Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wallas kachel

Re: Wallas kachel 13 apr 2010 20:00 #123761

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
misschien gewoon even wegbrengen naar de importeur technautic.
Zij hebben mijn oude wallas diesel kachel nagekeken en weer afgesteld. Niet vreemd na 25 jaar. Draaid nu al weer 3 jaar zonder problemen.

Je CV moet je ook af en toe even laten nakijken toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 13 apr 2010 20:13 #123762

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
fransb schrijft:
misschien gewoon even wegbrengen naar de importeur technautic.
Zij hebben mijn oude wallas diesel kachel nagekeken en weer afgesteld. Niet vreemd na 25 jaar. Draaid nu al weer 3 jaar zonder problemen.

Je CV moet je ook af en toe even laten nakijken toch?

Na 25 jaar? Kwaliteit hoor!

Daarom heb ik ook gekozen voor een Wallas. Ze zijn uitsluitend gemaakt van RVS en aluminium en roesten dus niet. :P
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 13 apr 2010 20:20 #123765

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Mijn Eberspacher 3DL uit 1983 draait ook nog steeds zonder problemen. Twee jaar geleden schoongemaakt en nieuwe pakkingen, that's all.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 13 apr 2010 20:31 #123766

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Wallaby schrijft:
Mijn Eberspacher 3DL uit 1983 draait ook nog steeds zonder problemen. Twee jaar geleden schoongemaakt en nieuwe pakkingen, that's all.

Zouden we wellicht een topic kunnen maken: Hoe lang gaan je spullen mee? :P
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 13 sept 2010 18:46 #148656

Ik heb ook een Wallas. Hij ontsteekt wel maar wil amper warmte geven. Begrijp ik goed uit de vorige berichten als ik het brandermatje schoonmaak dat de kachel beter moet branden?

Groeten Ruud
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 14 sept 2010 18:31 #148993

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Nee het brandermatje moet je vervangen.
Hij zal nu waarschijnlijk "opgebrand" zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 14 sept 2010 19:09 #149007

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Wallas kachels zijn niet bedoeld om warmte te geven ;-)

Het zijn objecten die je warm houden doordat je ze elke week moet uitbouwen, openmaken, naar de winkel lopen voor een onderdeel, ook nog langs een andere winkel want de eerste had het niet, en dan weer in elkaar, en weer inbouwen. Dan ook nog langs de hele-dure-kerosine-winkel van 5 eur/liter en dan doet'ie t weer een dagje.

Misschien was het alleen mijn Wallas Sail 1800, maar die heeft 10 keer meer uren open gelegen dan gebrand. Hopeloos ding.

groet
t
Laatst bewerkt: 14 sept 2010 19:09 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 16 mei 2012 07:18 #286104

  • Noa
  • Noa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ook ik heb sinds kort een "vintage" wallas 1600" paraffine kachel.
Momenteel in de schuur in een proefopstelling gezet, maar ik krijg hem nog niet aan de praat. Ik meet ook nog geen spanning op de gloeispiraal.
Aangezien ik de kachel nog helemaal niet ken, heb ik de volgende vraag:
Wordt de aanvoer van spanning naar de gloeispiraal door het apparaat zelf
geregeld, (in een soort sequence) of is er wat mis !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 16 mei 2012 08:30 #286123

Wallas kachels zijn uitstekende aparaten.
Zeer zuinig met brandstof en vooral met stroom, geen andere heteluchtkachel haalt het bij wallas.

Dat hieraan ook een negatieve kant zit is niet zo vreemd. Wat je aan de ene zijde wint moet je vaak betalen aan de andere kant.

Had een Wallas 3000 DX, heeft meer dan 50.000 uren perfect gebrand.
12 Hollandse winters van 5.000 uur branden.

Vervangen: 1 keer het brandstof pompje 30.000 uur.
2 keer de brandstof injectie naald.15.000 uur
1 keer het brandstof luchtmotortje. 30.000 uur

Zaak is dat je hem goed onderhoudt, met een beetje inzicht in de werking.

De kachel kans geven om 'schoon' te branden. Dus regelmatig op vol vermogen.
En niet half uurtje aan, half uurtje uit, dat geeft vervuiling.

De (kleinere) petroleum versie moet duidelijk een overmaat aan brandstof hebben, zodat het brandermatje niet al te warm wordt en te snel verbrandt.
Bij de oudere modellen was de brandstofpomp gewoon een autobrandstof pompje met een vaste sproeier, GEEN ELECTRONICA, maar schakelaars.
Heel goed zelf af te stellen en te onderhouden. (Ik deed dat voor een dertigtal boten).
Met de komst van electronica werd het wat lastiger en gevoeliger.
Die gevoeligheid maakt ook dat er 'schonere' brandstofnodig is. Duurder en goed voor de handel.


Het loeien zou een teveel aan lucht kunnen zijn. De balance lucht/brandstof is nogal gevoelig.
Misschien ook te weinig 'koellucht' langs de brander.
Maar dat is op afstand niet vast te stellen. Eigenlijk zou dan de overheating in werking moeten treden.
Zit die switch niet vast?

De 3000 diesel kachel heeft na ongeveer 2000 uur branden een dichtgekoekte injectienaald, voorzichtig schoonmaken met een 1,5 mm boortje. En met een tandenborstel de kool uit de brander borstelen
Dat was voor mij midden in de winter, dus niet erg aangenaam.
Op gewone 'ongezuiverde' dus goedkope petroleum duurde het 10.000 uur voor de naald dicht ging zitten.

Die 50.000 a 60.000 uren vond ik wel zo´n beetje de levensduur van de kachel.
Nieuwe ventilatoren, pompje zouden er aan komen. Natuurlijk altijd midwinter, ´s zomers staat de airco aan.

Een nieuwe aangeschaft (Bukh Bremen).
Deze had na één seizoen in een véél warmer land dan Holland een storing in de electronica (1.000 uren?) Mogelijk alleen een reset, maar dan wel achter een password!!!
Kachel retour, na 6 maanden geen antwoord, zelf maar eens aan de bel getrokken. Vóór de komende winter moet er een kachel werkzaam zijn.
Ja... de garantie was vervallen, verkeerde diesel gebruikt! (Hoe weten ze dat, en waar haal ik die?)
Ik wil mijn kachel terug en moest toch een werkende kachel hebben.
Ze boden me wel een nieuwe aan met wat korting, (Waarom? schuldgevoel?)
De 'oude' nog vol in garantie tijd, kwam totaal in onderdelen terug.
Totaal onkundig gedemonteerd.
Dus niet ieder 'service' center is even bekwaam!!!

Met goed gevolg(voor mij) een klacht ingediend bij Wallas Finland.

Mocht nu iets mis gaan in de electronica dan raadpleeg ik Technautic in Wormerveer.

Moraal: Zo weinig als maar mogelijk electronica. Is te kwetsbaar en lang niet overal te repareren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 16 mei 2012 10:30 #286165

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Wallas.....uren kan ik erover praten!
de enige manier waarop mijn 3 jaar oude Wallas 1800 Sail mij ooit warm heeft gehouden was door het steeds weer uitbouwen, openmaken, proberen te repareren, dichtmaken, weer inbouwen.....
Van pure ergernis kreeg ik het steeds gloeiend warm!

Eigenlijk net als met een houtkachel, drie keer warm:
- bij het omzagen van de boom
- bij het kloven en zagen van de boom
- als het hout in de kachel zit!

Maar dan alleen zonder die laatste stap..... ;-)

groet
t
Laatst bewerkt: 16 mei 2012 10:30 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 16 mei 2012 13:06 #286236

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
@noa

de wallas werkt inderdaad in sequence.
na het aanschakelen begint de gloeispiraal te gloeien en de ventilatoren te draaien en word de brandstof aangevoerd.
als de kachel niet aanslaat bliiven alleen de ventilatoren draaien en gaat er een indicatie lampje knipperen ofzo (hoe die dit aangeeft weet ik nu niet precies even nakijken in de handleiding).
Als er geen spanning komt op de gloeispiraal kan de spanning van de accu te laag zijn.
komt er wel brandstof?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 16 mei 2012 13:24 #286238

Capolavoro schreef :

Eigenlijk net als met een houtkachel, drie keer warm:
- bij het omzagen van de boom
- bij het kloven en zagen van de boom
- als het hout in de kachel zit!

Maar dan alleen zonder die laatste stap..... ;-)

groet
t

ik maar altijd denken dat een houtkachel/ openhaard er is om je buren te pesten ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 16 mei 2012 13:48 #286243

Seafthinge,
5000 uur per winter = 208 dagen continue branden. Is dat niet een beetje veel? Slaat de kachel ook nooit af in de tussentijd als de temperatuur goed is?
Zelfs hier in de Canadese winter en Arctische zomer komen we nog niet aan 5000 uur per jaar.

Wel ben ik met je eens dat een goed ingebouwde kachel heel erg lang mee gaat, maar 50.000 uur is inderdaad wel redelijk tegen het maximum wat je kunt verwachten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 16 mei 2012 14:15 #286253

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Ik heb er en Wallas 3200 in staan en werkt ( tegenwoordig ) perfect. Een aantal jaren geleden was het niet aan de praat te krijgen en natuurlijk... :evil: :whistle: :silly: :sick:

Enfin de pomp uit elkaar gehaald en schoongemaakt en werkte toen weer. Later in Zweden de tip gekregen om na het seizoen de kachel te spoelen met IPA totdat er IPA uit de retour komt. ( = ca.100 cc per jaar) Daarna nooit geen problemen meer gehad en brandt uitsluitend op gezuiverde petroleum. :lol:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 16 mei 2012 20:05 #286344

Eric, dat klopt heel aardig zo´n 200 dagen per jaar. Ik heb een gruwelijke hekel aan kou. Daarom ben ik ook zuid gekoerst.
De poolwinter, ik moet er niet aan denken. Brrrr...
In de aanvang en einde van de winter draaide hij niet op vol vermogen.
Bij 20º vorst kon hij het net bijhouden(10 mtr), dan was het net niet behaaglijk binnen. Soms een 500 watt elektrisch kacheltje erbij. Gelukkig maar 2 jaar meegemaakt.

Sinds 1989 woon ik aan boord, de eerste jaren met zo´n groene 1800 (?) zonder het geringste spoortje electronica. Alles was zelf te onderhouden en te reparenen.
Tot 2008 had ik die 3000DX, welke ik ergens begin jaren 90 aangeschaft heb, zodra hij op de markt was. Het zou kunnen zijn dat ik een van de allereerste exemplaren had.
De uren die ik noem zijn aan de voorzichtige kant. Ik ben uit gegaan van minimal 12 Hollandse winters en een paar minder strenge in Spanje/Portugal, ik denk eerder dat het wat meer kan zijn. Heb het ding aangeschaft zodra hij te koop was omdat de 1800 te klein was.
Ik vond die meer dan 50.000 uur dan ook een reden om een nieuwe aan te schaffen.

SVB/Bukh Bremen was de enige die hem wilde opsturen. Nooit meer koop ik daar wat.
Een ongelooflijk slechte service van Bukh Bremen, niet de geringste technische kennis in huis wat betreft de Wallas.

De 'oude' nieuwe heeft een electronica storinkje wat achter een passwoord zit en dus niet zelf op te lossen is.
De nieuwe nieuwe kachel deed het afgelopen winter goed, maar toch ook 150 dagen dit jaar.
En dat nabij Gibraltar. Maar het was een extreem koud jaar.

Svalk,
Die Wallas 3200 ken ik niet, Wat ik ken is de 3 KW en dan de 4 Kw. Kennelijk zit er nog een tussen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 24 feb 2015 13:21 #599961

DO77 schreef :
In mijn boot zit sinds 1977 een Wallas 1800B. Deze deed het tot voor kort goed maar na verloop van tijd ging de kachel lawaai maken zodra die warm werd. Een loeiend geluid uit de luchtuitlaat. Binnen in de boot wordt je helemaal gek van dat lawaai en ik denk de rest van de haven ook min of meer.... Heb de kachel uit elkaar gehaald en geïnspecteerd. Niets gevonden wat een oorzaak kan zijn. Ook de ventilator draait soepel. Na montage dus geen verbetering. Sterker nog; na een half uurtje blaast de kachel al loeiend warme lucht maar dan slaat de pomp uit en begint aan de afkoelingsperiode van een paar minuten. Parafine is schoon en leidingen liggen goed. Iemand enig idee...?

Zelf heb ik een Wallas S1800 ik denk ergens uit de 70/80 jaren. (een groene zonder veel ellectronica)
Na een jaar studie en de nodige aanpassingen heel veel verbeteringen aangebracht waardoor ik mijn kachel niet meer "herken" in het "gekommer en gekwel" die ik hierover vond.

Wat zijn de aanpassingen geweest.
1.) De RVS buizen in de kachel waar de hitte overgezet wordt naar de voorbijstromende lucht voorzien van rechthoekige platen waardoor je koelribben krijgt (buizenpatroon overnemen op RVS plaat 2mm, plaat in de lengte doorslijpen en later aan de buizen vastlassen) In totaal 8 lagen ribben.
2.)Het geloei komt voort uit de schoorsteen,..de kachel is te heet geworden. Hiervoor zit in de warmelucht uitloop een verbreek contact. Als de temperatuur van de warmelucht te hoog wordt wordt de brandstofpomp uitgeschakeld en blijft de koelven draaien. Als de boel voldoende is afgekoeld zal de pomp weer gaan werken maar....er is geen vlam meer en zal er weer gegloeid moeten worden. en dat zo de hele gezellige knusse avond onderbreken.
Deze verbreek contact in de lucht uitstroom heb ik nu van de pomp afgehaald en naar een relais geleid.
Systeem is nu bij oververhitting dat de pomp blijft werken (en dus een vlam houd, lont blijft branden als een waakvlam) De potmeter waar ik het toerental van de ventilator mee regel en dus de verbrandingslucht heb ik afgetakt. de aftak zit op dat punt dat de ventilator nog maar minimaal draaid (laagste stand), dus als de kachel te warm is, dan zal de brandstof blijven komen maar wordt de verbrandingslucht geknepen doordat het relai overschakeld van regelbaar vollast naar minimum stroom door de aftak en zal de kachel gaan minderen. Dit voorkomt het oneindig loeien.
Als de kachel voldoende is afgekoeld, dan zal het verbreekcontact het relai weer omgeooien en zal de ventilator zijn ingestelde toerental hervatten en daarmee ook meer verbrandingslucht toevoeren. De waakvlam doet de rest en ik kan lekker blijven zitten in de salon waar ik al zat.

Uiteraard heb ik ook de lont en spiraal aan het begin vervangen. Het systeem draaid nu al 2 jaar op rij, ook in de winter als de boot op het droge staat en ik swinters gewoon doorklus is het dus lekker warm in de boot. Als brandstof gebruik ik NIET die dure parafine van Wallas zelf, gewoon de gezuiverde parafine van Zibro (55 euro voor 20 liter !)

Misschien dat de andere Wallas stokers hier iets mee kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 19 apr 2017 20:01 #827674

Even een schopje tegen een oud topic.

Recent een Wallas 1600 gekocht, deze heeft al enkele jaren stil gestaan.

De kachel is in zeer nette staat alleen wil de pomp niet werken.
Hij tikt wel met een frequentie van 1 seconde maar bouwt geen druk op.
Ik heb de kachel plat gelegd en de koppeling net na de pomp losgekoppeld zelfs dan komt er niets.

Is er een manier de pomp nog werkend te krijgen of ben ik toe aan een nieuwe pomp?.

Alvast bedankt voor je reactie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 20 apr 2017 07:51 #827788

plunjer asje smeren en microswitch controleren. Bij mij wilde een tik tegen de pomp ook helpen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 20 apr 2017 11:56 #827871

Je hebt kans dat de achtergebleven parafine na het laatste gebruik in de jaren van ongebruik de doorvoer heeft geblokkeert, doordat de fetten zich hebben afgezet op de doorvoer.
Zet er eens heel voorzichtig een spuitbis wd40 (met zo'n rood dun rietje) in. En blaas het daarna voorzichtig (met de mond /rietje) door.
Nieuwe pompjes zijn overigens best kostbaar...
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 20 apr 2017 11:57 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 20 apr 2017 14:26 #827920

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Ventouxengine schreef :
Even een schopje tegen een oud topic.

Recent een Wallas 1600 gekocht, deze heeft al enkele jaren stil gestaan.

De kachel is in zeer nette staat alleen wil de pomp niet werken.
Hij tikt wel met een frequentie van 1 seconde maar bouwt geen druk op.
Ik heb de kachel plat gelegd en de koppeling net na de pomp losgekoppeld zelfs dan komt er niets.

Is er een manier de pomp nog werkend te krijgen of ben ik toe aan een nieuwe pomp?.

Alvast bedankt voor je reactie.

Probeer de brandstof ouder eens boven de kachel te houden zodat de pomp in feite niet zelf hoeft te zuigen. Aan het begin van het seizoen moet ik dat ook altijd een keer doen om eea aan de gang te krijgen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 20 apr 2017 18:30 #827990

De optimaal, Thomms en svalk bedankt voor jullie reacties.

Vandaag het pompje maar eens uit elkaar genomen en ik ben inderdaad een hoop parafine vet tegengekomen, tevens de plunjer erg vies.
Ik heb even enkele foto's toegevoegd zodat andere dit ook helpt.
Bij de onderste aansluiting zat nog een minuscuul filter als een vlies net voor de plunjer. Met een naald heb ik alles gedemonteerd.

De kachel werkt nu :-) Ik wil alleen nog even het branderbedje vervangen, dit heb ik uit elkaar gehaald en weer terug geplaatst maar het beste is er af.
Omdat het kurkdroog was heb er direct wat parafine op gegoten zodat de pomp niet zo lang bezig is om hem te verzadigen.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!.





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 27 juni 2017 14:57 #847165

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Oud wallas 1300 kacheltje gekocht voor weinig, alles zit erbij behalve het schoorsteenkapje..
tankje ook, en natuurlijk helemaal al uit elkaar gehaald en ontdekt dat de ventilator voor de verbrandingskamer het niet deed..trok ook iets meer stroom dan 0,4A..bijna 0.6A. deze draait nu wel weer en de stroomsterkte is gezakt tot 0.49 behalve als het brandstofpompje tikt..dan gaat ie iets omhoog..
..brandstof krijgt ie te weinig .....hele brander open gemaakt om te bekijken en hij is nog helemaal oke. is niet zo heel lang geleden vervangen en ziet er vrij nieuw uit ! dus dat hoeft niet te gebeuren.

dus het grote euvel is geweest de ventilator voor de luchttoevoer branderpot, deze draait weer !

Van de week maar de brandstofpomp loshalen en de opbrengst meten , eventueel reinigen met alcohol.

in elkaar zetten is nogal wat zeg ! dat ding past op de mm exact in elkaar....vind ze wel heel grappig die kacheltjes.

En nieuwe brandstof halen, deze is misschien al heel oud !
Ze noemen het dieslkacheltjes, en hij brand op parafine !
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 27 juni 2017 15:12 #847170

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
ze bestaan ook op diesel
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wallas kachel 27 juni 2017 15:54 #847184

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
kan ie ook op petroleum van zibro kamin?
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wallas kachel 27 juni 2017 18:01 #847210

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2259
Leuke aanschaf Peter, Heb je er een foto van ?

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl