Ilex,
Ik heb nu een ander probleem, overdag te warm voor de kachel, maar ´s avonds en ´s nachts moet hij wel aan, maar dan is ´t al vlug te warm.
Daar heb ik nu een oplossing voor gevonden denk ik.
De kachel verwarmt OOK de antivries, dus het boiler water.
En eventueel de motorinhoud aan antievries.
Het pompje dat die antievries rondpompt gebruikt iets van de karige stroom (in de winter)
Ik heb het waterverwarmingspaneeltje, dat in de winter (te) weinig doet, vervangen door een extra electra paneeltje.
De electra is nu niet karig meer en de boiler wordt verwarmd door de kachel (»70º boiler temp), lekker ruim douche water.
De kachel kan nu langere tijd branden en wordt het dan nog te warm, dan neem ik de motor op in de circulatie.
In NL kon ik bij -20º de boot op +20º houden met 3 kw. Extreem geisoleerd.
Hier is het al snel te warm.
Maar de boiler neemt duidelijk EERST de warmte, dus ik overweeg het zonpaneel niet terug te vervangen door het water paneel gedurende de zomer.
Maar zo nu en dan even de kachel aan te zetten, bij 35º buiten temperatuur in de zomer.
Zodra de warmte binnen merkbaar wordt is de boiler warm en kan de kachel weer uit.
Dan wordt hij regelmatig gebruikt en gekontroleerd. Is beter denk ik.
Het is wel even een raar idee, bij heet weer de kachel aan
Maar het water paneeltje blijft voorlopig standby.