Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schoorsteen bergers moet roken

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 07:09 #1244414

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17865
"Is het terecht dat bergers op het binnenwater een hoog tarief vragen voor hun dienstverlening? Oud-berger en sleepbootkapitein in ruste Auke Rijpkema in het Friese Terherne vindt in een interview met Schuttevaer dat een flinke vergoeding gepast is."



www.scheepspost.info/bergers-m...goed-betaald-worden/
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 07:26 #1244419

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5254
tja lijkt mij toch echt een ondernemers risiko.
ik heb een garage met gelukkig meer klanten dan mij lief is maar stel dat ik geen klanten zou hebben is het dan gerechtvaardigd dat ik 1000 euro ga vragen voor het vervangen van een paar boegie,s van die ene klant die toevallig voorbij komt? gewoon omdat ik als ondernemer moet overleven?
You lean to the left but you vote to the right
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 08:36 #1244435

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4468
Als berger heb je inderdaad hoge vaste kosten.
Het probleem is alleen dat je die kosten niet moet doorberekenen voor iets wat een sleepklusje is en geen berging.
En je moet natuurlijk ook het juiste materiaal aanschaffen als berger. Want laten we eerlijk zijn een RIB met 2x250pk buitenboord motoren is nou niet de ultieme bergingsboot. (Wel om als eerste ergens te zijn)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 09:02 #1244441

Ik ben ooit naar Medemblik gesleept door zo'n rib. En die ging te hard met aanleggen waardoor eeen behoorlijke kras op de boot. Mijn vraag waarom de rib op dat laatste stuk niet langszij vastgemaakt werd was hun antwoord. "daar is de rib te klein voor"
Dus de berging wordt gedaan met materiaal wat hier niet geschikt voor is. Rekening die ze indienden was ver boven de 3000 euro volgens verzekering. Ik weet niet wat de verzekering uiteindelijk betaald heeft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 09:43 #1244453

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4809
Het is een lastige materie. Wat als de berger ermee ophoudt vanwege te geringe inkomsten ?

Waarom moet berging/hulpverlening een particuliere onderneming zijn ?

Neem als voorbeeld de brandweer. Wat kost het materieel en de beschikbaarheid van het nodige personeel ? Wat wordt er berekend als ze uitrukken voor bepaalde handelingen ?

Hulpverlening ook op het water zou meer een semi-overheidstaak moeten zijn.

In Zeeland worden een paar sleepdiensten, die nodig zijn voor calamiteiten van de binnenvaart te bestrijden, gedeeltelijk betaald door de overheid/provincie. Daar deze sleepdiensten anders zouden verdwijnen en de overheden zelf diensten hiervoor deze zouden moeten inrichten.

En dan de kwestie van sleephulp versus berging. Veel ingrepen zijn eenvoudige hulpverlening bij motorpech of aan de grond raken, medische problemen van opvarenden.

Waarom geen aantal hulpposten goed verdeeld over de Nederlandse binnenwateren, die gedeeltelijk betaald worden door de overheid en/of op een soort abonnementen basis door de watersporters. Vergelijkbaar met diensten zoals de Wegenwacht.

De KNRM is een uitstekende organisatie voor een deel van deze dienstverlening.

Komt nog bij dat hulp verlening door in de nabijheid varende watersporters ook minder is geworden en mogelijk in de toekomst nog verder zal verdwijnen.

Verzekeraars zouden standaard aan de KNRM een vergoeding moeten geven als ze hulp verlenen aan hun verzekerden. (Dat gebeurt nu gedeeltelijk ook al).

Verder varen er patrouille vaartuigen van de RWS ook dagelijks rondjes, meestal zonder activiteiten. Die zouden toch ook een taak kunnen krijgen bij hulpverlening.

Zo maar wat gedachten. We moeten af van allerlei cowboys op het water die proberen snel als eerste een klusje te willen veroveren.

Denk aan strijd tussen de bergers op de Westerschelde van destijds.

Lichting van gezonken schepen is een andere kwestie en staat hier buiten.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 10:07 #1244460

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Typisch iets waar dus de rechter over gaat. Als de berger in kwestie er niet mee eens is kan die in hoger beroep. Daar kan hij zijn argumenten opnieuw naar voren brengen. Kortom is zie het probleem niet. Laat gewoon de markt en de rechtspraak zijn werk doen. Het is niet aan ons om sociale media hier pseudo op de stoel van de rechter te gaan zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 10:10 #1244462

brambo schreef :
Het is een lastige materie. Wat als de berger ermee ophoudt vanwege te geringe inkomsten ?

Waarom moet berging/hulpverlening een particuliere onderneming zijn ?

Neem als voorbeeld de brandweer. Wat kost het materieel en de beschikbaarheid van het nodige personeel ? Wat wordt er berekend als ze uitrukken voor bepaalde handelingen ?

Hulpverlening ook op het water zou meer een semi-overheidstaak moeten zijn.


In Zeeland worden een paar sleepdiensten, die nodig zijn voor calamiteiten van de binnenvaart te bestrijden, gedeeltelijk betaald door de overheid/provincie. Daar deze sleepdiensten anders zouden verdwijnen en de overheden zelf diensten hiervoor deze zouden moeten inrichten.

En dan de kwestie van sleephulp versus berging. Veel ingrepen zijn eenvoudige hulpverlening bij motorpech of aan de grond raken, medische problemen van opvarenden.

Waarom geen aantal hulpposten goed verdeeld over de Nederlandse binnenwateren, die gedeeltelijk betaald worden door de overheid en/of op een soort abonnementen basis door de watersporters. Vergelijkbaar met diensten zoals de Wegenwacht.

De KNRM is een uitstekende organisatie voor een deel van deze dienstverlening.

Komt nog bij dat hulp verlening door in de nabijheid varende watersporters ook minder is geworden en mogelijk in de toekomst nog verder zal verdwijnen.

Verzekeraars zouden standaard aan de KNRM een vergoeding moeten geven als ze hulp verlenen aan hun verzekerden. (Dat gebeurt nu gedeeltelijk ook al).

Verder varen er patrouille vaartuigen van de RWS ook dagelijks rondjes, meestal zonder activiteiten. Die zouden toch ook een taak kunnen krijgen bij hulpverlening.

Zo maar wat gedachten. We moeten af van allerlei cowboys op het water die proberen snel als eerste een klusje te willen veroveren.

Denk aan strijd tussen de bergers op de Westerschelde van destijds.

Lichting van gezonken schepen is een andere kwestie en staat hier buiten.

Bram

Volgens mij heb je wat gemist:

de hele maritieme hulpverlening (pech hulp) is vorig jaar juist veranderd omdat de Kustwacht, lees oveheid, zich niet meer mag bemoeien met commercieel rakende pechhulp...

www.kustwacht.nl/hulp#assistentie

zeilersforum.nl/index.php/foru...delijk-voor-pechhulp
Laatst bewerkt: 14 jan 2021 10:12 door Michieltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 10:22 #1244465

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3551
brambo schreef :

Komt nog bij dat hulp verlening door in de nabijheid varende watersporters ook minder is geworden en mogelijk in de toekomst nog verder zal verdwijnen.

Bram

Ik ben altijd bereid te gaan helpen maar -is een andere discussie- het schijnt dat ik wettelijk niet eens mag gaan slepen.
Mijn admiraal vindt het ook maar niks altijd gaan helpen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 10:44 #1244468

  • Rob10
  • Rob10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1489
nobody schreef :
Typisch iets waar dus de rechter over gaat. Als de berger in kwestie er niet mee eens is kan die in hoger beroep. Daar kan hij zijn argumenten opnieuw naar voren brengen. Kortom is zie het probleem niet. Laat gewoon de markt en de rechtspraak zijn werk doen. Het is niet aan ons om sociale media hier pseudo op de stoel van de rechter te gaan zitten.

Dat dus. Laat die bergers met rust. Ten eerste hoef je geen berger te bellen. Dat doe je vrijwillig. Als het alternatief verzuipen is dan kies je nog vrijwillig om een berger in te schakelen. Als je 112 belt en een ambulance komt voorrijden dan kost dat als basistarief Euro 700,00+vergoeding per kilometer. Dat wordt betaald uit de basis verzekering. Ik heb daar nog nooit iemand over horen klagen. De bergingskosten worden vergoed door je bootverzekering. Het kost wat het kost. Als je er niet mee eens bent dan bel je de berger toch niet. Of je stapt later naar de rechter.
Laatst bewerkt: 14 jan 2021 10:46 door Rob10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 11:56 #1244475

Rob10 schreef :
nobody schreef :
Typisch iets waar dus de rechter over gaat. Als de berger in kwestie er niet mee eens is kan die in hoger beroep. Daar kan hij zijn argumenten opnieuw naar voren brengen. Kortom is zie het probleem niet. Laat gewoon de markt en de rechtspraak zijn werk doen. Het is niet aan ons om sociale media hier pseudo op de stoel van de rechter te gaan zitten.

Dat dus. Laat die bergers met rust. Ten eerste hoef je geen berger te bellen. Dat doe je vrijwillig. Als het alternatief verzuipen is dan kies je nog vrijwillig om een berger in te schakelen. Als je 112 belt en een ambulance komt voorrijden dan kost dat als basistarief Euro 700,00+vergoeding per kilometer. Dat wordt betaald uit de basis verzekering. Ik heb daar nog nooit iemand over horen klagen. De bergingskosten worden vergoed door je bootverzekering. Het kost wat het kost. Als je er niet mee eens bent dan bel je de berger toch niet. Of je stapt later naar de rechter.

Die vergelijking gaat niet op Rob: ambulance tarieven zijn vastgelegd door de overheid. Bergers kunnen in eerste instantie vragen wat ze willen...

De bergers kunnen ook de kritiek ter harte nemen, en als collectief tarieven afspreken voor sleep en bergings-werk op binnenwater in noodsituaties.
Dus zelf voor zorgen dat het cowboy imago verdwijnt...

Tot die tijd is er een prachtige mooie oplossing in nederland voor zulke onvoorziene situaties: de KNRM. Mooie handige app, en je kan ze dus direct bereiken...

Als je dan nog zelf een commerciële berger belt...tja, je bent gewaarschuwd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 12:05 #1244478

  • Rob10
  • Rob10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1489
sjoerd1981 schreef :
Rob10 schreef :
nobody schreef :
Typisch iets waar dus de rechter over gaat. Als de berger in kwestie er niet mee eens is kan die in hoger beroep. Daar kan hij zijn argumenten opnieuw naar voren brengen. Kortom is zie het probleem niet. Laat gewoon de markt en de rechtspraak zijn werk doen. Het is niet aan ons om sociale media hier pseudo op de stoel van de rechter te gaan zitten.

Dat dus. Laat die bergers met rust. Ten eerste hoef je geen berger te bellen. Dat doe je vrijwillig. Als het alternatief verzuipen is dan kies je nog vrijwillig om een berger in te schakelen. Als je 112 belt en een ambulance komt voorrijden dan kost dat als basistarief Euro 700,00+vergoeding per kilometer. Dat wordt betaald uit de basis verzekering. Ik heb daar nog nooit iemand over horen klagen. De bergingskosten worden vergoed door je bootverzekering. Het kost wat het kost. Als je er niet mee eens bent dan bel je de berger toch niet. Of je stapt later naar de rechter.

Die vergelijking gaat niet op Rob: ambulance tarieven zijn vastgelegd door de overheid. Bergers kunnen in eerste instantie vragen wat ze willen...

De bergers kunnen ook de kritiek ter harte nemen, en als collectief tarieven afspreken voor sleep en bergings-werk op binnenwater in noodsituaties.
Dus zelf voor zorgen dat het cowboy imago verdwijnt...

Tot die tijd is er een prachtige mooie oplossing in nederland voor zulke onvoorziene situaties: de KNRM. Mooie handige app, en je kan ze dus direct bereiken...

Als je dan nog zelf een commerciële berger belt...tja, je bent gewaarschuwd!

Ik wil je niet ontmoedigen maar de KNRM komt niet meer voor elk akkefietje. Verder heeft het tarief niet zoveel te maken of het vastgesteld is door de overheid of niet. Is Euro 700,00 voor een ambulance nu te veel of te weinig? Ik weet het niet. Dat is perceptie die voor iedereen anders is. Dat geldt ook voor een bergingstarief. In de praktijk zijn het de verzekeraars die de tarieven afspreken met de bergers. Dus er zal wel logica inzitten want de tarieven worden betaald door de verzekeraars of op zijn minst onderhandeld met de bergers. Nogmaals je hoeft geen berger te bellen.
Laatst bewerkt: 14 jan 2021 12:11 door Rob10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 12:09 #1244479

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4599
Rob10 schreef :
Ik wil je niet ontmoedigen maar de KNRM komt niet meer voor elk akkefietje

Dat is niet waar, Den Helder Rescue handelt niet elk akkefietje meer af. KNRM, als je ze zelf inschakelt wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 12:10 #1244480

  • Rob10
  • Rob10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1489
Palomine schreef :
Rob10 schreef :
Ik wil je niet ontmoedigen maar de KNRM komt niet meer voor elk akkefietje

Dat is niet waar, Den Helder Rescue handelt niet elk akkefietje meer af. KNRM, als je ze zelf inschakelt wel.

Heeft de KNRM al een bergings prijslijst? Hoe wordt die prijs bepaald? Of is ook niet-urgente hulpverlening door de KNRM nog steeds gratis maar wordt in overleg het tijdstip van hulpverlening bepaald? Dus niet meer alles meteen laten vallen en niet direct uitvaren bij niet-urgente hulpverlening? Ik kan me niet voorstellen dat de KNRM zit te wachten op minder uitrukken. Als de KNRM commercieel gaat, hoe zit het dan met de donateurs? Misschien een kortingsactie ;)
Laatst bewerkt: 14 jan 2021 12:23 door Rob10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 12:25 #1244482

Rob10 schreef :
Palomine schreef :
Rob10 schreef :
Ik wil je niet ontmoedigen maar de KNRM komt niet meer voor elk akkefietje

Dat is niet waar, Den Helder Rescue handelt niet elk akkefietje meer af. KNRM, als je ze zelf inschakelt wel.

Heeft de KNRM al een bergings prijslijst? Hoe wordt die prijs bepaald? Of is ook niet-urgente hulpverlening door de KNRM nog steeds gratis maar wordt in overleg het tijdstip van hulpverlening bepaald? Dus niet meer alles meteen laten vallen en niet direct uitvaren bij niet-urgente hulpverlening?

Als je de KNRM zelf inschakelt, komen ze in principe altijd. Je kan inderdaad aangeven als het niet-urgent is (bijvoorbeeld kapot roer op Oosterschelde, maar je hebt wel je anker uit kunnen gooien).
Dat is ook fijn voor de KNRM, hoeft niet iedereen op stel en sprong met spoed uit te varen.
Maar ze komen je echt wel helpen (is mij verteld door henzelf)

Kent iemand een voorbeeld dat een dobberende boot hulp geweigerd is door de KNRM?

En dat 24/7, 365 dagen per jaar.
Mijn vrijwillige bijdrage helemaal waard!

Ik wil ook wel een bergers-abonnement afsluiten voor de Oosterschelde bij een commerciële berger... maar die zijn er dus helaas niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 12:25 #1244483

  • Corst
  • Corst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
Als een berger nu eens niet alleen een boot met motorstoring voor veel geld naar de haven sleept maar ter plekke of in de haven de boel repareert hebben ze een duidelijke meerwaarde. Dat zou het imago ten goede komen en hebben ze ook wat anders te doen dan wachten op aas.
Heeft iemand trouwens ervaring met de " botenwacht" ? Dat klinkt namelijk als de oplossing voor dit probleem.
Laatst bewerkt: 14 jan 2021 12:26 door Corst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 13:05 #1244489

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 265
sjoerd1981 schreef :
De bergers kunnen ook de kritiek ter harte nemen, en als collectief tarieven afspreken voor sleep en bergings-werk op binnenwater in noodsituaties.
Dus zelf voor zorgen dat het cowboy imago verdwijnt...

Sjoerd,

Sympathiek idee, maar het maken van prijsafspraken is wet verboden.

Helaas werkt hier de normale prijselasticiteit niet. Lagere prijzen zorgen niet voor meer vraag, en hoge prijzen remmen de vraag niet af. Als je - terecht of niet - in paniek bent, betaal je alles.
De enigen die hier volgens mij iets aan kunnen doen zijn de verzekeraars, door prijsafspraken te maken. Het resultaat zien we dan wel in onze premies terug.

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 13:15 #1244491

Jurrien schreef :
sjoerd1981 schreef :
De bergers kunnen ook de kritiek ter harte nemen, en als collectief tarieven afspreken voor sleep en bergings-werk op binnenwater in noodsituaties.
Dus zelf voor zorgen dat het cowboy imago verdwijnt...

Sjoerd,

Sympathiek idee, maar het maken van prijsafspraken is wet verboden.

Helaas werkt hier de normale prijselasticiteit niet. Lagere prijzen zorgen niet voor meer vraag, en hoge prijzen remmen de vraag niet af. Als je - terecht of niet - in paniek bent, betaal je alles.
De enigen die hier volgens mij iets aan kunnen doen zijn de verzekeraars, door prijsafspraken te maken. Het resultaat zien we dan wel in onze premies terug.

Groet, Jurriën

Tja, klopt. Normale prijselasticiteit werkt niet. Er is ook vaak weinig tijd om te praten over een prijs...
Daarom is een convenant (of zoals bij ambulances, vastgesteld tarief) wel handig.

Ik heb het geluk gehad nog nooit een sleep te hoeven vragen.
Maar het kan wel gebeuren.
Dan ben ik best bereid tussen de 300 en 500 euro te betalen (sleepje van max een uur ofzo). En zou dan best een commerciële berger in willen schakelen.
Maar ik schrik soms van de bedragen die hier genoemd worden: duizenden euro’s voor een sleepje...

Dan ga je toch nooit dat risico lopen en een commerciële berger bellen?

Als je dan aan commerciële bergers vraagt of dat klopt, komt men met een vaag verhaal, maar geen duidelijke prijzen. We praten hier over gewoon een sleepje (90% van de “zogenaamde” bergingen van zeiljachtjes).
We hebben het niet over redden van een zinkend schip, of een jacht van het strand trekken (het echte bergingswerk)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 13:25 #1244494

brambo schreef :
Komt nog bij dat hulp verlening door in de nabijheid varende watersporters ook minder is geworden en mogelijk in de toekomst nog verder zal verdwijnen.

Bram

Goed punt Brambo...

Maar daar kunnen we als Zeilersforum wel iets aan doen...

Misschien een idee om in het vaarseizoen een whats-app groepje op te richten voor ZF’ers die in Zeeland/ Oosterschelde varen.

Slapend groepje, en je post alleen als je een sleepje nodig hebt (of ff hulp met iets).
Als de groep groot genoeg is, en in het hoogseizoen, heb je best wel kans dat er iemand ff wilt helpen (dat wil ik in ieder geval graag doen).
Is natuurlijk geen garantie, maar voordat we KNRM inroepen, misschien kijken of er een mede ZF lid in de buurt vaart..

Met als “sleep-loon” eeuwige roem op ZF, en een koud biertje in de haven voor de sleper...
Laatst bewerkt: 14 jan 2021 13:36 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 13:28 #1244497

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4468
Als je - terecht of niet - in paniek bent, betaal je alles.
Kwamen ze maar vooraf met een prijsopgave, of een uur tarief. Maar dat vertikken ze ronduit. "Nee meneer dat regelen we achteraf wel".
Let wel ik heb het over hulploon, niet over een echte berging. Bij een berging mag je inderdaad achteraf de hoogte van de rekening bepalen, eventueel met behulp van een rechter. Dan heb je het over het bekende 'Loyds Open Form' en 'No cure no pay'. Maar een groot deel van wat er op het IJsselmeer gebeurt is echt geen berging, maar er komt wel een rekening alsof het eentje was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 13:50 #1244500

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
sjoerd1981 schreef :
Als je dan nog zelf een commerciële berger belt...tja, je bent gewaarschuwd!

Zoals ik het lees in het artikel in de link aan het begin van dit draadje moet de berger oppassen. Als hij een irreëel bedrag voor zijn diensten in rekening brengt dan roept de rechter hem tot de orde. Wat mij betreft de juiste gang van zaken. Daar hoeven wij ons dan niet over op te winden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 14:16 #1244501

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 5973
rooiedirk schreef :
Als je - terecht of niet - in paniek bent, betaal je alles.
Kwamen ze maar vooraf met een prijsopgave, of een uur tarief. Maar dat vertikken ze ronduit. "Nee meneer dat regelen we achteraf wel".
Let wel ik heb het over hulploon, niet over een echte berging. Bij een berging mag je inderdaad achteraf de hoogte van de rekening bepalen, eventueel met behulp van een rechter. Dan heb je het over het bekende 'Loyds Open Form' en 'No cure no pay'. Maar een groot deel van wat er op het IJsselmeer gebeurt is echt geen berging, maar er komt wel een rekening alsof het eentje was.

Ach, als het geen berging is kan je altijd zeggen dat je de KNRM wel belt. Of dat als ze dat niet willen, je toch graag een prijs wilt afspreken :-)
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 15:48 #1244511

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4809
Het vervelende is dat ze van een hulpverlening een berging proberen te maken. Ze komen achteraf met verhalen over een stormachtige wind, een gevaarlijke situatie en de boot gered van lagerwal.

Bij nader onderzoek blijkt het dan iets van windkracht 3 te zijn geweest en blijkt er geen enkel risico van lagerwal geweest te zijn.

Zaken worden soms erg aangedikt om een hoog bedrag te kunnen claimen.

En de bergers hangen de gehele dag aan de scanner en rukken direct ongevraagd uit als er iets van problemen gesignaleerd worden. Soms dienen ze zich niet eens aan berger maar als een hulpverlenende mede vaargebruiker.

Even een berger bellen is er vrijwel nooit bij. Laat staan vooraf overleg over de kosten.

Dank zij de goede lokale weer registratie kunnen de feiten gemakkelijk worden nagetrokken.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 17:17 #1244531

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3884
rooiedirk schreef :
Als je - terecht of niet - in paniek bent, betaal je alles.
Kwamen ze maar vooraf met een prijsopgave, of een uur tarief. Maar dat vertikken ze ronduit. "Nee meneer dat regelen we achteraf wel".
Let wel ik heb het over hulploon, niet over een echte berging. Bij een berging mag je inderdaad achteraf de hoogte van de rekening bepalen, eventueel met behulp van een rechter. Dan heb je het over het bekende 'Loyds Open Form' en 'No cure no pay'. Maar een groot deel van wat er op het IJsselmeer gebeurt is echt geen berging, maar er komt wel een rekening alsof het eentje was.
Als de nood dusdanig hoog is dat er gevaar is voor lijf en leden (en boot) dan maakt mij de prijs niet zoveel uit. Is het puur sleephulp o.id. en ze willen geen prijs afspreken, nou dan wacht ik toch gewoon op een hulpvaardige watersporter, de knrm, of hoog water ;)
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 14 jan 2021 19:15 #1244576

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4468
Als je van de hoed en de rand weet maakt het inderdaad niet zoveel uit, maar ik vind het wel 'raar' dat er dus een bedrijfstak is waarbij je vooraf weet dat je achteraf naar de rechter moet om een ongefundeerde rekening te weerleggen. (Nogmaals ik het het niet over een echte berging)
Laatst bewerkt: 14 jan 2021 19:25 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schoorsteen bergers moet roken 15 jan 2021 10:50 #1244689

Gewoon altijd de KNRM bellen om te slepen. Die kunnen ook helpen bij heftigere situaties en voor het sleepje doneer je netjes een marktcomform tarief aan de vrijwilligersorganisatie van zo'n €200-300. Geen discussie en de organisatie zal hier heel blij mee zijn.

Hoewel verzekeringstechnisch deze donatie waarschijnlijk lastiger te verhalen valt bij de verzekering?

Wat deze tarieven bij bergers mij zeggen is dat er een ongezonde/geen marktwerking in de bergers sector is en mensen in 'nood' worden hier de dupe van. Klinkt zoals sleepdiensten op de weg, daar wordt je ook vaak naar het depot 'gemasseerd' voor een extra overnachting en twee keer sleepkosten. Ja verzekeringen betalen die kosten, maar het is wat mij betreft een smerige praktijk.

Kosten van ambulances zijn natuurlijk niet te vergelijken. Die zijn gebaseerd op een ~20min(?) tijd tot aankomst, 24/7 patrouilles, 24/7 bemanning alarmcentrale en echte noodgevallen. Een sleper is op afroep en niet bedoelt voor levensbedreigende noodsituaties, daarvoor kun je beter de Kustwacht of KNRM contacteren.
Dehler Delanta 80 AK - Orange Sunset
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.326 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl