Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Betrouwbaarheid navigatie software

Betrouwbaarheid navigatie software 03 feb 2023 16:23 #1456631

Wat zijn de scenario’s die de grootste risico’s geven eigenlijk?
-vastloper na ongevraagde update?
-spontane beschadiging software?
-slecht contact, corrosie of losgetrilde plakbandverbindingen?
-falen voeding
-falen andere randapparatuur, monitor?
-falen harddrive

Gaat het in de praktijk meestal mis met de software? Of net zo vaak met hardware?
Laatst bewerkt: 03 feb 2023 17:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 03 feb 2023 16:40 #1456636

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
Ik vind het maar een rare discussie. Waar gaat dit nou over.

Een "echte" plotter kan ook kapot gaan dus moet je ook daar een alternatief voor hebben

Ik denk met opencpn of avnav of een app of een op een tablet/ telefoon en vooral een combinatie daarvan er weinig kan gebeuren.

En anders pak ik mijn oude Raymarine plotter erbij met verouderde kaarten en kijk ik goed naar de boeien.

Niet dat ik veel ervaring hiermee heb maar met 3 of 4 verschillende systemen bij de hand zie ik weinig risico's.

En bij mij heeft AvNav nog niet gefaald maar goed, dat zegt misschien niet zo veel.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 03 feb 2023 16:50 #1456640

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Nachtvlinder schreef :
Gaat het in de praktijk meestal mis met de software? Of net zo vaak met hardware?

p=1 B)

RM plotter Loopt vast op verkeerde CF kaart. Nieuwe kaarten zijn te groot voor oude plotter. Gedoe net Navionics Italië om kaart licentie over te zetten van 4Gb kaart op ouder 2Gb kaart.
RM plotter Loopt vast op AIS Waarschijnlijk teveel targets
RM plotter slaat alarm omdat er geen AIS is.
Roozmux slaat hele blokken AIS berichten over. Buffer overflow.
Rpi onvoorspelbaar gedrag i.v.m oververhitting
Rpi sloopt SD kaart.
OpenCPN vlak voor vaarseizoen opeens geen kaart update mogelijk (maart 2022)
Stuurautomaat NKE draadje naar kompas geeft slechte verbinding. Kon tijden goed gaan. Maar deed dat 1x per twee weken. Lang naar gezocht.

Vele andere problemen die ik me gelukkig niet meer herinner.

edit;
sotdma AIS vind geen uitzend slot. antenne te hoog/goed.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 03 feb 2023 17:01 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 03 feb 2023 16:54 #1456642

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
lschip schreef :
Ik vind het maar een rare discussie. Waar gaat dit nou over.

Een "echte" plotter kan ook kapot gaan dus moet je ook daar een alternatief voor hebben

Sommige dingen gebeuren vaker of minder vaak. Op 1 persoon 14 dagen varen 1 keer of 300 mensen 14 dagen varen 1 keer. Net als alles heeft software iets als wat wij als kwaliteit kunnen omschrijven.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 03 feb 2023 17:22 #1456647

Bij mij weinig problemen. Ik moet méér gaan zeilen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 03 feb 2023 17:25 #1456653

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Nachtvlinder schreef :
Ik moet méér gaan zeilen :)

Dat is het beste advies. Leuk ook nog om te doen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 03 feb 2023 17:37 #1456655

Eén keer een echt probleem gehad, al zeilend, met complete uitval van de navigatie-pc (WinGPS)
en alle andere electronica.
De reden was een enorme onweersbui. In augustus centimeters hagel in de kuip.

Dan is de elektrische veldsterkte in de lucht enorm (tot 50.000 volt per meter).
Daarvan raakt de PC danig in de war; de 0 volt is geen 0 volt meer, etc.

Na een half uur wilde de boel weer opstarten, kennelijk de veldsterkte weer acceptabel.
De dieptemeter gaf 200 meter aan (ipv 4 meter), de log en windset ook in de war.

Ik denk dat er geen een oplossing is (HW/SW) die het wel gedaan zou hebben.

Verder nooit een HW-of SW-probleem gehad. Reserve-PC aan boord voor als het echt stuk gaat.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 03 feb 2023 17:58 #1456659

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Van alles wat er kapot kan blijft de computer en het navigatiespul nog wel het langste werken.
Updaten, internetten whatever, we doen er alles mee. Dat spul, hw en sw is allemaal retestabiel sinds win 95 m.i.
Op een tablet lezen we de krant en op de gsm appen we.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 03 feb 2023 18:07 #1456660

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3089
Duizenden zeeschepen die probleemloos rondvaren.De problemen die optreden zijn meestal een stekkertje of een draadbreukje.
Laatst bewerkt: 03 feb 2023 18:14 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 03 feb 2023 18:39 #1456668

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Maar wat is nou de aanleiding van de vraag en voor welk probleem zoekt TS een oplossing? Ik snap dat de meest betrouwbare hw/sw combi fijn is, maar dan nog zulk je bij een verre reis op papier verder moeten kunnen navigeren.

Er is geen scorelijst qua betrouwbaarheid van de diverse merken, maar ik denk dat hoe complexer het systeem is, hoe moeilijker het wordt/kan zijn om op te lossen. Helemaal voor een leek.

Over het algemeen zijn plotters betrouwbaar omdat ze er specifiek voor zijn gemaakt (aanname). Wel is de illusie van vaak geupdatete kaarten verraderlijk; navionics stuurt je zo naar binnen tussen de waddeneilanden buiten de boeien om, zonder dat dieptes zijn bijgewerkt of rekening houdend met het tij. En verplaatste boei krijgt netjes een nieuwe plek, maar de diepte wordt echt niet met dezelfde regelmaat aangepast.

Navigeren moet je zelf het hoofd bij houden m.i. Het wordt onbetrouwbaar wanneer je volledig op het systeem van hw/sw gaat vertrouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 03 feb 2023 18:43 #1456669

Ik was aanvankelijk bijzonder wantrouwend over navigeren met apps op Ipad en telefoon. Inmiddels ruim 10.000nm ervaring daarmee en ben helemaal om. Geen gedoe met allerlei draadjes, doet het altijd en redundancy door meerdere apparaten en OS-sen. Wat stuk gaat zijn mechanische componenten van de bekende hardware merken en hun aansluitingen. Lang leve Wifi ;)
Vind het inmiddels best betrouwbaar hoor.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 03 feb 2023 19:14 #1456678

Eclips
In turn-key oplossingen als die van Raymarine heb ik evenveel vertrouwen, maar die zijn bedoeld voor iemand die zich er niet in wil verdiepen. Je zet het aan en het moet werken en liefst zichzelf wijzen zonder dat je eerst een manual moet doornemen. Prima, maar niet voor mij. Ik wil me niet tegen hoge kosten verbinden aan één platform met beperkte uitwisselingsmogelijkheden.



Hoezo één platform ? Zo'n MFD kan verschillende kaarten aan, eindeloos veel apps en is qua wifi (en andere protocollen) aan van alles te koppelen.
Laatst bewerkt: 03 feb 2023 19:15 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 04 feb 2023 08:34 #1456761

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
RickVis2 schreef :
Maar wat is nou de aanleiding van de vraag en voor welk probleem zoekt TS een oplossing?

Als ik iets aanschaf, of dat nu een simpel kabelpersoog of een heel complex stukje software is dan kijk ik wat voor waar ik voor mijn geld krijg. Als ik een persoog koop dan zit daar een keurmerkje op. Dus voor mij vrij makkelijk te beoordelen of ik wel een product koop wat aan mijn verwachtingen gaat voldoen. Maar hoe doe je dat met software ? Ik ben gewoon nieuwsgierig op welke gronden andere mensen kiezen welke software ze aanschaffen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 04 feb 2023 08:34 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 04 feb 2023 09:08 #1456771

Noballast schreef :
Ik was aanvankelijk bijzonder wantrouwend over navigeren met apps op Ipad en telefoon. Inmiddels ruim 10.000nm ervaring daarmee en ben helemaal om. Geen gedoe met allerlei draadjes, doet het altijd en redundancy door meerdere apparaten en OS-sen. Wat stuk gaat zijn mechanische componenten van de bekende hardware merken en hun aansluitingen. Lang leve Wifi ;)
Vind het inmiddels best betrouwbaar hoor.

Hier kan ik me ook in vinden, behalve dan, dat ik deze apps/hardware alleen gebruik als backup voor de plotter. Bron (navionics) blijft hetzelfde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 04 feb 2023 09:16 #1456778

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Navionics is zo'n punt waar deze discussie over gaat. De basis van de navionics kaarten zijn de officiële kaarten die verschillende hydrografische diensten uitbrengen. Maar "gratis" daarbij komen data die verzameld worden door gebruikers. Met name de diepte gegevens die ingebracht worden hebben een matige reputatie. Er vind geen enkele controle plaats op de juistheid van deze gegevens. Veel mensen raden dus ook af om hierop te vertrouwen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 04 feb 2023 09:20 #1456779

mee eens, maar dit issue gaat niet over de kwaliteit van de software, maar over de kwaliteit van de bron van de data.... en geldt dat niet voor alle elektronische en papieren zeekaarten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 04 feb 2023 09:26 #1456784

Ik ben wantrouwend op info die door gebruikers is toegevoegd iig zal dat met voorzichtigheid gebruiken. Het zou wel een mooie aanvulling zijn in ongekarteerd gebied. Daar varen geeft toch wel weer een extra dimensie.
Maar gaat dat over betrouwbaarheid van software of over betrouwbaarheid van gegevens ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 04 feb 2023 09:32 #1456789

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard is een waarheid als een koe.

Dat vertrouwen wordt langzaam opgebouwd. Veel gaan zeilen en proberen dus. Er is zat keuze.
Een ieder heeft dan uiteindelijk zijn eigen programma waar hij/zij zich goed bij voelt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 04 feb 2023 09:33 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 04 feb 2023 09:51 #1456792

3Noreen schreef :
Dit draadje is door mij begonnen vooral om het er over te hebben hoe je als eenvoudige gebruiker software beoordeeld. Een gangbaar belangrijk criterium lijkt te zijn oud oud de software is. Waarbij 18 maanden al prehistorie lijkt te zijn. Dat is het omgekeerde van wat ik zelf ervaar. Software die doet wat die moet doen en slechts sporadisch hele kleine update's krijgt beoordeel ik als voldoende uitontwikkeld voor navigatie.
Software ontwikkelaars die om de paar maanden groots aankondigen dat ze nu het wiel hebben uitgevonden heb ik ernstig mijn twijfels bij. Het is natuurlijk openlijk toegeven dat de voorgaande versie bagger was. Waarom is het dan nu wél goed. Eerst maar eens een paar maanden in een test omgeving draaien denk ik dan.

Je hebt wel een punt denk ik maar afgezien van ISailor ( gestopt begrijp ik van een kennis die met een appel navigeert ;) ) zijn er geen voorbeelden van problemen met continuïteit. En ook al stopt een service dan is switchen ook zo gebeurt. Upgrades vind ik zelf wel fijn en de tijd die het geduurd heeft voordat bijvoorbeeld Navionics AIS data integreerde eigenlijk onnodig traag. Dan is een open source zoals opencpn of avnav toch wat sneller. Er zijn misschien 4 zaken: hardware, besturings systeem hardware, software navigatie programma en last but not least bron kaart materiaal. Waar ligt voor jou het pijnpunt dan?
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 04 feb 2023 09:57 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 04 feb 2023 10:15 #1456798

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
Gaat het in de praktijk meestal mis met de software? Of net zo vaak met hardware?

p=1 B)

RM plotter Loopt vast op verkeerde CF kaart. Nieuwe kaarten zijn te groot voor oude plotter. Gedoe net Navionics Italië om kaart licentie over te zetten van 4Gb kaart op ouder 2Gb kaart.
RM plotter Loopt vast op AIS Waarschijnlijk teveel targets
RM plotter slaat alarm omdat er geen AIS is.
Roozmux slaat hele blokken AIS berichten over. Buffer overflow.
Rpi onvoorspelbaar gedrag i.v.m oververhitting
Rpi sloopt SD kaart.
OpenCPN vlak voor vaarseizoen opeens geen kaart update mogelijk (maart 2022)
Stuurautomaat NKE draadje naar kompas geeft slechte verbinding. Kon tijden goed gaan. Maar deed dat 1x per twee weken. Lang naar gezocht.

Vele andere problemen die ik me gelukkig niet meer herinner.

RM display verlichting in 70, 80 en 120 serie defect, wordt niet gerepareerd door RM.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 04 feb 2023 10:21 #1456801

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
3Noreen schreef :
Dit draadje is door mij begonnen vooral om het er over te hebben hoe je als eenvoudige gebruiker software beoordeeld. Een gangbaar belangrijk criterium lijkt te zijn oud oud de software is. Waarbij 18 maanden al prehistorie lijkt te zijn. Dat is het omgekeerde van wat ik zelf ervaar. Software die doet wat die moet doen en slechts sporadisch hele kleine update's krijgt beoordeel ik als voldoende uitontwikkeld voor navigatie.
Software ontwikkelaars die om de paar maanden groots aankondigen dat ze nu het wiel hebben uitgevonden heb ik ernstig mijn twijfels bij. Het is natuurlijk openlijk toegeven dat de voorgaande versie bagger was. Waarom is het dan nu wél goed. Eerst maar eens een paar maanden in een test omgeving draaien denk ik dan.

Waarmee wil je het vergelijken? Papieren zeekaarten hebben/hadden ook elke maand de BAZ of NTM's en moesten ook elk jaar opgestuurd worden voor handmatige correcties. Was dat dan wel professioneel en betrouwbaar?

Of wil je rondvaren met Starlink en een realtime geupdate kaart van 1 of andere aanbieder in een soort webinterface??

Je kan beter de vraag stellen welk plan-B of -C je hebt als -A uitvalt?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 feb 2023 10:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 04 feb 2023 10:23 #1456802

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1665
Het zou allemaal veel robuuster en betrouwbaarder kunnen, alleen is het dan niet meer te betalen door een hobbyist. Doet me denken aan het begin van de opmars van de PC technologie, door de toenmalige leveraciers van mainframe en mini technologie denigrerend toy-automation genoemd. Men kon zich eenvoudigweg niet voorstellen dat een platform waaraan de meest elementaire voorzieningen op het gebied van hoge beschikbaarheid en security ontbraken ooit ingezet zou worden voor serieuze toepassingen, daarbij over het hoofd ziende dat als het prijsverschil maar groot genoeg is kopers een hoop ongemak voor lief nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 04 feb 2023 10:56 #1456809

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Aanhakend op dat prijs verschil is het ook een kleine moeite om dus meerdere onafhankelijke toestellen aan boord te hebben. Als je op al deze toestellen een juiste toepassing hebt, navigeer je met gespreid risico. Daardoor ben je dus niet volledig afhankelijk van een plotter o.i.d.

Het kaart materiaal blijft altijd een issue. kaarten in een plotter zijn altijd 1 jaar oud als je ze kan kopen.

In ons geval betreft een een laptop, 2x tablet, 1x smartfoon, allen met favoriet programma.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 feb 2023 11:00 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 04 feb 2023 11:44 #1456821

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Noballast schreef :
Ik was aanvankelijk bijzonder wantrouwend over navigeren met apps op Ipad en telefoon. Inmiddels ruim 10.000nm ervaring daarmee en ben helemaal om. Geen gedoe met allerlei draadjes, doet het altijd en redundancy door meerdere apparaten en OS-sen.

Bij ons zijn de iPads (wij gebruiken ze vooral onderdeks) 100% betrouwbaar gebleken als kaartplotter (positie weergave op nautische kaart).

Komt denk ik mede door:
1. Geen bewegende delen zoals koelingsventilator
2. Ingebouwde GPS dus geen wegvallende positie vanwege kabelbreuk of slechte contacten.
3. Ingebouwd aanraakscherm, dus ook hier geen potentieel brakke verbindingen of bedieningsproblemen
4. Apple is behoorlijk strikt in het toelaten van iOS apps in hun Appstore, bij navigatie apps levert dat in onze ervaring zeer stabiele software op.

De iPads zijn tot nu toe minstens zo betrouwbaar gebleken als onze Raymarine kaartplotters (die m.i. nog steeds wel veel geschikter zijn voor buiten in weer en wind). Naarmate je het systeem geavanceerder maakt (meer aan elkaar koppelt) neemt de kans op storingen uiteraard toe, maar complete uitval van ons NMEA2000 boordsysteem hebben wij (nog) niet gehad.

Voor ons is het belangrijk dat de basis (kaart en positie) het altijd blijft doen, bij onze iPads is dat tot nu toe 100% betrouwbaar gebleken.

Op welke grond hebben wij destijds (naast onze RM kaartplotter) voor iPad en navigatie apps gekozen?

Ik heb voor een heel specifieke toepassing voor mijn werk ooit een iPad gekocht en dacht die verder weinig te gebruiken. Wat een foute inschatting! Het ding bleek voor heel veel taken geschikt, handzaam en betrouwbaar. Na heel positieve eerste ervaringen was het dus een kleine stap om ook navigatie apps uit te gaan proberen, hoewel er in die tijd geen reviews waren waarin ook de betrouwbaarheid werd vergeleken.

Die apps en kaartmateriaal (we begonnen destijds met Navionics) waren relatief goedkoop, zeker als je het vergeleek met papieren kaarten en traditionele kaartplotters. We zouden ons er geen buil aan vallen als het iPad experiment mislukte. Inmiddels varen we al zo'n 13 jaar rond met iPad navigatie naast ons boordsysteem met kaartplotter. Waarbij we het gebruiksgemak van de iPad voor (weather)routing, etc. vele malen groter vinden dan onze kaartplotter.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 feb 2023 12:33 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betrouwbaarheid navigatie software 04 feb 2023 13:06 #1456847

Moeten we niet gewoon toegeven dat mobieltjes/tablets met goede apps gewoon de strijd gaan winnen? Net zoals ze hebben gedaan bij autonavigatiesystemen en op vele andere terreinen. Zo zijn er zat mensen die geen laptop meer hebben, maar een tablet met draadloos keyboard.

Enige punt wat mij betreft: zichtbaarheid in daglicht, en zeewaterbestendigheid....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.318 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl