Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waar varen we langs??????

Re: waar varen we langs?????? 03 feb 2013 11:21 #364442

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9076
Kaatje Blokzijl
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 03 feb 2013 13:20 #364499

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
Goesche sas?
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 03 feb 2013 13:57 #364517

Sas van Gent?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 03 feb 2013 17:17 #364620

  • dHelios
  • dHelios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 173
Aan La Mavare de eer.

Die heeft het helemaal juist en da's best knap want zelfs Albert zat in een verkeerde provincie :woohoo:

Hieronder enige wetenswaardigheden;
Het plaatsje en de haven van Blokzijl ontstonden toen hier, ergens in het midden van de 16e eeuw, een kanaal gegraven werd. Waar dit kanaal de zeedijk bereikte, werd een sluis gelegd (‘zijl’ is Noord-Nederlands voor ‘sluis’). In 1581 werd dit kiemende stadje versterkt door de fameuze geuzenleider Diederik Sonoy. Een kleine eeuw later kreeg het stadsrechten en de handel bloeide.
Vanzelfsprekend was er een herberg die ‘In den Gouden Walvisch’ heette. Die werd op zeker moment door de jonge wees Kaatje uitgebaat en dat betekende vooral veel koken. Dat deed ze zo goed,dat haar reputatie als perfecte gastvrouw voor kapiteins, kooplieden en reders zich over de wereldzeeën verspreidde.
Om de herinnering aan kokkin en gastvrouw pur sang Kaatje levend te houden, plaatste Blokzijl een geromantiseerd beeld van haar bij een van de sluizen en natuurlijk is er het beroemde restaurant Kaatje bij de Sluis. Ooit van de legendarische Fons van Groeningen en zijn vrouw Anneke. Nu geëxploiteerd door hun chef-kok Peter Postma en maître Harald Hovenkamp, met aan de overkant van de sluis hotel Kaatjes Résidence. Dit voormalige woonhuis van een lokale houthandelaar had tien jaar leeggestaan en deed voor die tijd dienst als maalfabriek voor graan. Restaurateur Van Groeningen restaureerde het en opende het exclusieve hotel in 1985.
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 03 feb 2013 18:33 #364664

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9076
Na je hint met ander woord voor 'sluis' waren de mogelijkheden beperkt: iets met zijl of sas.
Ok de volgende:


Bijlage RaadplaatZF.jpg niet gevonden

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Laatst bewerkt: 03 feb 2013 18:34 door La Mavare.
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 03 feb 2013 18:53 #364677

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
La Mavare schreef :
Na je hint met ander woord voor 'sluis' waren de mogelijkheden beperkt: iets met zijl of sas.
Ok de volgende:
Sluizen Kornwerderzand, Waddenzee-kant.

--
stegman
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 03 feb 2013 20:14 #364709

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9076
Wow, prima.

de Stegman-methode?
Laag staande zon, moet dus winternamiddag zijn, dus kijk je in ZW-richting. Blok is een bunker oid. Havenhoofd fors, dus zeekant.

Even kijken op mijn site en dan kun je concluderen dat het tijdens de Oud- en Nieuw-trip naar Terschelling was. Moet dus de 30e december zijn, anders hadden we de bestemming niet op tijd gehaald.

Aan Stegman alle eer!!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 04 feb 2013 21:36 #365302

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
La Mavare schreef :
Wow, prima.

de Stegman-methode?
Laag staande zon, moet dus winternamiddag zijn, dus kijk je in ZW-richting. Blok is een bunker oid. Havenhoofd fors, dus zeekant.
De bunker herkende ik meteen; die is zo karakteristiek voor die plek dat het niet kan missen. Maar de zon zat me inderdaad wel even dwars. Met die lage stand en kijkend vanuit noordoost kón het niet 's zomers zijn geweest. Maar goed, jij bent een typische weer of geen weer zeiler, dus die winter nam ik voor lief.
De volgende is oud (1984), maar de brug staat er nog in volle glorie. Bij welk dorp staat ie?



--
stegman
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 05 feb 2013 14:41 #365451

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
lodewijk stegman schreef :
De volgende is oud (1984), maar de brug staat er nog in volle glorie. Bij welk dorp staat ie?
Kennelijk is er een hint nodig. Beetje vreemd, want velen van jullie zullen hier wel eens gevaren hebben.

Welnu: het is ten noorden van de lijn Leiden - Enschede.

--
stegman
Laatst bewerkt: 05 feb 2013 14:41 door Wadloper.
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 05 feb 2013 14:42 #365452

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1409
Ramsdiep?
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 05 feb 2013 14:45 #365457

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2280
Hi,

Je maakt het wat verwarrend, door over een dorp te spreken...

Kiesterzijl is geen dorp, maar een buurtschap ;)

Bij gebrek aan foto's, mag iemand anders.... Als ik het goed heb, natuurlijk :-)

Gr, Arent.
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 05 feb 2013 15:00 #365466

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Arent schreef :
Hi,

Je maakt het wat verwarrend, door over een dorp te spreken...

Kiesterzijl is geen dorp, maar een buurtschap ;)
Ja, en nu ik duidelijk maak dat het in het noorden is, weet je ineens wèl waar het is; dorp of geen dorp?
Mag ik opmerken dat ik nog wel wat verwarrender opmerkingen van plaatjespotsers heb gezien in de loop der tijd?

Maar het is inderdaad bij Kiesterzijl, net ten westen van Franeker. De brug loopt over het van Harinxmakanaal en het is een tamelijk karakteristiek ding, vergeleken met de andere bruggen over het kanaal. Het leek me alles bij elkaar toch niet zo heel moeilijk..

De beurt is, zoals Arent al aankondigde, aan de eerstmalende.

--
stegman
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 05 feb 2013 15:10 #365476

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2280
lodewijk stegman schreef :
Ja, en nu ik duidelijk maak dat het in het noorden is, weet je ineens wèl waar het is; dorp of geen dorp?
Mag ik opmerken dat ik nog wel wat verwarrender opmerkingen van plaatjespotsers heb gezien in de loop der tijd?

Maar het is inderdaad bij Kiesterzijl, net ten westen van Franeker. De brug loopt over het van Harinxmakanaal en het is een tamelijk karakteristiek ding, vergeleken met de andere bruggen over het kanaal. Het leek me alles bij elkaar toch niet zo heel moeilijk..

stegman

Ehh, sorry hoor.... Ik slaap af en toe, en werk overdag (en niet met een computer).

Als je het echt wilt weten; ik zag het meteen, vanmiddag om 16.40, toen ik je foto voor het eerst zag.

Dat kan dus ook... Maar goed, iemand anders had het vannacht ook kunnen zien, natuurlijk.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 05 feb 2013 15:11 door Arent.
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 05 feb 2013 16:38 #365506

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Arent schreef :
Als je het echt wilt weten; ik zag het meteen, vanmiddag om 16.40, toen ik je foto voor het eerst zag.
Mooi. Ik had ook niet anders van je verwacht..

--
stegman
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 05 feb 2013 17:10 #365522

lodewijk stegman schreef :
Arent schreef :
Hi,

Je maakt het wat verwarrend, door over een dorp te spreken...

Kiesterzijl is geen dorp, maar een buurtschap ;)
Ja, en nu ik duidelijk maak dat het in het noorden is, weet je ineens wèl waar het is; dorp of geen dorp?
Mag ik opmerken dat ik nog wel wat verwarrender opmerkingen van plaatjespotsers heb gezien in de loop der tijd?

Maar het is inderdaad bij Kiesterzijl, net ten westen van Franeker. De brug loopt over het van Harinxmakanaal en het is een tamelijk karakteristiek ding, vergeleken met de andere bruggen over het kanaal. Het leek me alles bij elkaar toch niet zo heel moeilijk..

De beurt is, zoals Arent al aankondigde, aan de eerstmalende.

--
stegman

Vaak onderdoor gekomen, maar ja, altijd pikkedonker. #elfstedentocht.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 05 feb 2013 17:17 #365529

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2280
lodewijk stegman schreef :
Arent schreef :
Als je het echt wilt weten; ik zag het meteen, vanmiddag om 16.40, toen ik je foto voor het eerst zag.
Mooi. Ik had ook niet anders van je verwacht..

--
stegman

Dank voor het compliment.

Deze brug ben ik veel vaker óverheen dan onderdoor gegaan. Vroeger was het de fietsroute naar mijn neef in Franeker, daar logeerde ik vaak.
Laatste keer was lopend, tijdens de 'slachte marathon'.

Dat is volgens mij ook de reden, dat die brug er nog net zo uitziet al in 1984; het is een onderdeel van de zeewering. De 'Kiesterzijl' was een keersluis in de Slachtedijk, één van de oudste, aaneengesloten zeeweringen van Friesland en bestaat dus al sinds de middeleeuwen.
De brug op de foto is ietsje nieuwer, maar er zit (als ik het goed heb) nog steeds een schotbalkkering (google dat maar eens) onder.

Sorry voor de ongevraagde wikipedia-info ;)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 05 feb 2013 17:19 door Arent.
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 05 feb 2013 17:23 #365534



om er de gang er een beetje in te houden
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 05 feb 2013 18:12 #365561

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1855
Ahoy,

Dat is Lelystad, de poepende man, officieel geloof ik "En Exposure".

Gr. C
Cygnet 20,
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Winner 1010, Cygnet 20 trailer sailer.
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 05 feb 2013 18:29 #365569

heel goed
ik ben benieuwt naar de volgende foto van Mischief
groeten
Frank
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 05 feb 2013 18:49 #365576

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1855
tja, dan moeten we maar eens kijken of iemand dit plekje kent.




Gr. C
Cygnet 20,
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Winner 1010, Cygnet 20 trailer sailer.
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 05 feb 2013 19:41 #365610

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9767
Herken het niet echt maar eens de methode Stegman erop los.

Zo te zien een vaarwater waar druk gevaren wordt gezien de verkeersgeleidingspost op de kant. Water lijkt gekanaliseerd en er staat een molen zonder wieken. De meeuwen doen me denken aan ergens aan de buurt van zee. Al met al doet het denken aan Zeeland, gokje daarom Kanaal door Walcheren.

En mocht het niet goed zijn, hopelijk komt er dan wat meer duidelijkheid voor de anderen.....
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 05 feb 2013 20:49 #365665

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Wallaby schreef :
Herken het niet echt maar eens de methode Stegman erop los.

Zo te zien een vaarwater waar druk gevaren wordt gezien de verkeersgeleidingspost op de kant. Water lijkt gekanaliseerd en er staat een molen zonder wieken. De meeuwen doen me denken aan ergens aan de buurt van zee. Al met al doet het denken aan Zeeland, gokje daarom Kanaal door Walcheren.

En mocht het niet goed zijn, hopelijk komt er dan wat meer duidelijkheid voor de anderen.....
De echte stegman hoeft zijn methode niet in te zetten. Het is namelijk vlak bij huis.
We zien de Oude Maas ter hoogte van Goidschalxoord. In de rug van de kijker ligt de golfbaan van Rhoon. De radar is inderdaad van een verkeerspost: Sector Heerjansdam (VHF 4).

--
stegman
Laatst bewerkt: 05 feb 2013 20:52 door Wadloper.
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 05 feb 2013 21:04 #365675

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1855
Methode of niet Stegman heeft het goed.
Ik dacht nog als hij ff iets anders te dien heeft krijgen we nog wat meer pogingen.
Maar Louis, l'honneur est a vous, chapeau!

C.
Cygnet 20,
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Winner 1010, Cygnet 20 trailer sailer.
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 05 feb 2013 21:19 #365683

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30067
Mischief schreef :
Methode of niet Stegman heeft het goed.
Ik dacht nog als hij ff iets anders te dien heeft krijgen we nog wat meer pogingen.
Maar Louis, l'honneur est a vous, chapeau!
Nou.., iets anders te doen.. Ik ben weer helemaal op mijn praatstoel in ZF, zoals je elders kunt zien, dus dat kun je vergeten..

Het leuke is ook dat ik ineens weer een nieuwe verzameling ouwe rommel heb aangeboord, te weten mijn dia's, die ik in de afgelopen tijd heb gedigitaliseerd.
Het is er dus weer één uit een grijs verleden. 1989, ditmaal. Desondanks denk ik dat ook hier ter plekke nog niet veel veranderd is..



--
stegman
Laatst bewerkt: 05 feb 2013 21:20 door Wadloper.
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 05 feb 2013 21:35 #365695

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Is dat die sluis bij het Veerse Meer, de Kreekraksluis heet ie geloof ik?
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 2.596 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl