Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: B&G specialisten ?

B&G specialisten ? 30 apr 2023 18:32 #1476411

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1020
Interessant want ik heb geen hydrauliek koppeling maar een tiller actuator die ik aanstuur met mijn B&G spulletjes en ik krijg ook te hooi en te gras de foutmelding " no rudder response".
Het is om gek van te worden.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 30 apr 2023 21:10 #1476443

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Toekomst schreef :
Interessant want ik heb geen hydrauliek koppeling maar een tiller actuator die ik aanstuur met mijn B&G spulletjes en ik krijg ook te hooi en te gras de foutmelding " no rudder response".
Het is om gek van te worden.

Onder alle omstandigheden?
Wat ik (denk ik) gezien heb dat er gemeten wordt hoeveel de stuurautomaat stuurt en dan de reactie van de boot , als er bijvoorbeeld geheel BB gestuurd wordt en de boot beweegt nauwelijks BB ‘denkt’ de automaat dat het roer niet beweegt dus ‘no rudder response’

De volgende stap zou voor mij de roerstandgever / indicator zijn , of de unit zelf of de bedrading van de unit
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 30 apr 2023 21:17 #1476444

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
No rudder response krijg je wanneer het roer niet beweegt terwijl de AP wel bijstuurt.
De oorzaak kan zo'n beetje overal zitten:
- je drive beweegt niet of onvoldoende.
- je roer beweegt niet of onvoldoende.
- de roerstandgever zit los of heeft speling.
- de roerstandgever geeft niet de juiste feedback.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 01 mei 2023 09:05 #1476497

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1020
Aswin, ReneK
Hartelijk dank voor het meedenken.
1) Vorig seizoen speelde het ook. Afgelopen winter heb ik van de fabrikant (sponsor alhier) een splinternieuwe drive gekregen. Het is dus hoogst onwaarschijnlijk dat de drive en/of de roerstandgever niet goed zouden zijn.
2) Hij stuurt ook tijdenlang wel goed. Mij lijkt een contactprobleem of een kabelbreuk daarom ook niet waarschijnlijk. Ook al omdat alles nieuw is.
3) Dan blijft over dat wat jullie allebei zeggen: de AP geeft instructie maar hij vindt dat het roer dan wel de boot zijn instructie niet opvolgt. Dan moet ik aan een instelling denken. Maar welke ? Deadband? Rudder gain ? Counterrudder ?
Als hij vindt dat de helmstok niet beweegt dan zou deadband de meest verdachte zijn. Overigens zijnde roerlagers 58 jaar oud. Op de hand sturend voel ik geen speling maar...

Voor wat betreft de omstandigheden: dit jaar alleen nog heel licht weer gehad.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 01 mei 2023 11:01 #1476508

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Het ligt hoogstwaarschijnlijk niet aan de instellingen. Dat is niet het eerste waar ik zou zoeken.

Ik heb hetzelfde meegemaakt, met dezelfde drive als jij hebt, zelf stekkertje erop gezet. Na enige tijd maakte een van de draadjes van de roerstandgever slecht contact. En kreeg ik bij tijd en wijle dezelfde melding.

Maar je kan het checken op je AP scherm. Als je roerstandgever slecht contact maakt dan zie je dat op het display alsof het roer volledig naar een kant is uitgeslagen.
En als de drive beweegt dan zoe de roerstand moeten veranderen. Je kunt evt een eigen schermpje definiëren op je Triton2 die de roerstand weergeeft. Dan kan je het heel precies zien.

Als het wel in de instellingen zit dan is de setup van de roeruitslag de eerste verdachte.
Laatst bewerkt: 01 mei 2023 11:09 door Aswin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 01 mei 2023 14:00 #1476528

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1020
Dank.
Ik ga speuren.

Waarom geeft de helpdesk van B&G niet dit soort praktische hulp ? Zij hebben het alleen over software updates.

Ondertussen....over instellingen gesproken....ik snap wat rudder gain en counterrudder zjn. Ik snap ook waarom je die wilt verhogen dan wel verlagen. Maar ik heb geen referentiewaarden. Wat is nou een "hoge" waarde en wat is een "lage" waarde ? Bij counterrudder staat erbij dat het in seconden is. Maar wat is de eenheid van rudder gain ? En hoe groot zijn de stapjes ? Weet iemand dat ?
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Laatst bewerkt: 01 mei 2023 14:11 door Toekomst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 01 mei 2023 15:01 #1476541

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Welke roerstandgever heb je? RF300 of de RF25? Hoewel Navico zegt dat ze niet kapot kunnen, had ik vorig jaar een erratische Rf300.
Heb je de hele commissioning eens herhaald? Dockside en seatrial? Uit de seatrial zouden de gain en counterrudder waardes behorende bij jouw boot moeten komen. Mij is aangeraden deze te veranderen met stapjes van 0.1 indien nodig.
Qua support. Het is heel erg jammer dat Gerard niet meer bij navico werkt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 01 mei 2023 16:04 #1476559

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2597
Toekomst schreef :
Dank.
Ik ga speuren.

Waarom geeft de helpdesk van B&G niet dit soort praktische hulp ? Zij hebben het alleen over software updates.

Ondertussen....over instellingen gesproken....ik snap wat rudder gain en counterrudder zjn. Ik snap ook waarom je die wilt verhogen dan wel verlagen. Maar ik heb geen referentiewaarden. Wat is nou een "hoge" waarde en wat is een "lage" waarde ? Bij counterrudder staat erbij dat het in seconden is. Maar wat is de eenheid van rudder gain ? En hoe groot zijn de stapjes ? Weet iemand dat ?
Mijn nac 3 stuurt goed. Zal ik komend weekend een pica van de instellingen maken?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 01 mei 2023 16:33 #1476563

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1020
666 schreef :
Welke roerstandgever heb je?
Die van Onno.

Heb je de hele commissioning eens herhaald?
Nee
Dockside en seatrial? Uit de seatrial zouden de gain en counterrudder waardes behorende bij jouw boot moeten komen. Mij is aangeraden deze te veranderen met stapjes van 0.1 indien nodig.
Kijk, daar heb ik wat aan. Dank

Qua support. Het is heel erg jammer dat Gerard niet meer bij navico werkt.
Dat is inderdaad een groot verlies. Hij is met pensioen toch ?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 01 mei 2023 16:34 #1476564

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1020
HenkT schreef :
Toekomst schreef :
Dank.
Ik ga speuren.

Waarom geeft de helpdesk van B&G niet dit soort praktische hulp ? Zij hebben het alleen over software updates.

Ondertussen....over instellingen gesproken....ik snap wat rudder gain en counterrudder zjn. Ik snap ook waarom je die wilt verhogen dan wel verlagen. Maar ik heb geen referentiewaarden. Wat is nou een "hoge" waarde en wat is een "lage" waarde ? Bij counterrudder staat erbij dat het in seconden is. Maar wat is de eenheid van rudder gain ? En hoe groot zijn de stapjes ? Weet iemand dat ?
Mijn nac 3 stuurt goed. Zal ik komend weekend een pica van de instellingen maken?

Hoewel je waarschijnlijk een andere boot hebt, graag !
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 01 mei 2023 16:40 #1476567

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1020
Aswin schreef :

Ik heb hetzelfde meegemaakt, met dezelfde drive.

Maar je kan het checken op je AP scherm. Als je roerstandgever slecht contact maakt dan zie je dat op het display alsof het roer volledig naar een kant is uitgeslagen.
En als de drive beweegt dan zoe de roerstand moeten veranderen. Je kunt evt een eigen schermpje definiëren op je Triton2 die de roerstand weergeeft. Dan kan je het heel precies zien.

Als het wel in de instellingen zit dan is de setup van de roeruitslag de eerste verdachte.

Hmm, zojuist getest. Helmstok maximaal aan SB ( dus boot stuurt naar BB) dan geeft-ie "geen data". Andersom, dus helmstok maximaal aan BB, dan protesteert hij niet...
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 01 mei 2023 16:48 #1476570

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Wat heb je precies getest?
Heb je op je scherm naar de roeruitslag gekeken? Dat is het onderste balkje en getalletje in het autopilot scherm.
Zie je de roeruitslag veranderen als je de drive anders instelt? Wat zijn de maximale en minimale waarden die je kunt bereiken? Wat geeft dit aan als je de drive uit zijn stekker haalt?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 01 mei 2023 16:55 #1476574

Toekomst schreef :
Maar ik heb geen referentiewaarden. Wat is nou een "hoge" waarde en wat is een "lage" waarde ? Bij counterrudder staat erbij dat het in seconden is. Maar wat is de eenheid van rudder gain ? En hoe groot zijn de stapjes ? Weet iemand dat ?

Goede vraag. Gain is arbitrair want hangt van drive etc. af. Ik zou eerst (als je rudder feedback werkt...) eens de auto-tuning doorlopen, dan zie je welke ordegrootte voor jouw boot werkt; auto-tune van B&G geeft in mijn ervaring aardige startwaarden om handmatig verder te optimaliseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 01 mei 2023 17:48 #1476583

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2597
En let op dat je bij de haven instellingen bak en stuurboord niet verwisseld. Dat geeft veel schade (weet ik zeker)
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 01 mei 2023 17:58 #1476586

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1020
Aswin schreef :
Wat heb je precies getest?

Ik heb hem dmv de pilot controller eerst op 'standby' gezet. Daarna met de pijltjestoetsen de drive laten in- en uitschuiven. Tot aan de maximale uitslag. De ene kant geeft veelal, dus niet altijd, de gewraakte foutmelding.


Heb je op je scherm naar de roeruitslag gekeken?
Dat is het onderste balkje en getalletje in het autopilot scherm.
Zie je de roeruitslag veranderen als je de drive anders instelt?

Jazeker

Wat zijn de maximale en minimale waarden die je kunt bereiken?

-80 en 80.

Wat geeft dit aan als je de drive uit zijn stekker haalt?

Dan springt het getalletje waar 'roerhoek' boven staat van 80 naar 112. Het gekleurde balkje verandert niet.

een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Laatst bewerkt: 01 mei 2023 18:00 door Toekomst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 01 mei 2023 20:25 #1476617

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Ik ken de roerstandgever niet van prutser, dus hoe is deze aangesloten? Voor zover ik weet, praat een ac42/nac/h5000 alleen via n2k(RF25) , óf analoog frequentie (RF300) gestuurd. Via nmea0183 of spannings/stroom gestuurd werkt niet.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 01 mei 2023 21:55 #1476636

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
De drive van Zeilprutser heeft een ingebouwde standgever. Het is een variabele weerstand die dus een analoog signaal afgeeft. Dit signaal wordt door de autopilot ingelezen en op het N2K netwerk gezet. De drive heeft ook ingebouwde end of stroke switches die de stroomtoevoer naar de drive motor onderbreken wanneer de drive zijn uiterste stand bereikt. Handig, zo brandt de motor niet door.

De roerstandgever van toekomst werkt bijna altijd goed in is ook goed ingesteld bij het inregelen van de autopilot. Toch komt er soms een foutmelding. Ik denk dat ik weet wat de oorzaak is en hoe het opgelost kan worden.

De oorzaak is een samenspel van de standgever, de end of stroke switch en de stuurautomaat. Stel de range van de variabele weerstand gaat van 0 tot 180 ohm. Bij het instellen van de stuurautomaat zijn dit ook de uiterste waarden geworden waarmee de stuurautomaat werkt. In praktijk echter gaan de end of stroke switches weleens wat eerder aan, bijvoorbeeld als de weerstand nog maar 179 ohm bedraagt. De drive kan dan niet meer verder maar de stuurautomaat denkt dat dit nog wel kan. De grens is immers nog niet bereikt. De de stuurautomaat ziet wel dat er niets verandert en geeft daarom de foutmelding rudder not responding.

De oplossing is om de range van de roerstandgever opnieuw in te regelen. Maar je brengt de drive dan niet meer naar zijn uiterste stand waar de end of stroke switch actief wordt. In plaats daarvan stop je 1 cm voor de uiterste stand. De range volgens de stuurautomaat is dan kleiner dan de fysieke range. De stuurautomaat stopt dan voortaan met verder sturen voordat de end of stroke switch in werking treedt. De foutmelding zal niet meer optreden.
(Als mijn vermoeden juist is tenminste)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 01 mei 2023 22:19 #1476640

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Dus de nac krijgt de data via n2k, en 'ziet' een geldige roerstandgever. Bij de dockside commissioning zouden fouten qua bereik en middenstand toch meteen aan het licht moeten komen zou ik denken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 01 mei 2023 22:41 #1476644

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Nee. In dit geval, met een drive van pcnautic, meet de NAC de weerstand van de variabele weerstand in de drive en zet dit om in een roerstand gegeven de uiterste waarden van deze variabele weerstand en de opgegeven range van het roer. De NAC zet dit gegeven vervolgens ook op het N2K netwerk.

Je kunt de NAC ook gebruik laten maken van een externe roerstandgever die haar data op het N2K netwerk zet. Maar dat is niet de situatie bij Toekomst, dus voor de discussie niet relevant.

Er zijn geen fouten qua bereik en middenstand bij Toekomst. Er is sprake van een byzondere samenloop van omstandigheden waarbij de end of stroke switches in de drive een belangrijke rol spelen.
Lees mijn vorige mail nog eens aandachtig door, daar leg ik dit uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 02 mei 2023 03:21 #1476653

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Voor zover ik kan nagaan, kan alleen de nac2 overweg met een analoge, weerstand gerelateerde, sensor. En dan begrijp ik wat je zegt. Beng heeft geen voorziening voor een eindschakelaar, en ik weet ook niet wat de schakelaar precies doet in dit geval. Maar we hebben het hier toch over een nac3?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 02 mei 2023 06:30 #1476675

Het verhaal van Aswin klinkt plausible, als de roerstand wordt gebruikt in Pypilot moet je ook altijd de range iets kleiner zetten om de zelfde reden.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 02 mei 2023 07:16 #1476689

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
666 schreef :
Voor zover ik kan nagaan, kan alleen de nac2 overweg met een analoge, weerstand gerelateerde, sensor. En dan begrijp ik wat je zegt. Beng heeft geen voorziening voor een eindschakelaar, en ik weet ook niet wat de schakelaar precies doet in dit geval. Maar we hebben het hier toch over een nac3?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

De NAC-2 kan zowel overweg met een analoge weerstandgebaseerde roerstandsensor als met een digitale NMEA2000 sensor. Hij kan in tegenstelling tot de NAC-3 niet overweg met een analoge pulsgebaseerde sensor.

De end of stroke switches is een puur elektromechanische schakeling in de drive. Ik heb hierboven al uitgelegd hoe deze werkt. De stuurcomputer heeft hier niets mee van doen.

Ik begrijp niet zo goed wat je punt is 666. Maar laten we de reactie van Toekomst even afwachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 02 mei 2023 07:43 #1476702

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1020
Interessante materie mannen. Dank jullie wel. Het is echt geweldig dat jullie zoveel moeite doen om mee te denken en te helpen.

Aswin schreef :
In praktijk echter gaan de end of stroke switches weleens wat eerder aan, bijvoorbeeld als de weerstand nog maar 179 ohm bedraagt. De drive kan dan niet meer verder maar de stuurautomaat denkt dat dit nog wel kan. De grens is immers nog niet bereikt. De de stuurautomaat ziet wel dat er niets verandert en geeft daarom de foutmelding rudder not responding.

De oplossing is om de range van de roerstandgever opnieuw in te regelen. Maar je brengt de drive dan niet meer naar zijn uiterste stand waar de end of stroke switch actief wordt. In plaats daarvan stop je 1 cm voor de uiterste stand. De range volgens de stuurautomaat is dan kleiner dan de fysieke range. De stuurautomaat stopt dan voortaan met verder sturen voordat de end of stroke switch in werking treedt. De foutmelding zal niet meer optreden.


Uiteraard kan ik de range opnieuw inregelen maar voordat ik dat doe toch nog even dit:
Als Aswins idee van de oorzaak inderdaad juist is, dan snap ik één ding niet en dat is dat de drive tijdens gebruik nog nooit maximaal is uitgeslagen. Sterker nog, ik heb zelfs nog nooit een uitslag van 10 cm gezien.
Anders gezegd: de foutmelding "no rudder response"
komt zomaar uit het niets als de drive rustig met 1 à 2 cm (! :) ) uitslag heen en weer gaat.
Voor mij als amateur lijkt het daarom geen end of stroke issue te zijn.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Laatst bewerkt: 02 mei 2023 07:45 door Toekomst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 02 mei 2023 08:08 #1476713

Deze laatste melding komt niet overeen met je vorige melding:
Ik heb hem dmv de pilot controller eerst op 'standby' gezet. Daarna met de pijltjestoetsen de drive laten in- en uitschuiven. Tot aan de maximale uitslag. De ene kant geeft veelal, dus niet altijd, de gewraakte foutmelding.

Heb even emails terug gezocht, daar gaf je aan te hopen dat je niet opnieuw hoefde te kalibreren, met deze problemen zou ik daar zeker mee beginnen!
Dan vervolgens zou het nog ruis kunnen zijn (maar eerst opnieuw kalibreren) de afscherming van de roerstand kabel kun je aansluiten op GND of -12V.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G specialisten ? 02 mei 2023 08:20 #1476717

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
@ Aswin. Mijn punt was dat een nac3 een frequentie gebaseerd signaal wil op zijn analoge aansluiting, en een nac2 een weerstand gebaseerde. Dus ik vroeg me af hoe het überhaupt ging werken. Welke pulsgestuurde roerstandmelder uit het assortiment van Navico bedoel jij dan? Ik ken er geen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl