Jerommeke schreef :
Het antwoord van WADnWIND is wat kort door de bocht.
Maar kort door de bocht of niet , het is dus wel waar ?
Jerommeke schreef :
Tegenwoordig zit in ieder apparaat die maar enigszins computer taken vervuld een Raspberry PI achtige of een Arduino variant. Ook in plotters van € 2.500,00.
Maar dan toch minstens met proprietery kaarten, soft en hardware ?
Jerommeke schreef :
De NaviConnect is een ander concept dan de Boatcontroller. Daar waar de boatcontroller feitelijk ‘alleen’ (met alle respect) de connectiviteit doet; verbinden met het Internet en de boordinstrumenten en dit doorgeeft aan de software die op een laptop, tablet of smartphone draait, gaat de NaviConnect een stap verder.
NaviConnect heeft naast die connectiviteit ook de kaart van de hele wereld ‘aan boord’ en koppelt die niet alleen aan de boordinstrumenten en het Internet maar ook aan de achterliggende data zoals de data van RWS, Inspire, KNMI, OpenSeamap, MarineTraffic, Vaarweg.net, NOAA, Varen-doe-je-samen, Windy, Winlink, enz. Iedere data source is gekoppeld aan een eigen layer in de kaart. Het aantal layers is onbeperkt (al zou ik ze voor de overzichtelijkheid niet allemaal aanzetten
). Feitelijk kan iedere data source gekoppeld worden en we staan pas aan het begin van deze data koppelingen.
wat kan het apparaat zonder constante internet en/of data verbinding precies ? wij zijn van de Midd zee naar nu Colombia gezeild , wat kan ding dan onderweg voor mij betekenen tov 'normale ouderwetse apparatuur' ?
Jerommeke schreef :
De NaviConnect draait 24/7 wat met één watt verbruik voor de meeste geen probleem is. Pikt ie ergens een Internet verbinding op (meestal 4G, zelfs tot 20nm uit de kust) dan wordt er data uitgewisseld. Kijk ik later met m’n smartphone, tablet of laptop, dan heb ik de laatst beschikbare data.
En verder uit de kust ? kan hij dan nog steeds als dedicated AIS ontvanger gebruikt worden bijvoorbeeld ? of gaat alles via Marine traffic en zie ik 30 mijl uit de kust (of 2 mijl uit de kust zonder lokale sim kaart) geen AIS data meer ? of wel ?
Jerommeke schreef :
Verbinden met de NaviConnect is verbinden met een website. De website van je eigen boot. Je boot weet alles en heeft alles. Er hoeft dus geen software op de smartphone, tablet of laptop geïnstalleerd te worden. Maar net als Boatcontroller kan andere software wel degelijk verbinden met ook de NaviConnect. Er is een NMEA0183 netwerk socket én een SignalK netwerk socket.
kun je uitleggen wat 'alles' is ? wat kan het apparaat precies voor ons betekenen en hoe doet hij dat en wat voor data verbinding heb ik nodig ? alles draait hier op NMEA0183 en N2K
Jerommeke schreef :
Daarnaast heeft de NaviConnect binnen haar portaal ook de beschikking over dashboards, de SignalK webinterface, NodeRED (om zelf te programmeren) en VIS (tool om data grafisch te maken). Kortom, het is wel ‘iets’ meer dan een Raspberry Pi en ‘wat’ software.
heb je daar plaatjes en voorbeelden van ? en waar moet ik die dashboards bekijken ? of moet ik dan 24/7/3weken een laptop aan hebben staan ?
Jerommeke schreef :
Maar eerlijkheid gebied ook om te zeggen dat we ‘pas’ aan de vooravond staan van die data koppelingen. Voor Nederland is het allemaal goed geregeld en zijn er goede contacten met Rijkswaterstaat. Daarbuiten is het allemaal wat lastiger. Inspire is een mooi initiatief maar we weten allemaal dat communiceren met overheidsinstanties geduld nodig heeft.
Kun je met NaviConnect naar Denemarken en/of Noorwegen? Het kaartmateriaal en vaarinformatie als boeien, TSS, windmolenparken zijn beschikbaar. Dieptes moeten van Denemarken en Noorwegen komen. Ze zitten er nog niet in maar er kan wel gekeken worden of ze via Inspire beschikbaar zijn.
oh .. ik zie nu pas dat het eigenlijk alleen voor Nederland werkt , dan is het wel een dure grap om aan te schaffen