Mijn ervaring met Weather4D Pro.
Er zijn twee versies
de gewone en de
Pro versie
De Pro versie heeft routeringsfunctie, die in een aantal opeenvolgende versies is gecompleteerd met routering die rekening houdt met polar, stroom en wind.
Vanuit het programma kun je grib files inlezen van verschillende types: de basis gribs zijn gratis, maar voor enkele tientjes kun je ook de
GCWF files van Great circle uit België downloaden. Deze blinken uit in zeer grote gedetailleerdheid en goede rekenmodellen voor kusteffecten. Zij modelleren voor vele professionele zeilsyndicaten.
Sinds kort kun je voor wederom een paar tientjes (9... Is dat een paar?) ook tezamen met de gribfiles de stroomgegevens downloaden. Ook hier: basis stroomgegevens zijn gratis, maar voor die paar tientjes krijg je zeer gedetailleerde stroomgegevens, ook met fijnmazige kusteffecten. Deze gegevens komen van
Tidetech
Daarnaast heb je een polar nodig: kun jezelf maken in csv formaat, of laten benaderen met bijv iPolar, zoals ik hierboven beschrijf.
Aan de hand van grib en stroom files voor de komende dagen, in combinatie met de polar voor mijn kleine Marsvin laat een reeks van schermprints zien als voorbeeld van de werking. Als voorbeeld hanteer ik de route van IJmuiden naar Lowestoft.
Vergeef me de vele plaatjes: de app werkt (na enige oefening) heel intuïtief en dynamisch, waarbij je met swipes heel snel door de tijd heen scrolt en verschillende scenario's kunt afspelen. Daarin moet ik me nu behelpen met erg veel plaatjes...
Plaatje1
Toont de kaart met daarin de windpijlen, de stroompijlen en de isobaren. Wàt ik precies in de kaart geplot wil zien kan ik kiezen: ik koos hier voor het tonen van de stroom in een kleurgradient: de ingeprojecteerde kleuren groen, geel, oranje en rood (dit laatst een mijl of twintig ten noorden van Lowestoft). Je kan heel makkelijk switchen tussen deze presentaties: inplotten van bewolking, regen, zelfs verwachting van bliksemkracht is mogelijk.
Met een vinger van links naar rechts over het scherm verschuift de tijd: het beeld toont nu de verwachte situatie op do 23 mei om 15:00.
Plaatje2
Ik toon de route van IJmuiden naar Lowestoft, die ik heb geëxporteerd vanuit iNavX, en waarvoor ik heb ingesteld dat ik morgen donderdag 23 om 15:00 wil vertrekken. De route wordt ingeplot en de kleur toont blauw voor gewone voorzeilen, rood voor motorgebruik(instelbare snelheid wanneer je wilt gaan motoren, ik heb dat bij snelheid onder 1 à 1.5 knoop) en geel voor spinnaker. Een en ander al op basis van de polar.
Ik kan nu al li-er swipen en dan vaart het rode bootje de route af, waarbij voor elke locatie de relevante waardes worden getoond in het het datavak rechts boven in het scherm en voor een te kiezen datatype in de grafiek bovenin het scherm.
Plaatje3
Nu wordt het leuk: ik laat de app de optimale route berekenen op basis van de drie variabelen. Ik kan nog max waarden voor windkracht en golfhoogte ingeven: dan zal de routeberekening dat trachten te ontwijken. Dit plaatje tont de vele honderden opties die berekend worden. Ik kies hier voor bereken stappen van een half uur: in mijn ervaring voor deze lengte prima. Je kan ook voor 15 minuten stappen of 1 of 3 uur stappen kiezen.
Plaatje4
De berekende route met de verwachte windcurve tijdens de tocht. Vertrektijd 15:00 uur
Plaatje5
Het is 16:18. Stroom loopt nog noord.
Plaatje6
Zo'n beetje kentering (achtergrond kaart is blauw).stroom gaat naar de zuid lopen
Plaatje7, 8, 9, 10, 11
Diverse tijdstippen. Al deze beelden zijn dus razendsnel door te lopen met één li-re swipe
Plaatje12
aankomst om 12:50 op vrijdag. Mooi naar binnen geragd op de zuid gaande stroom.
Plaatje13
Dit toont de snelheidscurve, ipv de windcurve steeds hierboven, èn de diverse curves die je kunt plotten
Plaatje 14 grapje:
De berekende route als ik geen wind harder dan 20knopen wil tegenkomen. Grappig niet? Zelfde vertrektijd, maar aankomst om 18:24 op vrijdag. De berekening klopt echt echt, want zoals je ziet zijn er voor zuidelijke Noordzee geen stroomgegevens, maar aardig is het wel.
Ik probeer een beetje indruk te geven van een en ander. Het programma heeft bergen aan instelbare opties.
Tijdens de Small Ships Race afgelopen weekend heb ik het intensief gebruikt en grotendeels de berekende route trachten te varen. Onderweg kun je steeds vanaf je huidige positie herberekenen, wat ik ook gedaan heb.
De berekende route laat zich met één klik inlezen in INavX, zodat je hem daar kunt evalueren op de zeekaart.
Tot zover maar even voor nu.
Groet!