Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: kachel tips en ervaringen gevraagd!

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 10 jan 2013 21:04 #356053

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
ik heb de hele kleine wallas 1300 kachel op mijn bootje van 650 x 250.
Werkt op parafine en doet het voor mijn doel prima goed. weinig geluid, weinig stroom gebruik en weinig brandstof gebruik. prima ding voor mij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 07:10 #356098

Ik heb een Wallas 1800 (oud model met rolventilator) aan boord.
Op zich een leuk dingetje, bijna alles nog te krijgen.
Wel de lont en gloeispiraal al vervangen.
Zuinig in gebruik nadeel is een laag rendament.
Opvoerpompje wel al losgehad en gangbaar gemaakt (is dezelfde pomp van Lucassen voor old timer auto's brandstofpomp...)
Om het rendament te verhogen is het hele binnenwerk (warmtewisselaar) aangepast.
De eerste verbrandingskamerpijp gaat slingerend over in de 2 navolgende pijpen die als warmtewisselaar fungeert. Om het wisselend oppervlak te vergroten ca 7 platen aangelast rondom de pijpen in de vorm van de binnenkast. Dit werkt op zich goed, ben nu aan het kijken of dat ik verbrandingskamer en warmteribben uit 1 blok ALU kan maken.
Uiteindelijk zal er weinig van mijn Wallas overblijven behalve dan Lont en verbrandingskamer.
Als ALU blok lukt, dan worden hier gelijk koelkanalen in geboord zodat er koelvloeistof doorgaat. Hierdoor kan ik de warme koelvloeistof makkelijker daar naartoe transporteren waar ik de warmte wil. Op diverse punten warmtewisselaars van autokachels plaatsen en zie daar een boot met CV :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 08:39 #356116

Faran schreef :
Waronne,

Nog een ander punt ter overweging:

Koop niet een kachel met teveel overcapaciteit. Het is beter om bootkachels te laten werken op driekwart tot vol vermogen, dan brandt de branderplaat schoon.
Dus een 1,8 kw voor jouw waarschip is een goede keuze.

Nu ik dit leest komt bij mij een vraag omhoog.
Ik begrijp door bovenstaande uitspraak dat dat de temp te regelen is.
Ik heb een Mikumi met een thermostaat, maar bij mij is het zo, hij brand (en staat dus aan en draait voluit) of hij brand niet (en staat dus uit (standby dmv knipperende led)). klopt dit?

mvrgr
George
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 09:19 #356130

Het enige wat bij mijn Wallas te rgelen is is de luchtflow. Met een potmeter op het bedieningspaneel kan het toerental aangepast worden, de brander is alles of niets. kachel is wel afbeveiligd tegen oververhitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 09:59 #356146

Optimaal,

Je hebt een petroleumkachel denk ik, met een retour naar de tank. De verbrandingslucht-en warmtelucht rotor op dezelfde as?

Je regelt het toerental van de ventilatoren en daarmee ook het brandstof verbruik, er loopt wat meer of minder terug naar de tank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 10:13 #356150

Ik heb een Wallas 1800 Sail op die stinkdure parafine.
Je 2e zin klopt helemaal. De ventilator regeld idd de luchttoevoer en daarmee of de intensieteit van de brander
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 10:17 #356151

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
De Optimaal schreef :
Om het rendament te verhogen is het hele binnenwerk (warmtewisselaar) aangepast...

Dat klinkt als een leuk project, er zitten veel knutselaars hier die ook altijd zoeken naar beter.
Als je foto's hebt van wat je hebt gemaakt zou het leuk zijn als je die kan posten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 10:39 #356164

Die stinkdure parafine kan ook heel gewone goedkope petroleum zijn hoor.
Die dure zal waarschijnlijk een of ander parfum hebben voor de geur, juist om de stank een beetje tegen te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 10:53 #356169

geurvrije parafine is idd duurder dan gewone petroleum. Dit is volgens mij dezelfde olie als die voor de zibro kachels.
geurvrije paraffine is zwavel arm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 11:31 #356178

Als je kijkt naar de vertaling van het Engelse paraffine vindt je ook zowel petroleum als paraffine als lampolie.
Alleen is dat toch allemaal echt niet hetzelfde.
Mij lijkt voor de Wallas echter petroleum ( zelfde als voor de Zibro inderdaad) de juiste brandstof.
Misschien kun je die ook nog wel ergens heel goedkoop vinden bij scheepsbenodigheden voor de binnenvaart.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 11:42 #356181

De Optimaal schreef :
Zuinig in gebruik nadeel is een laag rendament.
Ik snap eerlijk gezegd niet hoe dit samen kan gaan. Een zuinige kachel kan alleen het gevolg zijn van een goed rendament.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 11:56 #356186

Als je ziet heo weinig brandstof (gr/uur) er verstookt wordt is dat afgezet tegen een webasto en Eberspacher zuinig te noemen. Als je de warmteontwikkeling vergelijkt met een Webasto en Eberspacher is dat heel laag.
Rendament = input/output. de input in calorieen in verhouding tot de hoeveelheid warmte in de salon is dit laag te noemen.
Webasto en Eberspachers verstoken meer gr/uur maar...je kajuit is wel heel veel sneller warm.
Wallas parafine olie kost ca 4euro/ltr, diesel,...voor het stoken mag je ook rode diesel gebruiken maar uit oogpunt van ruimte stoken we de hoogbelaste diesel (1,50 euro/ltr ?)
Vwbt electriciteit, Een Wallas vergt ca 1 amp/uur,...klein pompje,..langzaamlopende kleine rolventilator, dus weinig warmte verplaatsing.

Webasto en Eberspachers verbruiken meer dan 1 amp/uur ik denk dat de installatie ca 40 Wh verbruikt (ca 4 a 5 amp/uur) Dit alsgevolg van de snel lopende verstuivers en....een flinke blower. Een flinke blower resulteerd in het snel transporteren van warmte naar de salon.

Wat is rendament ?....welke referenties hanteer je,....appels met appels,..peren met peren.

Mijn project behelst de zuinige brander van de Wallas beter te benutten en de warmte overdracht naar de salon zo te maken dat er een minimum aan warmte verloren gaat aan de omgeving (banken,..kasten,...) Door het principe van een CV te gebruiken, warmtewisselaars op meerdere plekken, en vloeistof als transport medium te gebruiken denk ik dat ook mijn amp/uur gelijk te kunnen houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 14:38 #356252

De Optimaal schreef :
Als je ziet heo weinig brandstof (gr/uur) er verstookt wordt is dat afgezet tegen een webasto en Eberspacher zuinig te noemen. Als je de warmteontwikkeling vergelijkt met een Webasto en Eberspacher is dat heel laag.
Rendament = input/output. de input in calorieen in verhouding tot de hoeveelheid warmte in de salon is dit laag te noemen.
Webasto en Eberspachers verstoken meer gr/uur maar...je kajuit is wel heel veel sneller warm.
Wallas parafine olie kost ca 4euro/ltr, diesel,...voor het stoken mag je ook rode diesel gebruiken maar uit oogpunt van ruimte stoken we de hoogbelaste diesel (1,50 euro/ltr ?)
Vwbt electriciteit, Een Wallas vergt ca 1 amp/uur,...klein pompje,..langzaamlopende kleine rolventilator, dus weinig warmte verplaatsing.

Webasto en Eberspachers verbruiken meer dan 1 amp/uur ik denk dat de installatie ca 40 Wh verbruikt (ca 4 a 5 amp/uur) Dit alsgevolg van de snel lopende verstuivers en....een flinke blower. Een flinke blower resulteerd in het snel transporteren van warmte naar de salon.

Wat is rendament ?....welke referenties hanteer je,....appels met appels,..peren met peren.

Mijn project behelst de zuinige brander van de Wallas beter te benutten en de warmte overdracht naar de salon zo te maken dat er een minimum aan warmte verloren gaat aan de omgeving (banken,..kasten,...) Door het principe van een CV te gebruiken, warmtewisselaars op meerdere plekken, en vloeistof als transport medium te gebruiken denk ik dat ook mijn amp/uur gelijk te kunnen houden.


Neeeeeeeeeeeeeeee hè :woohoo:
niet weeeer :S

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 15:12 #356265

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8487
Is toch niet zoooo van belang dat je dat alweer moet opkloppen, hé!
Misschien staat zijn kacheltje maar één uur aan ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 15:30 #356274

men vraagt om uitleg over rendament,...probeer uit te leggen wat de overdenkingen zijn voor de keuze. Ik verbouw niet voor niets een Wallas.
Ik kan er persoonlijk niet echt warm van lopen van de Wallas 1800 sail zonder modificaties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 15:51 #356290

De Optimaal schreef :
Als je ziet heo weinig brandstof (gr/uur) er verstookt wordt is dat afgezet tegen een webasto en Eberspacher zuinig te noemen. Als je de warmteontwikkeling vergelijkt met een Webasto en Eberspacher is dat heel laag.
Rendament = input/output.
Er zit 9.7kWh aan energie in een liter diesel.
Als een kachel een 100% rendement heeft dan krijg je dus 9.7kWh aan warmte in je boot voor iedere liter die je verstookt. Gaat er warmte uit de uitlaat weg, is er geen volledige verbranding of wat dan ook, dan heb je geen 100% rendement meer.

Je kunt niet brandstof zuinig zijn en tevens een laag rendement hebben. Want als je een laag rendement hebt dan moet je er meer diesel in stoppen om toch voldoende warmte te krijgen. Een laag rendement = veel diesel verstoken in combinatie met niet veel warmte afgifte, en een hoog rendement is weinig diesel verstoken met veel warmte afgifte. Je kunt niet zuinig zijn maar toch weinig warmte afgeven. Dat gaat natuurkundig gezien niet samen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 11 jan 2013 15:53 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 15:55 #356295

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
De Optimaal schreef :
men vraagt om uitleg over rendament,...probeer uit te leggen wat de overdenkingen zijn voor de keuze. Ik verbouw niet voor niets een Wallas.
Ik kan er persoonlijk niet echt warm van lopen van de Wallas 1800 sail zonder modificaties.
Ging volgens mij meer om de term amp/uur ofwel Ah, AHr, A·h, A h.
Sommigen worden daar niet goed van blijkbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 15:57 #356296

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
De Optimaal schreef :
men vraagt om uitleg over rendament,...probeer uit te leggen wat de overdenkingen zijn voor de keuze. Ik verbouw niet voor niets een Wallas.
Ik kan er persoonlijk niet echt warm van lopen van de Wallas 1800 sail zonder modificaties.

Een boot van 9,80 meter of 7,25 mteter maakt ook nogal verschil. ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 16:37 #356319

Bij vergelijk van een Wallas met een Webasto of Eberspecher komt Walllas er veruit als beste uit.

Ik heb er een aantal gehad in diverse schepen en heb aan een groot aantal het onderhoud gedaan.

De oudere hadden geen electronica voor te regelen, dat waren nog de fijnste, alles heel overzichtelijk en goed zelf in te regelen.

Met de komst van electronisch gerelgelde spullen worden we alleen maar steeds meer afhankelijk van wat de producenten/leveranciers ons aan service willen verlenen.

Mijn voorlaatste Wallas 30 D heeft 50.000 uren gebrand, met vervanging van een ventilator motortje(koolborstels op), het injectie pompje en een 3 tal injectienaalden voor de brandstof.
Dit vind ik een uitzonderlijke levensduur!!

Ik dacht mezelf te verwennen met een nieuwe, via een postorder bij Bukh Bremen vandaan, met luxe control panel.

In die electronica kwam een storinkje.
Verborgen achter een password!!!!
Vol in garantie!!
Bukh Bremen vond het niet nodig te reparen of antwoord te geven.
De kachel is 8 maanden weg geweest en kwam met de nieuwe in losse onderdelen terug!!!
Geweldige garantie hè die firma.

Maar ik heb wel weer een Wallas gekocht!
Bukh Bremen is via Wallas Finland (Dhr. Teuvo Makela) tot de orde geroepen en heeft z´n garantie verplichtingen betaald.

Ik heb nu een werkende wallas en één die ik niet kan resetten omdat ik het password niet ken!!

Wanneer ik tijd , zin en gelegenheid heb ga ik eens proberen om een ouderwts, simpel bedienings paneel te plaatsen en de ´oude nieuwe´ in werking te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 16:51 #356324

Erikdejong schreef :

Je kunt niet brandstof zuinig zijn en tevens een laag rendement hebben.

jawel hoor, maar dan zit je te bibberen van de kou. en daarvan krijg je het dan weer warm, daar is dat bibberen voor bedacht!
dat is ook het werkingspricipe van de Wallas 1800, die houdt je warm middels sleutelen en bibberen. Wel slim van die Finnen :evil:

overigens is rendement niet input/output, maar output/input.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 17:03 #356328

Guia IV schreef :
De Optimaal schreef :
men vraagt om uitleg over rendament,...probeer uit te leggen wat de overdenkingen zijn voor de keuze. Ik verbouw niet voor niets een Wallas.
Ik kan er persoonlijk niet echt warm van lopen van de Wallas 1800 sail zonder modificaties.
Ging volgens mij meer om de term amp/uur ofwel Ah, AHr, A·h, A h.
Sommigen worden daar niet goed van blijkbaar.


Inderdaad! vooral niet als er forumleden ( zoals jijzelf heelaas ook) reageren die letterlijk schrijven :
"amp/uur (dus ampere gedeelt door uur ofwel ampere per uur)
oftewel (zelfde dus?) Ah ( en dat is Ampere maal uur ofwel Ampere gedurende een uur )".
En dat zijn twee totaal verschillende dingen waarbij de eerste zelfs klinkklare onzin is.
Als je dat niet begrijpt , prima. Maar graag dan geen commentaar leveren maar liever vrágen hoe het zit.
Er zijn op dir forum namelijk ook maensen die wel geinteresseerd zijn in de juiste eenheden!

Maar ik zal voortaan de onzin maar commentaarloos laten.
Kennelijk moet je fouten soms niet corrigeren.
Maar och , dat zie ik ook regelmatig bij moeders met kinderen in de supermarkt.

Doet me ineens een beetje aan W.O. denken. :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 11 jan 2013 17:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 17:39 #356340

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1848
Als je kijkt naar rendement, kosten, gebruiksduur enz., enz. Is er vlgs mij maar een keuze: de simpelste petroleum lontkachel! (regelmatig in de aanbieding voor < 50€ ). Na veel kosten, reparaties en gedoe met Webasto, Eberspacher en Wallas in diverse boten doet deze kachel het in mijn huidige (28ft) boot gewoon altijd, kost ie geen stroom, nauwelijks brandstof en heeft ie voor een wat kleiner jacht zoveel overcapaciteit dat je met een luik open alles warm en droog stookt. Bij mij staat ie vast op de vloer met een paar houten klampjes en kan ie zelfs branden onder het (rustig) varen. Stoken met Zibro petroleum of lampolie geeft nauwelijks stank of roet en meer dan voldoende warmte voor een erg koude avond met de luiken op een ruime kier.
KISS in optima forma......midzomer gewoon mee naar huis en in de winter lekker warm klussen aan boord.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 17:43 #356341

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8487
Kennelijk moet je fouten soms niet corrigeren.

Heb je niet gedaan door onderstaande te plaatsen....
Neeeeeeeeeeeeeeee hè
niet weeeer

Ad

En voordat we dit topic naar de haaien helpen, kan je ook eenvoudigweg verwijzen naar een ander topic waar de discussie al in het lang en breed gevoerd is.

On topic: hoe weet Saeftinge dat zijn kachel 50.000 uur gedraaid heeft?
Onze Webasto zit er 10 jaar in, maar hoeveel uurtjes aan??? Doet het nog goed en ik heb er nog nooit naar gekeken. ( :blush: )
Laatst bewerkt: 11 jan 2013 17:45 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 17:44 #356342

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8487
Watermaat schreef :
Als je kijkt naar rendement, kosten, gebruiksduur enz., enz. Is er vlgs mij maar een keuze: de simpelste petroleum lontkachel! (regelmatig in de aanbieding voor < 50€ ). Na veel kosten, reparaties en gedoe met Webasto, Eberspacher en Wallas in diverse boten doet deze kachel het in mijn huidige (28ft) boot gewoon altijd, kost ie geen stroom, nauwelijks brandstof en heeft ie voor een wat kleiner jacht zoveel overcapaciteit dat je met een luik open alles warm en droog stookt. Bij mij staat ie vast op de vloer met een paar houten klampjes en kan ie zelfs branden onder het (rustig) varen. Stoken met Zibro petroleum of lampolie geeft nauwelijks stank of roet en meer dan voldoende warmte voor een erg koude avond met de luiken op een ruime kier.
KISS in optima forma......midzomer gewoon mee naar huis en in de winter lekker warm klussen aan boord.

Wat met CO? Of zit er een afvoer aan? Alleen een luik open voldoet niet altijd, vrees ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kachel tips en ervaringen gevraagd! 11 jan 2013 17:45 #356343

Wie zonder zonden is werpe de eerste steen!!

Yellow ik zie in jouw reactie ook een tikvaut staan.

Ik probeer me verre te houden van stenen werpen :( :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl