Toxiq schreef :
Niet mee eens, die disussie is hier ook erg interessant.
Aangezien velen zelf aan hun bootje knutselen en dan heel snel dingen doen die niet zo verstandig zijn.
Welke simpele ziel zou nou bedenken dat PU schuim bij flinke kou veel meer schadelijke stoffen over laat dan bij voldoende temperatuur... daar denk je toch niet aan
Ik bedoelde meer de discussie over de oorzaken zoals onvoldoende deskundige verwerkers.
En iedereen weet toch ook dat je bijv. 2 comp. PU verf niet bij te lage temperatuur moet aanbrengen?En polyester of epoxy verwerken doe je ook niet als het te koud is.
En over de gevaren van met name epoxy is hier ook al aardig wat geschreven dacht ik zo. Trouwens , wie weet er nou dat de Styreen ,naast oplosmiddel ook een van de reactieve componenten in polyester, ook net zo kankerverwekkend als die PU component kan zijn?
Eigenlijk zouden nieuwe polyester jachten eerst een jaar uit moeten luchten bij wat evrhoogde temperatuur voor ze verkocht worden.
Probleem is m.i. vooral dat mensen gewoon niet meer de tijd nemen om handleidingen goed te lezen en eventueel bij gebruik van , voor hun, iets nieuws eerst( n.b. eens zich gaan informeren.
En daar is inderdaad dit forum wel heel geschikt voor.
Eenzelfde effect zie je ook bij moderne electronische apparatuur aan boord waar problemen vaak , zo niet meestal worden veroorzaakt door het niet zorgvuldig lezen van de handleidingen.
Alleen om hier nou dieper in te gaan op wat de beide componenten bevatten en hoe gevaarlijk die wel niet zijn gaat denk ik toch wat erg ver.
Ad