Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waar varen we langs??????

Re: waar varen we langs?????? 10 apr 2013 20:01 #387105

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
Vlieter1 schreef :
Dan zou je toch meer in NW-lijke richting kijken..?

Lastig om de vaart erin te krijgen. Wat doen we: nog een hint of even wachten?
JK
Nou, het is wel een mooie in de zin dat ie een duidelijke plek laat zien, maar toch moeilijk te traceren is.
Dat de havenopening (of sluis-, rivier- of kanaalmond) zich richt naar iets waar noord in zit liet zich raden. Het zonnepaneel op het havenlicht is namelijk hoogstwaarschijnlijk naar het zuiden gericht. Daaruit volgt inderdaad dat we naar het noordoosten kijken.
De plek grenst aan ruim water. Het zou kunnen dat er een (schier)eiland aan de horizon ligt; een deel van de zichtbare oever lijkt dichterbij te zijn dan het meest linkse deel op de foto. In contrast daarmee is er rechts helemaal geen oever meer te zien.
Door de begroeiing is het duidelijk dat we hier niet met zout water te maken hebben.
De afwezigheid van een niet-zichtbare oever moet bijna wel betekenen dat we hier direct of indirect kijken naar het IJsselmeer of het Markermeer. Geen van de Friese meren of Zeeuwse stromen is zo wijds dat de overkant niet te zien is.

Maar als ik dan de haven-, sluis-, kanaal- en riviermonden naga die ruwweg naar N - NW zijn gericht, terwijl er naar O - NO geen land meer te zien mag zijn, en waar bovendien een duidelijk herkenbaar havenlicht staat, dan val ik even stil.

Ik ben wel buitengewoon benieuwd naar het antwoord!

--
stegman
Laatst bewerkt: 10 apr 2013 20:20 door Wadloper.
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 10 apr 2013 20:04 #387106

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
In/uitgang van de Gouwzee.
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 11 apr 2013 05:41 #387142

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
lodewijk stegman schreef :
Vlieter1 schreef :
Dan zou je toch meer in NW-lijke richting kijken..?

Lastig om de vaart erin te krijgen. Wat doen we: nog een hint of even wachten?
JK
...
Maar als ik dan de haven-, sluis-, kanaal- en riviermonden naga die ruwweg naar N - NW zijn gericht, terwijl er naar O - NO geen land meer te zien mag zijn, en waar bovendien een duidelijk herkenbaar havenlicht staat, dan val ik even stil.

Ik ben wel buitengewoon benieuwd naar het antwoord!

--
stegman

Stegman, je analyse klopt zoals gewoonlijk, maar even voor het goede begrip / ter voorkoming van misverstanden: de monding / haveningang ligt dus niet op NW, maar globaal op NO gericht.
Ik laat hem nog 1 dagje staan, morgenavond verklap ik hem als-ie dan nog niet is geraden (maar ik verwacht dat het met bovenstaande info toch wel te doen is).
Joris
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 11 apr 2013 05:55 #387148

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
Vlieter1 schreef :
Stegman, je analyse klopt zoals gewoonlijk, maar even voor het goede begrip / ter voorkoming van misverstanden: de monding / haveningang ligt dus niet op NW, maar globaal op NO gericht.
Ik laat hem nog 1 dagje staan, morgenavond verklap ik hem als-ie dan nog niet is geraden (maar ik verwacht dat het met bovenstaande info toch wel te doen is).
Nog één snelle gok: de havenmond van Schardam.

--
stegman
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 11 apr 2013 06:42 #387155

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Ja Stegman, dat is hem!
Een charmant buitendijks haventje. Bij lagerwal zoals op de foto was ik blij met mijn GPS, want de havenmond is niet heel kenbaar en de tonnetjes zijn klein. Maar als je er eenmaal bent is de rust gegarandeerd. Bij rondgaan en aanleggen even rekening houden met spuistroom.
Joris
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 11 apr 2013 07:23 #387164

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
Vlieter1 schreef :
Ja Stegman, dat is hem!
Een charmant buitendijks haventje. Bij lagerwal zoals op de foto was ik blij met mijn GPS, want de havenmond is niet heel kenbaar en de tonnetjes zijn klein. Maar als je er eenmaal bent is de rust gegarandeerd. Bij rondgaan en aanleggen even rekening houden met spuistroom.
Je laatste opmerking, dat ook de havenmond in NO-richting lag, opende me de ogen. Omdat je toch enigszins van opzij tegen de 'havendam' lijkt aan te kijken dacht ik aanvankelijk dat kijkrichting en havenmond een hoek met elkaar maakten. Dat viel dus nogal mee.

De nieuwe moet niet heel moeilijk zijn, lijkt me, hoewel het plaatje uit 1989 stamt. Er zit nog een aardig verhaal aan vast zit bovendien..



--
stegman
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 11 apr 2013 07:50 #387170

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
lodewijk stegman schreef :
De nieuwe moet niet heel moeilijk zijn, lijkt me, hoewel het plaatje uit 1989 stamt. Er zit nog een aardig verhaal aan vast zit bovendien..



--
stegman
De foto lijkt me wel iets eerder gemaakt (omstreeks jaar nul?).
Ik herken de omgeving overigens niet.

Jeroen.
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 11 apr 2013 09:06 #387176

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
lodewijk stegman schreef :
De nieuwe moet niet heel moeilijk zijn, lijkt me, hoewel het plaatje uit 1989 stamt. Er zit nog een aardig verhaal aan vast zit bovendien..



--
stegman

Ameland, zou ik zeggen.
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 11 apr 2013 10:27 #387192

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
Vlieter1 schreef :
Ameland, zou ik zeggen.
Dat zou ik ook zeggen!
Een echte wadkrabber strooi je geen zand in de ogen, natuurlijk. Al staat de haven van Ameland vier meter onder water.

Het verhaal: wij waren op 30 juli 1989 van Terschelling naar Ameland gezeild. Overigens na het inwinnen van inlichtingen bij de havenmeester van TS. In alle gidsjes stond de haven van A. toen namelijk nog vermeld als volledig droogvallend en dat zag ik natuurlijk met een Victoire 22 helemaal niet zitten. Ik had mijn zinnen dus gezet op de haven aan de Ballumerbocht. Daar kon je naar verluid in de bouwvakvakantie probleemloos liggen en blijven drijven bovendien.
De havenmeester van TS hielp me uit de droom. De haven van A. was zojuist gebaggerd en met LW bleef je ook daar keurig drijven.
We hadden goed naar de weerberichten geluisterd (dachten we) en we waren véél te vroeg bij het wantij. Buiten een enorme regenbui, waarin het zicht terugliep tot enkele tientallen meters, was het tochtje verder niet buitengewoon opwindend. Er was eerder te weinig wind dan teveel. Rond half negen 's avonds waren we in de haven van Nes.
We lagen een half uurtje vast, toen de wind in minder dan een half uur aantrok van 3-4 bft tot iets dat tussen de 8 en 9 bft moet hebben gezeten.
Dat geloven jullie natuurlijk niet, maar wie wel weten hoe het weer was, die dag, moet het verhaaltje 'Gravida in de grondzeeën' van Hans Vandersmissen maar eens lezen. Het staat in zijn bundeltje 'Wadverhalen'.

Om kort te gaan: vervolgens zaten we een dag of 3 vast op A. De wind ruimde van ZW naar NW, maar bleef hard. Op een van die dagen is de foto genomen. Stevige NW wind leidt op het wad tot verhoging. Harde NW-wind leidt tot stevige verhoging.

--
stegman
Laatst bewerkt: 11 apr 2013 14:10 door Wadloper.
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 11 apr 2013 11:48 #387217

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Mooi verhaal! Dat verhaal van Vandersmissen vertelt geloof ik hoe hij koortsachtig een gaatje tussen de brekers probeert te ontdekken?

Vanavond zoek ik een nieuwe plaat.
Joris
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 11 apr 2013 12:58 #387242

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
Vlieter1 schreef :
Mooi verhaal! Dat verhaal van Vandersmissen vertelt geloof ik hoe hij koortsachtig een gaatje tussen de brekers probeert te ontdekken?
Smis wilde van De Cocksdorp naar Den Helder. Hij had zijn vrouw aan boord, die hoogzwanger was ('gravida' is latijn voor zwangere vrouw).
Ook hij werd overvallen door de harde wind. Na veel bloedstollende actie en het ontlopen c.q. doorstaan van een aantal grondzeeën, weet Smis via het achterdeurtje, achter de Lutjeswaard langs, Den Oever te bereiken. Ergens aanleggen lijkt hem in deze omstandigheden niet verstandig. Hij gaat voor anker in de voorhaven.
Volgens de overlevering waren in dezelfde nacht de tenten van Vlieland weggewaaid.

--
stegman
Laatst bewerkt: 11 apr 2013 13:03 door Wadloper.
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 11 apr 2013 13:39 #387262

  • killroy
  • killroy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Leuk zo een uitleg bij een plaatje! :)

Frank
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 11 apr 2013 16:38 #387299

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Ik blijf even op zoet water - maar waar?
Bijlagen:
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 11 apr 2013 17:39 #387322

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
stropersplaat
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 11 apr 2013 18:44 #387345

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
b100 schreef :
stropersplaat
Nee, deze komt uit de tijd dat we nog niet in het noorden lagen :)
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 11 apr 2013 19:09 #387353

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1289
Wylde gok, kan namelijk niet goed zien of het een strijkbare mast is.... De Wyldemerk?
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 12 apr 2013 03:55 #387388

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
De mast is strijkbaar, maar dat is voor dit plekje (net) niet nodig.
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 12 apr 2013 04:06 #387390

Een van de eilandjes op de randmeren?
Tja, dode hond of zo?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 12 apr 2013 04:15 #387392

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1289
Schelp. Of mocht ik niet meer :unsure:
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 12 apr 2013 04:29 #387394

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
Vlieter1 schreef :
b100 schreef :
stropersplaat
Nee, deze komt uit de tijd dat we nog niet in het noorden lagen :)
Dat betekent nog niet dat dit niet in het noorden is, natuurlijk. Ik dacht ook in eerste instantie aan de Lauwersmeer.

Je toont weer een plek die prima herkenbaar zou moeten zijn.
De begroeiing is heel typerend. Dergelijk opgaand geboomte is er niet zo vaak, direct aan open (watersport)water.
Achter de Vlieter ligt een tamelijk lange steiger met een bord erop.
De steiger komt uit op een wal die bij een eiland of een landtong zou kunnen horen; links is nog net te zien dat er achter de plek met de steiger een breder water ligt. Het is dus waarschijnlijk een gebied met een kreek-achtige structuur.
Als het in het zuiden is, komen eigenlijk maar twee gebieden in aanmerking, maar hoewel ik beide gebieden redelijk goed ken kan ik de plek niet plaatsen..

--
stegman
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 12 apr 2013 04:50 #387397

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
De schelp, eilandje voor naarden, genomen vanaf het grote eiland.
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 12 apr 2013 04:51 door MoonRiver.
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 12 apr 2013 06:56 #387415

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
De Schelp is goed. PuraVida noemde hem eerder, en volgens mij legaal omdat je na een dag opnieuw mag raden (klopt toch?). Dus de beurt is aan Puravida
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 12 apr 2013 12:59 #387496

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1289
OK, eendje van vanmorgen ;-)

Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 12 apr 2013 13:34 #387499

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
pura vida schreef :
OK, eendje van vanmorgen ;-)

Ik zie helemaal geen eendje!

--
stegman
Discussie gesloten.

Re: waar varen we langs?????? 12 apr 2013 14:34 #387527

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3282
PM kanaal ten noorden van coevordermeer, net voor de brug war de privinciale weg overheen gaat

Gr Rob
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 2.994 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl