Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za jan 23 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: digitaal sextant

digitaal sextant 18 okt 2020 09:24 #1218977

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1977
Voor wie helemaal los wil is de 2019 editie (en de 2017 en 2002 "bicentennial" edities) van "American Practical Navigator" aka "the Bowditch" te downloaden van de website van de uitgevende instantie, de National Geospatial-intelligence Agency: msi.nga.mil/Publications/APN

Maar wees gewaarschuwd: dit is één van de meest lijvige werken op het gebied van navigatie die ik ken.

CelNav is H13 t/m H19 in Vol I
Verder staan er ook zaken als oceanografie en weerroutering in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 20 okt 2020 11:16 #1219698

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1977
Midnight Blues schreef :
rooiedirk schreef :
Daar hebben we toch een app voor! fotootje maken van zon ster maan en je krijgt een positie. (nou ja min of meer)
Zoek in je app store maar naar sextant.

Ik heb die app op de tel gezet en vanmiddag eens geprobeerd.
Kruis op de zon en er op klikken.
Geeft coördinaten.
Die heb ik ingevoerd in Google maps en wonder boven wonder de app zat er ongeveer 100 meter naast.
Als dat ook zo op zee werkt, is dat niet verkeerd.
Ik mag toch aannemen dat de App geen gps gebruikt


Als CamSextant bedoeld wordt (waar rooiedirk in een ander draadje naar linkte), dan:
The app uses the phone sensors, camera and GPS [optional]

Heb je wel even GPS uit gezet voor je die prachtige fix kreeg?

En een kijkertje op je telefoon geplakt?



www.tecepe.com.br/nav/CamSextant/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 20 okt 2020 11:19 #1219700

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1977
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 20 okt 2020 23:21 #1219941

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 17783
Ik heb er hier een voor Android (QCelNav oftewel Quick Celestial Navigator) die beweert dat ie het zonder netwerk/gps/telefoonverbinding kan. Die ga ik eens even testen.

CamSextant heb ik ook gevonden maar die 'vertrouw' ik wat minder omdat ie terug kan vallen op GPS.

Als het morgen een beetje zonnig is, dan zal ik eens een testje doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 21 okt 2020 06:00 #1219964

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4366
Ik heb zelf niet zo'n smart ding om mee te testen, maar wel wat gelezen over/van geeks die die apps maken.
Er zijn twee manieren om met je hoogte te meten.
a In combinatie met de ingebouwde gravity sensor (waterpas)
b Een foto samen met de horizon, en dan pixels tellen vanaf de horizon tot zon.

Beide methoden komen wat nauwkeurigheid betreft niet in de buurt van een echt sextant, maar leuk is het wel. Oh en dan moet je ook nog een nauwkeurige tijd erbij hebben, en als je daarvoor je GPS of netwerktijd neemt is wel een beetje smokkelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 21 okt 2020 06:18 #1219967

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1977
Delphi32 schreef :
Ik heb er hier een voor Android (QCelNav oftewel Quick Celestial Navigator) die beweert dat ie het zonder netwerk/gps/telefoonverbinding kan. Die ga ik eens even testen.

CamSextant heb ik ook gevonden maar die 'vertrouw' ik wat minder omdat ie terug kan vallen op GPS.

Als het morgen een beetje zonnig is, dan zal ik eens een testje doen.

Zie ik het nu goed dat je bij deze app gewoon een sextant en uurwerk ernaast moet hebben?
Voor het bepalen van een fix kun je ook de javascripts van Henning Umland gebruiken: www.celnav.de/page3.htm
Werkt gewoon in de browser op je telefoon (of ieder ander apparaat met een browser), zonder netwerk, als je de betreffende pagina's van tevoren op je telefoon opslaat.

(Delta T is op dit moment 69,4 s - zie IERS bulletin A)
Laatst bewerkt: 21 okt 2020 06:26 door JotM. Reden: IERS link toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 21 okt 2020 09:25 #1220038

Welk sextant is een mooie set om te kopen volgens de kenners / ervaren mensen op dit vlak? Overweeg een cursus te gaan doen, lijkt mij leuk, maar heb geen kaas van deze apparaten gegeten. Vandaar de vraag :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 21 okt 2020 10:20 #1220055

Freiberger sextant staat hoog aangeschreven. Of een Observator sextant. Om te oefenen is te denken aan een plastic Davids Mark 15 of 25 maar eenmaal met een professioneel sextant gewerkt wil je niet meer met minder. Ga of spaar voor een Freiberger!
Het kind in de mens dat spelen wil ...
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 21 okt 2020 10:29 door Hurleyzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 21 okt 2020 14:34 #1220132

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1977
EarlyMorningSunrise schreef :
Welk sextant is een mooie set om te kopen volgens de kenners / ervaren mensen op dit vlak? Overweeg een cursus te gaan doen, lijkt mij leuk, maar heb geen kaas van deze apparaten gegeten. Vandaar de vraag :)
Als je een cursus gaat doen vermoed ik dat daar ook wel een advies mbt sextant wordt gegeven.
Als je aan de hand van wat boekjes eerst zelf wil rommelen en het je erom gaat in de smiezen te krijgen hoe eea werkt en niet direct obv celnav een oversteek wilt (kunnen) maken ben je mijns inziens al geholpen met een Davis mk3 sextant. (ook bij Datema verkrijgbaar)
David Burch - van het boek dat je net besteld hebt - heeft trouwens ook een boekje geschreven met alle info om zo'n ding als backup voor GPS te gebruiken.
Verder zie ik het onderscheid niet zo tussen een Freiberger Yacht Sextant of een Astra IIIb DeLuxe
Als je echt voor een "professionele" sextant wil gaan wordt het of een tweedehands Observator (die worden al even niet nieuw meer gemaakt) of een nieuwe Freiberger Trommelsextant, Cassens&Plath of Tamaya.

PS ik merk dat ik voor wat uitproberen op het balkon (bijv "lunar distance") in het algemeen sneller m'n mk3 uit de la van m'n bureau pak dan m'n Observant uit de kist haal. Maar dat zal wel met wat het gemakkelijkst voorhanden is te maken hebben. :)
Laatst bewerkt: 21 okt 2020 14:40 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 21 okt 2020 14:40 #1220136

EarlyMorningSunrise schreef :
Welk sextant is een mooie set om te kopen volgens de kenners / ervaren mensen op dit vlak? Overweeg een cursus te gaan doen, lijkt mij leuk, maar heb geen kaas van deze apparaten gegeten. Vandaar de vraag :)
Eigenlijk alle (metalen) sextanten zijn goed. Freiberger, Tamaya en C&P zie je het meeste aangeboden, maar er zijn ook andere goede. Op Ebay vind je veel kwaliteitssextanten van de sloopschepen in India, meestel voor ronde de €400 tot €450. Voor een nieuwe zit je al snel aan de 1200 of meer.

Een plastic sextant zou ik persoonlijk zo ver mogelijk van wegblijven. Als je veel oefent kun je met en sextant onder redelijke weersomstandigheden met een nauwkeurigheid van 1 tot 1,5 mijl werken. Met een plastic sextant is dat neit beter als 4,5 tot 5 mijl. Als je begint zit je er gemiddeld meer als 10 mijl naast, met een plastic sextant is dat verschil nog groter. Niet alleen werkt dat demotiverend, maar ook is het veel moeilijker om je fouten te ontdekken en te verbeteren. Ik zou met een zo nauwkeurig mogelijk apparaat beginnen, dan leer je het veel sneller.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 21 okt 2020 14:41 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 21 okt 2020 15:01 #1220146

Dank voor ale info! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 21 okt 2020 15:28 #1220159

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1977
Erikdejong schreef :
Een plastic sextant zou ik persoonlijk zo ver mogelijk van wegblijven. Als je veel oefent kun je met en sextant onder redelijke weersomstandigheden met een nauwkeurigheid van 1 tot 1,5 mijl werken. Met een plastic sextant is dat neit beter als 4,5 tot 5 mijl. Als je begint zit je er gemiddeld meer als 10 mijl naast, met een plastic sextant is dat verschil nog groter. Niet alleen werkt dat demotiverend, maar ook is het veel moeilijker om je fouten te ontdekken en te verbeteren. Ik zou met een zo nauwkeurig mogelijk apparaat beginnen, dan leer je het veel sneller.
Mij valt op dat daar door verschillende personen heel verschillend over gedacht wordt.

David Burch schreef :
Plastic sextants are often disparaged for lack of inherent accuracy and vulnerability to the effects of the sun, but these criticisms are typically overstated. While it is true they are not as accurate as metal sextants and they are indeed more sensitive to the sun than metal sextants are, plastic sextants can with special care still be used quite successfully for practical navigation at sea, and they provide a less-expensive alternative to metal sextants, for both new navigators or seasoned mariners looking for a back up to GPS. Plastic sextants are even preferable over metal ones for most sextant-piloting applications.
...
Will also improve your sights and skills with metal sextants
...
This new edition now includes a detailed discussion of sextant piloting on inland and coastal waters, which is not covered in many texts these days. With an inexpensive plastic sextant you can pinpoint your position on a map or chart more accurately than you can with GPS—not to mention it is more reliable as well... (oops. We mentioned it!).
Laatst bewerkt: 21 okt 2020 15:55 door JotM. Reden: nadruk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 21 okt 2020 15:35 #1220164

David Burch zegt toch precies hetzelfde als ik?
Ze zijn minder nauwkeurig en op een bewegende kleine boot (alles minder als een meter of 20 noem ik hier klein) is dat verschil zo'n factor 4 in positie error. Als je goed met de sextant overweg kunt dan is een plastic sextant inderdaad geschikt om mee te navigeren en nauwkeuriger als wat men 150 jaar terug kon doen, maar als beginner die de vaste hand nog niet heeft ontwikkeld zijn de afwijkingen van de realiteit gewoon deprimerend groot en het maakt het veel moeilijker om je fouten te isoleren.

Wat land navigatie betreft is het vrij duidelijk dat je nauwkeuriger kunt werken als wat een GPS kan, maar dat kan met een "echt" sextant nog veel nauwkeuriger.

De enige reden om ooit voor plastic te kiezen is de lage aanschafprijs.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 21 okt 2020 15:36 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 21 okt 2020 15:53 #1220173

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1977
Erikdejong schreef :
David Burch zegt toch precies hetzelfde als ik?
Ze zijn minder nauwkeurig en op een bewegende kleine boot (alles minder als een meter of 20 noem ik hier klein) is dat verschil zo'n factor 4 in positie error. Als je goed met de sextant overweg kunt dan is een plastic sextant inderdaad geschikt om mee te navigeren en nauwkeuriger als wat men 150 jaar terug kon doen, maar als beginner die de vaste hand nog niet heeft ontwikkeld zijn de afwijkingen van de realiteit gewoon deprimerend groot en het maakt het veel moeilijker om je fouten te isoleren.

Wat land navigatie betreft is het vrij duidelijk dat je nauwkeuriger kunt werken als wat een GPS kan, maar dat kan met een "echt" sextant nog veel nauwkeuriger.

De enige reden om ooit voor plastic te kiezen is de lage aanschafprijs.

Als je de link volgt begint de pagina met
Plastic sextants are practicable at sea, and preferable near land for piloting.
Zoals ik het lees net iets anders dan wat jij schrijft, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 21 okt 2020 15:56 #1220175

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4366
Wat land navigatie betreft is het vrij duidelijk dat je nauwkeuriger kunt werken als wat een GPS kan, maar dat kan met een "echt" sextant nog veel nauwkeuriger.
Maar dan moet je wel eerst even je kust-navigatie ophalen, met name het gedeelte over 'Snellius'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 21 okt 2020 16:08 #1220182

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1977
rooiedirk schreef :
Wat land navigatie betreft is het vrij duidelijk dat je nauwkeuriger kunt werken als wat een GPS kan, maar dat kan met een "echt" sextant nog veel nauwkeuriger.
Maar dan moet je wel eerst even je kust-navigatie ophalen, met name het gedeelte over 'Snellius'.
Check. :)

Ook handig om op te halen: de geometrische wetmatigheid dat als twee punten op een cirkel liggen de hoek tussen deze twee punten gemeten vanuit een derde punt op de cirkel gemeten altijd de helft is van de hoek tussen de twee eerste punten vanuit het middelpunt van de cirkel gemeten, waar het derde punt ook op de cirkel ligt. Dit is de basis voor een "Snellius", maar kan ook gebruikt worden voor wat Burch "safety circles" noemt. Bijvoorbeeld in het zeegat tussen Ameland en Schier, mbv de twee vuurtorens op Schier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 21 okt 2020 16:11 #1220183

Het hele idee van een digitaal sextant is dat je het reken gedeelte niet meer hoeft te doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 22 okt 2020 12:01 #1220403

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1977
Tip voor als je geen digitaal sextant met ingebouwde efemeriden hebt: de United States Naval Observatory (USNO) stelt de "Air Almanac" als gratis download beschikbaar.
Dezelfde gegevens als in de daily pages van de "Nautical Almanac", net iets anders gepresenteerd, dezelfde precisie.
2020: www.usno.navy.mil/USNO/library/air-almanac-2020/view
2021: www.usno.navy.mil/USNO/library...ir-almanac-2021/view

Je kunt de daily pages mbv een Python routine ook zelf genereren, per jaar, maand of week:
github.com/aendie/SkyAlmanac-Py3
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 22 okt 2020 12:09 #1220404

  • baltic38
  • baltic38's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
JotM schreef :
.... wat Burch "safety circles" noemt. Bijvoorbeeld in het zeegat tussen Ameland en Schier, mbv de twee vuurtorens op Schier.

Gegoogled op safety circles en burch. niets over te vinden.
Wat bedoeld burch met safety circles?
Zijn dat een soort clearing bearings?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 22 okt 2020 12:35 #1220409

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1977
baltic38 schreef :
JotM schreef :
.... wat Burch "safety circles" noemt. Bijvoorbeeld in het zeegat tussen Ameland en Schier, mbv de twee vuurtorens op Schier.

Gegoogled op safety circles en burch. niets over te vinden.
Wat bedoeld burch met safety circles?
Zijn dat een soort clearing bearings?
Daar lijkt het op, alleen zijn het geen kompasrichtingen maar afstanden. (volgens het principe wat je geknipt hebt)
"Plastic Sextants"-boek, blz 64-65.

Lecky noemt het "horizontal danger angle" (blz 697 e.v.)

Edit:
Waar je gebruik van maakt is de eigenschap dat in deze figuur de hoeken in de punten A, B, C en D hetzelfde zijn. Als de hoek die je meet groter is ben je dichterbij, als de hoek die je meet kleiner is ben je verder weg dan op de cirkel.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 22 okt 2020 12:41 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 22 okt 2020 13:40 #1220421

  • baltic38
  • baltic38's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
JotM schreef :
baltic38 schreef :
JotM schreef :
.... wat Burch "safety circles" noemt. Bijvoorbeeld in het zeegat tussen Ameland en Schier, mbv de twee vuurtorens op Schier.

Gegoogled op safety circles en burch. niets over te vinden.
Wat bedoeld burch met safety circles?
Zijn dat een soort clearing bearings?
Daar lijkt het op, alleen zijn het geen kompasrichtingen maar afstanden. (volgens het principe wat je geknipt hebt)
"Plastic Sextants"-boek, blz 64-65.

Lecky noemt het "horizontal danger angle" (blz 697 e.v.)

Edit:
Waar je gebruik van maakt is de eigenschap dat in deze figuur de hoeken in de punten A, B, C en D hetzelfde zijn. Als de hoek die je meet groter is ben je dichterbij, als de hoek die je meet kleiner is ben je verder weg dan op de cirkel.

Hartelijk dank voor de uitleg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 22 okt 2020 22:32 #1220563

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1977
Ik kom er net achter dat als mijn eerdere link naar de 2019 uitgave van "Bowditch" (American Practical Navigator) gevolgd wordt, daarin een heel hoofdstuk (H11) gewijd is aan het gebruik van een sextant bij "piloting".
Inclusief "danger angles".



Lecky maakte eind 19de eeuw mijns inziens wel een statement over het nut van de sextant voor andere toepassingen dan astronavigatie.

Lecky schreef :
The foregoing examples afford conclusive proof that the Sextant is often of greater use in pilot waters than the Compass — not that the latter, after centuries of good service, is to be despised and forsaken; that time has not yet come.
Each of the two instruments is good in its place ; and it is the object of these pages to point out more particularly those cases where, with advantage, one may be employed in preference to the other.
To conclude this subject, it should always be borne in mind that, in taking cross-bearings, the better plan is to observe but one compass bearing — whichever is most conveniently situated for the purpose — and then, with the sextant, take the horizontal angle between the two selected objects. The second bearing is, of course, got by applying the sextant angle to the right or left of the first one, as the case may require.

Dat deze ideeën niet helemaal zijn uitgestorven laat een passage in de Bowditch van 2019 zien.

Bowditch schreef :
The marine sextant has long been an accurate means for fixing a vessel’s position in coastal and confined water circumstances. However, with the advent of reliable gyrocompass technologies, followed by the introduction of precise electronic positioning systems like GPS, use of the marine sextant for terrestrial navigation has declined to such an extent that it is seldom employed during normal piloting conditions.
This is unfortunate because the sextant can be used to great advantage in situations where other methods or tools, including the gyrocompass, are inadequate.

Ik zie bij deze toepassingen trouwens meer heil in een eenvoudig (plastic) sextant dan in een "digitaal" sextant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 23 okt 2020 04:10 #1220566

JotM schreef :
Lecky maakte eind 19de eeuw mijns inziens wel een statement over het nut van de sextant voor andere toepassingen dan astronavigatie.
Ik navigeer vrij veel met sextant omdat ik het leuk vind, maar ik gebruik de sextant bijna net zo veel voor andere doeleinden, om bijvoorbeeld de hoogte van een klif te meten alvorens te gaan klimmen, of de hoogte van een ijswand van een gletsjer of ijsberg te meten omdat opvarenden nieuwschierig zijn hoe groot zo'n ding nu eigenlijk is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 23 okt 2020 07:23 #1220584

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4366
Of een vraag die hier nog wel eens voorbij komt: "Hoe hoog is m'n mast"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

digitaal sextant 23 okt 2020 09:11 #1220620

  • baltic38
  • baltic38's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
rooiedirk schreef :
Of een vraag die hier nog wel eens voorbij komt: "Hoe hoog is m'n mast"

Gaat dat op de volgende manier?
afstand tot mast x tangens gemeten hoek?

de gemeten hoek moet je dan corrigeren voor index fout en de correctie voor de hoogte van het sextant boven water in mindering brengen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.280 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl