Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Het alternatief voor O-charts (èn OpenCPN)

Het alternatief voor O-charts (èn OpenCPN) 28 mei 2019 13:49 #1049807

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
Als backup voor de kaarten van O-charts die inmiddels op m'n Pipo staan, ook een vergelijkbaar setje kaarten van VisitMyHarbour gekocht.

Hoewel deze tegenwoordig ook als download beschikbaar zijn toch gekozen voor een usb-stick. Ook om thuis wat routeplanning te kunnen doen. Wat zijn ze klein, trouwens, die moderne usb-sticks!



Omdat het om hetzelfde gebied gaat is vergelijken goed mogelijk. De geboden informatie is opmerkelijk eensluidend. Dieptecijfers staan op dezelfde plekken en geven dezelfde diepte. Niet vreemd, want de bronnen van VMH en O-charts zijn gelijk; de repectievelijke Hydrografische diensten van de betreffende landen.

Het verschil is dat de O-charts vectorkaarten zijn en de VMH-kaarten rasterkaarten. De laatste zijn feitelijke gedigitaliseerde papieren kaarten. Daardoor zijn de VMH-kaarten ongevoelig voor al of niet ingeschakelde kaartlagen; je krijgt altijd alle info die de kaart bevat. Draait gewoon op OpenCPN en een reeks van andere programma's waaronder Seaclear.

In dat verband is het trouwens wel aardig om te melden dat op de usb-stick een navigatieprogramma wordt meegeleverd dat qtVlm heet. Eenmaal geïnstalleerd blijkt dit een prima stukje software te zijn dat ook AIS-targets kan tonen , een MOB-functie heeft en bovendien een wat fijner zoom-gedrag vertoont dan OpenCPN. Hoewel ik erbij moet vertellen dat daar mogelijk op OpenCPN wat aan worden verbeterd, omdat dit bij mij nu is geoptimaliseerd voor de O-charts.

Screenshot, de omgeving van Harwich:



De kaarten van O-charts en VMH zijn, als je de meerkosten voor de usb-stick in aanmerking neemt, vrijwel even duur.

Wie dus Vectorkaarten háát en een pokkehekel heeft aan OpenCPN, heeft hier dus misschien een state-of-art alternatief en het programmaatje is eveneens (dat blijft belangrijk in Nederland) graties
Laatst bewerkt: 28 mei 2019 13:51 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het alternatief voor O-charts (èn OpenCPN) 28 mei 2019 14:09 #1049816

Dank voor het verhaal- kan duidelijk geen kwaad een backup systeem te hebben op de Pi, dus interessant alternatief!
Heb jij toevallig gezien of qtVIm ook getijde informatie heeft?
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 28 mei 2019 14:09 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het alternatief voor O-charts (èn OpenCPN) 28 mei 2019 14:51 #1049831

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
Maarten-IW31 schreef :
Dank voor het verhaal- kan duidelijk geen kwaad een backup systeem te hebben op de Pi, dus interessant alternatief!
Heb jij toevallig gezien of qtVIm ook getijde informatie heeft?

Hier is de links naar de site van de makers:

www.meltemus.com/index.php/en/

Bij het snel doorscharrelen van de menu's kom ik geen getijdeninfo tegen.

Het kan naast rasterkaarten ook vectorkaarten (S-57 en S-63) gebruiken. Of het daardoor ook met O-charts kaarten werkt betwijfel ik. Ik meen begrepen te hebben dat O-charts een speciale versie van het S-57 formaat hanteert, die alleen op OpenCPN draait.
Wel kan het programma met MB-tiles uit de voeten.
Laatst bewerkt: 28 mei 2019 14:55 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het alternatief voor O-charts (èn OpenCPN) 28 mei 2019 15:00 #1049835

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16838
Er loopt al een draadje over dat mooie stukje software B)
Vooral voor diegenen die Opencpn ingewikkeld vinden zou ik zeggen. Tis taai maar met erg leuke opties!

zeilersforum.nl/index.php/foru...5-wie-gebruikt-qtvlm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het alternatief voor O-charts (èn OpenCPN) 28 mei 2019 15:10 #1049841

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
holtere schreef :
Er loopt al een draadje over dat mooie stukje software B)
Vooral voor diegenen die Opencpn ingewikkeld vinden zou ik zeggen. Tis taai maar met erg leuke opties!

zeilersforum.nl/index.php/foru...5-wie-gebruikt-qtvlm

Hahaha.. inderdaad. Ik heb de eerste potsen gezien.

Maar toen men meteen over polars begon, dacht ik dat het een progje voor de snelle jongens met de snelle zonnebrillen was. En dan maar moeilijk doen over "aan de praat krijgen".

Terwijl het in eerste instantie gewoon een fuckin' navigatieprogramma is om te zien waar je uithangt en waar je naartoe gaat. Ja, routering met behulp van een polar zit er ook in..

Belangrijker lijkt me dat het de kwaliteit van de VMH-kaarten beter lijkt uit buiten dan OpenCPN doet en dat het veel sneller up and running is dan OpenCPN, waar mensen steeds weer stuiten op het gegeven dat ze "niks zien", terwijl ze toch kaarten hebben gekocht bij O-charts.

Ik doe OpenCPN nog niet weg, maar dit is echt een alternatief voor hen die OpenCPN te ingewikkeld vinden.
Laatst bewerkt: 28 mei 2019 15:13 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het alternatief voor O-charts (èn OpenCPN) 28 mei 2019 15:44 #1049843

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16838
Voor diegenen die willen proberen...
Je kunt qtvlm ook laden met openseamaps of met kaarten via internet. Tis allemaal gratis dus niet piepen dat het niksis :laugh:

Ik heb de cmaps nog geprobeerd maar helaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het alternatief voor O-charts (èn OpenCPN) 28 mei 2019 16:06 #1049853

Werkt perfect en makkelijk .
Dank voor de tip .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het alternatief voor O-charts (èn OpenCPN) 28 mei 2019 20:46 #1049952

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
Beste WL,

even voor de duidelijkheid. Visitmyharbour heeft alleen kaarten van de UK. Het zijn rasterkaarten, ofwel gescande papieren kaarten.

Dat werkt wel sneller dan de ENC vector kaarten, die een database structuur hebben en bestaan uit meerdere lagen. Maar je kunt met ENC wel lagen uitzetten, zoals dieptes, kaartteksten, je kunt de diepte contouren aanpassen aan die van je eigen boot, etc.

Je kunt er ook een laag aan toevoegen, zoals betonning correcties van Nautin en/of de bedieningstijden van bruggen en sluizen.

Bij rasterkaarten worden alle objecten en teksten kleiner of groter met in- en uitzoomen.

Verder is het grote onzin dat gebruikers van Oesenc kaarten niets zien.

ENC is het originele formaat, zoals dat die door de Internationale Hydrografisch Diensten worden vervaardigd. Alle overige kaarten zijn daar van afgeleid.

Alleen moeten ze verplicht voorzien worden van een kopieerbeveiliging en dat is wat O-charts doet. Niets meer of niets minder.

En wil je een gratis wat verouderde kaarten (2014) set met wereldwijde ENC kaarten, dan kun je CM93 kaarten gebruiken. OpenSeamap is maar zeer beperkt bruikbaar en ook in het rasterformaat.

MbTiles zijn overigens ook een soort van rasterkaart.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het alternatief voor O-charts (èn OpenCPN) 28 mei 2019 20:58 #1049957

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
brambo schreef :
Beste WL,

even voor de duidelijkheid. Visitmyharbour heeft alleen kaarten van de UK. Het zijn rasterkaarten, ofwel gescande papieren kaarten.

Je bent slecht op de hoogte. Ze hebben ook kaarten van de Franse kust, van het kanaal tot Spanje en zelfs van de Spaanse kusten (Atlantische kust en Middellandse zee.
Dat werkt wel sneller dan de ENC vector kaarten, die een database structuur hebben en bestaan uit meerdere lagen. Maar je kunt met ENC wel lagen uitzetten, zoals dieptes, kaartteksten, je kunt de diepte contouren aanpassen aan die van je eigen boot, etc.

Je kunt er ook een laag aan toevoegen, zoals betonning correcties van Nautin en/of de bedieningstijden van bruggen en sluizen.

Bij rasterkaarten worden alle objecten en teksten kleiner of groter met in- en uitzoomen.

Vertel eens wat nieuws. Wat je even vergeet te zeggen is dat de kaarten van VMH ook detailkaarten bevatten waarnaar automatisch wordt overgeschakeld bij in- en uitzoomen. Je krijgt in feite dus exact hetzelfde detailniveau als bij ENC-kaarten.
Verder is het grote onzin dat gebruikers van Oesenc kaarten niets zien.

Die opmerking staat tussen aanhalingstekens. Je lijkt niet te begrijpen waarom dat zo is.

Het was te verwachten dat je zou reageren als er iets wordt gepresenteerd als alternatief voor O-charts en OpenCPN, maar wees correct in wat je zegt.

Ik blijf ook O-charts gebruiken evenals OpenCPN, maar er zijn betaalbare (net zo dure ) alternatieven die ook prima werken.
Laatst bewerkt: 28 mei 2019 21:00 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het alternatief voor O-charts (èn OpenCPN) 28 mei 2019 21:25 #1049964

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
Mijn uitleg lijkt mij duidelijk genoeg. Zal er in het vervolg geen aandacht meer aan schenken. VMH gaat kaarten gebruiken het franse SHOM. Met Franse of Engelse tekst ?

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het alternatief voor O-charts (èn OpenCPN) 29 mei 2019 06:04 #1049988

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3701
brambo schreef :
even voor de duidelijkheid. Visitmyharbour heeft alleen kaarten van de UK. Het zijn rasterkaarten, ofwel gescande papieren kaarten.
Fout, deze kaarten zijn niet gescand, maar worden direct als raster gegenereerd door de UK Hydrographic Office.

Verder is het grote onzin dat gebruikers van Oesenc kaarten niets zien.
Lees even wat je een paar regels daarboven zei:
Maar je kunt met ENC wel lagen uitzetten, zoals dieptes, kaartteksten, je kunt de diepte contouren aanpassen aan die van je eigen boot, etc.
Aan de topics te zien die regelmatig hierover langskomen op ZF blijkt dat niet alle gebruikers dit in een keer goed door hebben. Dat was waar Wadloper op doelde.

ENC is het originele formaat, zoals dat die door de Internationale Hydrografisch Diensten worden vervaardigd. Alle overige kaarten zijn daar van afgeleid.
Hydrografische Diensten kunnen zelf kiezen welke software ze gebruiken om die ENC kaarten de maken, en aangezien de meeste Hydrografische Diensten ook papieren kaarten uitgeven zal daar ook een functie inzitten om de kaarten op te maken voor papier, en daar een plaatje van te maken. De UKHO geeft dat naast de kaarten van VisitMyHarbour ook zelf uit, met wekelijkse updates:
www.admiralty.co.uk/charts/dig...raster-chart-service


Naast de voordelen die je noemde van vectorkaarten hebben goede rasterkaarten ook zeker voordelen:
  • Er zit een stukje vakmanschap en mensenwerk in van de kaartenmaker die zorgt dat de kaart er mooier en duidelijk uit ziet
  • Het ziet er vertrouwd uit als je papieren kaarten gewend bent
  • En als je die papieren kaarten nog hebt kan je ze 1-op-1 naast elkaar huoden, met de papieren kaart voor het overzicht, en de digitale voor waar je nu bent
  • Je kan niet per ongeluk belangrijke lagen uitzetten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het alternatief voor O-charts (èn OpenCPN) 29 mei 2019 07:30 #1050017

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
Menno schreef :
(Lagen c.q. informatie aan en uit zetten bij vectorkaarten)
Aan de topics te zien die regelmatig hierover langskomen op ZF blijkt dat niet alle gebruikers dit in een keer goed door hebben. Dat was waar Wadloper op doelde.

(voordelen van rasterkaarten)
  • Je kan niet per ongeluk belangrijke lagen uitzetten

  • Het eerste stuk van je tekst sluit rechtstreeks aan op het tweede deel.
    Exact wat ik met de tekst tussen haakjes bedoelde.

    Wat overigens nog wel ten voordele van O-charts spreekt: de VMH-kaarten geven geen dekking van het Nederlandse binnenwater, zoals de Zeeuwse stromen, het IJsselmeer en de Waddenzee. Ook van de Duitse Noordzeekust en de Oostzee heeft men niets.

    Overigens had ik het navigatieprogramma qtVlm aanvankelijk op mijn desktop geïnstalleerd, waar het prima werkte. Gisterenavond getracht het op mijn Pipo (ook met W10) te installeren.
    Daarbij kreeg ik de foutmelding dat de file msvcr100.dll niet kon worden gevonden. Een update die de bewuste file zou moeten bevatten krijgt eveneens een foutmelding omdat het platform (in casu: mijn Pipo) niet geschikt zou zijn voor deze update.
    Msvcr100.dll handmatig in Windows/system 32 en nog een soortgelijke map voor 64-bits systemen (de Pipo is 64-bits) zetten geeft een andere foutmelding.
    Het programma opent wel, maar laadt de VMH-kaarten niet. Op de desktop gebeurde dit automatisch. De melding komt van het programmaatje dongle.exe, dat een rol speelt bij de ontgrendeling van de kaarten.

    In OpenCPN worden de VMH-kaarten wel normaal ingelezen.
    Laatst bewerkt: 29 mei 2019 07:32 door Wadloper.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Het alternatief voor O-charts (èn OpenCPN) 29 mei 2019 07:57 #1050024

    • brambo
    • brambo's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 7549
    Nog even een herhaling voor de duidelijkheid:

    Het ENC formaat is de de-facto standaard voor nautische kaarten. Zo worden ze als basis gemaakt door de Internationale Hydrografisch diensten (IHO)

    Dit is ook de standaard voor de Inland ENC kaarten, zoals die worden uitgegeven door de overheden van de Europese landen.

    De overige formaten, in hoofdzaak voor de pleziervaart, en ook de langzaam verdwijnende papieren kaarten, zijn hiervan afgeleid.

    Kijk maar naar de verschijning data van de papieren 1800 serie, waar de tijd tussen de publicaties steeds groter wordt, nog los van de kosten.

    En digitale kaarten kun je bij het gebruik van een computer systeem ook uitprinten of laten uitprinten.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Het alternatief voor O-charts (èn OpenCPN) 29 mei 2019 09:22 #1050056

    • Menno
    • Menno's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 3701
    brambo schreef :
    Nog even een herhaling voor de duidelijkheid:

    Het ENC formaat is de de-facto standaard voor nautische kaarten. Zo worden ze als basis gemaakt door de Internationale Hydrografisch diensten (IHO)

    Dit is ook de standaard voor de Inland ENC kaarten, zoals die worden uitgegeven door de overheden van de Europese landen.

    De overige formaten, in hoofdzaak voor de pleziervaart, en ook de langzaam verdwijnende papieren kaarten, zijn hiervan afgeleid.

    Voor de eindgebruiker maakt het niet zoveel uit wat het standaard formaat voor vectorkaarten is. De kaarten in iSailor zien er niet slechter uit dan de kaarten in OpenCPN/OeSENC terwijl die waarschijnlijk in de app een iets ander formaat gebruiken dan ENC.

    ENC is voor de Hydrografische Diensten het universele uitwisselings- en uitvoerformaat, maar dat wil niet zeggen dat ze het in hun interne systemen ook de manier van opslag is. Voor het maken van zeekaarten is ook gewoon software verkrijgbaar, die een eigen database bijhoudt, bijv. dit systeem van CARIS: www.teledynecaris.com/en/products/hpd/

    Dit is een (gesponsord) artikel over hoe de Zweedse Hydrografische Dienst dit systeem gebruikt voor zowel ENC als papieren kaarten:
    info.teledynecaris.com/acton/a...91/f-0032/1/-/-/-/-/
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Het alternatief voor O-charts (èn OpenCPN) 29 mei 2019 10:36 #1050092

    • brambo
    • brambo's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 7549
    Nog even standaards zoals ze door de IHO worden aangegeven. Hoewel het kaartmateriaal wordt aangemaakt in ENC formaat. Zijn er ook nog rasterkaarten toegelaten, die in feite een gescande kopie zijn van een papieren:

    Electronic Chart Data

    Electronic Navigational Charts (ENC). ENCs are vector charts that conform to IHO specifications, as contained in Publication S-57. They are compiled from a database of individual items ('objects') of digitised chart data which can be displayed as a seamless chart. When used in an ECDIS or some ECS, the data can be reassembled to display either an entire chart image or a user-selected combination of chart data. ENCs are "intelligent" in that systems using them can be programmed to give warning of impending danger in relation to charted information and the vessel's position and movement.

    Raster Nautical Charts(RNC). RNCs are raster charts that conform to IHO specifications and are produced by digitally scanning and geo-referencing the image of a paper chart. In other words, every pixel that makes up the image is associated with the geographical position that it represents. The image may be either the finished chart itself or the stable colour bases used in the multi-colour printing process. The resulting digital file may then be displayed in an electronic navigation system where the vessel's position, generally derived from electronic position fixing systems, can be shown. Since the displayed chart data are merely a digital photocopy of the original paper chart, the image has no direct "intelligence" and the chart data cannot be interrogated or analysed to trigger alarms or warnings. However, because the image is georeferenced, a mariner can still indicate positions on the chart at which a warning will be activated. IHO Special Publication S-61 "Raster Nautical Chart Product Specification" provides guidelines for the production of raster data. IMO resolution MSC.86(70) permits ECDIS equipment to operate in a Raster Chart Display System (RCDS) mode in those areas where Electronic Navigational Charts are no yet available. The RCDS mode of operation is described in Appendix 7 of the IMO Performance Standards for ECDIS.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Het alternatief voor O-charts (èn OpenCPN) 29 mei 2019 10:45 #1050094

    • PvO
    • PvO's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 5220
    Brambo, waar komt dat fanatisme voor opencpn en vector kaarten vandaan?
    Dat daar zelf fan van bent is prima, maar waarom telkens , met bijna religieus fanatisme, elk ander geluid bestrijden?
    Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Het alternatief voor O-charts (èn OpenCPN) 29 mei 2019 11:51 #1050104

    • brambo
    • brambo's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 7549
    Het gaat mij om maritieme standaarden. Al die versnippering van kaartformaten is een slechte zaak, behalve voor de kaartplotter fabrikanten die er garen van spinnen.

    De electronica fabrikanten hebben nu de digitale kaarten business bijna volledig in handen en willen niets weten van open standaarden. Het wordt net de printer markt. Je koopt een plotter en daarna komt de verlenging van je kaarten sets. Dan betaal je de hoofdprijs.

    Nmea183 is ook een prima standaard gebleken zodat je allerlei apparatuur eenvoudig kunt koppelen. En nu is NMEA2000 ook opengelegd voor diverse alternatieve toepassingen.

    Raymarine heeft nog wel het wat afwijkende Seatalk, zodat je spullen bij voorkeur moet gebruiken van Raymarine.

    Dat is het achterliggende principe, waar ik mij sterk voor maak. Dit na jaren van ergernis over het gebrek aan standaarden voor de jachten business.

    Bram
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Het alternatief voor O-charts (èn OpenCPN) 29 mei 2019 12:11 #1050108

    • PvO
    • PvO's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 5220
    Als het tegengaan van de macht van plotter fabrikanten je doel is, zou je juist postief over dit systeem moeten zijn.
    Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
    Laatst bewerkt: 29 mei 2019 12:11 door PvO.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Het alternatief voor O-charts (èn OpenCPN) 29 mei 2019 12:29 #1050114

    • Wadloper
    • Wadloper's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 27676
    brambo schreef :
    Het gaat mij om maritieme standaarden. Al die versnippering van kaartformaten is een slechte zaak, behalve voor de kaartplotter fabrikanten die er garen van spinnen.

    De kaarten van VMH zijn bsb-kaarten (extensie .kap) dat is een universeel formaat. Voor de vectorkaarten op het toneel verschenen was het zelfs de standaard.
    De electronica fabrikanten hebben nu de digitale kaarten business bijna volledig in handen en willen niets weten van open standaarden. Het wordt net de printer markt. Je koopt een plotter en daarna komt de verlenging van je kaarten sets. Dan betaal je de hoofdprijs.

    Dit heeft allemaal niks te maken met de kaarten van VMH. Op plotters draaien kaarten met zgn. propriety-formaten. Die draaien alleen op plotters van een bepaald merk. De VMH-kaarten draaien onder ieder navigatieprogramma dat het bsb-formaat aankan. Vrijwel alle programma's die onafhankelijk zijn, kunnen dat.
    Laatst bewerkt: 29 mei 2019 12:31 door Wadloper.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Het alternatief voor O-charts (èn OpenCPN) 29 mei 2019 13:59 #1050153

    • brambo
    • brambo's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 7549
    Hiervoor gaf ik de letterlijke tekst van de IHO.

    Verder kan ik nog vermelding dat ik een voorstander ben van Open Source (Open bron) software en tegenstander van z.g. Vendor lockin, waarvan er genoeg voorbeelden zijn te geven.

    Groet,

    Bram
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
    Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
    Gemaakt door Kunena
       
       
       
       
    © Zeilersforum.nl