Jeroen, je AIS heeft zelf een GPS waar ie COG, SOG en positie mee bepaalt. Dat is de minimale info benodigd om te gaan zenden. Dat jij ook HDG voedt vanuit een ander apparaat is mooi meegenomen; ik doe dat ook (@3Noreen: klasse B doet dat ook idd). In vesselfinder of op andere boten zie je dan niet alleen COG, maar ook de heading van een target. Vergelijk Griend met mijn buurman zónder HDG info:
Maar dat heeft weinig met AP functionaliteit te maken toch?
holtere schreef :
Hoe verwerken de overstekers de stroming bij gebruik van de ap op auto
Ik antwoord met in het achterhoofd dat AUTO een kompaskoers stuurt en niet (zoals jij denkt) een COG of track is…
Cherbourgh - Ingang Solent
Ongeveer 60 mijl, stroming dwars elke 6 uur kenterend. Wind W2, bootje loopt 3 knopen, tocht duurt dus 3 of iets meer kenteringen. Golven uit het westen, drift met deze zwakke wind 5 graden? Grondkoers 1 gr True, nu nauwelijks variatie en deviatie.
Dan moet je (gemiddeld over de getijen) dus 356 gr M sturen. Dat stel je in als setpoint (“locked heading”) in AUTO mode.
Als je op 3/4 van de tocht bent en in het laatste tij bent beland, zou ik eens gaan nadenken hoe de ingestelde koers te wijzigen om uit te komen waar je wilt. Net na vertrek kan dat nog niet want er zijn teveel onzekerheden in wind en condities.
Je (achteraf) gerealiseerde grondkoers zou iets als de rode lijn kunnen zijn. Ofzo…