Interessante materie mannen. Dank jullie wel. Het is echt geweldig dat jullie zoveel moeite doen om mee te denken en te helpen.
Aswin schreef :
In praktijk echter gaan de end of stroke switches weleens wat eerder aan, bijvoorbeeld als de weerstand nog maar 179 ohm bedraagt. De drive kan dan niet meer verder maar de stuurautomaat denkt dat dit nog wel kan. De grens is immers nog niet bereikt. De de stuurautomaat ziet wel dat er niets verandert en geeft daarom de foutmelding rudder not responding.
De oplossing is om de range van de roerstandgever opnieuw in te regelen. Maar je brengt de drive dan niet meer naar zijn uiterste stand waar de end of stroke switch actief wordt. In plaats daarvan stop je 1 cm voor de uiterste stand. De range volgens de stuurautomaat is dan kleiner dan de fysieke range. De stuurautomaat stopt dan voortaan met verder sturen voordat de end of stroke switch in werking treedt. De foutmelding zal niet meer optreden.
Uiteraard kan ik de range opnieuw inregelen maar voordat ik dat doe toch nog even dit:
Als Aswins idee van de oorzaak inderdaad juist is, dan snap ik één ding niet en dat is dat de drive tijdens gebruik nog nooit maximaal is uitgeslagen. Sterker nog, ik heb zelfs nog nooit een uitslag van 10 cm gezien.
Anders gezegd: de foutmelding "no rudder response"
komt zomaar uit het niets als de drive rustig met 1 à 2 cm (!

) uitslag heen en weer gaat.
Voor mij als amateur lijkt het daarom geen end of stroke issue te zijn.