs beter voor elkaar dan de zuiderburen (sorry, mag ook wel een keer toch?)

Als we ons als zeilers nou zo goed mogelijk voorbereiden (ik heb 2 omschakelbare brandstoffilters in de boot, wat reserve impellers, v-snaar, gescheiden start/lichtaccu etc, zelfs nog een paal op de boot waar je blijkbaar een stuk doek in kan hijsen om vooruit te komen), dan komt het helemaal goed. (En de KNRM app gebruiken als het tegenzit, en je het zelf ondanks je voorbereiding niet meer kan oplossen, marifoon alleen gebruiken in uiterste nood...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 03:45 #1244904

Orange Sunset schreef :
En dus zouden de sleep kosten dus ook een fractie van jou berekening per keer uitrukken kunnen zijn?
Dat zijn ze toch ook?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 07:57 #1244914

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2657
Waarom gaat denkt iedereen hier toch dat de KNRM draait op die giften van booteigenaren? Waarom vergeet iedereen de vorstelijke giften van de verzekeraars? Die betalen we ook met zijn allen toch? Er vaart zelfs een boot van rond het miljoen rond die is geschonken door een verzekeraar..
Als ik de enorme hoeveelheid materiaal zie, en hoe vaak er dingen kapot gevaren worden ben ik het 100% met Erik eens dat een echt bedrijf dat goedkoper kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 08:08 #1244916

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Zoek het op:

www.knrm.nl/organisatie/jaarverslagen

Blz.49 ev

Bedrijven (dus ook verzekeraars) doen minder dan 1/7e in 2019.

Kunnen sommige vormen van speculatie in ieder geval weer afnemen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 jan 2021 08:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 08:13 #1244917

De KNRM is in veel opzichten een vreemde eend in de bijt. Maar dat is positief bedoeld. Financieel onafhankelijk, goede PR en goed image, watersport Nederland wordt goed bediend. Verreweg de meeste inkomsten komen uit beleggingsresultaten, veel meer dan donaties en nalatenschappen. Het vergelijk met commerciële bedrijven vind ik vreemd. Roepen dat een commercieel bedrijf het goedkoper kan is helemaal vreemd. De KNRM werkt met vrijwilligers en heeft daardoor lage loonkosten. Een commercieel bedrijf moet zijn personeel betalen en gaat dus veel duurder zijn. Uiteraard zijn ook de verzekeraars blij. Het grootste pluspunt van de KNRM is dat ze blijkbaar er steeds weer in slagen om een directeur aan te stellen die de boel niet binnen een paar jaar naar de kloten helpt.
Laatst bewerkt: 16 jan 2021 08:15 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 08:15 #1244918

Rikken schreef :
Waarom gaat denkt iedereen hier toch dat de KNRM draait op die giften van booteigenaren? Waarom vergeet iedereen de vorstelijke giften van de verzekeraars? Die betalen we ook met zijn allen toch? Er vaart zelfs een boot van rond het miljoen rond die is geschonken door een verzekeraar..
Als ik de enorme hoeveelheid materiaal zie, en hoe vaak er dingen kapot gevaren worden ben ik het 100% met Erik eens dat een echt bedrijf dat goedkoper kan.

Dat denk ik, omdat het jaarverslag van 2019 dat zegt. Gewoon openbaar.

In 2019 was de bijdrage van bedrijven aan giften 12%. Je kan niet zien hoeveel daarvan van verzekeringen komt, maar het valt dus wel mee... particuliere donaties is waar de KNRM op drijft!

Nu de jaarverslagen van de bergers! Kijken waar die hun geld mee verdienen...? Waar kan ik die vinden? (Oja, die zijn natuurlijk niet openbaar... mooi joh, commerciële organisatie...)

En als iedereen door de commerciële bergers geholpen moet worden, dan stijgt onze premie nog veel meer, neem dat maar van mij aan... (of maakt de verzekering iedere keer duizenden euro’s over naar de KNRM na een sleepje?)

Dus voor je premie is het huidige systeem ook het beste...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 08:18 #1244920

Rob10 schreef :
Het grootste pluspunt van de KNRM is dat ze blijkbaar er steeds weer in slagen om een directeur aan te stellen die de boel niet binnen een paar jaar naar de kloten helpt.

Haha, nooit zo over nagedacht.. maar dat klopt... misschien komt dat door een organisatie van gedreven vrijwilligers?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 10:10 #1244974

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
sjoerd1981 schreef :
Erikdejong schreef :
De KNRM heeft ook veel en veel te veel materiaal en onroerend goed. Nergens in de wereld is de reddingsboot dichtheid per water gebruiker zo groot als in Nederland. Uiteraard moeten alle giften tot op zekere hoogte opgemaakt worden, dus doe nog maar een extra bootje hier of daar, uiteraard moet daar ook een boothuis bij komen.
Als het door een commercieel berdrijf gerunt zou worden dan kan dezelfde doelstelling behaald worden met een fractie van het ged wat de KNRM er nu jaarlijks doorheen jaagt.Excuus, het is een onpopulaire mening, maar zo heb ik de organisatie leren kennen zo'n 25 jaar terug en ik heb nog niets gezien om die mening bij te stellen.

Hmm, die opvatting heb ik vaker gehoord op andere gebieden: zorg, straks onderwijs en hulpverlening: “laat het maar over aan commerciële bedrijven, die kunnen het veel goedkoper”. Dat is waar, als er een goede marktwerking is. Bij reddingswerkzaamheden weet ik dat zo net nog niet...die “goede marktwerking”. En winstoogmerk+ hulpverlening is meestal ook niet zo’n geslaagde combi...

Hoewel ik het met Erik eens ben dat de KNRM heel goed in de slappe was zit deel ik zijn ‘veel te veel’ waardeoordeel niet. Als alle bijdragen vrijwillig zijn en niemand gedwongen wordt om mee te doen is het toch niet aan buitenstaanders om te bepalen waar anderen hun geld aan uitgeven?

Dat dit enthousiasme om de KNRM in stand te houden tot een luxe situatie leidt waar iedere watersporter potentieel baat bij heeft lijkt me alleen maar mooi. Die situatie kom je niet vaak tegen in het leven.

Sjoerd snijdt mijns inziens wel een hele fundamentele vraag aan. In hoeverre wil je zaken commercialiseren die misschien wel tot de primaire taken van de overheid behoren? Het outsourcen van publieke taken door de overheid is bepaald niet altijd een onverdeeld succes... Als er een vrijwilligersclub is waarmee je harde afspraken kunt maken (365/24/7 beschikbaarheid) en die haar professionaliteit al ruimschoots heeft bewezen lijkt me dat als overheid de meest voor de hand liggende partij om een convenant mee te sluiten.

Marktwerking gaat er op (watersport) SAR gebied nooit komen. Als je met commerciële partijen in zee gaat zul je als overheid de buit (werkzaamheden en regio’s) moeten verdelen om de kosten per inzet (bij gegarandeerde 365/24/7 beschikbaarheid) zo laag mogelijk te houden. Dat is wat er o.a. in de offshore (heli SAR) volgens mij ook gebeurt. Maar nogmaals, waarom zou je dat als overheid doen, als burgers en bedrijven zelf in een vrijwillig en uitstekend alternatief voorzien? Meerdere commerciële partijen naast elkaar (alleen dan krijg je marktwerking) lijkt me in een voornamelijk ‘standby sector’ per definitie kostenverhogend te werken.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 16 jan 2021 11:46 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 17:11 #1245086

Ik heb ook nergens geschreven dat het een onwenselijke situatie is, maar wat ik wel even aan wil kaarten is dat acties van de 'roofredders' aanzienlijk minder kosten als een actie van de KNRM. Het schiet mij dus ook elke keer verkeerd als bedragen exorbitant genoemd worden, dat ze als kriminelen bestempeld worden en wat voor flauwekul nog meer. Het feit dat een gemiddelde actie van de KNRM bijna tweemaal zoveel kost als die van een commerciele berger en die laatste zijn opstappers wel betaald dan zie je toch dat het allemaal niet zo zwart en wit is en dat het met dat roven allemaal wel meevalt. Dat ze onder valse voorwenselen aan werk komen is natuurlijk een ander verhaal.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 16 jan 2021 17:12 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 17:13 #1245087

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Dat is nog een hele draad geworden, terwijl er niet veel meer aan de hand was dan dat een gepassioneerde gepensioneerde berger het te kwaad kreeg toen de rechter oordeelde dat bij 3 Bft een plezierjachtje van een ondiepte slepen (en maar meteen onnodig een stuk doorvaren met het jachtje op sleeptouw) redelijkerwijs niet meer zou mogen kosten dan €350,-, ipv de €2.250,- die in rekening werd gebracht voor een krap uur werk.

Link: uitspraak rechtbank Rotterdam

Misschien is de les van dit verhaal wel op het water geen hulp-/bergingsloon overeen te komen, maar dat achteraf te bespreken en het aan de rechter over te laten als geen overeenstemming kan worden bereikt. Dan ontstaat er vanzelf een standaard prijsopbouw en prijs en kan uiteindelijk iedereen van tevoren een vermoeden hebben wat "de schade" ongeveer zal zijn.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 17:25 #1245090

Zo'n RIB kost ongeveer €800 per dag om in de vaart te houden, brandstof niet meegerekend. Er zit 3 man op de boot en een op kantoor voor coordinatie. Dat is 4 man (m/v) dus de personeelskosten zijn waarschijnijk rond de €2000 per dag. Zo'n boot beschikbaar hebben kost dus €2800 per dag en dan reken je de andere overhead kosten nog niet mee (voertuigen, bedrijfspand, brandstof etc.). Als de rechter besloten heeft dat deze bergers zo'n 8 klusjes per dag hebben dan vind ik het een goed besluit, als zo'n berger maar twee van zulke klusjes per dag heeft dan ben ik van mening dat de rechter ze onnodig heeft uitgeknepen.

dan ben ik voor het gemak even uitgegaan van een 8 urige werkdag, voor een 24/7 situatie zijn de kosten ruim 4 keer zo hoog.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 16 jan 2021 17:41 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 17:38 #1245095

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7551
Hier in het verre verleden ook zo'n geval. Duitser met een stalen schip van zo'n 12 meter raakt aan de grond op de Slikken van Viane (Oosterschelde). Berger komt er snel bij en trekt de boot weer vlot. Minimale arbeid alles bij elkaar nog geen uurtje werk. Ook geen moeilijke locatie. De boot eigenaar heeft alleen een W.A. verzekering. Berger rekent Hfl 12.000,- voor zijn werkzaamheden.

De plaatselijke advocaat neemt het op voor deze onfortuinlijke (letterlijk) zeiler.

Allerlei stukken over de situatie ter plaatse en de weersomstandigheden worden aangeleverd.

Omdat een berger het gehele jaar standby moet zijn, zijn relatief hoge kosten bij een hulpverlening op zijn plaats, aldus de rechter. Bedrag wordt vastgesteld op HFL. 10.000,-.

Daarbij komen ook nog allerlei kosten als men aan zaak gaat aanspannen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 16 jan 2021 17:42 #1245096

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16854
Soms raak je toch teleurgesteld in mensen die je hoog hebt zitten. Blijken ze er toch een simplistische zienswijze er op na te houden net aan de kant waar ze blijkbaar blind zijn.
Het zijn iedere keer dezelfden in dit soort draadjes die de KNRM bashen en rare verhaaltjes ophangen. Ongecontroleerd, voorgerekend op een lucifermapje met aantoonbaar weinig verstand van zaken. Mwah....
Laatst bewerkt: 16 jan 2021 17:42 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl