Monk schreef :
Philip schreef :
Dat is niet alleen een technische vraag maar ook een gewetensvraag.
Ik wil niet perse het braafste jongetje uit de klas zijn, maar de 1:1 klonen uit China vind ik te ver gaan. In licentie geproduceerde artikelen of zelf bedacht maar goedkoop gemaakt is OK maar een Chinees die een Webasto of een Victron exact namaakt of (erger nog) een batch voor zichzelf draait (soms zelfs met de originele handleiding erbij!) en dat op de markt slingert via Aliexpres vind ik belachelijk. Dan maar wat langer door sparen. En dan ook nog dezelfde kwaliteit en service verwachten...
Joh die kachels worden op bijna de zelfde manier gemaakt.. maar je wil zekerheid en hulp van de fabrikant.
Dus voor 1/3 van de prijs heb je een kachel die het waarschijnlijk wel een tijdje doet.
Doch het vermoeden is dat ze eerder stuk gaan en er dan geen onderdelen meer zijn.
Zelf ben ik geen fan van dit soort consumptieve artikelen. Doch voor de prijs is het wel de moeite waard.
Een ander ding is veiligheid .. Op een goede boot zet je geen ching chang kachel.. maar een merknaam.
Tja een kruizertje van ijzer wat men gebruikt voor een dagje vissen das prima.
Ik zelf wil niet met samen geknepen billen zitten om te zien of het wel goed gaat.
Goed koop is vaak duurkoop en of je koopt het zelf met de dood.
Ten eerste zijn de Webasto, de Eberspächer en de Planar ook nagenoeg hetzelfde apparaat. Een patent wordt er blijkbaar niet geschonden, want dan zouden we regelmatig lezen dat iemand niet zijn kachel, maar wel een brief van de douane heeft ontvangen. Ik heb over dit onderwerp een bericht geplaatst in de Facebookgroep en kreeg een reactie van één van de goeroes aldaar dat de China-kachels min of meer kopieën zijn van een vorig model Eberspächer Airtronic.
Ten tweede geloof ik niet dat iemand hetzelfde service- en garantieniveau verwacht als van de geijkte fabrikanten. Sterker nog: ik merk steeds meer een avontuurlijke insteek. "We zien wel, het is een koopje en als 'ie het goed doet is dat mooi meegenomen". Bij Planar mag je die garantie wél verwachten. Die hebben ook de R&D-kosten niet gemaakt en vragen daardoor weliswaar een veel lagere prijs dan Webasto en Eberspächer, maar nog altijd een substantieel bedrag.
Mits goed gemonteerd zijn koolmonoxideproblemen zeer onwaarschijnlijk. Verbrandingslucht en verwarmingslucht zijn strikt gescheiden en het geheel is degelijk geassembleerd. Wie echt achterdochtig is doet er goed aan om na ontvangst en voor definitieve ingebruikname even te controleren of de gloeiplug en de bouten van de verbrandingskamer goed vast zitten. Een CO-melder is sowieso in elke boot een must, dus ook hier.
Het enige waar ik wel serieus mijn twijfels over heb, is de kwaliteit van de RVS uitlaatpijp. Zoals ik al eerder gemeld heb zag ik vorige week een foto van zo'n standaard pijpje dat na een jaar helemaal geperforeerd was. In een boot is dat een serieus gevaar en hoewel de meesten er voor kiezen om een marine uitlaat van Planar o.i.d. te monteren zijn er ook die de meegeleverde uitlaat gebruiken en zelf het dempertje dichtmaken. Als dat geheel dan ook nog in een isolatiekous zit, kun je de fysieke staat ook niet in de gaten houden.
Wij zijn Chinees volgens de voorschriften monteert, daarbij een betere kwaliteit uitlaat gebruikt en de meegeleverde slangklemmetjes vervangt door goede RVS exemplaren, loopt m.i. niet meer gezondheidsrisico dan bij een dure standkachel.
Ik verwacht dat de Chinezen het vooral qua bedrijfszekerheid gaan afleggen. Maar dat mag je ook verwachten als je er aan begint.