Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ?

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 17 nov 2019 10:42 #1101792

rooiedirk schreef :

Maar ja in welke plotter kan je een kompaspeiling invoeren?

In Voyager? Brandaris op 0 graden. De afstand krijg je er gratis bij ;-)

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 17 nov 2019 10:43 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 17 nov 2019 10:50 #1101796

OpenCPN heeft ook een Dead Reckoning plug-in.

Voor de millenials: Dead Reckoning betekent varen op gegist bestek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 17 nov 2019 11:13 #1101803

  • PieterV
  • PieterV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 169
rooiedirk schreef :
En als je dan ook nog handmatig peilingen neemt ipv GPS posities wordt het nog leuker. En de voldoening navenant groter.

Maar ja in welke plotter kan je een kompaspeiling invoeren?


In Navionics kan dat toch ook? Tenminste ik doe dat regelmatig. Ideaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 17 nov 2019 13:38 #1101832

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Voor de commerciële vaart is papier verplicht, tenzij men een dubbel (redundant) ECDIS-systeem heeft.

Plotten op ECDIS heb ik nooit geprobeerd, dat gaat makkelijker met RADAR.

Op een jacht vind ik overzeilers en pilots (bv Reeds) voldoende, de rest kan digitaal.

Mocht de stroom in de aanloop van een haven 's nachts uitvallen, dan kun je bv de 10 meter-lijn volgen en ankeren, de volgende morgen zonodig assistentie vragen aan VTS/havendienst.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 17 nov 2019 13:39 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 17 nov 2019 18:44 #1101887

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
De truuk van een route aanmaken voor een peiling ken ik ook, maar dat is een een lapmiddel.

Vraag ik het iets specifieker: In welke plotter kan je een peiling met verzeiling invoeren? In een echte ECDIS kan dat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 18 nov 2019 06:54 #1101962

rooiedirk schreef :
Nachtvlinder schreef :
Wat is nu eigenlijk het probleem met papieren kaarten?
  1. Ze zijn onhandig groot, zeker op een klein bootje
  2. Ze kunnen slecht tegen water/vocht
  3. Het bijwerken kost een hoop moeite (en de meesten hier doen dat dus ook niet(meer))
  4. Voor een wat groter vaargebied moet je heel veel kaarten meeslepen (en aanschaffen)
Toegegeven ze hebben ook voordelen :)
Vergeet vooral niet dat ze onevenredig duur zijn en dat ze zelfs tegen de hogere kostprijzen nog flink gesubsideerd worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 18 nov 2019 06:58 #1101964

freek1970 schreef :
Nou geloof ik dat die Amerikanen op wat uitzonderingen na niet in kleine boten zeilen/varen?
Klein spul (ik denk aan scheepjes zoals die deelnemen aan de Smallshipsrace of bijv. zeewaardige sportvisbootjes van 7 meter) heeft naar mijn idee een papieren kopie om op terug te vallen als de elektriciteit uit valt het hardst nodig omdat er vaak maar een accu aan boord is van klein spul.
Er zijn hier juist heel erg veel kleine bootjes. De vissersboten zijn aanzienlijk kleiner als wat je in Nederland en omstreken ziet, de meeste zeilboten zijn ook erg klein hier. Neem bijvoorbeeld de Albin Vega, meer dan de helft an al de albins die er ooit gebouwd zijn, zijn verkocht in de VS.

De gemiddelde commerciele visboot hier in Alaska is om en nabij de 34 tot 38 voet en vertegenwoordigd meer als de helft van de visvloot van de VS.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 21 nov 2019 11:30 #1102712

rooiedirk schreef :
Vraag ik het iets specifieker: In welke plotter kan je een peiling met verzeiling invoeren?

Ik verzeil me nooit, ik ga altijd meteen de goede kant op ;-)

Maar ik zal straks even bedenken hoe je het met Voyager kan doen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 01 dec 2019 19:35 #1105527

Nu ik dit meelees, een vraag hoe men electronisch navigeert. Ik ben ook van het papier (zeker als back up ) maar het lijkt me ook super handig een AIS scherm en een radar scherm over de kaart te kunnen leggen. Nu navigeren we (naast papier) met een tablet met Navionics en of NV kaarten binnen, buiten navigeren we met NV kaarten op een telefoon. Dit is meer om snel je positie te kunnen checken. Ik ben redelijk digibeet, Ingewikkelde programma’s voor navigatie ed spreken me niet aan, maar ik zie ook nog niet de meerwaarde van een (duur) plotter scherm binnen, waterdicht en goed contrast is dan minder noodzakelijk. Voor buiten kan ik me dit wel goed voorstellen. Ik ben op zoek naar een betrouwbaar systeem met AIS en eventueel radar, zonder dat ik direct failliet ga op een systeem. Hoe navigeren jullie, wat voor systeem gebruik je? Ben erg benieuwd naar ervaringen!
Laatst bewerkt: 01 dec 2019 19:35 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 02 dec 2019 08:30 #1105601

Er zijn niet zo veel kaartplotters met ingebouwde AIS maar deze is wel dde goedkoopste:
www.dekkerwatersport.nl/p/onwa...eEAQYAiABEgJDpPD_BwE
Ik heb vorig jaar een dyitser bij mij in de haven geholpen om deze te programmeren want dat was nogal lastig voor iemand die de Engelse taal niet machtig is. Werkt proma moet ik zeggen.
Toen werkten die nog niet met C-map maar tegenwoordig wel.
onwamarine.com/kp-1299a-kp-1299b/
Overigesn is de fabrikant van die dingen niet Onwa maar Huayang (huayang-tech.com/En/promore.asp?id=76 )die ook andere goedkope Chinese merken van vrijwel dezelfde uitvoering maakt zoals de Matsutecs die hier al eens voorbij zijn gekomen. Alleen hebben die van Onwa wel alle EU certificaten ( ook R@TTE of hoe dat nu heet) en Matsutec niet.
De laaste zie je vooral bij Ali & co.
Is wel Chinees dus Chinofoben kom er maar in :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 02 dec 2019 08:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 02 dec 2019 08:39 #1105604

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
@I am Roaring
Je bent net te laat, cursus OpenCPN was vorige week. OpenCPN doet wat je wilt (niet duur (gratis) AIS en radar overlay), kaarten zijn relatief goedkoop.
Maar ieder wat uitgebreider navigatie systeem of het nu op de computer draaite of een dedicated plotter is een complex geheel wat studie en oefening nodig heeft om te beheersen. En vooruit ik beken dat OpenCPN wat bedieningsgemak niet de eerste plek verdiend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 02 dec 2019 08:40 #1105605

groom schreef :
Ik vind papieren kaarten veel mooier.
Wordt er blij van als ik er op kijk.
Of telt dat niet. ;)

Ja dat is jammer inderdaad. Het zijn ware kunstwerkjes. Op termijn zullen dus ook de digitale rasterkaarten verdwijnen en blijven alleen de kale zakelijke vector kaarten over.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 02 dec 2019 09:06 #1105610

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
Noballast schreef :
groom schreef :
Ik vind papieren kaarten veel mooier.
Wordt er blij van als ik er op kijk.
Of telt dat niet. ;)

Ja dat is jammer inderdaad. Het zijn ware kunstwerkjes. Op termijn zullen dus ook de digitale rasterkaarten verdwijnen en blijven alleen de kale zakelijke vector kaarten over.

Enc kaarten zijn gelaagde kaarten. Waarbij je eenvoudig er een laag aan kunt toevoegen.

Rooie Dirk heeft dat eerder aangetoond met zijn openingstijden van bruggen en sluizen.

Wachten is nog op POI's (zoals dat in goed nederlands wordt vermeld) overlegkaarten met toeristische informatie, GTL tankstations, etc etc.

Een basis kaarten systeem direct afkomstig van de Hydrografische dienst met daarnaast de optie van interesante kaartlagen die je aan of uit kunt zetten.

Je kunt nu al in OpenCPN teksten aan en uitzetten. Diepte gegevens. Verlichting Etc.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 02 dec 2019 09:14 #1105613

Natuurlijk, maar is geen “kunst” waar ik in een papieren kaart zo lekker bij kan wegdromen.
Ik noem het maar kaal zakelijk in vergelijking met.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 02 dec 2019 09:17 #1105614

Electronisch heeft wel het voordeel dat je ontvangen AIS bootjes over de kaart worden geprojecteerd. Dan is het meteen veel duidelijker waar de boten zich bevinden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 02 dec 2019 10:03 #1105620

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7549
Noballast schreef :
Natuurlijk, maar is geen “kunst” waar ik in een papieren kaart zo lekker bij kan wegdromen.
Ik noem het maar kaal zakelijk in vergelijking met.

Die "kunstzinnige" kaarten worden al lang niet meer met de hand gemaakt, maar komen eenvoudig uit een computer systeem. Dus je kunt eenvoudig dezelfde informatie via "overleg" lagen van maken.

Ja, is op een computer minder tastbaar dan op papier. En zo'n kaartpasser en kaartplotter liniaal had toch wel wat. En af toe ook nog even de stand van je Walker log noteren.

Helaas de romantiek verdwijnt allemaal.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 02 dec 2019 10:17 #1105624

Och, ik denk dat de romantiek vervangen wordt door andere romantiek.
zo kan ik wegzwijmelen bij mijn multiview.. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 02 dec 2019 10:29 #1105627

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
roozeboos schreef :
Och, ik denk dat de romantiek vervangen wordt door andere romantiek.
zo kan ik wegzwijmelen bij mijn multiview.. :)

Mogelijk is dit een poging om qua humor een prestatie van formaat neer te zetten. Maar bij mij valt ie, eufemistisch uitgedrukt, niet helemaal op z'n plek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 02 dec 2019 10:51 #1105633

roozeboos schreef :
Och, ik denk dat de romantiek vervangen wordt door andere romantiek.
zo kan ik wegzwijmelen bij mijn multiview.. :)

Wel knap als je niks meer kunt zien.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 02 dec 2019 21:59 #1105837

Beste Ad, dank voor je uitleg, nu ben ik niet specifiek naar een plotter met AIS op zoek. Ik bedoelde eigenlijk dat ik het makkelijk vind als ik verschillende layers over elkaar kan leggen ( middels een externe AIS of Radar). Zo’n cursus Open CPN lijkt me wel wat, maar voelt voor mij (zonder enige kennis van het systeem) wel een beetje als “los zand” ... Allemaal systemen bij elkaar gevoegd (geknutseld) waar je veel verstand van moet hebben... Of heb ik volledig ongelijk over Open CPN? Zijn er anders nog alternatieven tussen de (hele) dure alles in een plotter of een computer met allerlei randapparatuur aan boord? Ik merk dat ik het zelfs al lastig vind om het juiste advies te vragen met een zo open mogelijke blik, zonder bevooroordeeld te zijn. Alvast excuses daarvoor :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 03 dec 2019 07:33 #1105876

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
Wat je zou kunnen doen is met een 6pack bier over de haven kunnen gaan lopen en dan bij verschillende bootjes vragen wat ze hebben en of je even mag kijken.
Zeker als dat gaat onder het genot van een biertje zal (bijna) niemand dat een probleem vinden, en kan jij gemakkelijk een hoop verschillende oplossingen bekijken.
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 24 aug 2020 19:33 #1199065

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
We hebben onder de leden van de kustzeilers recent een enquete gehouden over hoe men navigeert.
Elektronisch, papier, en alles wat daar tussen zit.
En hoe men zijn backup georganiseerd heeft - een secundair volledig onafhankelijk navigatie systeem.
Nb: was het echt helemaal onafhankelijk.....?
En eventueel nog een tertiair systeem.
Totale respons van 225 leden dus het geeft een heel goed beeld hoe men er in 2020 tegenaan kijkt.

Ik moet nog bekijken hoe we dit gaan publiceren, Eerst in de Drietand, eventueel later in de Zeilen hoop ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 24 aug 2020 19:51 #1199072

Een vergelijkbaar onderzoek was een jaar of twee terug gedaan onder leden van de Cruising Club of America. Dat is naar mijn weten ook gepubliceerd in het leden blad, ik zal eens rondvragen of ik dat hier mag delen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 24 aug 2020 20:27 #1199097

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Interessant! Egenolf en Erik melden onderzoeken bij twee nogal typisch te profileren deelpopulaties van "de zeiler": kundig en ervaren, ambitieus zeilend.
Het zou me niet verbazen als "over de hele" populatie het gebruik van papier lager uitkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 24 aug 2020 22:13 #1199126

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Als de beroepsvaart het zonder papier kan (mits dubbel ECDIS), kunnen jachies het ook.

Overzeilers (of een heel groot scherm) zijn wel handig, maar verder ...

Als je een kust nadert is een digitale kaart altijd actueler.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl