Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm…

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 12 okt 2023 15:45 #1515775

Daar komt bij dat je weet en zeker weet waar de grote vaart vaart .
Ook is de grote vaart heel voorspelbaar waar ze heen gaan etc .

Wat er over blijft zijn vissers ; jachten ; en ander gespuis :P
Experience develops good judgment; bad judgement develops experience.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 12 okt 2023 15:59 #1515778

simpel rekensommetje. Als je elkaar met 20 knopen nadert. 6 knopen eigen snelheid en 14 knopen snelheid ander schip. Dan ben je als je elkaar net niet ziet binnen 4 mijl in 12 minuten bij elkaar. En op 4 mijl een goede visuele inschatting maken van koers en intenties van een schip is nog best lastig. Dus bij slaapjes van meer dan een kwartier moet je of heel goed zicht hebben of hele goede apparatuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 12 okt 2023 16:12 #1515781

Heel veel mensen denken weer een hoop en zeggen een hoop .

De grote vraag is hebben ze ook ervaring met waar ze het over hebben ?


Gezien ik ik denk ik vind ik zou gehalte dat dat dus nog wel mee valt .
Experience develops good judgment; bad judgement develops experience.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 12 okt 2023 16:18 #1515786

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4347
@Eigenwijs
Zodra een schip op de Noordzee >10-20 knopen vaart kun je er denk ik wel vanuit gaan dat het vracht- container schip is ?
Die hebben toch zeker allemaal AIS én blijven in de vaargeulen ? Met de sterke class A die ze aan boord hebben zie je ze al uren van te voren aankomen , kun je zien waar ze naar toe gaan en kun je al beginnen met (laten) uitrekenen wat de CPA etc is en evt je koers wat verleggen

Mijn ervaring is dat juist de grote schepen heel voorspelbaar varen, die zullen niet plotseling van koers veranderen en daar kun je heel goed al uren van te voren op anticiperen

Kleine bootjes en jachten zijn wat lastiger maar die komen ook niet met 14-20 knopen op je af denderen dus heb je (veel) meer tijd om te reageren
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 12 okt 2023 16:22 #1515788

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4347
@Jeroen
Ik heb veel minder ervaring dan anderen, en al helemaal nul ervaring op de Noordzee maar ik probeer te begrijpen waarom je op de Noordzee of het kanaal geen haze slaapjes zou kunnen doen ?

Het lijkt wel alsof iedereen denkt dat het gevaar ‘ineens’ uit het niets komt opzetten, en dat kan natuurlijk ook zo zijn, alleen zie ik weinig gevaar van ‘grote’ schepen, die vind ik juist heel voorspelbaar en veilig
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 12 okt 2023 16:30 #1515789

ReneK schreef :
@Jeroen
Ik heb veel minder ervaring dan anderen, en al helemaal nul ervaring op de Noordzee maar ik probeer te begrijpen waarom je op de Noordzee of het kanaal geen haze slaapjes zou kunnen doen ?

Het lijkt wel alsof iedereen denkt dat het gevaar ‘ineens’ uit het niets komt opzetten, en dat kan natuurlijk ook zo zijn, alleen zie ik weinig gevaar van ‘grote’ schepen, die vind ik juist heel voorspelbaar en veilig

Dat kan ook gewoon en het gevaar komt niet ineens en soms kan het door omstandigheden minder goed .
Experience develops good judgment; bad judgement develops experience.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 12 okt 2023 16:34 #1515793

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 603
Jeroen-Pion schreef :
Ilex schreef :Radar nodig?
Is het anders onverantwoord?
Raar... En met de juiste verlichting is iedereen goed te zien.

Ik denk dat veel radarbezitters niet weten hoe de radar correct in te stellen, laat staan de beelden te interpreteren.
Nee een radar heb je niet nodig . Maar vaak wel heel handig .

Zeil je s nachts langs de Portugese kust , wees niet verbaasd over hoeveel vissers bootjes jij niet ziet in de nacht zelden verlicht , AIS ? Lol

Radar instellingen? Geen idee met wat beperkte kennis , radar overlay op de kaart zie ik de fuiken dus de stokken nog  Dopler radar hij verteld me ook nog of het bootje dichter bij me komt of van me af vaart , hoef je niets aan in te stellen 

Is zoiets misschien nuttig? Een radar verklikker
www.ciel-et-marine.com/pages/page_1pag.html

Een kennis is recent op volle zee tegen een visser aan geschampt ondanks inderdaad AIS alarm.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 12 okt 2023 16:38 #1515795

Johan22 schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Ilex schreef :Radar nodig?
Is het anders onverantwoord?
Raar... En met de juiste verlichting is iedereen goed te zien.

Ik denk dat veel radarbezitters niet weten hoe de radar correct in te stellen, laat staan de beelden te interpreteren.
Nee een radar heb je niet nodig . Maar vaak wel heel handig .

Zeil je s nachts langs de Portugese kust , wees niet verbaasd over hoeveel vissers bootjes jij niet ziet in de nacht zelden verlicht , AIS ? Lol

Radar instellingen? Geen idee met wat beperkte kennis , radar overlay op de kaart zie ik de fuiken dus de stokken nog  Dopler radar hij verteld me ook nog of het bootje dichter bij me komt of van me af vaart , hoef je niets aan in te stellen 

Is zoiets misschien nuttig? Een radar verklikker
www.ciel-et-marine.com/pages/page_1pag.html

Een kennis is recent op volle zee tegen een visser aan geschampt ondanks inderdaad AIS alarm.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

De bootje waar ik het over had hebben zeker ook geen radar .

Heb je zelf een rader zie je ze perfect incl alarm . Mooie techniek anno 2023

En snachts zie ik ook de stokken van de netten , en je wilt niet weten hoeveel je er daarvan de Portugese kust van tegen komt , honderden en complete velden .

Niet als op het IJsselmeer hier en daar een netje en dat was het .
Experience develops good judgment; bad judgement develops experience.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 12 okt 2023 16:48 #1515798

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7594
Ik was na m'n rondje Helgoland heel erg moe, tot aan prettige hallucinaties toe, en op het IJsselmeer deed ik toen ook hazeslaapjes
Laatst bewerkt: 12 okt 2023 16:50 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 12 okt 2023 16:56 #1515803

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3305
ReneK schreef :
@Eigenwijs
Zodra een schip op de Noordzee >10-20 knopen vaart kun je er denk ik wel vanuit gaan dat het vracht- container schip is ?
Die hebben toch zeker allemaal AIS én blijven in de vaargeulen ? Met de sterke class A die ze aan boord hebben zie je ze al uren van te voren aankomen , kun je zien waar ze naar toe gaan en kun je al beginnen met (laten) uitrekenen wat de CPA etc is en evt je koers wat verleggen

Mijn ervaring is dat juist de grote schepen heel voorspelbaar varen, die zullen niet plotseling van koers veranderen en daar kun je heel goed al uren van te voren op anticiperen

Kleine bootjes en jachten zijn wat lastiger maar die komen ook niet met 14-20 knopen op je af denderen dus heb je (veel) meer tijd om te reageren

hou er ook maar best rekening mee dat de vissersboten, die dus ook buiten de shipping lane vissen, hun AIS NIET aan hebben, althans NIET uitzenden. 3 jaar geleden toen we van Oostende naar Boulonge sur mer, en van Boulonge naar Cherbourg vaarden, veel motoren gehoord (in de mist) maar geen echo's op AIS. Ook hou je best rekening met op- en afgaand tij wat betreft de zandbanken en ondieptes. Ik denk dat ze alle overschot die ze hadden na uitdelen van ondieptes en zandbanken, deze gewoon langs de belgish-frande kust hebben gedumpt, samen met munitie dumpplaatsen.
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 12 okt 2023 16:57 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 12 okt 2023 17:15 #1515808

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8647
Kennelijk inmiddels veranderd, nagenoeg alle vissers hadden de AIS aan staan, tussen NL en A Coruna, de afgelopen weken.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 12 okt 2023 18:01 #1515820

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4347
@DavidS

ik zie er toch wel een heleboel ? en geen hazeslaapjes doen helpt afdoende tegen zandbanken, ondieptes en op- afgaand tij ?


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 12 okt 2023 18:34 #1515829

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3305
@ReneK ik spreek over 2020, wat me wel opviel ter hoogte van A Coruna was het beeld vol met AIS-targets

"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 12 okt 2023 18:55 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 12 okt 2023 21:05 #1515853

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 603
Jeroen-Pion schreef :
Johan22 schreef :Jeroen-Pion schreef :Ilex schreef :Radar nodig?
Is het anders onverantwoord?
Raar... En met de juiste verlichting is iedereen goed te zien.

Ik denk dat veel radarbezitters niet weten hoe de radar correct in te stellen, laat staan de beelden te interpreteren.
Nee een radar heb je niet nodig . Maar vaak wel heel handig .

Zeil je s nachts langs de Portugese kust , wees niet verbaasd over hoeveel vissers bootjes jij niet ziet in de nacht zelden verlicht , AIS ? Lol

Is zoiets misschien nuttig? Een radar verklikker
www.ciel-et-marine.com/pages/page_1pag.html

Een kennis is recent op volle zee tegen een visser aan geschampt ondanks inderdaad AIS alarm.

De bootjes waar ik het over had hebben zeker ook geen radar .

Dat laatste was ik al bang voor, vraag beantwoord, thnx.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 13 okt 2023 07:02 #1515880

ReneK schreef :
@Eigenwijs
Zodra een schip op de Noordzee >10-20 knopen vaart kun je er denk ik wel vanuit gaan dat het vracht- container schip is ?
Die hebben toch zeker allemaal AIS én blijven in de vaargeulen ? Met de sterke class A die ze aan boord hebben zie je ze al uren van te voren aankomen , kun je zien waar ze naar toe gaan en kun je al beginnen met (laten) uitrekenen wat de CPA etc is en evt je koers wat verleggen

Mijn ervaring is dat juist de grote schepen heel voorspelbaar varen, die zullen niet plotseling van koers veranderen en daar kun je heel goed al uren van te voren op anticiperen

Kleine bootjes en jachten zijn wat lastiger maar die komen ook niet met 14-20 knopen op je af denderen dus heb je (veel) meer tijd om te reageren

Dat is toch precies wat ik zeg? Als je langer dan een kwartier wil slapen moet je vertrouwen op je apparatuur. En die moet dan wel werken. Ik heb wel op schepen gevaren waarbij het niet een vanzelfsprekende zekerheid was dat alle Ais targets ook daadwerkelijk op het scherm kwamen. Niet kunnen achterhalen waarom, was ook niet mijn boot.
Verder kan je er nooit van uit gaan dat alles netjes in zijn baantje blijft. Vissers die klaar zijn met vissen en opeens naar een ander gebied of naar de haven gaan. Vrachtschepen die afslaan richting havens. Veerboten, Suppliers, baggerschepen en noem zo maar op.
Voor kleinere schepen waarbij je pas van een mijl of 2 kan zien wat ze precies doen is het rekensommetje nog ongunstiger. Stel je vaart beide rond de 6 knopen: 2 / 12 x 60 kom je op 10 minuten.
De stelregel dat je iedere 10- 15 minuten rondom uitkijk houdt terwijl je wachtloopt komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 13 okt 2023 07:17 #1515887

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13732
Een paar jaar geleden sprak ik een zeiler die solo langere tochten maakt. Onder ander naar Spitsbergen. Die was redelijk laconiek. Ging s'avonds rond tien uur slapen om de volgende ochtend weer op te staan. Terwijl zijn bootje gewoon op de automaat doorvoer. Hij vond het risico aanvaardbaar. Hij was redelijk op leeftijd en vond dat beter dan thuis miserabel aan zijn eind komen.
Een andere legde zijn boot bij om vervolgens een paar uur te slapen.
Ik zelf ben wat neurotischer en kijk graag om de 5-10 minuten om me heen. Maar ik vaar ook niet solo.
Maar ik vind wel dat iedereen zijn eigen keuze moet mogen maken. Laten we dat vooral respecteren.
Jouw persoonlijke voorkeuren doen hier niet ter zake, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 13 okt 2023 07:47 #1515893

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16438
Ik stel een andere denkwijze voor, in de geest van de status van de electrische fiets!
We spreken wat gewichtsklassen voor en afhankelijk van je massa mag je korter of langer pitten. Met een klein bootje maak je weinig kapot, dus laat maar gaan naar eigen verantwoording :)
Grote boot is veel schade dus veel opletten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 13 okt 2023 07:48 #1515895

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7594
Lachen Holtere! Mijn huidige boot is meer dan 20 keer zo zwaar als m'n vorige.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 13 okt 2023 07:51 #1515896

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16438
Daar moest ik ook meteen aan denken :)
Zie nog dat filmpje voor me over je trip met die Marsvin.
"Bootje past als een handschoen" zei je!
Laat maar gaan dan, je doet niemand kwaad ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 13 okt 2023 08:06 #1515900

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
La Mavare schreef :
Kennelijk inmiddels veranderd, nagenoeg alle vissers hadden de AIS aan staan, tussen NL en A Coruna, de afgelopen weken.

Ik zie ook geen vissers zonder AIS meer.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 13 okt 2023 08:13 #1515905

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2745
ReneK schreef :
@Eigenwijs
Zodra een schip op de Noordzee >10-20 knopen vaart kun je er denk ik wel vanuit gaan dat het vracht- container schip is ?
Die hebben toch zeker allemaal AIS én blijven in de vaargeulen ?

Op de Noordzee kom je ze best veel buiten de vaarroutes tegen
Met de sterke class A die ze aan boord hebben zie je ze al uren van te voren aankomen

Dat dan weer wel.
, kun je zien waar ze naar toe gaan en kun je al beginnen met (laten) uitrekenen wat de CPA etc is en evt je koers wat verleggen

Dat verleggen van je koers kun je in eerste instantie beter aan hen overlaten. Ze hebben betere apparatuur en een hogere snelheid. Bovendien weten ze dat ze moeten wijken en dat doen ze doorgaans al op grote afstand. Bij twijfel oproepen en pas na overeenstemming zo nodig de eigen koers aanpassen.
Mijn ervaring is dat juist de grote schepen heel voorspelbaar varen, die zullen niet plotseling van koers veranderen en daar kun je heel goed al uren van te voren op anticiperen

Bijna allemaal wel. Maar dan zijn er ook nog onderzoeksschepen die juist heel onvoorspelbaar varen.

Tot slot: ik deel de conclusie dat je op de rustiger delen van de Noordzee of het Kanaal wel 15 minuten je ogen kunt sluiten. Langer zou ik niet doen.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 13 okt 2023 22:15 #1516109

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1033
Ben vorig jaar solo naar Engeland gevaren. Het was af en toe behoorlijk druk om me heen met voornamelijk grote vrachtschepen en ferry’s. Op het plotter scherm wordt het dan een soort frogger… :laugh: Zodra ik zag dat ik op minimaal 45 minuten van alles om me heen zat, deed ik een slaapje van 20 minuten. Zo kon het soms een paar keer achter elkaar, soms even 1 uur wakker blijven omdat het te druk was. Dichterbij Engeland rond 04.00/05.00 werd het heel rustig. Vrijwel niets om mij heen. Toen even 2 keer 40 minuten gepakt. Ik vind t dus kunnen, mits er niet teveel schepen op korte afstand van je zitten. (Ik heb trouwens een dubbel alarm: het ais alarm van ISailor en binnen nog een apart kastje met speaker. Die gaat echt heel hard… :laugh: ).
Have the Spirit!
Laatst bewerkt: 13 okt 2023 22:18 door Corazon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 14 okt 2023 10:23 #1516151

Radar is veel praktiser dan AIS.

Met radar zie je alles in de gewenste omgeving, een drijvende container, boeien van permanent uitstaande tonijn netten, zelfs laagvliegende vogels worden zichtbaar.
Alles zaken zonder AIS.

Ik ben totaal niet geintereseerd in de naam of de vracht van een vrachtschip, maar wel in de afstand en koers binnen een bepaalde afstand van mijn scheepje.
En vooral de zaken op de korte afstand, daar moet ik het eerst op reageren.

Niets mis met AIS, een prima ding, maar radar geeft juist op de belangrijke afstand de nodige informatie.

Heeft op afstand instelbaar alarm wanneer iets binnen mijn gevaren zone komt.
Het zijn juist de zaken zonder AIS die je op tijd moet opmerken.

Dat alles is prima te zien op radar
Laatst bewerkt: 14 okt 2023 10:24 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 14 okt 2023 11:39 #1516160

En het belangrijkste als solo zeiler , pak zoveel mogelijk slaap als je kan .

Je weet nooit wanneer je niet meer kunt slapen om iets ……..

Misschien is dat nog wel het belangrijkste als solo zeiler , en het grootste verschil met meerdere varen .
Experience develops good judgment; bad judgement develops experience.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slapen op Het Kanaal met alleen(?) AIS alarm… 14 okt 2023 16:35 #1516240

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2585
Een keer voor de belgische kust moeten uitwijken om een aanvaring te voorkomen.
Klaarlichte dag. Bleek de schipper gezellig een boekje te lezen in de kuip....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.341 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl