Apae schreef :
...
En welke software heb jij dan, dat die ongevoelig is voor storingen? Hoe realistisch is het om "ineens" geen kaarten meer te hebben en vervolgens welke software dan ook te gaan fixen? Bedenk ook, dat de ingebouwde help hoogstwaarschijnlijk niet meer bereikbaar is als je het programma voldoende stuk hebt gekregen. Dus: geen argument tegen specifieke software, hooguit tegen het gebruik van navigatiesoftware in het algemeen. Een papieren kaart is betrouwbaarder, die kan je hooguit overboord laten waaien....
Sotringen zijn inderdaad altijd mogelijk (hoeft niet eens de software te zijn, kan ook de laptop hardware zijn bijvoorbeeld, of de nmeam multiplexer etc..
Goede software heeft echter ook een ingebouwde help, waarvoor je niet on-line hoeft te gaan en niet voor op een forum hoeft te komen. Dus ja, weldegelijk een argument om met software van die kwaliteit te werken.
Hoe meer je steunt op electronica, hoe belangrijker het wordt om alternatieve scenario's te hebben; in mijn geval naast papieren kaarten, want die zie ik als allerlaatste middel. Zo heb ik altijd 2 laptops aan boord, tenminste 4 gps'en en 2 kaartplotters. (waarvan van elke type er tenminste 1 in een waterdicht box ligt, die niet is aangesloten op welke kabel dan ook (bliksem en zo). Daarnaast extra batterijen, een extra acculader voor de laptops etc. Alles bij elkaar nog geen 15 kilo, en je hebt veel meer zekerheid. (ook de nmea bekabeling als een complete extra set los bij mij, net als een extra multiplexer voor de 0183 en een extra nmea2000 interface (hoewel die standaard al voorzien is van een bliksem-stop.)