beewee schreef :
In die PDF staat dus dat de recente Zeeland kaarten een regionaal initiatief zijn. Voor de rest geldt bij mij dan: eerst zien, dan geloven, we hebben het immers over overheidsinstanties...
Nou, er staat in bedekte termen dat de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart bij RWS aan de bel heeft getrokken om nu eindelijk eens met dieptelijnen en -cijfers te komen. Daarbij ging het in eerste instantie over de Westerschelde. Hoewel er ook tussen Volkerak en Wemeldinge aardig wat beroepsvaart is.
Het is dus nòg een wonder dat RWS maar meteen de hele Zeeuwse delta op deze manier heeft aangepakt.
Wat eigenlijk blijkt, is dat RWS zo af en toe een schop onder de kont nodig heeft om weer eens een serieuze stap te zetten op de weg naar bruikbare ENC-kaarten.
Een zelfde verhaal is natuurlijk te vertellen over de route zeegat Terschelling - Harlingen of de Eemsmond. Ook daar houdt men de pleziervaart het liefst buiten de hoofdbetonning. Maar daar is geen Permanent Commissie etc. actief. Misschien moeten Schuttevaer, de KNRM, het KNWV en de Wadvaarders daar eens gezamelijk aan bel trekken..
Het blijft natuurlijk bespottelijk dat RWS vaarkaarten publiceert zonder dieptes of dieptelijnen. Die informatie bieden is één de belangrijkste functies van een vaarkaart. Dat RWS al jaren wegkomt met het broddelwerk dat ze tot nu toe hebben laten zien, is tekenend voor wat de organisatie zich meent te kunnen permitteren.
Maar goed. Dat ze zich God zelf wanen, weet ik al sinds ik ooit een RWS official heb horen zeggen: "welkom bij Rijkswaterstaat; de mensen die Nederland hebben gemaakt tot wat het nu is".
En nu zwijg ik er voorlopig ècht over; ik ga wat nuttigs doen!
--
stegman