Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 17 @12:00AM
ZF Zomermeeting Noord 2024
za aug 31 @12:00AM
ZF Zomermeeting Zuid 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: B&G specialisten ?

B&G specialisten ? 10 sept 2021 06:53 #1323742

Je zecht zelf in eerste post dat stuurwiel prima draaide maar boot reageert niet



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 10 sept 2021 07:03 #1323747

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
@frou frou
Geen lucht dat ik kan ontdekken

@jumpingjack
Als de wind rond de 20 knopen is zie ik geen verschil tussen beide

@RonaldL
Roer reageert wel , niet direct (ik denk door de harde wind en golven) maar reageert wel degelijk als ik handmatig stuur

@666
De melding is ‘no rudder response’ dit is volgens mij anders dan ‘no rudder’ ? Ik zie de roerstandgever ook constant in het netwerk

@aquaplanning
SOG was tussen de 9 en 10 knopen , snelheid genoeg , en de roerstandgever zit er op en kan ik ook zien in het netwerk , ook de n2k data

@alweer een gijp
Andere kwadrant is vrij en niets aan te zien en ik zie de n2k data van de roerstandgever dus ik betwijfel of het elektrische verbindingen zijn
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 10 sept 2021 07:08 #1323750

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
Waar ik zelf aan zit te denken

Oorzaak
1) teveel zeil op bij aantrekkende wind
2) AP stuurt maar er gebeurt (te) weinig volgens het algoritme vd AP
3) AP geeft ‘no rudder response’ en schakelt uit

Oplossingen
-: minder zeil (niet altijd even makkelijk snel te doen voordat de AP in de stress gaat)
-: instellingen ? (Gain , demping etc)
-:
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 10 sept 2021 07:24 #1323754

Enige keer dat hij bij mij uitschakelt is als hij in de uiterste hoek staat en dat er geen verbetering in de koers op volgt. Bijvoorbeeld bij een mislukte overstag als de genua blijft hangen en de kop omtrekt.
Kan die situatie niet zijn opgetreden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 10 sept 2021 10:04 #1323807

Als je achter je anker ligt te zwaaien en je zet de AP aan, gebeurt er dan iets?

Draait het roer dan en blijft de AP nu wel aan?
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 10 sept 2021 10:25 #1323814

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1140
Ik adviseer eerst even een mail naar Service.NL apestaart navico.com te sturen. Leg ea uit, maak een Nif file op de Zeus en stuur dat mee. (settings-system-about - support-create report)
Die kunnen je meteen vertellen waar je 't moet zoeken


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Laatst bewerkt: 10 sept 2021 10:29 door 666.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 10 sept 2021 12:53 #1323869

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
666 schreef :
Ik adviseer eerst even een mail naar Service.NL apestaart navico.com te sturen. Leg ea uit, maak een Nif file op de Zeus en stuur dat mee. (settings-system-about - support-create report)
Die kunnen je meteen vertellen waar je 't moet zoeken


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Net gedaan , ik laat weten wat er uit komt
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 10 sept 2021 14:18 #1323908

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 672
Over het verschil in AWS en TWS
Hoe is de TWS berekening ingesteld. Gebruik je STW (log) of SOG (GPS)? Ik vermoed dat je SOG gebruikt. Dit is de snelheid die de GPS meet. In dat geval wordt het verschil veroorzaakt door de ruis in de positiemetingen van de GPS. De bootsnelheid wordt dan afgeleid uit het verschil in positie tussen twee opeenvolgende GPS metingen. Een kleine positiefout leidt al snel tot een aanzienlijke bootsnelheid, vooral bij een hoog interval van de GPS. En dat leidt weer tot een groot verschil tussen TWS en AWS. Als je een goede log hebt is het beter om STW te gebruiken als basis voor de TWS berekening. Kan je niet anders dan SOG gebruiken, dan is het beter om de update frequentie van je GPS te verlagen of de demping van je TWS te verhogen.


Over de autopilot
Ik begrijp dat je AP wel reageert en ook je roer in beweging krijgt, alleen je boot reageert niet op het roer. In dat geval is je drive sterk genoeg en is de elektrische installatie in orde. Ook heb je een werkende roerindicatie (de NAC-2 werkt niet zonder in sail-mode). Je AP klaagt omdat een roeruitslag niet (snel genoeg) leidt tot een koersverandering. Je boot loopt uit het roer! Een terechte waarschuwing lijkt me. Of het dan handig is dat de AP zichzelf uitschakelt weet ik niet. Beide opties hebben zo hun nadelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 10 sept 2021 14:19 #1323910

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1140
Graag, ben benieuwd

@Aswin in jouw scenario zou dat tot een 'off course' alarm leiden denk ik.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Laatst bewerkt: 10 sept 2021 15:23 door 666.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 10 sept 2021 17:03 #1323970

ReneK schreef :
Oplossingen
-: minder zeil (niet altijd even makkelijk snel te doen voordat de AP in de stress gaat)
Gaan bijliggen en reven nadat de AP in de stress is geraakt?
Reven is wel een stuk eenvoudige met een werkende AP, maar ik neem aan dat jij voldoende ervaring hebt om ook zonder (werkende) AP te kunnen reven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 10 sept 2021 18:52 #1324015

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
@aswin

Ik gebruik beide , log wiel en gps
Eea staat niet zo ingesteld dat SOG = STW , misschien moet ik het maar een keer proberen of het helpt, maar ik heb het log er uitgehaald en schoongemaakt , zit ik geen aangroei oid op

Ik heb nog eens nagezocht , ik dacht dat ik een nac-2 had maar het is een AC42 Simrad , deze lijkt hetzelfde te zijn als een nac-3 , geschikt voor bootjes vanaf 40 voet , wij zitten met onze 42 voet dan prima

En ik weet bijna 200% zeker dat ons bootje niet uit het roer loop , we hebben 2 roeren plm 7 meter uit elkaar ;) en als onze condomaran een keer uit het roer loopt heb ik veel grotere problemen ;)

@666
Ik hoop op een snelle reactie

@reuver
Ik ben nog nooit gaan bijliggen om te gaan reven , ook op ons vorige bootje niet , het kan veel makkelijker ?

Grootzeil val 30cm los , 2e (of 3e) reef lijn aanhalen tot hij niet verder wil , grootzeil val weer 30cm los , reef lijn aan , etc etc etc , dan je rif goed zetten , grootzeil weer aan halen en klaar
Daar ga ik niet voor bijliggen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 10 sept 2021 18:55 #1324016

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
Net ook even een google search gedaan op “B&G autopilot no rudder response”

Ik ben niet de enige en een eenduidige oplossing heb ik nog niet kunnen vinden
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 20 sept 2021 10:07 #1326519

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
‘No Rudder Response’ :

Gisteren weer 4 uur lang tussen Menorca en Mallorca met de hand moeten sturen , en natuurlijk altijd met €)(@:! weer

Toen de wind en golven wat inkakte pakte alles weer goed op

Gisteren avond nog een keer op zicht nagelopen en hydraulische vloeistof nagekeken, nu zat er geen vloeistof meer in het reservoir en lekte een koppeling :(

Eerst vanmorgen Dextron II gehaald en gevuld , koppeling vast(er) en lekte nog steeds
Koppeling los en vond dit in de koppeling !
Hoort dit er in ? (Antwoord weet ik)

Nu zweet de koppeling een beetje dus ik zal een nieuwe slang en koppeling moeten halen ergens



www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 20 sept 2021 11:12 #1326541

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1140
Enig idee van de herkomst? Lijkt er op dat je misschien toch een mechanisch ipv electronisch probleem hebt. Had navico nog gereageerd?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 20 sept 2021 12:51 #1326577

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
666 schreef :
Enig idee van de herkomst? Lijkt er op dat je misschien toch een mechanisch ipv electronisch probleem hebt. Had navico nog gereageerd?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Het is zo’n typisch flinterdun stukje metaal dat je krijgt als je een koppeling niet meteen goed in elkaar draait maar eerst scheef en met een sleutel aandraaien , dan voelen of zien dat het draad niet goed zit , koppeling weer los en dan goed monteren zonder de koppeling goed te inspecteren

Ik heb het idee dat dit er al een tijd (vanaf nieuw ?) inzit en de koppeling heel langzaam de olie liet ontsnappen (dus lek)

Ik denk 99% dat dit het probleem was/is ? Met ruwer weer geen olie maar lucht rondpompen omdat het reservoir niet helemaal meer vol was en op het laatst (gisteren) er gewoon te weinig olie inzat om nog heel veel te doen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 20 sept 2021 13:05 #1326579

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1140
Het zou de ap melding verklaren idd. Heb je de verloren olie ook gevonden?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 20 sept 2021 15:05 #1326624

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
666 schreef :
Het zou de ap melding verklaren idd. Heb je de verloren olie ook gevonden?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Plank waar een akku bak op gemonteerd staat was wel een beetje vettig , ik denk dat ik daar nu ook de oorzaak van weet ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 20 sept 2021 15:54 #1326638

  • peejee
  • peejee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 122
@reuver
Ik ben nog nooit gaan bijliggen om te gaan reven , ook op ons vorige bootje niet , het kan veel makkelijker ?

Even off topic: grote aanrader René, bijliggen om te reven. Dan heb je alle rust en tijd om dat klusje te doen. Ik spreek zoals je weet alleen uit ervaring met monohull. Goede reis richting Nieuw Zeeland!
Laatst bewerkt: 20 sept 2021 15:56 door peejee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 20 sept 2021 16:05 #1326643

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
peejee schreef :
@reuver
Ik ben nog nooit gaan bijliggen om te gaan reven , ook op ons vorige bootje niet , het kan veel makkelijker ?

Even off topic: grote aanrader René, bijliggen om te reven. Dan heb je alle rust en tijd om dat klusje te doen. Ik spreek zoals je weet alleen uit ervaring met monohull. Goede reis richting Nieuw Zeeland!

Misschien wel , maar ik deed en doe het nu ook in alle rust ?
En nu is bijliggen lastiger dan ik het doe

- eerst de keerfok vast zetten (moet ik naar boven en voren)
- dan bijliggen en reven

Dan vind ik wat ik nu doe makkelijker en veiliger en omdat , voorheen en nu ook , alle lijnen naar de Kuip/stuurstand lopen hoeven we niet naar voren om te reven . Misschien is het makkelijker met een boot waar je moet reven mbv een zwanenhals etc maar dat doen wij niet

Verder reven we snel en komt het weinig voor dat we met een bak woei op het laatste moment moeten reven

Maar ik ga het op rustig moment wel een keer proberen met bijliggen , kijken hoeveel (extra) handelingen het zijn en of het scheelt
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 23 sept 2021 21:25 #1327641

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
Voorlopig blijft alles goed gaan
Vanmorgen vanaf Mallorca vertrokken met aantrekkende wind + golven
Wind 22-28knopen en golven 1.9-2.5meter
Automaat heeft nog geen enkele keer geklaagd en na het vorige tochtje de koppeling controleerd en die was ook droog

Nu wacht van 8pm - 2am , mooi om te testen en fijn dat ie het doet

share.garmin.com/svBluePearl
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 23 sept 2021 21:43 #1327644

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1140
Aan die ac42 zal 't niet liggen igg. Heb je nog wat aan die hydrauliek kunnen doen?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 23 sept 2021 22:02 #1327647

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
666 schreef :
Aan die ac42 zal 't niet liggen igg. Heb je nog wat aan die hydrauliek kunnen doen?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik laat een nieuwe slang maken en nieuwe koppeling zodra we in Almerimar zijn , dan weet ik zeker dat die koppeling ook dicht blijft
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 23 sept 2021 22:06 #1327648

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1140
Ok. Pas op voor orca's

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 30 apr 2023 10:35 #1476340

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1002
ReneK,
Is jouw "no rudder response" probleem nu definitief uit de wereld ?

Ik heb hetzelfde issue.
Kun je me raden ?
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 30 apr 2023 13:19 #1476362

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4359
Toekomst schreef :
ReneK,
Is jouw "no rudder response" probleem nu definitief uit de wereld ?

Ik heb hetzelfde issue.
Kun je me raden ?

Sinds ik de hydrauliek koppeling hersteld heb heeft het probleem zich niet meer voorgedaan
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl