Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ?

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 16 nov 2019 17:17 #1101598

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
NOAA Plans to Stop Producing Traditional Paper Charts

File image courtesy NOAA By The Maritime Executive 2019-11-15 21:16:56
On Friday, the U.S. National Oceanic and Atmospheric Administration's Office of Coast Survey announced plans to phase out the production of all traditional paper nautical charts.
Over the next five years, NOAA says that it plans to transition to electronic chart (ENC) products with a focus on improving data consistency and providing larger scale ENC coverage. This process includes replacing 1,200 irregular ENC cells on 130 different scales with a standardized grid system and set of 12 standard scales. It is expected to significantly improve the level of detail and consistency in NOAA's ENCs.
As it reorients its efforts towards electronic products, NOAA will gradually shut down services associated with traditional paper charts, including full-size chart PDFs, print-on-demand paper charts and NOAA raster charts (RNCs). The phase-out will start in mid- to late-2020 and be completed by January 2025.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 16 nov 2019 17:35 #1101608

Ik las in de PBO een vergelijkbaar verhaal maar dan van de Admirality charts for small crafts, blz 6 van decembernummer
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 16 nov 2019 17:39 #1101610

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
In nederland zit het er ook aan te komen.
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 16 nov 2019 17:55 #1101617

NOAA heeft al 10+ jaar vrijwel geen papieren kaarten meer op voorraad, sinds die tijd is het al "print on demand". De pdf's zullen nog zeker 10 tot 15 jaar gemaakt blijven worden en die kun je bij iedere printshop laten uitprinten. De komende 10 jaar zijn papieren kaarten dus nog steeds gemakkelijk (en gratis) te verkrijgen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 16 nov 2019 18:06 #1101625

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Dat staat niet in het artikel. Midden-einde 2020 start men al met het uitfaseren en verdere omzetting naar ENC.

Hieruit blijkt ook weer ENC vector kaarten is de de-facto standaard voor zeekaarten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 16 nov 2019 18:08 #1101627

De Amerikaanse ENC kaarten zijn al een jaar of wat in gebruik. NOAA heeft aangegeven de pdf's nog steeds te produceren/updaten voor minimaal 10 jaar omdat er veel kleine beroepsvaartuigen zijn (vissers etc.) die kaartplicht hebben. Ze gaan niet vereisen dat iedereen in een zeer korte periode gaat omschakelen naar digitaal.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 16 nov 2019 18:11 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 16 nov 2019 21:16 #1101675

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nou geloof ik dat die Amerikanen op wat uitzonderingen na niet in kleine boten zeilen/varen?
Klein spul (ik denk aan scheepjes zoals die deelnemen aan de Smallshipsrace of bijv. zeewaardige sportvisbootjes van 7 meter) heeft naar mijn idee een papieren kopie om op terug te vallen als de elektriciteit uit valt het hardst nodig omdat er vaak maar een accu aan boord is van klein spul.
Het is niet gewenst het op die manier te doen maar als de accu eruit klapt en de gsm leeg is, met gegist bestek kompas en een kaart (aannemend dat er geen sextant aan boord is) kun je je toch nog ergens uit redden...

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 16 nov 2019 21:17 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 16 nov 2019 22:17 #1101687

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1993
Vorig jaar tijdens mijn reis naar Noorwegen-Shetlands-Schotland had ik geen enkele papieren kaart meer aan boord. Eigenlijk al jaren niet meer. Ik had verschillende electronische ¨backups¨ aan boord, netbookje, smartphone + een reserve exemplaar (oudje met een nieuwe accu, in het tonnetje met ander noodspul) en een tablet.
Voor mijn zelfgebouwde Raspberry plotter had ik meerdere kopiën van het SD-kaartje met besturingssysteem + navigatieprogramma (openCpn) bij me. De plotter is 1x gecrasht, inderdaad het SD kaartje kapot. binnen een minuut of 15 zat er weer een nieuw kaartje in, en deed hij het weer. Ook de meeste nautische boekwerken en pilots had ik digitaal bij me. Ook had ik een paar powerbanks meegenomen,(1 van deze bankjes, een waterdichte, zit ook in het tonnetje) mocht de stroomvoorziening de geest geven. . wat ook gebeurde:klik Met de powerbank kon ik in ieder geval een telefoon of tablet een paar dagen aan de praat houden, de plotter ook nog wel.

Ik heb geen seconde een papieren kaart gemist. Als in het meest extreme geval alles stuk zou gaan, ja, dan is een papieren kaart wel handig om je gegist bestek bij te houden. Wel noteer ik in een logboekje iedere 2 uur mijn positie, plus bijzonderheden (wind, koers, afgelegde afstand etc.)

Zolang je de stroomvoorziening goed aanlegt en simpel houd, en wat extra backupsystemen hebt, kun je prima zonder papier.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 16 nov 2019 22:37 #1101691

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Het grote voordeel van computer gelieerde kaartplotter systemen, dat ze bestaan uit diverse componenten die gemakkelijk te vervangen zijn. Gebruik je een Raspberry, dan kun je er voor een paar tientjes een tweede systeem als reserve meenemen. Een reserve GPS muis kost ook haast niets.

Wat kopie SD kaartjes in een metalen doosje.

En valt je beeldscherm uit, dan kun je met een VNC client op een ander systeem, tablet of mobiele telefoon nog de reis voortzetten.

En je kunt altijd nog een paar papieren kopieen maken van je digitale kaartmateriaal. Met een A3 printer of via een copyshop is dit zo gedaan.

Zaken die met andere vaste kaartplotter systemen niet zijn uit te voeren. Als je nmea2000 netwerk ermee stopt, dan vallen de systemen grotendeels uit.

Een reserve stroombron is ook al eenvoudig te realiseren.

Het ergste wat je kan overkomen is een blikseminslag.

Een klein systeem kun je tijdelijk opbergen in een metalen omgeving, zoals je kooktoestel of metalen doos.

Gevolgen gezien van een blikseminslag waarbij alle spullen verbonden met Seatalk het hadden begeven.

Met de nodige voorzorg maatregelen, is het risico van digitaal varen gering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 17 nov 2019 05:15 #1101708

Wat is nu eigenlijk het probleem met papieren kaarten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 17 nov 2019 06:36 #1101710

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Nachtvlinder schreef :
Wat is nu eigenlijk het probleem met papieren kaarten?
Niets, maar dit was voor Brambo weer een mooie gelegenheid zijn enthousiasme voor de framboos te etaleren.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 17 nov 2019 08:25 #1101726

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
Nachtvlinder schreef :
Wat is nu eigenlijk het probleem met papieren kaarten?
  1. Ze zijn onhandig groot, zeker op een klein bootje
  2. Ze kunnen slecht tegen water/vocht
  3. Het bijwerken kost een hoop moeite (en de meesten hier doen dat dus ook niet(meer))
  4. Voor een wat groter vaargebied moet je heel veel kaarten meeslepen (en aanschaffen)
Toegegeven ze hebben ook voordelen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 17 nov 2019 08:28 #1101727

Precies! En ze zijn schreeuwend duur! Eigenlijk hebben papieren kaarten tov van digitale kaarten bijna uitsluitend nadelen, op één (nu ja, best belangrijk) ding na: je moet voor digitale kaarten een elektrische bron hebben.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 17 nov 2019 08:33 #1101728

Even de andere kant;

Wat is nu het probleem met elektronische kaarten?

Dat je een apparaat met een accu nodig hebt die je moet kunnen opladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 17 nov 2019 08:41 #1101731

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Er is niets mis met papieren kaarten. Je kunt ook nog ergens met de auto komen met een wegenkaart of een Shell stratenboek. Bestaat die uitgave overigens nog ?

Als ik zelf ergens naar toe moet, dan print ik altijd ook nog even de route op papier uit.

Het is in de auto ook allemaal digitaal geworden. En als het ding in de auto het niet meer doet, dan kijk je op je gsm telefoon.

Het is ook een kwestie van kosten. De 1800 serie in meerdere delen voor Nederland/Belgie, veelal met verouderde gegevens van enige tijd geleden, wat ben je daarvoor kwijt ?

Voor even € 14,- heb je gehele 1800 set Nederland/Belgie digitaal bij O-charts met een aantal updates.

VTS Scheldt geeft continue kosteloos ENC kaart updates uit voor het gehele Schelde gebied. Daarmee de papieren kaarten bijwerken ?

Het is jammer voor de traditionele navigatie.

Met een computer kun je zelf belangrijk kaart secties uitprinten of laten uitprinten. Plastificeren kan ook nog.

Mijn pleidooi is er alleen op gericht, net als de beroepsvaart, systemen dubbel beschikbaar te hebben. En dat is met computers het eenvoudigste te doen.

De traditionele zeekaart gaat op termijn verdwijnen, dat is wel duidelijk.
Laatst bewerkt: 17 nov 2019 08:45 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 17 nov 2019 08:46 #1101734

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Voor Kleine beroepschepen is het een Ecdis of papierenkaart dan is de eerste vaak ook omdat het om een beperkt vaargebied gaat een stuk aantrekkelijker, kijk je naar bv visserschepen, die hebben wel hun specifieke plotter met mogelijkheden die een Ecdis helemaal niet heeft, daar zal dus de behoefte om een papierenkaart in de kaartenlade te hebben blijven, het is omdat hun eigen plotter niet voldoet aan een goed gekeurde Ecdis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 17 nov 2019 08:54 #1101741

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
keeszeiler schreef :
Even de andere kant;

Wat is nu het probleem met elektronische kaarten?
  1. Ze kunnen slecht tegen water
  2. Je zit te kloten op een veels te klein scherm. (voor de beroepsvaart is een scherm van minimaal 24" verplicht)
  3. Vaak omgeven door allerlei 'beveiligingen' waardoor gebruik op een ander apparaat lastig/onmogelijk is
  4. Naast je navigatie kennis moet je nu ook nog leren met zo'n stom navigatie programma te bedienen
  5. Door het navigeren aan een schermpje over te laten gaat je 'situatie awareness' met sprongen achteruit.
  6. Je moet natuurlijk altijd elektriciteit hebben.
  7. Je moet natuurlijk altijd elektriciteit hebben.
  8. Je moet natuurlijk altijd elektriciteit hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 17 nov 2019 09:13 #1101746

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
9. Als hij in de soep loopt heb je een toverdokter nodig, die dingen zitten belachelijk gebruikers onvriendelijk in elkaar, software matig.
Laatst bewerkt: 17 nov 2019 09:14 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 17 nov 2019 09:19 #1101749

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Ik vind papieren kaarten veel mooier.
Wordt er blij van als ik er op kijk.
Of telt dat niet. ;)

Een ander probleem: waar moet Vrolijk watersport nu zijn pakjes mee verpakken?

Toen wij bij hoek van holland naar buiten voeren met west 5/6.
Viel de plotter uit. Even daarna werd de telefoon kokend heet en de tablet (derde backup) was leeg (kinderen hadden er spelletjes op gedaan).
Nu was het overdag en we gingen maar langs de kust naar het noorden dus ruime wind en geen bijzonder druk vaarwater. Toch papieren kaarten gepakt en wat denk je? Kinderen vonden het veel leuker dan zo'n schermpje samen de gps postie in tekenen  :)
Laatst bewerkt: 17 nov 2019 09:26 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 17 nov 2019 09:38 #1101757

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
En als je dan ook nog handmatig peilingen neemt ipv GPS posities wordt het nog leuker. En de voldoening navenant groter.

Maar ja in welke plotter kan je een kompaspeiling invoeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 17 nov 2019 10:23 #1101780

  • Ndbpw
  • Ndbpw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 163
rooiedirk schreef :
keeszeiler schreef :
Even de andere kant;

Wat is nu het probleem met elektronische kaarten?
  1. Ze kunnen slecht tegen water
  2. Je zit te kloten op een veels te klein scherm. (voor de beroepsvaart is een scherm van minimaal 24" verplicht)
  3. Vaak omgeven door allerlei 'beveiligingen' waardoor gebruik op een ander apparaat lastig/onmogelijk is
  4. Naast je navigatie kennis moet je nu ook nog leren met zo'n stom navigatie programma te bedienen
  5. Door het navigeren aan een schermpje over te laten gaat je 'situatie awareness' met sprongen achteruit.
  6. Je moet natuurlijk altijd elektriciteit hebben.
  7. Je moet natuurlijk altijd elektriciteit hebben.
  8. Je moet natuurlijk altijd elektriciteit hebben.
Laatst bewerkt: 17 nov 2019 10:23 door Ndbpw. Reden: Tekst niet toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 17 nov 2019 10:25 #1101781

  • Ndbpw
  • Ndbpw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 163
Vooral het overzicht over de situatie en route planning gaat veel beter op een papieren kaart. Als het even kan gebruik ik beide naast elkaar. Plotter is beter in nauw vaarwater.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 17 nov 2019 10:27 #1101782

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4216
rooiedirk schreef :
En als je dan ook nog handmatig peilingen neemt ipv GPS posities wordt het nog leuker. En de voldoening navenant groter.

Maar ja in welke plotter kan je een kompaspeiling invoeren?

Ik ken ze niet. Een kruispeiling op de kaartplotter wordt door veel leveranciers denk ik niet zinvol geacht omdat je via de zogenaamd ‘onfeilbare’ GPS/GLONASS/GALILEO al je positie hebt. Kun je op professionele ECDIS-systemen wel kruispeilingen invoeren?

Misschien toch maar een feature request indienen bij de makers van iSailor om op de tablet gewoon in de navigatie app een volwaardige kruispeiling te kunnen plotten. Zal niet door veel watersporters gebruikt worden maar lijkt me softwarematig ook niet heel ingewikkeld om te programmeren.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 17 nov 2019 10:37 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 17 nov 2019 10:33 #1101786

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
Kun je op professionele ECDIS-systemen wel kruispeilingen invoeren?
Een ECDIS moet inderdaad een mogelijkheid hebben hiervoor.
In de praktijk zit het wel erg verstopt, maar het kan wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Einde (VS) in zicht voor papieren kaarten ? 17 nov 2019 10:40 #1101791

  • gmdv
  • gmdv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 226
rooiedirk schreef :
En als je dan ook nog handmatig peilingen neemt ipv GPS posities wordt het nog leuker. En de voldoening navenant groter.

Maar ja in welke plotter kan je een kompaspeiling invoeren?

Ehhh, dat kan volgens mij met elke plotter. Zeker in I-sailor:
Nieuwe route selecteren>waypoint op punt dat je peilt en volgende punt slepen op de koers die je peilt(O ja +/- 180 gr). Dat vervolgens ook met nieuwe route op je tweede punt en je hebt een keurige kruispeiling. De tweede kan evt ook met de passer functie.
Zo kun je prima werken met een I-pad zonder gps. Verbuikt ie nog minder stroom ook en kun je er veel langer op kijken. :laugh:
Laatst bewerkt: 17 nov 2019 10:47 door gmdv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl