3Noreen schreef :
Een backup systeem van louter alleen een GPS en een kaart, al of niet in digitale vorm, is denk ik absoluut onvoldoende. Je moet dan verder zonder AIS,radar,meetinstrumenten zoals diepte en afhankelijk van de opzet DSC-marifoon die jou positie in geval van nood kan doorzenden. Zo'n GPS+kaart is heel duidelijk een noodoplossing en verminderd wat mij betreft niet de noodzaak om je primaire systeem zo betrouwbaar mogelijk te hebben.
AIS, radar en een dieptemeter zijn in mijn ogen geen must voor een veilige vaart. Een mogelijkheid tot positiebepaling, een kaart en communicatiemiddelen zoals een marifoon zie ik als veel belangrijker. Een stroomatlas zou ik daartegen veel hoger op de lijst zetten ivm ondieptes of een gegist bestek kunnen voeren.
Wat mij zelf met name bezig houdt is niet de hardware maar de betrouwbaarheid/kwaliteit van de software. Ik ervaar dat als een blinde vlek. Hardware is in mijn idee veel makkelijker als leek te beoordelen. Je kunt eenvoudig op de reputatie van de maker afgaan.
Intel, apple, samsung hebben een behoorlijk goede staat van diens. Iets anders wordt het met een fanless pc van aliexpress o.i.d. Ook is het inmiddels genoegzaam bekend dat SD-kaartjes die als vervanging van een harddisk gebruikt worden een betrouwbaarheidsprobleem hebben.
Een leek bepaald de hard- en software op dezelfde manier. Er is geen hard en software, het is een plotter die zijn werk moet doen. Het enige dat telt is het gebruikersperspectief.
Maar hoe beoordelen we software ? Wat is betrouwbaar ? Zelf heb ik ooit een behoorlijke zeperd gemaakt met InavX. Die halve wegen de reis de pijp aan maarten gaf. Wat bij meer mensen bleek te gebeuren bleek achteraf. Achteraf en het achtereind van een koe nietwaar.
Soms kun je in "gesprek" komen met de ontwikkelaar(s) van de software. Wat ook wel een houvast kan geven over de kwaliteit van het geleverde product. Maar dat is een zeldzaamheid. Bovendien vereist dat kennis van software ontwikkeling en niet te vergeten mensenkennis.
Wat ik zelf als belangrijk criterium hanteer is of de software door de maker zelf als stabiel omschreven wordt. Minstens een aantal maanden onveranderd met mogelijk slechts kleine aanpassingen beschikbaar is. Dus zonder dat het helemaal overhoop gehaald is. Grote wijzigingen in de interface zijn al een verdacht teken. Gewoon al omdat ik op weg wil met iets waar ik vertrouwd mee ben.
Ik ben een tijdje terug van iSailor overgegaan op TZ iBoat. Vooral ivm het toekomstperspectief. Bij TZ iBoat zitten nog wat issues hier en daar, maar niet storend genoeg. De investeringen hierin zijn vrij laag, €65,- voor een jaar lang de kaart voor Europa. Een papieren kaart wijkt hier niet veel van af en de iPad Pro die ik gebruikt ik heb is (onofficieel) spatwaterdicht.
Bevalt het niet dan wissel je naar een ander softwarepakket. Het is de wereld niet tijdens de evaluatie fase. Via een Apple/Google App Store is het (vaak) mogelijk om een refund te krijgen mocht het pakket je niet bevallen.
Tuurlijk wissel je niet je hele software pakket de avond voordat je een meerdaagse oversteek start, maar evalueer je het pakket met enkele tochten.
Ik besef dat ik een argwanend persoon ben. Maar te vaak op gebied van software geconfronteerd met BS. Als het over mijn overlevingskansen gaat laat ik toch liever zo weinig mogelijk aan het toeval over.
In mijn geval van een intel PC kan ik kiezen tussen.(geen complete lijst)
WinGPS
Expedition
MaxSea
Adrena
Memory-Map
qtVlm
OpenCPN
Behalve de prijs waar ik zeer grote verschillen zie en of er kaarten beschikbaar zijn voor waar ik wil varen, zijn er nog andere criteria waarop ik een gefundeerde keuze zou kunnen doen ?
De ontwikkelaars van OpenCPN wat ik nu gebruik lijken bijzonder weinig aandacht te hebben voor het stabiel krijgen van een compleet systeem. Het hangt merendeel in de alpha beta test release fase. En zonder peer review wat ik voor open source software onontbeerlijk voor de kwaliteit acht.
Je bent dus eigenlijk op zoek naar een alternatief voor OpenCPN op de Intel PC en je vraagt je af hoe je deze keuze het best kunt maken? Dan zou ik zeggen: Reviews lezen op internet, expliciet vragen stellen (Wie heeft ervaring met...?)op fora zoals ZF.
Ik deel je mening over OpenCPN, maar die ontwikkelaars zijn na mijn mening ook niet de personen die verantwoordelijk zijn voor het aanleveren van een stabiel compleet systeem. Dat zijn de OpenPlotter projecten of nog beter de PcNautic-achtige bedrijven zoals ZeilPrutser.