DO77 schreef :
In mijn boot zit sinds 1977 een Wallas 1800B. Deze deed het tot voor kort goed maar na verloop van tijd ging de kachel lawaai maken zodra die warm werd. Een loeiend geluid uit de luchtuitlaat. Binnen in de boot wordt je helemaal gek van dat lawaai en ik denk de rest van de haven ook min of meer.... Heb de kachel uit elkaar gehaald en geïnspecteerd. Niets gevonden wat een oorzaak kan zijn. Ook de ventilator draait soepel. Na montage dus geen verbetering. Sterker nog; na een half uurtje blaast de kachel al loeiend warme lucht maar dan slaat de pomp uit en begint aan de afkoelingsperiode van een paar minuten. Parafine is schoon en leidingen liggen goed. Iemand enig idee...?
Zelf heb ik een Wallas S1800 ik denk ergens uit de 70/80 jaren. (een groene zonder veel ellectronica)
Na een jaar studie en de nodige aanpassingen heel veel verbeteringen aangebracht waardoor ik mijn kachel niet meer "herken" in het "gekommer en gekwel" die ik hierover vond.
Wat zijn de aanpassingen geweest.
1.) De RVS buizen in de kachel waar de hitte overgezet wordt naar de voorbijstromende lucht voorzien van rechthoekige platen waardoor je koelribben krijgt (buizenpatroon overnemen op RVS plaat 2mm, plaat in de lengte doorslijpen en later aan de buizen vastlassen) In totaal 8 lagen ribben.
2.)Het geloei komt voort uit de schoorsteen,..de kachel is te heet geworden. Hiervoor zit in de warmelucht uitloop een verbreek contact. Als de temperatuur van de warmelucht te hoog wordt wordt de brandstofpomp uitgeschakeld en blijft de koelven draaien. Als de boel voldoende is afgekoeld zal de pomp weer gaan werken maar....er is geen vlam meer en zal er weer gegloeid moeten worden. en dat zo de hele gezellige knusse avond onderbreken.
Deze verbreek contact in de lucht uitstroom heb ik nu van de pomp afgehaald en naar een relais geleid.
Systeem is nu bij oververhitting dat de pomp blijft werken (en dus een vlam houd, lont blijft branden als een waakvlam) De potmeter waar ik het toerental van de ventilator mee regel en dus de verbrandingslucht heb ik afgetakt. de aftak zit op dat punt dat de ventilator nog maar minimaal draaid (laagste stand), dus als de kachel te warm is, dan zal de brandstof blijven komen maar wordt de verbrandingslucht geknepen doordat het relai overschakeld van regelbaar vollast naar minimum stroom door de aftak en zal de kachel gaan minderen. Dit voorkomt het oneindig loeien.
Als de kachel voldoende is afgekoeld, dan zal het verbreekcontact het relai weer omgeooien en zal de ventilator zijn ingestelde toerental hervatten en daarmee ook meer verbrandingslucht toevoeren. De waakvlam doet de rest en ik kan lekker blijven zitten in de salon waar ik al zat.
Uiteraard heb ik ook de lont en spiraal aan het begin vervangen. Het systeem draaid nu al 2 jaar op rij, ook in de winter als de boot op het droge staat en ik swinters gewoon doorklus is het dus lekker warm in de boot. Als brandstof gebruik ik NIET die dure parafine van Wallas zelf, gewoon de gezuiverde parafine van Zibro (55 euro voor 20 liter !)
Misschien dat de andere Wallas stokers hier iets mee kunnen.