mzs angelwing schreef :
heb idd een berekenings foutje gemaakt. maar goed. kook toestel is idd op 220 volt. de reden dat gas word gewaarschuwt voor ontploffings-gevaar is omdat dat altijd onder druk staat. als je bijvoorbeeld benzine neemt dat ontploft niet wel heel brandbaar. wij gaan zelf namelijk wel zo een installatie aanleggen.
o ja ff reageren nog op de reactie van sigdock
je maakt van ontploffings gevaar een vergelijking met zink gevaar als je schip niet onderhoud. dat is idd waar. maar het gevaar van gas zit em nou net in het vergeten van onderhoud. dus dat houd in elk jaar een nieuwe slang en laten keuren. als je dat dus niet doet dan blijft dat ontploffings-gevaar bestaan!
door dat dit veel veelvoudig in de binnenvaart is gebeurt zijn daar maatregels tegen genomen door de overheid nota bene. dit gaat dan om beroepsvaart. het is dus eigenlijk raar omdat iemand plezier matig vaart dan wel op gas kookt. en daar dus als nog die risico's loopt
Sorry voor deze opmerking maar er zou mischien een draadje moeten komen als "domste opmerkingen"!
Het feit dat gasoder druk staat heeft niets te maken met ontploffingsgevaar. Bij een explosie ontploft niet de gascilynder . Sterker nog , in een brand begint de gasfles meestal op een gegeven moment te lekken doordat hij openbarst en daarna brand het gas versneld op zonder echt te exploderen!
Explosiegevaar treedt op als er een brandbaar mengsel van een brandbare stof met de lucht aanwezig is. dat kan met benzine net zo goed als met gas of elke andere brandbare stof.
En de explosie is bij de juiste hoeveelheid in lucht voor benzine zelfs nog krachtiger als voor gas!
Even een vergelijking: een flinke kop benzine laten verdampen in de juiste luchthoeveelheid geeft bij aansteken een explosie vergelijkbaar met een handgranaat!
Een bijkomend risico bij boten is dat de zwaardere ( dan lucht) dampen van gas of benzine onder in het schip zakken en daar niet meer weg kunnen. Een boot is nou eenmaal dicht aan de onderkant(hopelijk!).
Ad