Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Betrouwbaarheid navigatie software

Betrouwbaarheid navigatie software 06 feb 2023 10:53 #1457394

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Roozeblij schreef :
Je kan niet in het oneindige ontwikkelen. Op een gegeven moment moet het echt de markt op.
Programmeurs kosten immers geld, dat zal toch echt terug verdiend worden.

Dat geld voor elk product. Maar bijna elk product wat op de markt komt moet aan kwaliteitseisen voldoen. Er is geen reden om een uitzondering te maken voor deze specifieke bedrijfstak.
Maar wees gerust het komt er pas als de consument het gaat eisen/verwachten. En uit dit draadje blijkt maar al te duidelijk dat de gemiddelde consument alles wat software ontwikkelaars hun voorzet gretig kopen.
Mijn auto zit barstens vol brakke software waar ik me wild aan erger. Ik kan nog niet op een rotonde af komen rijden zonder dat het dashboard veranderd in een flikkerende kermisattractie. Of ik kan mijn banden oppompen totdat ze uit elkaar spatten terwijl mijn auto nog steeds vind dat ik op slappe banden rond rij. Na een dag of drie komt hij dan pas bij zinnen.
Ondertussen worden we er steeds afhankelijker van en wordt het op steeds meer plaatsen een verplichting om er gebruik van te maken.
Laten we bij ons zelf beginnen en gaan verwachten van de ontwikkelaars van onze navigatie software voldoen aan een kwaliteitseis en dat garanderen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 06 feb 2023 10:54 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 06 feb 2023 10:55 #1457395

Menno schreef :
AndreAzuree schreef :
ja, sorry, ik bedoelde de RM. Maar ik ben eigenlijk alleen geïnteresseerd in een apparaat dat gelijk ook wifi-signaal kan verspreiden en een splitter in zich heeft. Is iets duurder, maar ik hou niet van allemaal losse kastjes.
Daarom vind ik die EM-Track wel interessant:

www.smartmarine.nl/p/emtrak-b9...itter-wifi-bluetooth

Heeft iemand ervaring met deze?

Welke apparatuur heb je nu al aan boord? Je hebt volgens mij een Raymarine plotter? En zit daar nog geen Wifi op?

RM Axiom 7 plotter met wifi inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 06 feb 2023 10:58 #1457398

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
AndreAzuree schreef :
ja, sorry, ik bedoelde de RM. Maar ik ben eigenlijk alleen geïnteresseerd in een apparaat dat gelijk ook wifi-signaal kan verspreiden en een splitter in zich heeft. Is iets duurder, maar ik hou niet van allemaal losse kastjes.
Daarom vind ik die EM-Track wel interessant:

www.smartmarine.nl/p/emtrak-b9...itter-wifi-bluetooth

Heeft iemand ervaring met deze?
Zou je niet de B954 kopen? Is SOTDMA, maar verder hetzelfde en maar ietsje duurder.
Ik heb die gekocht dus moet hij wel goed zijn :) Maar hij zit nog in het doosje.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 06 feb 2023 11:00 #1457400

haha ok, wat is het voordeel van SOTDMA ook al weer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 06 feb 2023 11:07 #1457401

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
AndreAzuree schreef :
haha ok, wat is het voordeel van SOTDMA ook al weer?

Betere software. Die meer garanties bied dat de transponder ook daadwerkelijk jou positie uitzend.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 06 feb 2023 11:09 #1457403

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Zie in de rubriek Download: AIS info versie 9
CSTDMA kan weggedrukt worden en dus onzichtbaar zijn als er veel signalen zijn. Zo heb ik het begrepen.
Veel leesplezier ;)
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 06 feb 2023 11:43 #1457414

AndreAzuree schreef :
Ah jammer dat Vesper gaat stoppen, ik hoorde goede verhalen over dat apparaat. Maar goed, ik zit natuurlijk helemaal niet aan RM vast, als het protocol maar werkt.

Vesper Cortex blijft gehandhaafd. Heet inmiddels Garmin Cortex.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 06 feb 2023 11:59 #1457424

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3387
AndreAzuree schreef :
RM Axiom 7 plotter met wifi inderdaad.

Als AIS en plotter met NMEA2000 / SeatalkNG aan elkaar hangen kan de plotter kan je de AIS-data misschien ook wel via de Wifi van je plotter krijgen.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 06 feb 2023 12:30 #1457430

  • Jappe
  • Jappe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Menno schreef :
AndreAzuree schreef :
RM Axiom 7 plotter met wifi inderdaad.

Als AIS en plotter met NMEA2000 / SeatalkNG aan elkaar hangen kan de plotter kan je de AIS-data misschien ook wel via de Wifi van je plotter krijgen.

Wifi op Raymarine is alleen bruikbaar voor updates en hun eigen remote-control Apps (en waarschijnlijk de apps die je er nu bij kan draaien), maar de plotter doet geen NMEA naar wifi versturen, daar heb ik nu een Yachtd voor in het SeatalkNG netwerk gezet (en deze ingesteld op het netwerk van de Raymarine).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 06 feb 2023 12:37 #1457432

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1666
3Noreen schreef :
Maar wees gerust het komt er pas als de consument het gaat eisen/verwachten
.....en bereid is ervoor te betalen. En dat gaat niet gebeuren. Door de hoge innovatiesnelheid en hiermee samenhangende korte product life-cycles is dit zakelijk gezien geen haalbare kaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 06 feb 2023 12:49 #1457436

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Knar schreef :
3Noreen schreef :
Maar wees gerust het komt er pas als de consument het gaat eisen/verwachten
.....en bereid is ervoor te betalen. En dat gaat niet gebeuren. Door de hoge innovatiesnelheid en hiermee samenhangende korte product life-cycles is dit zakelijk gezien geen haalbare kaart.

Mijn RM plotter die nu 16 jaar oud is doet niet wezenlijk minder aan functionaliteit dan een huidig ding. Het enige wat aanpassing behoeft is het AIS gedeelte. Hij kan het wel maar kan maar een beperkt aantal targets aan. Met een door mij geschreven aanpassing aan de software wat onnodige targets filtert doet hij het best goed. Dus korte life-cycle vind ik reuze meevallen.

Maar meer in het algemeen zie je wel dat consumenten/samenleving meer kwaliteitseisen gaat stellen. Als jou bankrekening leeggeplunderd wordt ga je anders tegen de kosten van goede software aankijken. Ook de software waar de belastingen mee werken wordt het hoog tijd. Ook daar is de life-cycle met decennia overschreden.

Misschien moeten we wat minder de focus hebben op de leuke lief-lafjes aan de software en meer kijken naar de core van wat het moet doen.

De kosten van niet goed gaan kijken naar de kwaliteit van software zouden wel eens vele malen hoger kunnen zijn dat het wel doen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 06 feb 2023 12:50 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 06 feb 2023 13:01 #1457441

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Orange Sunset schreef :
3Noreen schreef :
[...]

Waar ik naar vraag hier op ZF is Hoe beoordeel je/ik de kwaliteit van software. Niet meer niet minder.

Nou dat is deels persoonlijk:
  • Dekt het product de gewenste navigatie functionaliteiten? - Kan ik ermee navigeren? Kan heel persoonlijk zijn wat jij hier in eist.
  • Prettige gebruikerservaring zowel bij configureren als gebruiken?
  • Voldoende integratie mogelijkheden met overige boordapparatuur? - NMEA data inlezen en weergeven?
  • Mogelijk te synchroniseren met en gebruiken op meerdere apparaten? - Fallback mogelijkheden / thuis plannen en dedicated apparaat op boot
  • Leverancier nog actief bezig te zijn met het verder ontwikkelen van het product? - ivm investeringsrisico
  • Is het product voldoende stabiel? - geen crashes, falende functionaliteiten etc
Rest is niet zo belangrijk lijkt mij?
Jou ervaring met TZ iBoat is blijkbaar positief. Je keuze daarvoor was toekomstperspectief. Je lijkt niet overwogen te hebben om een ander hardware platform te nemen.
Dank voor het delen van deze ervaring.
Overwogen wel, maar bleek niet nodig. Hardware (iPad Pro) en software platform (iPadOS) zijn bewezen enorm stabiel en betrouwbaar. Backup is dezelfde software en kaarten op mijn iPhone.

OS: je vergeet er nog (tenminste) één: Als de hele teringzooi crasht, krijg ik t dan weer aan de gang?

Om deze reden en die van stabiliteit heb ik voor de RPi gekozen. Simpel genoeg zodat ik persoonlijk weet het ik t weer gangbaar krijg.

Windows weet mij te vaak onaangenaam te verrassen, zowel zakelijk als privé.
De rest ken ik niet.
En blackboxen (officiele plotter) moet nog maar laten zien hoe goed die is. Zoals Roos terecht zegt: Op enig moment moet je de markt op. Dat is zelden ooit een technische beslissing, maar een management beslissing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 06 feb 2023 14:56 #1457467

Doejong schreef :
Zie in de rubriek Download: AIS info versie 9
CSTDMA kan weggedrukt worden en dus onzichtbaar zijn als er veel signalen zijn. Zo heb ik het begrepen.
Veel leesplezier ;)

thanks, klinkt best als een essentiele feature.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 06 feb 2023 14:57 #1457468

Menno schreef :
AndreAzuree schreef :
RM Axiom 7 plotter met wifi inderdaad.

Als AIS en plotter met NMEA2000 / SeatalkNG aan elkaar hangen kan de plotter kan je de AIS-data misschien ook wel via de Wifi van je plotter krijgen.

thanks, had ik nog niet aan gedacht. Ik zou het wel lekker vinden om én hardwired én wifi als opties te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 06 feb 2023 14:58 #1457469

Jappe schreef :
Menno schreef :
AndreAzuree schreef :
RM Axiom 7 plotter met wifi inderdaad.

Als AIS en plotter met NMEA2000 / SeatalkNG aan elkaar hangen kan de plotter kan je de AIS-data misschien ook wel via de Wifi van je plotter krijgen.

Wifi op Raymarine is alleen bruikbaar voor updates en hun eigen remote-control Apps (en waarschijnlijk de apps die je er nu bij kan draaien), maar de plotter doet geen NMEA naar wifi versturen, daar heb ik nu een Yachtd voor in het SeatalkNG netwerk gezet (en deze ingesteld op het netwerk van de Raymarine).

ok, thanks voor de info, dan zal ik toch een transponder met eigen wifi moeten hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 07 feb 2023 12:05 #1457608

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1666
3Noreen schreef :
Mijn RM plotter die nu 16 jaar oud is doet niet wezenlijk minder aan functionaliteit dan een huidig ding. Het enige wat aanpassing behoeft is het AIS gedeelte. Hij kan het wel maar kan maar een beperkt aantal targets aan. Met een door mij geschreven aanpassing aan de software wat onnodige targets filtert doet hij het best goed. Dus korte life-cycle vind ik reuze meevallen.
Ik doelde in dit verband vooral op het feit dat door de kort-cyclische paradigmashifts van de platforms software engineering nog steeds geen kans heeft gekregen om te professionaliseren. Een software ontwikkelaar van 50 jaar geleden zou, opgehaald middels een tijdmachine, niet willen geloven dat er nog steeds geprogrammeerd wordt in cryptische coderegels waarin het simpele vergeten van een punt of een komma grote gevolgen heeft. Er werd toen noest gewerkt aan het automatiseren van de software engineering middels zgn. vierde en vijfde generatietalen en bijbehorende source generatoren met als uitgangspunt dat een intelligent systeem toch zelf wel de benodigde software zou kunnen produceren op grond van een zorgvuldig geformuleerde probleemstelling. Dat is allemaal niet gebeurd door de snelle wisseling van de achterliggende platforms zoals de transformatie van mainframe-centralistisch via client-server naar stateless/web based etc etc. Een transformatie die voor een groot deel veroorzaakt is door de snelle prijsval van de microchip die in z'n kern wel hetzelfde is gebleven zodat de leveranciers van de chipbakmachinerie zoals ASMI en ASML zich wel steeds verder hebben weten te professionaliseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 07 feb 2023 12:23 #1457613

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Knar schreef :
Ik doelde in dit verband vooral op het feit dat door de kort-cyclische paradigmashifts van de platforms software engineering nog steeds geen kans heeft gekregen om te professionaliseren. Een software ontwikkelaar van 50 jaar geleden zou, opgehaald middels een tijdmachine, niet willen geloven dat er nog steeds geprogrammeerd wordt in cryptische coderegels waarin het simpele vergeten van een punt of een komma grote gevolgen heeft. Er werd toen noest gewerkt aan het automatiseren van de software engineering middels zgn. vierde en vijfde generatietalen en bijbehorende source generatoren met als uitgangspunt dat een intelligent systeem toch zelf wel de benodigde software zou kunnen produceren op grond van een zorgvuldig geformuleerde probleemstelling. Dat is allemaal niet gebeurd door de snelle wisseling van de achterliggende platforms zoals de transformatie van mainframe-centralistisch via client-server naar stateless/web based etc etc. Een transformatie die voor een groot deel veroorzaakt is door de snelle prijsval van de microchip die in z'n kern wel hetzelfde is gebleven zodat de leveranciers van de chipbakmachinerie zoals ASMI en ASML zich wel steeds verder hebben weten te professionaliseren.

Het lijkt er op dat jij het nu niet meer hebt over onze simpele navigatie software. Maar over grootschalige toepassing.
Als het om die grootschalige toepassing gaat heb ik niet de indruk dat de kosten het probleem is. Bij bedrijven die hier in zitten zoals Microsoft, Amazon, Google, Adobe, Apple, Facebook, Musk klotst het geld in ruime hoeveelheden over de plinten heen. Dus dat er geen geld zou zijn om veilige software met een riabiltiy rating te produceren heb ik mijn sterke twijfels.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 07 feb 2023 13:21 #1457620

  • hanst
  • hanst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 429
Hoe zou software ontwikkeling bij SpaceX werken? Daar zullen ze toch wel aan een paar eisen moeten/willen voldoen.

Dat blijkt best goed beschreven: linkje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 07 feb 2023 13:29 #1457624

Ook in ruimtevaartsoftware worden domme fouten gemaakt:

www.bugsnag.com/blog/bug-day-ariane-5-disaster
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 07 feb 2023 13:31 #1457625

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
hanst schreef :
Hoe zou software ontwikkeling bij SpaceX werken? Daar zullen ze toch wel aan een paar eisen moeten/willen voldoen.

Slecht voorbeeld


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 07 feb 2023 13:37 #1457628

  • hanst
  • hanst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 429
Baasklusje schreef :
Ook in ruimtevaartsoftware worden domme fouten gemaakt:

www.bugsnag.com/blog/bug-day-ariane-5-disaster

Vandaar dat ik wees naar SpaceX. Die hebben in korte tijd veel voortgang geboekt.

Daar staat ook een verwijzing in naar die Ariane 5 failure.

Misschien toch de moeite waard om het eerst door te lezen voordat het op een berg met alle ruimtevaartsoftware wordt gegooid.

Daarnaast gaat het er niet om dat het fout vrij is, maar wel dat de kans op fouten doormiddel van de aanpak erg klein te maken. Dat komt de betrouwbaarheid te goede. Daar gaat dit topic over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 07 feb 2023 13:45 #1457633

  • hanst
  • hanst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 429
3Noreen schreef :
hanst schreef :
Hoe zou software ontwikkeling bij SpaceX werken? Daar zullen ze toch wel aan een paar eisen moeten/willen voldoen.

Slecht voorbeeld


SpaceX CEO Elon Musk on Tuesday explained the rocket touched down at too high a speed.

“SN10 engine was low on thrust due (probably) to partial helium ingestion from fuel header tank. Impact of [22 miles per hour] crushed legs & part of skirt,” he tweeted.

A closer look at the landing of SN10 shows it was slightly leaning to one side before exploding.

Musk went on to explain that the helium ingestion was probably the result of a pressurization system that had been added to the methane header tank to fix a problem that occurred in a previous starship prototype, SN8.

“If autogenous pressurization had been used, CH4 bubbles would most likely have reverted to liquid,” he said. “Helium in header was used to prevent ullage collapse from slosh, which happened in prior flight. My fault for approving. Sounded good at the time.”

The test, however, was still hailed as a success as SN10 landed and remained in one piece significantly longer than two earlier prototypes that exploded on impact.

Het ging hier om een testvlucht. Ik lees nergens dat hier de navigatiesoftware het probleem was...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 07 feb 2023 13:52 #1457636

vast een framboos die hangt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 07 feb 2023 13:54 #1457638

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12554
ach, nieuw kaartje er in
heeeeel eenvoudig toch ;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 07 feb 2023 16:05 #1457696

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4216
hanst schreef :
Daarnaast gaat het er niet om dat het fout vrij is, maar wel dat de kans op fouten doormiddel van de aanpak erg klein te maken. Dat komt de betrouwbaarheid te goede. Daar gaat dit topic over.

Precies. Bij grote ontwikkeltrajecten bestaat een aanzienlijk deel van het werk uit testen. Onze buurman heeft daar een goede boterham aan verdiend.

Voor mission-critical systemen (lucht/ruimtevaart, medische toepassingen, etc.) zal er denk ik meer budget naar dit onderdeel gaan dan bij commerciële producten waarbij de reputatieschade het ergste is en er niet direct doden vallen als de zaak crasht.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.365 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl