Proost schreef :
Dat "Natuurlijk niet" voor het niet legen van de potje pottie in de vrije natuur is niet voor iedereen. Heb zelf gezien dat het gebeurt. Dus zo netjes als Hen3 en vele anderen zijn ze niet allemaal.
Nee. Maar is dat interessant in het kader van deze discussie? Voor iedereen hier zal duidelijk zijn dat juist het legen van een chemisch toilet in de natuur het paard op een enorme manier achter de wagen spant. Het is schadelijker dan het zonder meer overboord pompen van 'puur' vuil water. De chemicaliën verstoren namelijk ook de natuurlijke afbraakprocessen in het buitenwater, naar mijn idee.
Dus als we gewoon vaststellen dat 'wij' dat niet doen, dan zijn we er wel uit lijkt mij.
Ik zal er niet omheen draaien dat ik tot op heden 'flexibel' met de regels ben omgegaan, om het eufemistisch uit te drukken. Op ankerplaatsen en langs groene walletjes, waar geen toiletten in de buurt zijn, pomp ik de zaak overboord als er in de buurt niet gezwommen wordt. In havens wordt het scheepstoilet bij mij aan boord niet gebruikt. Een eindje lopen naar de toiletten is prima.
Maar gelukkig met die situatie ben ik niet.
Argumenten als "het water is schoner dan ooit; het maakt allemaal niks uit" zijn subjectief en houden geen steek. Het water is niet snel tè schoon, lijkt mij. Zeker in drukbevaren gebieden als de Friese meren en de Grevelingen is in het water poepen gewoon niet te verkopen. Daarom wil ik er persoonlijk toch wat aan gaan doen.
Na de discussie tot nu toe hel ik over tot oplossing met een vacuumtoilet dat in eerste instantie loost op een vuilwatertank, waarvan de afsluiter naar het buitenwater in principe dichtzit. Ik denk ook aan een dekaansluiting, zodat leegpompen bij een walstation in principe mogelijk is.
Er zijn ondertussen heel wat van die walstations. Afgaande op de meldingen hier werkt het niet altijd optimaal, maar niet geschoten is altijd mis. Ik ga dat zelf toch maar eens uitproberen. Een wachtrij bij zo'n vuilwaterpomp heb ik nog nooit gezien. Wat dus precies het probleem is, is uit deze discussie nog niet ècht duidelijk geworden. Ik hoor daar graag nog wat meer over. Dat het wat kost, mag geen probleem zijn, lijkt mij. De kosten van dergelijke installaties zijn aanzienlijk en de havens in kwestie mogen dat best voor een deel terughalen bij de gebruiker. Temeer omdat na aanschaf de zaak werkend moet worden gehouden.
Blijken die vuilwaterstations geen werkbaar alternatief, dan zal ik er niet voor schromen de zaak op ruim water toch overboord te pompen.
Een chemisch toilet wordt het in mijn geval toch niet, denk ik. Ik voel een beetje weerstand tegen het gebruik van chemicaliën. Je kunt je toilet keurig leeggooien op een daarvoor bestemde plek en uiteindelijk komt je poep-en-chemicaliën mengsel dan aan bij de rioolreiniginginstallatie van de desbetreffende gemeente. Maar of ze er daar zo blij mee zijn vraag ik me af. De chemicaliën zijn fnuikend voor natuurlijke reinigingsprocessen, naar mijn idee. En op die basis functioneren toch de meeste rioolzuiveringinstallaties. Veel lucht erdoor blazen en de zaak op natuurlijke wijze laten ontbinden.
Dan pomp ik toch liever 'pure' poep richting de rioolzuivering.
Voor het overige: ga rustig verder met de discussie; die heeft wat mij betreft al de nodige ideeën opgeleverd. Misschien volgen er nog meer..
--
stegman