Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aanschaf Planar 44D 12V Diesel kachel.

Aanschaf Planar 44D 12V Diesel kachel. 04 mrt 2018 12:59 #922670

Heeft iemand ervaring met de dieselkachel van Planar. Ik wil graag de Planar 44D 12V aanschaffen. Ik hoor er veel positieve dingen over. scheelt meer dan de helft met een Webasto. Iemand een idee?
Trotse eigenaar van een stalen Noordvaarder 930
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf Planar 44D 12V Diesel kachel. 04 mrt 2018 13:24 #922682

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf Planar 44D 12V Diesel kachel. 04 mrt 2018 13:31 #922683

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Zijn goede kachels. Ik lever ze al tijd en nog nooit 1 terug gehad.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf Planar 44D 12V Diesel kachel. 28 mrt 2018 14:23 #930445

  • wimpy
  • wimpy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Op 23 maart 2018 na 30 jaar Webasto "overgelopen" naar PLANAR 44 D-12 verwarming. Russisch, gemaakt/ geassembleerd in Canada. Gekocht via Nederlandse import. Nu geleverd met Russische, Engelse, Duitse en NL gebruiks- en inbouw instrukties. Ben voorbij gegaan aan horror scenarios als goedkope namaak troep uit China enz. We zullen zien, en voor de ( huidige ) prijs neem ik de " gok ". En geld speelt en speelde een degelijke rol in de keuze. Uit o.a filmpjes op Youtube duiden veel details op Webasto invloeden. Mijn set bestond o.a uit huiddoorvoer Webasto, warme luchtslang idem, demper idem, 24 mm. uitlaatslang Webasto, brandstofpomp Thomas Magnete enz. Als bedieningspaneel de programmeerbare PU12 timer/ thermostaat.
Inbouw, mits je de instrukties zorgvuldig leest en wie doet dat niet (?) recht toe rechtaan. Een opmerking is m.i op zijn plaats: de instrukties gaan uit van installatie door VAKLUI. De indruk wordt gewekt en bevestigd dat DHY inbouw zeer wel mogelijk is?! Aan de koper de keus.
Inbouw en resultaat: na installatie hapering in de brandstof toevoer, diesel had de kachel nog niet bereikt. Oplossing bleek simpel, spanning eraf-1 minuut wachten-opnieuw starten=OK. Heel veel warme lucht, echt heel veel, weinig lawaai van kachel en pomp. Aangenaam verpozen bij een buitentemp. van 3-4 graden C. Stort de boel dan alsnog snel in elkaar, U hoort van mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf Planar 44D 12V Diesel kachel. 28 mrt 2018 14:59 #930457

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Mooie recensie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf Planar 44D 12V Diesel kachel. 28 mrt 2018 15:27 #930464

wimpy schreef :
Ben voorbij gegaan aan horror scenarios als goedkope namaak troep uit China enz.

Ken ik ook nog een aardig recent voorbeeldje van.
Gisteren mijn nieuwe alternator binnengekregen , kosten van de officiele van Vetus meer dan €500.
Die van de Mitsubishimotor waar de Vetus op is gebaseerd ca.€ 250 . Toen niog eens verder gezocht en een gevonden ( bij Nederlandse leverancier) voor €169. Dezelfde bij Ali kosten rond de €100
Even op het ding gekeken en die blijkt ven een Deense firma te komen ( met ook een Nederlandse vestiging ) die onderdeel is ban ...Bosch.
Vraag me af of de ook dure alternators van Bosch eveneens uit China komen.

Overigens is het verschil van een startmotor ven dezelfde leverancier nog groter

Zo zie je maar weer , jewordt belazerd waar je bij staat als je niet heel goed oplet. Wat zijn we opgelicht toen er nog geen internet bestond :angry:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf Planar 44D 12V Diesel kachel. 29 mrt 2018 09:30 #930670

  • wimpy
  • wimpy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Er is bijna niets meer waarvan de oorsprong in Europa/ Amerika ligt dat niet in China wordt geproduceerd. Zelfs, of ook, gerenommeerde merken hebben produktie faciliteiten naar o.a China overgebracht. Als je de waarschuwingen serieus neemt pas dan maar op met de aanschaf van een BMW, Mercedes, VW, om maar wat te noemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf Planar 44D 12V Diesel kachel. 29 mrt 2018 09:53 #930676

Yellow Boat schreef :
wimpy schreef :
Ben voorbij gegaan aan horror scenarios als goedkope namaak troep uit China enz.

Ken ik ook nog een aardig recent voorbeeldje van.
Gisteren mijn nieuwe alternator binnengekregen , kosten van de officiele van Vetus meer dan €500.
Die van de Mitsubishimotor waar de Vetus op is gebaseerd ca.€ 250 . Toen niog eens verder gezocht en een gevonden ( bij Nederlandse leverancier) voor €169. Dezelfde bij Ali kosten rond de €100
Even op het ding gekeken en die blijkt ven een Deense firma te komen ( met ook een Nederlandse vestiging ) die onderdeel is ban ...Bosch.
Vraag me af of de ook dure alternators van Bosch eveneens uit China komen.

Overigens is het verschil van een startmotor ven dezelfde leverancier nog groter

Zo zie je maar weer , jewordt belazerd waar je bij staat als je niet heel goed oplet. Wat zijn we opgelicht toen er nog geen internet bestond :angry:
Ad

Vraag bij de dynamo is , van welk materiaal zijn de wikkelingen gemaakt ,

De goedkopere dynamo’s , hebben vaak aluminium wikkelingen , werkt ook maar vergeet de levensduur van een goed gewikkelde koperen

De alu versies zijn leuk van auto handelaren die auto hebben met dynamo stuk ;)

Als maar even doet, rest is niet interessant :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf Planar 44D 12V Diesel kachel. 29 mrt 2018 10:41 #930691

Nou , in ieder geval zien de wikkelingen van de stator ( die je van buitenaf kunt zien ) zo te zien wel degelijk van koper.
En bovendien garandeert de leverancier de toepassing .
Je gaat me toch niet vertellen dat Vetus betere kwaliteit zou leveren?
Als je ze niet via Vetus bestelt maar bij een Misubishi dealer van bijv. bouwmachines of lanbouwerktuigen krijg je voor de basismotor ( in mijn geval de L2(c) van Mitsubishi ) precies dezelfde aangeboden voor dezelfde prijsorde .
Zo ben ik er überhaupt aangekomen .
Daarom kan het veel geld schelen als je bij de basismotor gaat zoeken i.p.v. bij de dure scheepsmotor leverancier.
En je gaat me toch niet vertellen dat Vetus er een beter type op gaat zetten bij het mariniseren :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf Planar 44D 12V Diesel kachel. 29 mrt 2018 10:56 #930701

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Soms doen ze dat wel, maar dat is dan aan de specificaties te zien. Gaat ze dan om een hogere laadstroom, aangezien je de dynamo in de boot ook gebruikt om in korte tijd je service accu's weer redelijk vol te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf Planar 44D 12V Diesel kachel. 29 mrt 2018 11:55 #930714

Yellow Boat schreef :
Nou , in ieder geval zien de wikkelingen van de stator ( die je van buitenaf kunt zien ) zo te zien wel degelijk van koper.
En bovendien garandeert de leverancier de toepassing .
Je gaat me toch niet vertellen dat Vetus betere kwaliteit zou leveren?
Als je ze niet via Vetus bestelt maar bij een Misubishi dealer van bijv. bouwmachines of lanbouwerktuigen krijg je voor de basismotor ( in mijn geval de L2(c) van Mitsubishi ) precies dezelfde aangeboden voor dezelfde prijsorde .
Zo ben ik er überhaupt aangekomen .
Daarom kan het veel geld schelen als je bij de basismotor gaat zoeken i.p.v. bij de dure scheepsmotor leverancier.
En je gaat me toch niet vertellen dat Vetus er een beter type op gaat zetten bij het mariniseren :lol:
Ad

Dat doen ze zeker, in het verleden op de noodagregaten bv de startmotoren vervangen , voor een ander type.

De oude waren niet slecht, de nieuwe nog beter, en voor een phamacheutisch bedrijf telt de bedrijfszekerheid als het gaat om bv het agregaat als koeling.

Dus die paar honderd euro is helemaal geen ding, moet je ook niet over praten dat vinden ze irritant

De de motoren die daar staan kom je op de koffie als je “normale stock” onderdelen besteld dat zit er niet op gemonteerd.

Of Volvo penta of vetus dat ook doet is de vraag , kubota wel kan ik ook vergelijken met bv een dynamo uit een koel trailer waar ook een standaard kubota inzitten alla nanni en de andere kubota gemariniseerde diesels, dat is inderdaad zoals hier gezegd een start accu meer niet .

Dus dat is allemaal niet zo gek

Wikkelingen kun je zo niet zien , zijn allemaal rood gelakt vaak ;) dus je ziet wel wat maar niet het materiaal
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl